I detta sammanhang, har ni någon känsla för hur vanligt det är med riggade budgivningar på Tradera? Dvs att säljaren lägger egna bud för att trissa priset eller inte sälja en vara till ett för lågt pris?

Jag vill tro att det inte är jättevanligt men det kanske bara är jag som är naiv?

Mikael_L
Att rigga med högre bud är ju gambling på hög nivå, plötsligt har man vunnit grejen själv och får bara betala auktionsavgiften till ingen nytta. :)

Däremot tror jag att många är beredda på att låta en kompis buda på grejen och därmed "köpa tillbaka den" ifall man till sin förskräckelse inser att den håller på att gå alldeles för billigt.

Men just detta scenario verkar ju inte hända speciellt ofta på Tradera, ja att något går billigt alltså. :)

Jag delar den erfarenhet som beskrivs övriga inlägg. Priserna är ofta helt galet höga. Men inte alltid. Jag har såg en nästan ny Festool OF 1400 i systainer med tillbehör gå för 199kr + 79kr i frakt. Annonsen ligger fortfarande i min minneslista för jag bjöd aldrig själv:blushing:. Jag lade bara annonsen i minneslistan för att se vad den gick för. Borde åtminstone ha lagt ett skambud:@.
Tradera köparna verkar ha ganska dålig koll och priserna blir därefter. Jag har köpt en del fina gamla hyvlar och sågar till riktiga vrakpriser men också sett helt orimliga budgivningar, t.ex. flera no-name sicklingshyvlar som gått för mer än en ny Veritas:O. Och så vidare.

/woodchuck

woodchuck skrev:
Jag har såg en nästan ny Festool OF 1400 i systainer med tillbehör gå för 199kr + 79kr i frakt. Annonsen ligger fortfarande i min minneslista för jag bjöd aldrig själv:blushing:.
/woodchuck
Länk?

Göran.W
Det går att göra riktiga fynd på Tradera.
Köpte en Toro cylinder klippare med 210cm klipp bredd för 10kr
Den låg ute för 1 kr och köp nu för 10 kr
Funderade inte ens på vad jag skulle ha den till.
La totalt ner 1500kr på den och sålde den för 9000kr sen.

På Blocket finns en hel del fynd.
Sist skulle jag ha en bokhylla för 600kr och kom hem med den en tv bänk, 2st nya säng bottnar, lite trä trallar och en gräsklippare för totalt 700 kr
Sålde gräsklipparen till våren för 800kr

Ofta ger jag ett skambud på allt dom har ute och nästan alltid går det hem för dom vill slippa en massa telefonsamtal.
Självklart frågar jag alltid om dom har mer att sälja och då brukar det alltid komma fram något till fynd pris.

Frun min vägrar gå in och titta även när hon ska ha något för hon tycker det är pinsamt att pruta.
Pruta måste man men inte på det sättet som många gör dvs på ett oförskämt och otrevligt sätt.

Jag har sålt hundratals varor på Tradera de senaste åren, dock inte verktyg. Jag har också förundrats över vissa försäljningar och försökt analysera och det jag har kommit fram till är att det blir en tävling mellan budgivarna. "Han/hon ska minsann få se, jag har mer pengar osv.".
Ett märkligt fenomen men såklart positivt för säljarna, ev. också för köparna som får hävda sig :-).

Redigerat:
woodchuck skrev:
Jag delar den erfarenhet som beskrivs övriga inlägg. Priserna är ofta helt galet höga.
Ett DJÄVLIGT stort +1, sålde en grej för några år sen skrev tydligt i annonsen att ingen funktionsgaranti lämnas då jag inte kunde se om grejen var hel eller inte och satte ett riktigt lågt startbud.
Slutbudet landa på 800kr och butikspriset låg då på 950kr :x

Göran.W
För några år sedan sålde jag 2 st 1,5 år gamla hårdiskar som gick för mellan 1100-1200 kr stycket när ny priset var knappt 800 kr
Jag skrattade hela vägen till banken:D

Förstår inte varför folk inte kollar ny priset.
Har som vana att altid kolla ny priset och frakt kostnaden.

Sålde föresten ett lite elverk för 700 kr för några månader sen som jag gett 599kr för 2005.
Det hade dessutom använts flitigt så det såg lite så där ut men köparen var jätte glad iafd^_^b

Sitter och hoppas på snö nu så jag kan sälja min slunga till över pris:rolleyes:

Redigerat:
FredrikR skrev:
[länk] (typ mitt på sidan)
emma63_63
Annonsen är borttagen, då den var med i nån form av storbedrägeri som uppmärksammades i 'misstänkta verktygsannonser' tråden.
Var nog inte en OF 1400 men billigt var det :)

Springare skrev:
Var nog inte en OF 1400 men billigt var det :)
På bilden var det en OF1400, men det fanns ingen till salu då kontot förmodas blivit kapat.
Hade över 100 nya elverktyg ute till försäljning. :)

Auktionshets är en företeelse som existerar, så är det bara. Ibland trissas priset upp till nivåer man inte ens kan tänka sig. Har själv både sålt och köpt på tradera. Jag har som regel att alltid dubbelkolla ett nypris och bestämma mig för acceptabelt maxpris innan budgivningshetsen startar.

Det jag absolut inte gillar på tradera är alla dessa fasta butikspriser i mängder. Där finns aldrig några fynd att göra, utan bara massa överprisade varor. De "smutsar ner" listorna, så att fynden inte syns lika lätt.

På KVD köpte jag en bil för 84 000 i höstas som har listpris drygt 140 000 kr, men det kanske är ett undantag som bekräftar regeln. Jag klagar dock inte.

norrbottenstorpet skrev:
På KVD köpte jag en bil för 84 000 i höstas som har listpris drygt 140 000 kr, men det kanske är ett undantag som bekräftar regeln. Jag klagar dock inte.
Får jag gissa att det är en "uddabil" som är iskall hos en bilhandlare?
Brukar vara den typen av fordon som går att fynda.

Har själv vid ett tillfälle sålt 3st välanvända Saabar samtidigt på KVD. Det blev samma köpare på alla och inom 2 veckor var det ny ägare igen. Han aldrig se bilarna på blocket men jag förutsätter att de såldes via blocket för en lagom förtjänst.

Varför just Festool? Varför inte hänga på denna auktion (5 dagar kvar). Splitterskydd till 140-skena, endast 110:- mot listpriset 106 kr. http://www.tradera.com/Festool-tran...-FS-styrskenor-1-4-M-auktion_302502_127602251

Jag brukar få erbjudanden om att auktionera gratis på Tradera, så jag gjorde ett experiment. Letade upp något som verkligen var oanvändbart och la ut: en gammal guldburk-konserv som blivit över från lumpen i början på 90-talet, mums! Tror ni den blev såld? Jajjamensan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.