Tänkte starta en liten tråd om hetsen på Tradera. Första exemplet kommer här:
Sänksåg utan skena men med systainer, dvs en Festool TS55 EBQ Plus (utan FS)
Begagnat på Tradera: 4250:- + 88:- frakt http://www.tradera.com/Festool-TS55-EBQ-Plus--auktion_301792_126923026
Nytt från Tyskland: 4100:- plus 150:- i frakt http://www.emailtool.de/gerschwitz/...bb2205092897f78ac0&artnr=13110056116200000000
Kanske ska man börja köpa nya grejor, slita lite lagom och sälja begagnat med vinst?
Sänksåg utan skena men med systainer, dvs en Festool TS55 EBQ Plus (utan FS)
Begagnat på Tradera: 4250:- + 88:- frakt http://www.tradera.com/Festool-TS55-EBQ-Plus--auktion_301792_126923026
Nytt från Tyskland: 4100:- plus 150:- i frakt http://www.emailtool.de/gerschwitz/...bb2205092897f78ac0&artnr=13110056116200000000
Kanske ska man börja köpa nya grejor, slita lite lagom och sälja begagnat med vinst?
Detta kommer låta väldigt udda och eventuellt nedlåtande. Det är inte meningen, försök förstå andemeningen: Traderaanvändare kan inte hantera onlineauktioner.
Vad menar jag då med det? Jo, generellt sett verkar väldigt många budgivare på Tradera antingen inte ha koll på nypris eller uppskattar väldigt högt begagnatpris. Dessutom verkar det som om många budgivare på Tradera inte verka ha någon form av mentalt maxpris (eller så är det väldigt högt enligt ovan).
Detta gäller definitivt Festoolprylar på Tradera, men även andra prylar. Vissa datorkomponenter går exempelvis väldigt högt.
Tittar man på Ebay (Tyskland, Storbritannien samt USA är de marknader jag har koll på) så landar slutbuden alltid mycket mer sansat. Märkligt men sant.
Vad menar jag då med det? Jo, generellt sett verkar väldigt många budgivare på Tradera antingen inte ha koll på nypris eller uppskattar väldigt högt begagnatpris. Dessutom verkar det som om många budgivare på Tradera inte verka ha någon form av mentalt maxpris (eller så är det väldigt högt enligt ovan).
Detta gäller definitivt Festoolprylar på Tradera, men även andra prylar. Vissa datorkomponenter går exempelvis väldigt högt.
Tittar man på Ebay (Tyskland, Storbritannien samt USA är de marknader jag har koll på) så landar slutbuden alltid mycket mer sansat. Märkligt men sant.
Är det inte just detta som är poängen med auktionssiter? Ta KVD som ett annat exempel. Folk bjuder som tokar på bilar, grävmaskiner och annat utan att veta mer än att det sannolikt är någon som inte haft tid att sköta fordonet som ägt det.... På blocket kan man iallafall fynda genom att vara snabb.
På konkursauktionen på Valbo byggmarknad hade jag lite roligt.
Jag hade spanat in lite gipsskivor, typ 10 st kommer inte ihåg exakt hur många just nu, som jag tänkte kunde bli fina till friggeboden.
När budgivningen började på dessa hann jag inte ens haspla ur mig något bud innan det passerat mitt max som låg på ca halva nypriset.
Det hela slutade med att den lyckliga vinnaren hade budat mer för dessa skivor än vad nypriset var. Nypriset som t.o.m. fortfarande stod utsatt på en stor tydlig skylt på pallstället.
Han borde åkt in ett par veckor tidigare, innan dom konkade och sparat pengar.
Jag hade spanat in lite gipsskivor, typ 10 st kommer inte ihåg exakt hur många just nu, som jag tänkte kunde bli fina till friggeboden.
När budgivningen började på dessa hann jag inte ens haspla ur mig något bud innan det passerat mitt max som låg på ca halva nypriset.
Det hela slutade med att den lyckliga vinnaren hade budat mer för dessa skivor än vad nypriset var. Nypriset som t.o.m. fortfarande stod utsatt på en stor tydlig skylt på pallstället.
Han borde åkt in ett par veckor tidigare, innan dom konkade och sparat pengar.
Nja, KVD är annorlunda, jag själv och ett flertal bekanta har handlat där och vi är rätt överens, objekten är inte beskrivna på ett överdrivet positivt sätt, eventuella defekter bagatelliseras inte i beskrivningen och det är snarare så att man oftast blir positivt överraskad när man väl ser objektet i verkligheten. Med andra ord, tokbjuder man på ett objekt på KVD så lurar man sig själv medan man på tex tradera kan få god hjälp i lurandet av en skickligt knäppt bild och en säljande beskrivning.MathiasS skrev:
Gilbert, avseende beskrivningarna av objekten så håller jag med dig. KVD verkar vara duktiga på det. Jag tänker mer på budhetsen som verkar vara likadan som på tradera. Det blir helt enkelt för dyrt i slutänden.
Mmm....håller med här. Kollat ett par gånger på Tradera när jag varit på jakt efter "dyrare" verktyg...men det har alltid slutat med att jag har köpt det billigare direkt i butik eller via Tyskland/England...eftersom folk är beredda att betala mer för begagnat än nytt tydligen..
Kan inte folk ens kolla lägsta nypris via prisjakt.se så får dom väl skylla sig själva...men man blir ju lite trött
Kan inte folk ens kolla lägsta nypris via prisjakt.se så får dom väl skylla sig själva...men man blir ju lite trött
Tja, jag ser väl egentligen inte problemet, en affär där säljaren inte lurats och köparen av egen fri vilja lagt sitt bud är väl helt ok? Att då alla inte är lika välinformerade konsumenter som flertalet här inne är väl inte så mycket att göra åt, man kan inte tvinga på folk konsumentmedvetenhet. Lite får det mig att tänka på senaste tidens snyfthistorier med folk som valt obundet/rörligt elpris och gråter ut i kvällsblaskorna om att de drivs från hus och hem pga stora elräkningar..
Helt rätt! Något annat påstår iaf inte jag. Det är mest fenomenet som fascinerar mig. Även jag har fått rätt bra betalt för begagnade FestoolprylarGilbert skrev:
Ett exempel som jag brukar ta upp är en dröse magnetstativ som såldes för något år sedan. Säljaren var företaget OTD Tools som även har en webshop på sin hemsida. I annonsen framgick URL:en till deras hemsida och webshop. Magnetstativen hade ett utropspris på 129kr vilket var samma som priset i deras webshop. Flera av stativen slutade på långt över 400kr!
Slutsatsen är: bara för att det är auktion är det inte billigt.
Jag har varit på många fysiska "bondauktioner" och även professionella industriauktioner runt om i Dalarna och där har man fått sett "gammalt skit" gå för nypriser så auktionsfenomenet är inte bara kopplat till nätauktioner. Men tradera är jag glad för, har fått sålt en del plock där, inget skräp men hade inte anat att man kunde få ut så mycket för prylarna. Jag har själv gjort ett par köpfynd på Tradera, en Libella 2000 för mindre än halva nypriset, det är ju trevligt, så udda prylar få känner till kanske kan bli billigt.
Gör däremot ibland nyfikna priskollar på färdigbudade objekt hos KVD, PS.nu och Toveks och har hittills inte sett något som gått billigt och kan kallas fynd.
När Coop bygg lade ner på orten för några år sedan så hade dom 90% rabatt, det gillade jag
Priskoll sajterna som finns runt om på nätet är förresten sponsrade av annonsörer som ingen av dom speglar de faktiska priserna, jag har många exempel. Clas Ohlson och Jula är flitiga på priskollsajter och dom har långt ifrån lägst priser. Det lönar sig att söka runt och att köpa professionella elhandverktyg i Sverige, nej det gör inte jag heller längre, bara att vända sig till UK och betala samma frakt som inom Sverige gör valet enkelt. Med registrerad firma och VAT-nummer betalar man inte ens momsen inom EU.
OTD Tools mfl har direkt konkurrens av Arc Eurotrade i UK osv osv. Usch, ja man borde gynna den lokala marknaden, men inte till vilket pris som helst.
Gör däremot ibland nyfikna priskollar på färdigbudade objekt hos KVD, PS.nu och Toveks och har hittills inte sett något som gått billigt och kan kallas fynd.
När Coop bygg lade ner på orten för några år sedan så hade dom 90% rabatt, det gillade jag
Priskoll sajterna som finns runt om på nätet är förresten sponsrade av annonsörer som ingen av dom speglar de faktiska priserna, jag har många exempel. Clas Ohlson och Jula är flitiga på priskollsajter och dom har långt ifrån lägst priser. Det lönar sig att söka runt och att köpa professionella elhandverktyg i Sverige, nej det gör inte jag heller längre, bara att vända sig till UK och betala samma frakt som inom Sverige gör valet enkelt. Med registrerad firma och VAT-nummer betalar man inte ens momsen inom EU.
OTD Tools mfl har direkt konkurrens av Arc Eurotrade i UK osv osv. Usch, ja man borde gynna den lokala marknaden, men inte till vilket pris som helst.
Det sorgliga med alla dessa exempel är att det helt och hållet är köparnas fel att det är som det är! Det är givetvis säljarens uppgift att sälja till så högt pris som möjligt; vari ligger felet i det?
Verktyg/maskiner och datorer är bra exempel på sådana varor där det ofta förekommer överpriser på begagnatmarknaden. Byggmaterial har ofta höga priser men inte som verktyg och är man snabb och vet vad saker är värda kan man fynda ibland!
Den skickligaste säljaren i dessa sammanhang jag känner till är Kronofogdemyndigheten! Jag skulle gärna sälja bort lite prylar som jag inte använder till de priser som fås här. Köparna verkar anse att det per definition är billigt på dessa auktioner oavsett vad priset blir!
Verktyg/maskiner och datorer är bra exempel på sådana varor där det ofta förekommer överpriser på begagnatmarknaden. Byggmaterial har ofta höga priser men inte som verktyg och är man snabb och vet vad saker är värda kan man fynda ibland!
Den skickligaste säljaren i dessa sammanhang jag känner till är Kronofogdemyndigheten! Jag skulle gärna sälja bort lite prylar som jag inte använder till de priser som fås här. Köparna verkar anse att det per definition är billigt på dessa auktioner oavsett vad priset blir!
Ja jag strulade till det en gång och lade ett högre bud än inköpspris på en festool klämma och jag svor högt då jag insåg att det inte var vad jag hade tänkt mig (mitt eget fel) , rackarns tur så kom det en och bjöd över