Stoppa jobbet omedelbart och bekosta en besiktningsman som kontrollerar och gör ett åtgärdsprogram. När underlaget är klart kommer besiktningsmannen igen och kontrollerar det innan tätskikt. Sedan kontrolleras tätskiktet innan plattorna sätts och därefter kompletteras badrummet med inredning och man gör slutbesiktningen är alla nöjda sker slutbehandling. Troligen kommer inte dessa jobbare klara av hantverket de har ju aldrig flytspacklat tidigare tex eller dragit VVS eller framförallt planerat ett jobb. Den svarta kabeln som går in i den vita grendosan är det honkontakt i båda ändar!?

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nu överdriver du enormt!

& ingen hantverkare gör detta för 150 tkr, utan möjligtvis 260-280 tkr & uppåt.
Överdriver absolut inte… Detta är fruktansvärt utfört av dom.

K Klockanpå skrev:
Ska man förresten tolerera att badrumsgolvet blir högre än resten i lägenheten? Tänker om förutsättningarna funnits att få det jämnt

• Teckning av en man som städar under diskbänken medan en annan man iakttar och klagar på behovet att anlita hjälp för enkla uppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 15 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Tycker ni något ser konstigt ut? Prisklass 600 000 kr före ROT.

Det ska vara elektrisk golvvärme. Det som oroar mig är att det nu från armeringen är ca 1 cm till parketten. Hur mycket bygger sen golvvärme, klinker m.m.?

[bild][bild][bild][bild][bild]
Inte riktigt rättvist att ta bilder under bygget, då ser det alltid ut som en krigszon.

• Haha
  • Gilla
preben89 och 7 till
  • Laddar…
M Major_D skrev:
STOPPA DETTA BYGGET OMEDELBART!
be dom inte visa sig hos er mer än att de ska hämta sina verktyg. Detta var något utav det värst jag sett! Att ni ska betala 600k till dessa? Sinnesjukt! Ett sådant här badrum går loss på max 150k!!!
HAHA, max 150.000kr ?. Vilken sten har du bott under?.

• Gilla
Eldräven och 1 till
  • Laddar…
Matti1978 Matti1978 skrev:
Jag fick en offert från colorama för ett badrum på 6m2 ca. Dem skulle ha 86000kr inkl allt... golvvärme, matta på golvet, kakel på väggarna, ny brunn o stam , rivning och återbyggnad, inkl el o vatten. Så jag skulle aldrig betala 600k för ett badrum... det är för mkt. Jag tror du blivit lurad tyvärr.
Colorama är väl inte en byggfirma?. Och om du får en offert som är avsevärt mkt billigare än alla konkurrenter, vad får dig att tro att just denna billiga entreprenör är seriös och kommer göra ett bra jobb. =Bara för att just du inte har lust att betala mer så avgör inte det vad saker och ting kostar.

K Klockanpå skrev:

Det ska vara elektrisk golvvärme. Det som oroar mig är att det nu från armeringen är ca 1 cm till parketten. Hur mycket bygger sen golvvärme, klinker m.m.?

Jag kan tycka att ta så mycket betalt skall vara skälig, nr 2, företag som utför jobbet för det priset ska göra ypperlig jobb, på tanke hur det ser ut hitilis risken är att få en sminkad gris, riktigt tråkigt.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Lägger man ut så mycket på ett badrum så tycker jag det är rimligt att man lägger några tusenlappar på en trestegsbesiktning.
Annars blir det ofta att riva upp alltihop igen och ny huvudvärk, om man väntar med besiktning tills det är klart.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
1 kvm gäst wc och 4 kvm badrum. Helkaklat. Inkl allt inredning osv.

Vet svindyrt men verkar varit omöjligt att hitta någon som vill göra det billigare i Stockholms innerstad
Hur mycket pengar är kvar för själva arbetet om du räknar bort: kakel, klinkers (är det 2,50m till tak eller mer), porslin (2st wc, 2st tvättställ), möbler (spegelskåp, kommod under tvättställ?, ev högskåp, duschvägg/ar), beslag (krokar, hängare mm), blandare (2st tvättställsblandare, 1st dusch/badkars blandare, duschstång separat eller kanske takduschpaket), sen inte glömma ev el-handdukstork (1 el 2st), belysningsarmatur/er (spottar/glober/led), vägguttag, strömbrytare och ev jordfelsbrytare för wc+bad.

De har säkerligen inte specificerat m2 tätskikt, avloppsdelar (kanske enbart golvbrunn då), eldosor i vägg, säckar för; eps, flytspackel mm kanske bara en klumpsumma de tar per m2 i snitt.

Sett badrum där bara marmorskivorna kosta 500'000kr.

Och här är det EN wc och ETT badrum som är helkaklade samt inredning ingår.
-Hur mycket är det kvar för allt övrigt arbete och material?
Att vara ansluten till olika branschorganisationer ger inte 100% trygghet, flera referenser är bra som man kan ringa fråga HUR nöjda de är.
Ett företag kan lätt bli uteslutet, byta ägare och "poppa upp" igen.

Även jag vill råda dig att ta in besiktningsman, som flera i tråden redan gjort.
Du kan själv även läsa mycket om vattensäkrabadrum, mycket är tillgängligt online. Gvk, Bkr, Säker Vatten, El-säkerhet i badrum, BBR.
Mycket är skrivet så att även en lekman ska kunna förstå, men förstår man inte ska man kunna fråga bransch-utföraren/montören på plats...denne ska ju arbeta efter gällande branschregler.

Och vad för slags avtal har ni skrivit?
Kan du bryta/stoppa eller kan de kräva vite? Kan du kräva vite vid ev försening?

Många hakar upp sig på "städnivån" under arbetets gång. Av erfarenhet så säger det noll om själva utförandet samt resultatet. Det är just "pengen kvar" jag skulle se vad det blir över till för typ av arbetskraft (tex en för varje yrkesgrupp eller EN för allt??!) och tid för utförandet steg för steg.

En sista fråga, kanske viktigaste egentligen..föreningen har gett sitt godkännande? De äger stammarna och även underhållet av fastigheten (de kanske tom har en underhållsplan klar). De kan har krav, kanske tom står för visst material när renovering sker "punktvis" och inte när de planerat för ev stambyte.
Tex finns möjligheten komma åt schakt utan att förstöra tätskikt? Från angränsande rum?
Många frågor jag vet, men slutpengen på sista raden i en offert/anbud/avtal säger noll.

• Gilla
Evaseget och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Fanns ingen golvnivå eftersom allt revs ut, se bild

[bild]
Men är det grannens boende som man ser där under, genom hålet??
Jag håller med om massor som andra skrivit här. Orimligt dyrt, slarviga hantverkare (det ser man på hur de håller efter i sitt arbete samt vilka märken de har på verktygen), är du säker på att de vet vad de håller på med? Kommer du någonsin att få tillbaka de pengarna? Tänker på värdeökning om/då du säljer? Blir bekymrad för din skull.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det blir bara dyrare och sämre med tiden.
Gjorde vårt badrum 15 m2 själv helkaklat tog bara hjälp med snickare (ombyggd f d vindskammare) rörmokare och en som gjorde flytspacklet (som var det enda som blev lite fel - borde gjort det själv).
Total kostnad 115000.
Om det här är verkligheten i Stockholm ta ledigt en månad lr två o gör det själv.
Kalla in röris och elektriker och snickare för det nödvändiga bara,

• Gilla
Evaseget
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Kan inte svara på om det ser ut att vara ok. Men min vän gjorde om sitt badrum för tre månader sen på 7 kvm. Mycket snyggt kakel och klinker 7-800 kr kvm.
Ny toa och möbel.
Allt jobb inredning med (rivningen av gamla) inräknat 234000 KR . På det var det köp av möbler toasits för 18000 kr vilket blev då 216000 kr utan möbler. Då tog han in offerter från 3 st olika firmor och dom hamnade mellan 209000-246000 kr utan möbler och 800 kr kvm räknat på kakel,klinkers.
Så 600000 kr låter brutalt dyrt,måste vara mycket dyr inredning med kvm pris på kakel,klinker på många tusenlappar.
GBG området...

• Gilla
Daniel Höglund1
  • Laddar…
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Hur mycket pengar är kvar för själva arbetet om du räknar bort: kakel, klinkers (är det 2,50m till tak eller mer), porslin (2st wc, 2st tvättställ), möbler (spegelskåp, kommod under tvättställ?, ev högskåp, duschvägg/ar), beslag (krokar, hängare mm), blandare (2st tvättställsblandare, 1st dusch/badkars blandare, duschstång separat eller kanske takduschpaket), sen inte glömma ev el-handdukstork (1 el 2st), belysningsarmatur/er (spottar/glober/led), vägguttag, strömbrytare och ev jordfelsbrytare för wc+bad.

De har säkerligen inte specificerat m2 tätskikt, avloppsdelar (kanske enbart golvbrunn då), eldosor i vägg, säckar för; eps, flytspackel mm kanske bara en klumpsumma de tar per m2 i snitt.

Sett badrum där bara marmorskivorna kosta 500'000kr.

Och här är det EN wc och ETT badrum som är helkaklade samt inredning ingår.
-Hur mycket är det kvar för allt övrigt arbete och material?
Att vara ansluten till olika branschorganisationer ger inte 100% trygghet, flera referenser är bra som man kan ringa fråga HUR nöjda de är.
Ett företag kan lätt bli uteslutet, byta ägare och "poppa upp" igen.

Även jag vill råda dig att ta in besiktningsman, som flera i tråden redan gjort.
Du kan själv även läsa mycket om vattensäkrabadrum, mycket är tillgängligt online. Gvk, Bkr, Säker Vatten, El-säkerhet i badrum, BBR.
Mycket är skrivet så att även en lekman ska kunna förstå, men förstår man inte ska man kunna fråga bransch-utföraren/montören på plats...denne ska ju arbeta efter gällande branschregler.

Och vad för slags avtal har ni skrivit?
Kan du bryta/stoppa eller kan de kräva vite? Kan du kräva vite vid ev försening?

Många hakar upp sig på "städnivån" under arbetets gång. Av erfarenhet så säger det noll om själva utförandet samt resultatet. Det är just "pengen kvar" jag skulle se vad det blir över till för typ av arbetskraft (tex en för varje yrkesgrupp eller EN för allt??!) och tid för utförandet steg för steg.

En sista fråga, kanske viktigaste egentligen..föreningen har gett sitt godkännande? De äger stammarna och även underhållet av fastigheten (de kanske tom har en underhållsplan klar). De kan har krav, kanske tom står för visst material när renovering sker "punktvis" och inte när de planerat för ev stambyte.
Tex finns möjligheten komma åt schakt utan att förstöra tätskikt? Från angränsande rum?
Många frågor jag vet, men slutpengen på sista raden i en offert/anbud/avtal säger noll.
Has the contractor spoken up?
Someone once justified the high price of a service with a list like yours, but then added... an administrative fee for the EU! You miss it. It helps justify the completely absurd pricing.

K Klockanpå skrev:
Ska man förresten tolerera att badrumsgolvet blir högre än resten i lägenheten? Tänker om förutsättningarna funnits att få det jämnt
Trodde att armeringen skall ligga under flytspacklet inte ovanpå. Sen får ju var och en tycka vad dom vill om priset, men 600,000 är ju bara löjligt för 5 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.