J
K Klockanpå skrev:
Så det enda suturnus egentligen gapar om är att vi hade kunnat bygga in den, om vi hade köpt en annan fixtur?
Låter som du är irriterad på suturnus. Han verkar bara vilja hjälpa dig.

Om du vill ha eller är nöjd med att de bygger en ö eller sätter muggen mitt i rummet är det väl bra så. Om du dessutom tycker att du får valuta för pengarna. Ännu bättre.

För oss andra tycker jag suturnus inlägg är bra om vi någon gång kommer göra ett liknande badrum. Går det inte fälla in tanken skulle jag hellre haft en vanlig mugg. Men du bestämmer givetvis själv.

• Gilla
verobar och 9 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Detta är den vi har köpt: tror inte den funkar för helt inbyggd i vägg?

[länk]
Har du köpt cistern och toalett helt privat och lämnat över dessa till hantverkarna för installation eller har det varit något form av gemensam planering av badrummets utformning och funktion?

Jag tror vi är några som är förvånade över bristen på planering av slutresultatet med tanke på prisnivån. Jag hade förväntat mig att en badrumsdesigner var involverad i processen och att det färdiga badrummet verkligen var proffesionellt utformat.

• Gilla
Evaseget och 12 till
  • Laddar…
Thomas59
K Klockanpå skrev:
Detta är den vi har köpt: tror inte den funkar för helt inbyggd i vägg?

[länk]
Av både texten (hel eller halvhög vägg) och bilderna i din produktlänk ovan ser det onekligen ut som fixturen även är avsedd att helt byggas in i vägg. Svårt att tolka bilderna på annat sätt. Det står ju tom i produkttexten.

Når badrummet görs om från grunden är det svårt att se varför du inte väljer att bygga in fixturen i väggen i stället för i en utbyggd låda. Kommer att se väldigt konstigt ut. Ser för övrigt ut som okunniga klåpare som bygger badrummet. För 600 000kr borde man kunna förvänta sig en tydlig ritning/visualisering samt spec på de tekniska lösningarna, och definitivt ett råd att integrera fixturen i väggen, när den ändå öppnats.

Nåväl, ditt badrum, ditt beslutl och dina pengar så hoppas ändå att allt går bra och att du blir nöjd.

• Inbyggd toalettfixtur som visas i genomskärning med en vattenflödesillustration, monterad i en hel vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett modernt badrum med inbyggd WC-fixtur och handfat, sett på en webbsida för badrumsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Så det enda suturnus egentligen gapar om är att vi hade kunnat bygga in den, om vi hade köpt en annan fixtur?
Emoji av en gul rund ansikte som håller handen mot pannan i en "facepalm"-gest, uttrycker frustration eller irritation.

• Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Av både texten (hel eller halvhög vägg) och bilderna i din produktlänk ovan ser det onekligen ut som fixturen även är avsedd att helt byggas in i vägg. Svårt att tolka bilderna på annat sätt. Det står ju tom i produkttexten.

Når badrummet görs om från grunden är det svårt att se varför du inte väljer att bygga in fixturen i väggen i stället för i en utbyggd låda. Kommer att se väldigt konstigt ut. Ser för övrigt ut som okunniga klåpare som bygger badrummet. För 600 000kr borde man kunna förvänta sig en tydlig ritning/visualisering samt spec på de tekniska lösningarna, och definitivt ett råd att integrera fixturen i väggen, när den ändå öppnats.

Nåväl, ditt badrum, ditt beslutl och dina pengar så hoppas ändå att allt går bra och att du blir nöjd.
Behöver vara 100% säker på att det går med den fixturen innan vi framför det till hantverkaren eftersom deras svar tidigare varit att vi har en fixtur som inte går att bygga in.

Om den inte går att bygga in i väggen så har de inte gjort något fel i att inte bygga in den?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Behöver vara 100% säker på att det går med den fixturen innan vi framför det till hantverkaren eftersom deras svar tidigare varit att vi har en fixtur som inte går att bygga in.

Om den inte går att bygga in i väggen så har de inte gjort något fel i att inte bygga in den?
Men frågan är varför ni lägger 600k på att renovera och sedan väljer en sådan fixtur, om ni inte har en väldigt bra anledning till det

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
En låda är mycket bättre än inbyggt i väggen. Som bonus får du en fin hylla att ställa diverse saker på.
Skulle nått gå sönder är det dessutom möjligt att riva lådan och laga/byta utan att förstöra tätskiktet.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
K Klockanpå skrev:

Den går att bygga in. Läs produkttexten och titta på bilderna. I värsta fall får du fråga butiken/tillverkaren, men det ska inte behövas.

Nu har ni (byggaren?) valt att dra avloppet utanför väggen så väljer ni att bygga in fixturen måste ni/byggaren bila upp golvet och dra om avloppet. Med 600 000 i intäkter bör byggaren ha god marginal för det extraarbetet. Själv skulle jag dock kicka ut dem. Inget av det de gjort eller hur det i övrigt ser ut på arbetsplatsen tyder på att det är proffs i farten. Snarare klåpare som tänkt skratta hela vägen till banken. Tråkigt men sant.

• Gilla
Medvurst och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Den ska monteras på färdigt ytskikt på golv. Krav på tätskikt bakom,
Den här får du bygga in hur du vill
https://www.golvpoolen.se/badrum/to...MItNacj9HpkgMVsyCiAx29HC5EEAQYDSABEgIbUvD_BwE

J
Annars kan jag känna att om man bygger för 600k och köpt fel mugg så köper man rätt och lämnar tillbaka eller säljer den felaktiga på blocket. Om du nu vill bygga in men den modellen du har inte funkar

• Gilla
Jorel03 och 5 till
  • Laddar…
Absolut måste bara ha rätt information innan vi tar det med hantverkaren.

Nu är dock problemet att badrummet är riktigt litet redan och för att bygga in fixturen så kommer vi bygga ut väggen något, vilket kommer göra utrymmet ännu smalare. På så vis har vi inget emot att det byggs ut en hylla för fixturen, bara att man så gott som möjligt använder det utrymmet som trots allt finns i befintlig vägg.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
En allmän kommentar: Varför valde du kakel över tätskikt och inte en mer solid lösning som matta och tapet?

G
G grovspacklarn skrev:
En allmän kommentar: Varför valde du kakel över tätskikt och inte en mer solid lösning som matta och tapet?
fult antagligen...

• Gilla
Götesjö och 4 till
  • Laddar…
RoTe
P para skrev:
En låda är mycket bättre än inbyggt i väggen. Som bonus får du en fin hylla att ställa diverse saker på.
Skulle nått gå sönder är det dessutom möjligt att riva lådan och laga/byta utan att förstöra tätskiktet.
En normal WC är mycket bättre än låda och i vägg.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En normal WC är mycket bättre än låda och i vägg.
Utveckla gärna?
Jag har de senaste 15 åren bara haft inbyggd wc. Inget att anmärka på.
Har aldrig under mina år som hantverkare varit med om att ngt i fixturen har gått sönder såpass mkt så att det blir ett ingrepp på tät eller ytskikt

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.