88 093 läst ·
195 svar
88k läst
195 svar
Totalrenovering av 5 kvm badrum, ser det bra ut hittills?
Mer krångel att installera vilket gör det dyrare, svårare att serva, säkerligen svårt med reservdelar när dom börjar strula. Det är ju inget okänt att vilken toa som helst börjar läcka lite med åren, eller strula med påfyllningen. Men kul att just din WC funkar.F Fjonken skrev:
Svårt att installera? Inte speciellt.RoTe skrev:
Såklart att det blir dyrare när man väljer ngt som tar lite längre att installera. På ex geberit sigma har det varit samma reservdelar så länge jag har levt så det stämmer ju inte heller. Åtkomst för ev rep och service är lättåtkomligt genom spolknappen.
Tydligen måste ju TS bygga ut hela väggen bara för en jäkla toastol så, skulle säga att det är rätt så jäkla ovärt. Men visst, många är helt kära i att slippa se cisternen. Undrar vad ni har för läggning... 😂
Personligen tycker jag något sådant här är ganska många gånger snyggare.. och de släta väggarna gör det såklart lättare med skåpsluckor som ska kunna öppnas osv.RoTe skrev:
Mellanväggen gick upp en storlek extra i regel för att få plats med det, men de centimetrarna tyckte jag lät var värt det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är ju att ts väljer att inte fälla in den utan bygga ut väggen. Annars kan jag absolut förstå man vill ha infälld. Bygger man nytt är det väl vettigt men med en tegel vägg blir det bara dumt.A ajn82 skrev:
Jag är inte av den samhällsklassen som har såna badrum men kul för er som är.A ajn82 skrev:
Ja, funkar det inte i utrymmet så gör det såklart inte, men mitt inlägg var mer menat för den allmäna debatten om att inbyggda cisterna var dumt och onödigt, jag skulle påstå att planlösningen i vårt badrum blev väldigt mycket bättre av att kunna få in den i väggen helt. Tror det är ett ganska nytt koncept, då jag inte minns det fanns sådana cisterner när jag tittade för 10 år sedan.J JohanLun skrev:
Alltså vårt problem är att badrummet är smalt. Det är drygt 1.5 meter brett. 50 cm går till handfaten, det lämnar oss 100 cm att spela med.
Befintlig väggs reglar sväljer väl ca 4-5 cm, så om vi ska svälja hela fixturen på ca 15-20 cm så behöver vi bygga ut hela väggen rejält.
Ja, då ser den helt inbyggd ut men resten av utrymmet blir mindre.
Det vi ändå vill försöka få till är att bygga in fixturen i vart fall 5 cm, så inte utbyggnaden behöver blir allt för stor.
Befintlig väggs reglar sväljer väl ca 4-5 cm, så om vi ska svälja hela fixturen på ca 15-20 cm så behöver vi bygga ut hela väggen rejält.
Ja, då ser den helt inbyggd ut men resten av utrymmet blir mindre.
Det vi ändå vill försöka få till är att bygga in fixturen i vart fall 5 cm, så inte utbyggnaden behöver blir allt för stor.
Tyvärr tror jag inte det är det TS får, men för 600k tycker jag man kan förvänta sig en genomtänkt planlösning, lämpligt val av teknik osv, men som många andra redan konstaterat känns det mest som TS hittat ett par allt-i-allo hantverkare som kör på med standardlösningar och tumregler istället för att ta hänsyn till hur man kan maximera funktionen och intrycket av de 5 kvm det rör sig om.
Ungefär hur jag själv gjorde saker för tio år sedan, innan jag insett att man först måste lära sig allt om det man ska göra för att kunna ställa rätt krav spec. till hantverkarna, och själv tänka igenom planlösningar osv in i minsta detalj om det verkligen ska bli bra.
Ungefär hur jag själv gjorde saker för tio år sedan, innan jag insett att man först måste lära sig allt om det man ska göra för att kunna ställa rätt krav spec. till hantverkarna, och själv tänka igenom planlösningar osv in i minsta detalj om det verkligen ska bli bra.