88 093 läst ·
195 svar
88k läst
195 svar
Totalrenovering av 5 kvm badrum, ser det bra ut hittills?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Om jag kommer ihåg rätt bygger den fixtur du länkade till 12cm. Ser på bilderna ut som väggen lätt ”sväljer” mer än 4-5cm av de 12 som fixturen behöver. Då återstår en ”utbyggnad/låda på ca 7-8cm, givet att avloppet flyttas. Inga 2-3dm som du visade.K Klockanpå skrev:Alltså vårt problem är att badrummet är smalt. Det är drygt 1.5 meter brett. 50 cm går till handfaten, det lämnar oss 100 cm att spela med.
Befintlig väggs reglar sväljer väl ca 4-5 cm, så om vi ska svälja hela fixturen på ca 15-20 cm så behöver vi bygga ut hela väggen rejält.
Ja, då ser den helt inbyggd ut men resten av utrymmet blir mindre.
Det vi ändå vill försöka få till är att bygga in fixturen i vart fall 5 cm, så inte utbyggnaden behöver blir allt för stor.
Bättre att du använder t.ex chat GPT eller annan AI som är betydligt bättre på att översätta än Google translateS sturnus skrev:
Det många här funderar över är nog hur de kommit fram till priset när planlösningen inte verkar ha varit bestämd och det pågår diskussioner om hur rummen ska se ut när de kommit så här långt in i projektetK Klockanpå skrev:
Nja nu killgissar jag men:Thomas59 skrev:
Förutom fixtur måste ju våtrumsskica/plywood, våtrumsgips och tätskikt samt fix in. 120+15+13+10 =158
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det blir ju en hypotetisk diskussion, givet att flytt av avloppsröret inte ska göras. Finns flera inbyggnadsfixturer som bygger mindre än 12cm. Den bästa är nog Geberit duofix sigma 80 rsk: 8000308 men det finns flera andra.K Klockanpå skrev:
Välj sen en toalettstol som bygger mindre på djupet än den du valt. Normalt 53-56cm. Tex Duravit ME by Starck Compact som endast är 48cm djup, utan att kompromissa med sittkomforten. Dvs totalt 80+30+480-50 (fixtur, vägg, toastol minus inbyggnad)=540mm ut från vägg. Då har jag räknat med inbyggnad 50mm. Det blir en diskret liten låda med ca 6cm djup, som med fördel kan gå upp i tak, att jämföra med ”låda” 20 eller 30cm plus toastol med djup 56, dvs totalt 76 till 86cm ut från vägg som i ditt alternativ. Skiljer således 20-30cm mot nuvarande lösning vilket ger stor skillnad i ett smalt badrum.
Mitt råd är, givet ej. Avloppsflytt, att du väljer en traditionell golvplacerad toastol. Välj då en toastol med hel kåpa (dvs dolt avlopp), tex Ifö Spira Art.
Både beställare (ts) och entreprenör borde inte satt igång ett 600k jobb med bara en skiss som underlag. För ett litet jobb funkar det. Men inte en dyr toalett som är liten, man vill nyttja varje mm och har krav på hög standard.
Vet inte om det tillför något, men när det gäller fixturens placering så handlar det mest om tätskiktet. En fullt inbyggd fixtur har tätskiktet framför sig, och då har den en egen konstruktion som fångar upp eventuellt läckage och låter det rinna ut inne i badrummet genom ett litet 'avlopp´.
Medan en fixtur som byggs i låda utanför väggen har tätskiktet bakom sig, och därmed är fixturen enklare och lite billigare.
Så om det är den enklare modellen av fixtur, så har hantverkarna rätt, den går inte att montera bakom tätskiktet, inne i väggen.
Vill man ge tätskiktsoperatören gråa hår så kan man ju, som det föreslagits, bygga fixturen halvvägs inne i väggen
Vid en sån lösning så måste tätskiktet dit bakom fixturen, eftersom det i princip är detsamma som att bygga i låda.
Jag skulle vara mer bekymrad över avståndet till sidoväggen, och hade valt en golvstående toalett som ställs lite snett, så även en tjockare person kan gå på toa
Medan en fixtur som byggs i låda utanför väggen har tätskiktet bakom sig, och därmed är fixturen enklare och lite billigare.
Så om det är den enklare modellen av fixtur, så har hantverkarna rätt, den går inte att montera bakom tätskiktet, inne i väggen.
Vill man ge tätskiktsoperatören gråa hår så kan man ju, som det föreslagits, bygga fixturen halvvägs inne i väggen
Vid en sån lösning så måste tätskiktet dit bakom fixturen, eftersom det i princip är detsamma som att bygga i låda.
Jag skulle vara mer bekymrad över avståndet till sidoväggen, och hade valt en golvstående toalett som ställs lite snett, så även en tjockare person kan gå på toa
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Den fixtur TS länkade till går att bygga in, eller montera i en utanpåliggande låda. Samma fixtur i båda fallen.I Ingvar 58 skrev:Vet inte om det tillför något, men när det gäller fixturens placering så handlar det mest om tätskiktet. En fullt inbyggd fixtur har tätskiktet framför sig, och då har den en egen konstruktion som fångar upp eventuellt läckage och låter det rinna ut inne i badrummet genom ett litet 'avlopp´.
Jag skulle vara mer bekymrad över avståndet till sidoväggen, och hade valt en golvstående toalett som ställs lite snett, så även en tjockare person kan gå på toa![]()
Jag håller inte med om att den är lämplig till att bygga in i en vägg bakom tätskiktet. Om det är godkänt ska jag låta vara osagt, men det låter otroligt med tanke på alla regler numera.Thomas59 skrev:
Vill man sätta inne i vägg så tycker jag man väljer en som är extra tätad. Som denna:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIibmnyMTtkgMVe2GRBR09lxPbEAQYASABEgJtTPD_BwE
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Den är godkänd för inbyggnad men visst, det finns andra varianter med ”säck” som fångar upp läckande vatten.I Ingvar 58 skrev:Jag håller inte med om att den är lämplig till att bygga in i en vägg bakom tätskiktet. Om det är godkänt ska jag låta vara osagt, men det låter otroligt med tanke på alla regler numera.
Vill man sätta inne i vägg så tycker jag man väljer en som är extra tätad. Som denna:
[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gclid=EAIaIQobChMIibmnyMTtkgMVe2GRBR09lxPbEAQYASABEgJtTPD_BwE
Hur går bygget?
Hoppas det blir bra tillslut. Synd att du ska behöva lägga så mycket tid och tankar på saker som du borde kunna förvänta dig att hantverkaren löser på ett bra sätt..
Ang utbyggnaden för toaletten så har vi en inbyggd cistern i huset vi precis köpt men har då den i en utbyggd låda. Inget som jag tror man stör sig på och bra utrymme att ställa saker
Hoppas det blir bra tillslut. Synd att du ska behöva lägga så mycket tid och tankar på saker som du borde kunna förvänta dig att hantverkaren löser på ett bra sätt..
Ang utbyggnaden för toaletten så har vi en inbyggd cistern i huset vi precis köpt men har då den i en utbyggd låda. Inget som jag tror man stör sig på och bra utrymme att ställa saker
Redigerat:
Publicera gärna en bild när det är klart med badrumsskåp och allt!