299 177 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Jag tycker att LocTite har en poäng här. Det handlar ju om att montera saker som ska hålla i hundra år. Många hempulare är ju nöjda om det fungerar när de är klara.LocTite skrev:Det de inte har koll på är just hantverket. Att den utvändiga kabeldragningen kan se ut som slaka tvättlinor är illa nog, värre med den dolt förlagda där slarvigt fastsatta vp-rör kan spreta hej vilt inne i väggarna med trådarna blottade i de isärdragna skarvarna.
Ännu värre är att de inte kan hantverket om hur man skalar en ledning utan att göra brottanvisningar i kopparn. Använder fel verktyg, alternativt rätt verktyg på fel sätt. Här kan det gå riktigt snett om en ledning i ett ihoptvinnat knippe i en dosa plötsligt börjar glappa och går av. Är det hög strömbelastning (torktumlare t.ex) så kan det bildas ett sprakande gnistspel i väggen.....
Allt det här vet inte hemmapularn om, han tänker bara på vilken tåt som skall kopplas med nästa tåt.......friskt kopplat, hälften brunnet...
Snälla låt bli.....
//LocTite
Men som sagt, de duktigaste hempularna är ju ofta bättre än de sämsta yrkesmännen.
Jag tycker faktiskt du underdriver där. De duktigaste hemmapularna kan förmodligen göra ett precis lika bra jobb som de duktigaste yrkesmännen i sitt eget hus med skillnaden att det antagligen tar lite längre tid.tio_Pepe skrev:
Är man noggrann och medveten om riskerna så gör man inga idiotgrejer eller saker man är osäker på, utan ser till att ta reda på hur det ska göras. Elinstallationer skiljer sig från flera andra hantverk just på punkten att det primärt är kunskapsbaserat och inte kräver ett särskilt handlag, såsom exempelvis finsnickeri. En amatör kan således alltid, med tillgång till informationen, läsa sig till hur något ska göras om han eller hon är osäker. Hade "hempuleri" dessutom varit tillåtet så skulle detta förmodligen underlättas ytterligare genom tydliga guider och checklistor tillgängliga på elsäkerhetsverkets hemsida. Poängen är dock att en duktig hemmapulare ser till att ta reda på hur något ska göras innan han eller hon gör det.
De som däremot riskerar att göra ett dåligt jobb är de som inte förstår varför det är viktigt att göra rätt, de som inte orkar eller tar sig tid, eller de som är för snåla för att köpa rätt grejer.
Problemet är dock att även en duktig hempulare ofta inte vet vad han måste kolla upp.
Ta det här med belastning av anhopade av kablar tex, eller utlösningsvillkor. Har man inte läst lika mycket teori som en elektriker (eller häckar på det här forumet dygnet runt) så har man aldrig hört talas om sådant förrän brandutredaren förklarar vad som hände..
Sedan finns det ju mycket som den händige och intresserade har svårt att misslyckas med, typ dra kabel och sätta upp armaturer och uttag.
Ta det här med belastning av anhopade av kablar tex, eller utlösningsvillkor. Har man inte läst lika mycket teori som en elektriker (eller häckar på det här forumet dygnet runt) så har man aldrig hört talas om sådant förrän brandutredaren förklarar vad som hände..
Sedan finns det ju mycket som den händige och intresserade har svårt att misslyckas med, typ dra kabel och sätta upp armaturer och uttag.
Jag håller inte riktigt med. Jag skall erkänna att begreppet "utlösningsvillkor" var nytt för mig när jag började följa med här.mycke_nu skrev:
Men redan i högstadieåren, för 35 år sedan, började jag bygga elektronik. Mina konstruktioner var inte bara för lågspänning; jag byggde t.ex. diverse klockradioapparater med reläkopplingar för lampor mm. Jag vet att jag hade fullt klart för mig att det blev värmeutveckling i för klena kablar och jag funderade mycket på hur jag skulle dimensionera rätt. Jag delade ut mina konstruktioner till mer eller mindra avlägsna släktingar och förstod att de kanske inte skulle använda apparaten på det sätt som jag tänkt. Det var självklart för mig att sätta säkringar i kretsarna och det var nog tur när min morbror använde sitt digitalur som förlängningssladd till dammsugaren.
Dessa högstadieår klarade jag mig igenom utan minsta tillbud och detta utan att jag hade någon annan utbildning än det jag läst mig till i tidningar som "Practical Electronics" och "Practical Wireless". Jag tror (understatement, jag vet) att jag har större kunskap idag och rätt mycket mer erfarenhet. Men trots min ungdom tog jag riskerna på allvar och försökte arbeta så seriöst jag kunde.
Hur kan det komma sig att jag funderade på dimensionering och värmeutveckling? Jo, för den som håller på med elektronik är det självklart. Ett motstånd blir varmt. Den effekt som utvecklas måste ta vägen någonstans. Även en ledare har en mätbar resistans. Är det glapp blir resistansen genast oerhört mycket större.
Denna typ av erfarenheter och insikter gör att man har mycket tillgodo när man går från att konstruera elektronik till att göra installationer i hus, oavsett om man sen har elektrikerterminologin helt klar för sig.
Jag har nog eldat upp mer egenutvecklad elektronik än de flesta
, men det betydde inte att jag visste att man inte kan belasta två-tre intilliggande1.5 mm2 kablar i en vägg med 10 A vardera.
Risken jag vill peka på är man som amatör, om än erfaren och välutbildad (jag är civing i elektronik och teknisk fysik), kanske inte tänker på att det som man alltid fått höra om strömstyrkor och kabelareor faktiskt bara gäller under vissa villkor som långt ifrån alltid är uppfyllda i en vanlig villa.
Själv blev jag faktiskt ganska förvånad över att marginalerna var så små.
Risken jag vill peka på är man som amatör, om än erfaren och välutbildad (jag är civing i elektronik och teknisk fysik), kanske inte tänker på att det som man alltid fått höra om strömstyrkor och kabelareor faktiskt bara gäller under vissa villkor som långt ifrån alltid är uppfyllda i en vanlig villa.
Själv blev jag faktiskt ganska förvånad över att marginalerna var så små.
Detsamma, Y/LiTH, 1979-1984mycke_nu skrev:
När jag började hade jag inte fått höra någonting alls från någon. Jag drog mina egna slutsatser. Jag försökte ha stora marginaler. Så var det väl kanske inte alltid men det gick trots allt alltid bra.mycke_nu skrev:
Men resistans är resistans och värmeutveckling är värmeutveckling oavsett om det är i ett motstånd, en ledare på ett kretskort eller i en husvägg. Det är inget speciellt med en villa om man kan den grundläggande teorin i stället för att lära sig tumregler och specialfall. Ohms lag är lag kan man säga (med sina förutsättningar).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Det där var intressant.mycke_nu skrev:
Jag var av uppfattningen att 1.5 mm2 var just den dimensionering som krävs för 10 A ?
Och då kommer ju minst två kablar i samma kabelrör att kunna leda 10 A kontinuerligt (fas+nolla) !?
Av personlig erfarenhet (bytte för ett tag sen ut en lampkabel 0.75mm2 till diskmaskinen till 1.5mm2) så blir dock 2x0.75mm utanpåliggande kabel ljummen när man drar ca 8-9 A genom dom
Nu har jag inte provat exakt 10A geonom 1.5mm2 - men jag utgår ifrån att dom klarar detta eftersom standarden rimligen borde han ngn slags marginal iaf och att man, som jag har förstått det, unde vissa villkor kan köra upp till 13 A genom 1.5mm2 !?
Eller har jag missat ngt ?
/K
Såvitt jag förstår borde det utvecklas c:a 4 W/m i detta exempel. Att en rulle med några meter 2x0,75-kabel kan bli farligt varm av 9A är uppenbart men det borde vara tveksamt om det går att känna om den är utanpåliggande och inte ligger rullad? Eller har jag räknat fel? Den kanske låg trångt till bakom diskmaskinen?klaskarlsson skrev:
Och den stora och i mitt tycke avgörande faktorn, är väl att ytterst få av hempularna besitter kunskaperna eller har nått intresse av att skaffa sig dessa. Att sedan några "nördar" som häckar på det här forumet kanske både vet och kan lika mycket som en fackman ger ingen "legitimitet" åt "vanliga" hempulare.
För utan tvekan är det så att dom absolut flesta inte har en aning om vart deras kunskapsgränser går och just det att inte förstå sina begränsningar är kanske det absolut farligaste.
För utan tvekan är det så att dom absolut flesta inte har en aning om vart deras kunskapsgränser går och just det att inte förstå sina begränsningar är kanske det absolut farligaste.
När jag är ute och jobbar stöter jag i bland på hemmapular.
De mesta inser sina begränsninga och tar någon timme till hjälp för att få allt i sin ordning..
Men de finns de som tror, och tror sig veta allt, dessutom har utgångspunkten de är bättre på det här en elektrikern.
" Elektriker kommer ju bara med en massa dumma förslag på dyra prylar som är fullständigt onödigt"
Dessa personer är direkt Farliga.
Jag har sett massor av anläggningar som är rent av farliga där husägaren/hemmapularelektrikern varit framme.
Husägaren är ansvarig för sin elanläggning att den följer gällande regler.
De mesta inser sina begränsninga och tar någon timme till hjälp för att få allt i sin ordning..
Men de finns de som tror, och tror sig veta allt, dessutom har utgångspunkten de är bättre på det här en elektrikern.
" Elektriker kommer ju bara med en massa dumma förslag på dyra prylar som är fullständigt onödigt"
Dessa personer är direkt Farliga.
Jag har sett massor av anläggningar som är rent av farliga där husägaren/hemmapularelektrikern varit framme.
Husägaren är ansvarig för sin elanläggning att den följer gällande regler.
Mitt badrum blev renoverat av fackmän under de tidigare ägarnas regi.
Nu vill jag byta ut ventilen mot en fläkt. Närmaste el är taklampan. Men eftersom elektrikern som gjort detta inte låtit rör/slang gå raka vägen från taklampan till strömbrytaren så kan jag inte dra dit en ny strömkabel. Det verkar vara skarvat någonstans på vägen. Kanske det enklaste sättet att komma förbi en regel? Vad vet jag, fusk är det iaf!
Det är sådant som får mig att inte lita på andra vare sig de är hantverkare eller ej.
Nu vill jag byta ut ventilen mot en fläkt. Närmaste el är taklampan. Men eftersom elektrikern som gjort detta inte låtit rör/slang gå raka vägen från taklampan till strömbrytaren så kan jag inte dra dit en ny strömkabel. Det verkar vara skarvat någonstans på vägen. Kanske det enklaste sättet att komma förbi en regel? Vad vet jag, fusk är det iaf!
Det är sådant som får mig att inte lita på andra vare sig de är hantverkare eller ej.
Precis, den ende man kan lita på är ju en själv! (oftast i varje fall
)
Jag har läst en del i detta forum om att säkra med 13A och 1,5mm2 ledningsarea och förstått att det inte är så självklart att det går. Vissa säger att det krävs öppen förläggning, andra stipulerar andra krav. Kontentan för mig som lekman är att man bara skall säkra med 13A om man har specialla skäl och god grund för att det är riktigt dimensionerat.
Så sitter jag nu på sportlov i en hyrd nybyggd fjällägenhet och råkar titta i centralen. Lägenheten (8 bäddar c:a 70m2) har totalt 22 säkringar inkl 3-fas bastu och spis så någon brist på grupper är det inte. Alla vanliga belysnings- och uttagsgrupper (9 st) är säkrade 13A (1,5mm2) vardera medan diskmaskin, fläkt och kyl är säkrat med 10A vardera. Naturligtvis är allt, 13A såväl som 10A, förlagt i rör. Varför har man gått upp till 13A för belysning och uttag? Var är de speciella skälen? I min villa klarar jag mig bra med 10A på alla grupper utom spis och bastu. Kan någon gissa hur proffsen har tänkt här?
Så sitter jag nu på sportlov i en hyrd nybyggd fjällägenhet och råkar titta i centralen. Lägenheten (8 bäddar c:a 70m2) har totalt 22 säkringar inkl 3-fas bastu och spis så någon brist på grupper är det inte. Alla vanliga belysnings- och uttagsgrupper (9 st) är säkrade 13A (1,5mm2) vardera medan diskmaskin, fläkt och kyl är säkrat med 10A vardera. Naturligtvis är allt, 13A såväl som 10A, förlagt i rör. Varför har man gått upp till 13A för belysning och uttag? Var är de speciella skälen? I min villa klarar jag mig bra med 10A på alla grupper utom spis och bastu. Kan någon gissa hur proffsen har tänkt här?
jakobnm skrev:Jag har läst en del i detta forum om att säkra med 13A och 1,5mm2 ledningsarea och förstått att det inte är så självklart att det går. Vissa säger att det krävs öppen förläggning, andra stipulerar andra krav. Kontentan för mig som lekman är att man bara skall säkra med 13A om man har specialla skäl och god grund för att det är riktigt dimensionerat.
Är det 13A B eller C ?
13A B är bättre än 10A C i dom flesta fall.... (för kabelns skull)