Vad som är lite förvånande är varför en elektriker skulle fuskat med en så enkel sak, jag tycker att det låter troligare att nån "händig" snickare eller dyl gjort en insats och flyttat uttaget en bit i sidled utan att flytta det ursprungliga röret.
 
Visst kan det vara så!
 
elmont skrev:
Så jag vill påstå att även elektrikerjobbet är ett hantverk och det tar många år innan man kan utföra ett "perfekt" arbete, det är inte enbart för att "jävlas" med folk som det tar 6 år till man är fullbetald och efter 6 år är dom flesta INTE mogna att sköta egna jobb större än en villa.
När jag skrev att det inte liknar andra hantverksyrken på vissa plan så menade jag inte med det att elektrikeryrket på något sätt skulle vara enklare än andra hantverksyrken, men att det är ett yrke som är mer baserat på teoretiska kunskaper än inövat handlag. Visst, som någon skrev, så finns det vissa moment som är "pilliga" men de viktigaste kunskaperna en elektriker besitter är just de teoretiska.

Och nej, jag är säker på att en grön elektriker inte klarar en stor fastighetsinstallation på egen hand, men nu handlar ju diskussionen om "hempuleri" vilket per definition handlar om en ganska begränsad och enkel anläggning, dvs en villa.
 
Mikael_L skrev:
Samtidigt tycker jag säkringsdimensionerandet bör följa principen "precis tillräcklig säkring för uppgiften, inte mer", för all energiutveckling vid ev fel hålls ju trots allt ner då. Selektiviteten i anläggningen förbättras också.

Så en grupp till endast takuttag skulle jag glatt kunna tänka mig att avsäkra 6A.
Kanske även vissa vägguttagsgrupper.

Men problemet med just VU är ju att vid dimensionerandet så vet man ju ofta inte den framtida belastningen i förväg. Är stora plasmaTV'n igång och sen sätter jag igång dammsugaren, så ryker nog 6A.
ja, jag håller till fullo med dig, och jag följer denna princip själv, det är önskvärt att hålla nere skyddens utlösningsströmmar så mycket det går.

i mitt hus fick rena belysningsgrupper fick B6 dvärgar, uttagsgrupper fick C10 samt köksuttagsgruppen C13. resistiva värmelaster som element, spis och VV ber fick B10. 3-fasuttaget ute på huset fick D13 och 2.5mm2.
i garaget fick alla uttag C16 och 2.5mm2, även enfas. då det förväntas driva stora motorer, svetsar osv..

så här kan ju en hempulare göra för att det dels är kul med lite olika amperestyrkor (har säkringar med färgkodade vippor och då blir det färgglatt i centralen)
dels har man ju tiden till att fundera, och dels så ser det ju ut som man är världens ingenjör som lyckas bedöma hur stora säkringar sakerna behöver..;)

en elis ser det ju bara som rent tidsfödriv och som en onödig utgift att jåla så här, så han har bara C10 och C16 på lager:p
 
Och när elis kommer ser han på en gång att det är en hempulare som utfört jobbet
 
Mikael_L skrev:
Samtidigt tycker jag säkringsdimensionerandet bör följa principen "precis tillräcklig säkring för uppgiften, inte mer", för all energiutveckling vid ev fel hålls ju trots allt ner då. Selektiviteten i anläggningen förbättras också.
Kanske kan hålla med vad beträffar selektiviteten, men knappast annars. Det är lite svårt att hitta på ett scenario där 6 A istf 10 A skulle rädda ett hus från att brinna, men jag kanske har dålig fantasi.

Däremot tycker jag kanske att när man idag har LE-lampor, så skulle man kunna tillåta belysningsgrupper dragna med 0.75 mm2 och säkrade med 6 A, eller kanske rent av ändå klenare don.

Det känns som ett onödigt resursslöseri att dra fram 3x1.5 mm2 till en armatur som drar 50 mA..
 
mycke_nu skrev:
Trådarna i ett VP-rör är inte kablar utan enkelledare. En kabel består av flera individuella ledare med en gemensam mantel.

Du kan utan vidare köra 3 x 10A i 1.5 mm2 ledare i ett VP- rör. Däremot blir det problem om du har flera rör som ligger tillsammans. Eller om du istället för ledare i rör har mantlade kablar som ligger tillsammans. Ofta minskar då kapaciteten med 30-50%.

13 A genom 1.5 mm2 går bra om ett antal villkor är uppfyllda, dels skall ledningen vara förlagd så att den inte överhettas, dels måste längden vara sådan att säkringen löser ut inom föreskriven tid vid kortslutning. Dessa beräkningar kräver specialkunskaper som vanligen endast elektriker besitter.
Ok, misstänkte att jag hade missuppfattat ngt :)

Men 5x1.5mm2 för 10a är ju också godkänt som standard så ...
Jag inser förstås att ju fler kablar på mindre volym -> högre risk för värmeutveckling- men jag misstänker också att om man håller sig till standard så är man sällan inne på gränserna ?

/K
 
Runt 3-4 hårt belastade kablar eller rör som ligger infällda tätt intill varandra får man börja räkna. Ett par vanliga kablar klamrade på en vägg är ingen fara.
 
elmont skrev:
Och när elis kommer ser han på en gång att det är en hempulare som utfört jobbet
ja det får han gärna tycka, men han kommer förstå att det är en nogrann hempulare..;)
 
mycke_nu skrev:
Kanske kan hålla med vad beträffar selektiviteten, men knappast annars. Det är lite svårt att hitta på ett scenario där 6 A istf 10 A skulle rädda ett hus från att brinna, men jag kanske har dålig fantasi.

Däremot tycker jag kanske att när man idag har LE-lampor, så skulle man kunna tillåta belysningsgrupper dragna med 0.75 mm2 och säkrade med 6 A, eller kanske rent av ändå klenare don.

Det känns som ett onödigt resursslöseri att dra fram 3x1.5 mm2 till en armatur som drar 50 mA..
vid glappkontakt eller isolationsfel, så att gnistbildning uppstår, så löser ju så klart en 6A tidigare än en 10A, och då blir det ju följaktligen inte lika mycket värmeutveckling...

håller med dig ang. 0.75. det borde åtminstone finnas EKRK 3G0.75, tänk vad tunn och smidig den skulle bli.
även till en belysningsgrupp med rätt många vanliga glödlampor duger det ju länge med 6A..
EKRK 2x0.75 och jordning av armaturen med biledaren i vanliga bostäder borde också vara tillåtet vid 6A. biledaren är ju 0.75mm2 om ag inte missminner mig.

men det lär dröja innan sånt här blir verklighet, tills dess får man nöja sig med den klumpiga EKRK3G1.5..
 
Jag har jobbat i ett land där man drog klenare ledningar till belysningsgrupperna. Det var inte direkt någon höjdare, dubbelt så många ledningar att hålla reda på, mera tråd och rör då man inte kan gå från en belysningsgrupp till uttag. Jag kan inte se att vi skulle vinna nått på att ha olikt grova ledningar däremot skulle det säkert ställa till än mera problem för tex. hempulare.
 
electrocuted skrev:
vid glappkontakt eller isolationsfel, så att gnistbildning uppstår, så löser ju så klart en 6A tidigare än en 10A, och då blir det ju följaktligen inte lika mycket värmeutveckling...
Även med 6A så utvecklas det 1400 W någonstans innan den löser. Kanske inte allt vid felstället till jord, men risken är nog överhängande.

Det bästa skyddet får oss svenskar är nog en 30 mA JFB eller 300 mA brandskyddsautomat.

Fast helst skulle man vilja ha en amerikansk "arcing detector" som vi diskuterat tidigare i en annan tråd.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
..."precis tillräcklig säkring för uppgiften, inte mer", för all energiutveckling vid ev fel hålls ju trots allt ner då.
Det är säkert inte ofta det märks skillnad, men om man stoppar dit multimeterns mätprober och råkar missa att den är på A-området och du har en skit-multimeter utan säkring och utan catII-600V-klass så är man kanske lite gladare om det råkade sitta 6A istället för 10A.

Eller så gör det så lite skillnad att det inte betyder något. Jag har aldrig personligen upplevt verkan av hög momentan påsläppt energi av denna typ, inte heller hört någon berättelse om det. Elektrikerkompisen råkade rätt illa ut en gång, men då handlade det om 500V och något hundratal A avsäkrat. :D

När jag hållt på med elektronik råkade jag en gång ut för betydlgt större skador på kortet än säkringen borde medgett. Så det skyller jag på att kortslutningsströmmen var många ggr högre än märkströmmen under en mycket kort tid.
 
Med all respekt för händighet. Jag sätter säkerhet först och låter eletrikern göra allt. Många lägger ner mycket jobb på sina hus så varför inte även på elen. I dagens elkrävande hus, då menar jag inte element o dyl, utan all småel, kan mycket bli fel och överbelastat.
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av ett centralt och fast monterat överbelastnings/åskskydd?
Sen har jag en fin bild från en resa förra våren. - We have problems with fuse. -sa den äldre innehavaren av vandrarhemmet i Florens. Han frågade om jag hade hårtork med mig och pekade på säkringarna, tre stycken, för det tre våningar höga vandrarhemmet..... så här såg taklampan ut i mitt rum!
 
  • lampa Florens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Även med 6A så utvecklas det 1400 W någonstans innan den löser. Kanske inte allt vid felstället till jord, men risken är nog överhängande.

Det bästa skyddet får oss svenskar är nog en 30 mA JFB eller 300 mA brandskyddsautomat.

Fast helst skulle man vilja ha en amerikansk "arcing detector" som vi diskuterat tidigare i en annan tråd.
skillnaden är minimal, men den finns, och så är det ju kul att ha en lite mer avancerad elcentral!
jag håller med dig ang AFCI, de borde finnas här med, borde ju inte vara nåt svårt att bygga in de i en dvärgbrytare, det är ju så det är i USA, fast där är ju dvärgbrytarna lite störe till måtten, det kanske inte får plats i våra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.