299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
givetvis utanför betald tid för kund 
Men är det verkligen en anledning att inte ta jobbet?davidnordin skrev:
Ni får väl ta betalt för det ni behöver ta betalt för, tycker kunden att det blir för dyrt så har han ju rätt att tacka nej till att få jobbet utfört. I mitt fall så vill jag ha jobbet utfört, att de elektriker jag har kontaktat inte ens är intresserad av att ge mig ett pris ser jag som ett stort problem.
Det som alla gånger inte är så lätt och ofta rätt jobbigt är att försöka förklara för en kund varför man tar betalt för två timmar då det bara tog en timme att byta uttagen.
Att man ska ha betalt för ALLT som följer med en beställning har vissa svårt att inse.
Att man ska ha betalt för ALLT som följer med en beställning har vissa svårt att inse.
Det förstår jag, men varför ta betalt per timme?
Jag jobbar som trubadur och där är det ganska mycket som kan liknas vid en elektrikers jobb. Det krävs tid till att packa bilen, köra till spelningen, packa upp och koppla utrustning, soundchecka, genomföra spelningen, packa ner utrustningen, åka hem och till sist packa ur bilen. Jag brukar räkna med att en spelning tar speltiden + minst 2 timmar utöver det. Allt som kunden inte ser ingår i priset när jag bokar ett jobb, men jag tar inte betalt per timme jag jobbar. Jag tar reda på vad kunden vill att jag ska göra, lämnar ett pris på det och sedan gäller det priset.
Varför kan inte ni elektriker jobba på ett liknande sätt?
Jag jobbar som trubadur och där är det ganska mycket som kan liknas vid en elektrikers jobb. Det krävs tid till att packa bilen, köra till spelningen, packa upp och koppla utrustning, soundchecka, genomföra spelningen, packa ner utrustningen, åka hem och till sist packa ur bilen. Jag brukar räkna med att en spelning tar speltiden + minst 2 timmar utöver det. Allt som kunden inte ser ingår i priset när jag bokar ett jobb, men jag tar inte betalt per timme jag jobbar. Jag tar reda på vad kunden vill att jag ska göra, lämnar ett pris på det och sedan gäller det priset.
Varför kan inte ni elektriker jobba på ett liknande sätt?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
då skulle vårt tim pris vara ännu högre.........
ska man lämna fast pris så måste vi ha bra underlag .
vid utbyggnad tidigre installations utformning
väggmtrl längder och exakt antal uttag brytare m.m.m
det är inte bara åka dit å bidra med sin tid å sitt utförande
ska man lämna fast pris så måste vi ha bra underlag .
vid utbyggnad tidigre installations utformning
väggmtrl längder och exakt antal uttag brytare m.m.m
det är inte bara åka dit å bidra med sin tid å sitt utförande
Redigerat:
Fast pris klarar man att hantera i många branscher - det finns alltid osäkerhet men det jämnar ut sig i längden.Elinstallatören skrev:
ett exempel: på min arbetsplats så installerades ett 2-vägsuttag med spiralkabel från taket med ca 5 meter matning från bef.koppldosa samt ett 2-vägs metalluttag med 2 meter matning från bef. dosa med en genomgång genom en betongvägg- och priset? jo det kostade 10.000:- + moms, fast pris.
pellefant>*host* Hur i "censur" gick det till? Var det med brandklassade genomföringar mm i explosionfarlig miljö, uppdatering av ritningar etc eller vad?
/Kent
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
När jag jobbade på ett stort nordisk telekomföretag för ca 10 år sedan, då flyttade alla inom byggnaderna minst en gång om året. Vid en av dessa flyttar skulle vi bygga om ett utrymme till lab. Det behövdes ca 20 nya grupper, med ca 50 uttag, och det skulle tas upp ett fönsterparti i en vägg (för att man skulle kunna se "sina" testobjekt utan att behöva befinna sig i labbet. Ibland hade vi 100tals fläktar igång i utrymmet, så hörselskydd var då obligatoriskt i labbet.
En snickare jobbade 2 eftermiddagar med att montera fönsterpartiet, en ensam målare målade allt på 1 dag. 2 elektriker gick och skrotade 3-4 dagar (det skulle även sättas upp kabelstegar i ett rutnät 2x2 meter i taket. De drog de nya grupperna till en central ca 15m från labbet, ingen ytterligare dragning därifrån, matningen räckte.
Totalkostnad 400 000.
Att sedan bolagets IT avdelning som året innan hade vunnit utmärkelsen "Svenskt kvalitetspris" behövde 8 månader på sig att installera 10 nätverksuttag som togs i drift ungefär 2 veckor före nästa flytt är en annan sak, de ingick inte i de 400 000. Under dessa 8 månader fick vi snubbla över "hempulade" nätverksdragningar med småhubbar.
En snickare jobbade 2 eftermiddagar med att montera fönsterpartiet, en ensam målare målade allt på 1 dag. 2 elektriker gick och skrotade 3-4 dagar (det skulle även sättas upp kabelstegar i ett rutnät 2x2 meter i taket. De drog de nya grupperna till en central ca 15m från labbet, ingen ytterligare dragning därifrån, matningen räckte.
Totalkostnad 400 000.
Att sedan bolagets IT avdelning som året innan hade vunnit utmärkelsen "Svenskt kvalitetspris" behövde 8 månader på sig att installera 10 nätverksuttag som togs i drift ungefär 2 veckor före nästa flytt är en annan sak, de ingick inte i de 400 000. Under dessa 8 månader fick vi snubbla över "hempulade" nätverksdragningar med småhubbar.
statlig byggnadsägare som hyr ut åt annan statlig "myndighet" bara ett hål genom vanlig betongvägg, kan ju vara möjligt att ritningarna uppdateras men jag tvivlar.snickarboden skrev:
vi har fått ett pris på en 200A matning som ska skarvas vidare från en uttagslåda, nergrävning mark(asfalt) 5 meter + bilning i betonggolv 3 meter och uppsättning nytt 200A uttag med brytare. nertagning plastvägg (typ trp20) ca 20x5 meter, två sådana väggbeklädnader samt borttagning mellanvägg samma plast med 3 stålpelare(u-balk) och träreglar och borttagning 2 skenor med kabelvagnar med högtrycksslangar för det låga priset av 380.000:-!
Och så undrar man vart skattepengar tar vägen? *djup suck*
95 kvmm ledararea eller hur har man räknat? *nyfis*
/Kent
95 kvmm ledararea eller hur har man räknat? *nyfis*
/Kent