el_richard skrev:
Är det 13A B eller C ?

13A B är bättre än 10A C i dom flesta fall.... (för kabelns skull)
Det är genomgående Garo C13 resp C10.
 
Mikael_L skrev:
Och vad är det superübermänniskor, maskerade till finniga 19-åringar med precis genomgången 9-månaders lärlingstid, som elfirmorna skickar ut till intet ont anande och dyrt betalande kunder då???

Snälla låt bli ....
... att generalisera över min och andras kunskap och (o)händighet.
Jag tror inte du förstod vad jag ville säga. Problemet med hemmapularna är att de inte är medvetna om sina begränsningar.

.....och vänligen, sluta raljera över ungdomar som är i början av sin yrkesbana.

Fick jag välja mellan Händige Herbert eller Finnige Kalle så hade jag definitivt valt Kalle. En lärling skall jobba under överinseende av erfaren elektriker (det behöver inte alltid innebära att de har nån hängande över axeln). Lärlingen skall ha nån att fråga när det behövs. Händige Herbert frågar inte.....han kan redan allt.......eventuellt ringer han sin kompis Fixar-Fredrik...

Naturligtvis finns det exempel på mindre skickliga yrkesmän, men de återfinns i alla branscher. Som tur är så inser de flesta husägarna att de inte bör försöka själva.

Inser att ämnet är lika laddat som ett minfält.......

//LocTite
 
klaskarlsson skrev:
Det där var intressant.
Jag var av uppfattningen att 1.5 mm2 var just den dimensionering som krävs för 10 A ?
Och då kommer ju minst två kablar i samma kabelrör att kunna leda 10 A kontinuerligt (fas+nolla) !?

Av personlig erfarenhet (bytte för ett tag sen ut en lampkabel 0.75mm2 till diskmaskinen till 1.5mm2) så blir dock 2x0.75mm utanpåliggande kabel ljummen när man drar ca 8-9 A genom dom :)
Nu har jag inte provat exakt 10A geonom 1.5mm2 - men jag utgår ifrån att dom klarar detta eftersom standarden rimligen borde han ngn slags marginal iaf och att man, som jag har förstått det, unde vissa villkor kan köra upp till 13 A genom 1.5mm2 !?

Eller har jag missat ngt ?

/K
Trådarna i ett VP-rör är inte kablar utan enkelledare. En kabel består av flera individuella ledare med en gemensam mantel.

Du kan utan vidare köra 3 x 10A i 1.5 mm2 ledare i ett VP- rör. Däremot blir det problem om du har flera rör som ligger tillsammans. Eller om du istället för ledare i rör har mantlade kablar som ligger tillsammans. Ofta minskar då kapaciteten med 30-50%.

13 A genom 1.5 mm2 går bra om ett antal villkor är uppfyllda, dels skall ledningen vara förlagd så att den inte överhettas, dels måste längden vara sådan att säkringen löser ut inom föreskriven tid vid kortslutning. Dessa beräkningar kräver specialkunskaper som vanligen endast elektriker besitter.
 
jakobnm skrev:
Detsamma, Y/LiTH, 1979-1984
Då sågs vi nog (Y 1978-1981, plus jobbade på ISY 81- ca 83)! :)
 
BobbyEwing skrev:
Elinstallationer skiljer sig från flera andra hantverk just på punkten att det primärt är kunskapsbaserat och inte kräver ett särskilt handlag, såsom exempelvis finsnickeri. En amatör kan således alltid, med tillgång till informationen, läsa sig till hur något ska göras om han eller hon är osäker.
Inte kräver speciellt handlag? Skulle vilja påstå att t.ex. en kulo-installation kräver en hel del speciellt handlag, så det där får du nog formulera om.
 
mycke_nu skrev:
13 A genom 1.5 mm2 går bra om ett antal villkor är uppfyllda, dels skall ledningen vara förlagd så att den inte överhettas, dels måste längden vara sådan att säkringen löser ut inom föreskriven tid vid kortslutning. Dessa beräkningar kräver specialkunskaper som vanligen endast elektriker besitter.
Precis vad jag förstått. Därför skulle jag vilja få ett skäl från ni som är professionella till att det är säkrat som det är i lägenheten jag just nu befinner mig i. Det verkar så onödigt att säkra vanlig belysning och eluttag med 13A, speciellt när grupper finns i överflöd. En huvudprincip borde vara att inte säkra upp i onödan.

Om jag inte kan få ett bra skäl till varför det kan vara gjort på detta sätt så tycker jag det visar att det finns en och annan professionell elektriker som gör saker som inte är helt genomtänkta (elfirmans namn finns naturligtvis i centralen). Jag ger mig om jag får ett hållbart skäl.
 
Uttagsgrupper är inte ovanligt att man säkrar upp till vad som är max, man vet ju aldrig vad som kan användas på uttagen. Att det är 13A mot "normalt" 10A i detta fallet bör ju innebära att någon verkligen har räknat på det.
 
snaggletooth skrev:
Uttagsgrupper är inte ovanligt att man säkrar upp till vad som är max, man vet ju aldrig vad som kan användas på uttagen. Att det är 13A mot "normalt" 10A i detta fallet bör ju innebära att någon verkligen har räknat på det.
Det är ett argument jag accepterar, även om jag skulle ha tyckt att en försiktighetsprincip vore vettigare, speciellt i uthyrningslägenheter. Säkra inte upp mer än nödvändigt så är det mindre risk att något allvarligt händer. Å andra sidan kan man ju ha resonerat som så: "Säkra upp så mycket som möjligt så slipper du problem med hyresgäster som får säkringar att lösa ut". Jag vet inte jag...
 
Ger man sig in på hemmapuleri såsom , inkoppling ,kabeldragning och dimensionering är det uppenbart att man skall vet hur det går till ,varför det skall vara på ett visst sätt och vad som händer om det går fel.
Förstår man sambandet och inser riskerna, och kan förverkliga teoretiska beräkningar till praktisk handling och vet att man har gjort rätt och klarar gällande regler såsom utlösningstid, spänningsfall är det en sak.
Besitter man inte den kunskapen skall man ge f*n detta rent ut sagt.
 
injonil skrev:
Mitt badrum blev renoverat av fackmän under de tidigare ägarnas regi.

Nu vill jag byta ut ventilen mot en fläkt. Närmaste el är taklampan. Men eftersom elektrikern som gjort detta inte låtit rör/slang gå raka vägen från taklampan till strömbrytaren så kan jag inte dra dit en ny strömkabel. Det verkar vara skarvat någonstans på vägen. Kanske det enklaste sättet att komma förbi en regel? Vad vet jag, fusk är det iaf!

Det är sådant som får mig att inte lita på andra vare sig de är hantverkare eller ej.
Det vanligaste är att röret inte går direkt från strömbrytare till taklampa. Det brukar gå via en kopplingsdosa. Eftersom det är ett badrum, så finns (bör inte finnas) inte kopplingsdosan i det rummet. Ut och leta i angränsande rum......och ta gärna med dig en behörig elektriker....;).

//LocTite
 
Då har jag rensat lite spydligheter.

Håll er till ämnet, utan personangrepp!
 
jakobnm skrev:
Det är ett argument jag accepterar, även om jag skulle ha tyckt att en försiktighetsprincip vore vettigare, speciellt i uthyrningslägenheter. Säkra inte upp mer än nödvändigt så är det mindre risk att något allvarligt händer. Å andra sidan kan man ju ha resonerat som så: "Säkra upp så mycket som möjligt så slipper du problem med hyresgäster som får säkringar att lösa ut". Jag vet inte jag...
Är anläggningen korrekt dimensionerad så finns det inget som helst behov av någon extra försiktighet, marginalerna finns inbyggda.

Men man måste som sagt räkna, jag står tex just i begrepp att lägga en 10A matning som efter beräkning visade sig kräva 2.5 mm2.
 
Mikael_L
Samtidigt tycker jag säkringsdimensionerandet bör följa principen "precis tillräcklig säkring för uppgiften, inte mer", för all energiutveckling vid ev fel hålls ju trots allt ner då. Selektiviteten i anläggningen förbättras också.

Så en grupp till endast takuttag skulle jag glatt kunna tänka mig att avsäkra 6A.
Kanske även vissa vägguttagsgrupper.

Men problemet med just VU är ju att vid dimensionerandet så vet man ju ofta inte den framtida belastningen i förväg. Är stora plasmaTV'n igång och sen sätter jag igång dammsugaren, så ryker nog 6A.
 
Gör man en elinstallation för boende som följer - svensk standard - behöver man i 99.9% av fallen inte bekymra sig om vilka säkringar och vilken ledning man behöver 1.5 mm2 och 10 A C säkring räcker. Så att sitta och räkna grupp för grupp är nått man inte gör, dom gånger man räknar är när man, pga erfarenhet, misstänker att man närmar sig "gränsen.
Att lägga rör och sätta dosor kan ju verka mycket enkelt men jag kan lova att även det kan vara en hel vetenskap, det gäller ju att rören går till rätt dosa rätt väg. Man kan ju i princip lägga rör mellan alla dosor och dra i tråd där det behövs. Men då kommer en annan sak med i bilden, nått som kallas ekonomi ett vanligt önskemål är ju att det ska vara billigt samt att det finns ett krav från myndigheterna att anläggningen ska vara överskådlig.
Jag har vid några tillfällen färdigställt elinst. i villor som hempulare påbörjat men efter att väggarna spikats igen "inte haft tid" att färdigställa. Jag kan lova att det har kostat betydligt mer än om dom kontaktat mig först och jag fått gjort arbetet från början.
Så jag vill påstå att även elektrikerjobbet är ett hantverk och det tar många år innan man kan utföra ett "perfekt" arbete, det är inte enbart för att "jävlas" med folk som det tar 6 år till man är fullbetald och efter 6 år är dom flesta INTE mogna att sköta egna jobb större än en villa.
 
LocTite skrev:
Det vanligaste är att röret inte går direkt från strömbrytare till taklampa. Det brukar gå via en kopplingsdosa. Eftersom det är ett badrum, så finns (bör inte finnas) inte kopplingsdosan i det rummet. Ut och leta i angränsande rum......och ta gärna med dig en behörig elektriker....;).

//LocTite
Nej, det är tyvärr inte så enkelt. Det stoppar någonstans i närheten av takdosan. Det syns också att det är en fuldragning eftersom tåtarna i takdosan är isolerade med typ EKK-skal innan de går iväg...

Vad beträffar hempuleri behöver jag lyckligt nog inte ta ställning för min egen del eftersom jag har en vän som är elektriker som hjälper mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.