299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Jag tycker diskussionen har spårat ur.
Det handlade ju om att privatpersoner inte kunde få elektriker till småjobb därför att en timbaserad taxa ger bättre lönsamhet på större uppdrag.
Om jag kan välja mellan att beställa ett timslångt jobb gjort av en elektriker för 500kr/tim, en elektriker som inte har tid och inte dyker upp, och att få samma jobb gjort till fast pris 1000kr av en elektriker som verkligen kommer så vet ju jag vad jag skulle föredra.
Det handlade ju om att privatpersoner inte kunde få elektriker till småjobb därför att en timbaserad taxa ger bättre lönsamhet på större uppdrag.
Om jag kan välja mellan att beställa ett timslångt jobb gjort av en elektriker för 500kr/tim, en elektriker som inte har tid och inte dyker upp, och att få samma jobb gjort till fast pris 1000kr av en elektriker som verkligen kommer så vet ju jag vad jag skulle föredra.
Jag har aldrig råkat ut för nåt du räknat upp eftersom jag aldrig lejer hantverkare till nåt jag kan göra lika bra och säkert som dom kan. Jag lejer förresten inte verkstäder heller eftersom jag har min egen och klarar mig själv och fixar allt själv.davidnordin skrev:
Och jag är presonligt bekant med A behörig på firman jag anlitar. Därmed har jag en synnerligen attraktiv prislista och jobbn blir perfekta.
Sen finns det rötägg, ja, tyvärr är det rätt gott om dem men nuvarande konjunktur städar förhoppningsvis bort en trave av dem.
Sen finns det rötägg, ja, tyvärr är det rätt gott om dem men nuvarande konjunktur städar förhoppningsvis bort en trave av dem.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi är två man på liten mindre ort och jobbar i det närmaste enbart på löpande, även större jobb. Vi räknar såklart på vissa jobb, men det blir alltid löpande, eftersom kunderna litar på oss och att det blir billigast
månntro varför dom skriker? felkopplat?serch826 skrev:Hej på er!
fick i fredags min nya bubbelbadkar som jag köpte eftersom den gammla bubbel var redan tråkit att bada i för barnen, så tog jag bort igår och slängde den och idag skulle bara koppla in den nya som inte är nån svarighet eftersom det är bara att byta till denna, men på den nya så ser jag två jordkablar en som kommer från värmaren och de andra från sjäva "styrboxen" under badkaret förstås, min fråga är vad ska man göra med dom?, det finns jordkontakt på den matade kabel från badkaret som man kopplar till dossan.
Snälla nån som kan hjälpa till, barnen skriker och är dessperata.
Tackar för hjälpen
Jag tror precis som Rikard Ågren skriver, detta med elfirmor som prioriterar bort småkunder finns kanske inte i lika hög grad ute på landsbyggden.
Där är färre elfirmor o de jobbar mer på rekomendation samt förtroende.
I denna tråd har många berättat vilka nissöden de har upplevt samt vilka dåliga hantverkare de anlitat. Ett hett tips- fråga runt lite bland vänner o bekanta ( för några sådana finns väl? ) efter referenser.
När man som jag driver en liten elfirma, blir man lite bestört över så många som har haft strul med sina elfirmor o deras fakturering.
Där är färre elfirmor o de jobbar mer på rekomendation samt förtroende.
I denna tråd har många berättat vilka nissöden de har upplevt samt vilka dåliga hantverkare de anlitat. Ett hett tips- fråga runt lite bland vänner o bekanta ( för några sådana finns väl? ) efter referenser.
När man som jag driver en liten elfirma, blir man lite bestört över så många som har haft strul med sina elfirmor o deras fakturering.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Oseriösa företagare får inga jobb på landsbygden, iallafall väldigt få. Rycktet hinner ikapp väldigt fort. Det är väl en av fördelarna med att bo här.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag vill iaf att de som tar överpriser borde skämmas
man kan jobba på löptid med men ibland så vill firmorna ha
ett fast pris för att antingen tjäna mkt eller så vill de inte ha jobbet
många ser bara problemen med några få privat kunder
jag menar att då man valt att bli elinstallatör så visste man om förutsättningarna
å man måste ta de jobb som man gör för service -inte för förtjänst
speciellt idag då det är krav på behörighet
tex kan inte en polis vägra jobba för man tycker det är otrevligt fall
lika för oss elinstallatörer
vi måste ta de jobb som ger låg vinst å inte slå på för att klå folk på pengar
många företag har nån/några som går på service bara för att vi måste hålla det
å de som inte vill ha den servicen borde byta bransch...............
jag menar att då man valt att bli elinstallatör så visste man om förutsättningarna
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det är inte riktigt jämförbara företeelser ovan. En polis är en del av en sammhällsnyttig tjänst, ansvarad för av samhället, och till för allmänhetens bästa.Elinstallatören skrev:jag vill iaf att de som tar överpriser borde skämmas
Elinstallatören företräder en privat vinstrdrivande skråväsende där eventuellt förekommande samhällsnyttiga mål är upp till företaget att definiera och inte egentligen förbättrade av det faktum att det finns ett skråväsen, det är snarare att det skall fås att fungera trots skråväsendet.
--- Mats ---
Hmmm, när inte ens polisen behandlar alla "kunder" på samma sätt ...Elinstallatören skrev:jag vill iaf att de som tar överpriser borde skämmas
Så här lärs det tydligen ut på polishögskolan i Solna:
Ahmed berättar om fördomar och förakt. En lärare berättade om skillnaden mellan att rycka ut till en svensk förort jämfört med de invandratäta områdena.
Han sade att vi poliser har månadslön, men vi har speciellt månadslön när vi åker till invandrarnas förorter. Då behöver vi inte ha bråttom. Om någon är skadad ordnar vi en ambulans och det nödvändigaste. Sedan åker vi därifrån. Om samma sak skulle hända i ett svenskt område skulle vi rycka ut snabbt, starta en utredning, kontrollera om det finns misstänkta och förhöra vittnen.
Saxat ur:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-vid-polishogskolan-motarbetar-invandrarelever-1.803257
Det var en fasligt lång tråd detta. Hmm. Från början handlade det om huruvida man bör/ska göra eljobb själv eller låta nån behörig utföra det istället. Nu vet jag inte vad den handlar om längre.
Hur som helst hade jag tänkt byta vägguttag och dimmers i vår nyrenoverade lägenhet men jag har ångrat mig. Varför? Jag är händig av mig och klarar det mesta. Är det nåt jag inte kan så läser jag på ordentligt men elen känns av någon outgrundlig anledning som ett för vanskligt moment. Fan, jag skruvade bort en strömbrytare igår och skulle till att byta. Upptäckte att jag inte hade rätt verktyg hemma ens. Varken spänningsprovare eller vettig tång att skala kabeln med. Jag tänkte att jag provar skala kabeln ändå men det gick inge vidare då den upplevdes som mycket skör, o vips så var 1 cm borta från en redan kort fastråd. Det här går ju inte tänkte jag. Ska jag fortsätta i den här stilen har jag ingen kabel kvar att koppla in o det vette gudarna hur dyrt det blir att dra helt ny kabel för en elektriker till ett uttag? Jag bestämde mig för att anlita vår elektriker ännu en gång vilket känns bra trots allt. Jag är rätt envis av mig och är nästan säker på att jag skulle klarat det själv men då jag samtidigt är ganska klok kändes beslutet rätt.
Varken jag eller min sambo tycker att vår elektrier är särskilt dyr och som tur är så är han dessutom väldigt trevlig och serviceinriktad. Varför jag överhuvudtaget skulle koppla allt själv handlar nog mer om nyfikenhet och en vilja att lära än om kostnaderna att få det gjort av utbildad elektriker.
Hmm. Detta var mina reflektioner. Kände att jag ville skriva av mig lite bara.
Hur som helst hade jag tänkt byta vägguttag och dimmers i vår nyrenoverade lägenhet men jag har ångrat mig. Varför? Jag är händig av mig och klarar det mesta. Är det nåt jag inte kan så läser jag på ordentligt men elen känns av någon outgrundlig anledning som ett för vanskligt moment. Fan, jag skruvade bort en strömbrytare igår och skulle till att byta. Upptäckte att jag inte hade rätt verktyg hemma ens. Varken spänningsprovare eller vettig tång att skala kabeln med. Jag tänkte att jag provar skala kabeln ändå men det gick inge vidare då den upplevdes som mycket skör, o vips så var 1 cm borta från en redan kort fastråd. Det här går ju inte tänkte jag. Ska jag fortsätta i den här stilen har jag ingen kabel kvar att koppla in o det vette gudarna hur dyrt det blir att dra helt ny kabel för en elektriker till ett uttag? Jag bestämde mig för att anlita vår elektriker ännu en gång vilket känns bra trots allt. Jag är rätt envis av mig och är nästan säker på att jag skulle klarat det själv men då jag samtidigt är ganska klok kändes beslutet rätt.
Varken jag eller min sambo tycker att vår elektrier är särskilt dyr och som tur är så är han dessutom väldigt trevlig och serviceinriktad. Varför jag överhuvudtaget skulle koppla allt själv handlar nog mer om nyfikenhet och en vilja att lära än om kostnaderna att få det gjort av utbildad elektriker.
Hmm. Detta var mina reflektioner. Kände att jag ville skriva av mig lite bara.
Wow, vilken superlång tråd!
Ok, här kommer mitt bidrag. För en del år sedan så jobbade jag som installationselektriker, har även läst in den s k "allmänna behörigheten". Agent med rätt att koppla alltså...
Jag har väl snubblat på en och annan hemmapulare. Resultatet har varierat från halvbra ner till fruktansvärt dåligt hantverk. Den största risken är inte att koppla fel. Hemmapulare kan nämligen ta reda på hur olika apparater skall kopplas in, ofta har de koll på detta.
Det de inte har koll på är just hantverket. Att den utvändiga kabeldragningen kan se ut som slaka tvättlinor är illa nog, värre med den dolt förlagda där slarvigt fastsatta vp-rör kan spreta hej vilt inne i väggarna med trådarna blottade i de isärdragna skarvarna.
Ännu värre är att de inte kan hantverket om hur man skalar en ledning utan att göra brottanvisningar i kopparn. Använder fel verktyg, alternativt rätt verktyg på fel sätt. Här kan det gå riktigt snett om en ledning i ett ihoptvinnat knippe i en dosa plötsligt börjar glappa och går av. Är det hög strömbelastning (torktumlare t.ex) så kan det bildas ett sprakande gnistspel i väggen.....
Allt det här vet inte hemmapularn om, han tänker bara på vilken tåt som skall kopplas med nästa tåt.......friskt kopplat, hälften brunnet...
Snälla låt bli.....
//LocTite
Ok, här kommer mitt bidrag. För en del år sedan så jobbade jag som installationselektriker, har även läst in den s k "allmänna behörigheten". Agent med rätt att koppla alltså...
Jag har väl snubblat på en och annan hemmapulare. Resultatet har varierat från halvbra ner till fruktansvärt dåligt hantverk. Den största risken är inte att koppla fel. Hemmapulare kan nämligen ta reda på hur olika apparater skall kopplas in, ofta har de koll på detta.
Det de inte har koll på är just hantverket. Att den utvändiga kabeldragningen kan se ut som slaka tvättlinor är illa nog, värre med den dolt förlagda där slarvigt fastsatta vp-rör kan spreta hej vilt inne i väggarna med trådarna blottade i de isärdragna skarvarna.
Ännu värre är att de inte kan hantverket om hur man skalar en ledning utan att göra brottanvisningar i kopparn. Använder fel verktyg, alternativt rätt verktyg på fel sätt. Här kan det gå riktigt snett om en ledning i ett ihoptvinnat knippe i en dosa plötsligt börjar glappa och går av. Är det hög strömbelastning (torktumlare t.ex) så kan det bildas ett sprakande gnistspel i väggen.....
Allt det här vet inte hemmapularn om, han tänker bara på vilken tåt som skall kopplas med nästa tåt.......friskt kopplat, hälften brunnet...
Snälla låt bli.....
//LocTite
Och vad är det superübermänniskor, maskerade till finniga 19-åringar med precis genomgången 9-månaders lärlingstid, som elfirmorna skickar ut till intet ont anande och dyrt betalande kunder då???LocTite skrev:Ännu värre är att de inte kan hantverket om hur man skalar en ledning utan att göra brottanvisningar i kopparn. Använder fel verktyg, alternativt rätt verktyg på fel sätt. Här kan det gå riktigt snett om en ledning i ett ihoptvinnat knippe i en dosa plötsligt börjar glappa och går av. Är det hög strömbelastning (torktumlare t.ex) så kan det bildas ett sprakande gnistspel i väggen.....
Snälla låt bli.....
//LocTite
Snälla låt bli ....
... att generalisera över min och andras kunskap och (o)händighet.
Hur vet du att hempularen inte just hade läst in Allmän behörighet, och därmed trodde han vaLocTite skrev:
Skulle inte förvåna mig om en del av det du sett är gjort av kollegor i yrket.