299 201 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
känns som man lätt blandar ihop en vanlig elbesiktning (vid köp av bostadsrätt/villa) och EIO Eltest.
EIO Eltest är ju intressant om man i efterhand vill känna sig trygg med sin elanläggning och få råd om åtgärder osv.
Härefter blir det ju lite lustigt, eftersom det verkligen verkar som att alla på detta forum råkat ut för elektriker som a) inte gör ett bra jobb b) luras c) har enorma påslag på priserna mm.
Resultatet blir ju i detta helt ointressant eftersom trovärdigheten är noll.
En elbesiktning åandrasidan är ju intressant för ansvarsbiten gällande dolda fel vid köp av bostad/fastighet. Kräva åtgärd osv.
Nu kom jag på att jag faller in i fel forum för min post
Mitt svar är irrelevant här på grund av mitt yrke.
EIO Eltest är ju intressant om man i efterhand vill känna sig trygg med sin elanläggning och få råd om åtgärder osv.
Härefter blir det ju lite lustigt, eftersom det verkligen verkar som att alla på detta forum råkat ut för elektriker som a) inte gör ett bra jobb b) luras c) har enorma påslag på priserna mm.
Resultatet blir ju i detta helt ointressant eftersom trovärdigheten är noll.
En elbesiktning åandrasidan är ju intressant för ansvarsbiten gällande dolda fel vid köp av bostad/fastighet. Kräva åtgärd osv.
Nu kom jag på att jag faller in i fel forum för min post
Mitt svar är irrelevant här på grund av mitt yrke.
Jag trodde också det var konstigt att alla har dåliga erfarenheter av hantverkare här men efter jag läste den här tråden så klarnade det en hel del.
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/106803-roermokare-ris-blev-ros.html
Tråkigt att det skall va så här men det är väl bara att inse att just ang. hantverkare så skall man gnälla eller också inte säga nåt alls iaf inte på detta forumet........
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/106803-roermokare-ris-blev-ros.html
Tråkigt att det skall va så här men det är väl bara att inse att just ang. hantverkare så skall man gnälla eller också inte säga nåt alls iaf inte på detta forumet........
För att först svara på frågan: Nej, jag hemmapular inte med min el eftersom jag inte har kunskaperna och vet att det kan gå illa. Snart hemmapular jag ändå om inte någon elektriker fixar det jag vill ha åtgärdat.
Jag behöver ha ett antal nya vägguttag insatta i två olika rum i huset och har pratat med några olika elektriker om det sedan nyår. Jag vet att jag inte får sätta in dom själv, men tiden drar iväg och jag behöver använda rummen. Snart har jag inget annat val än att läsa på om hur det fungerar och koppla in dom själv.
Jag vet inte varför men det verkar vara samma sak i alla hantverksbranscher, har varit med om samma sak när det gäller rörmokare. Är det ett litet jobb så får man tjata, tjata och sedan tjata lite till för att få en yrkesman att komma och titta på det. Elbranschen borde ju se den här typen av jobb som viktiga ur elsäkerhetssynpunkt, det krävs inte alltför mycket jobb eller kunskap av en lekman för att sätta in ett nytt vägguttag och jag tror att de flesta tröttnar och fixar det själv om installatörerna inte är intresserade av att komma.
Jag behöver ha ett antal nya vägguttag insatta i två olika rum i huset och har pratat med några olika elektriker om det sedan nyår. Jag vet att jag inte får sätta in dom själv, men tiden drar iväg och jag behöver använda rummen. Snart har jag inget annat val än att läsa på om hur det fungerar och koppla in dom själv.
Jag vet inte varför men det verkar vara samma sak i alla hantverksbranscher, har varit med om samma sak när det gäller rörmokare. Är det ett litet jobb så får man tjata, tjata och sedan tjata lite till för att få en yrkesman att komma och titta på det. Elbranschen borde ju se den här typen av jobb som viktiga ur elsäkerhetssynpunkt, det krävs inte alltför mycket jobb eller kunskap av en lekman för att sätta in ett nytt vägguttag och jag tror att de flesta tröttnar och fixar det själv om installatörerna inte är intresserade av att komma.
Förstår till fullo johan's syn ovan...
Har själv samma problem eftersom vid en del jobb så måste en elektriker delta, oftast småpyssel som att dra fem meter och sätta ett kompletterande uttag, utöka med en brytare/dimmer eller blinda något.
Småjobb som jag tycker hade varit perfekt att fylla ut tid med.
Jag har inte träffat nån elektriker än som är intresserad av detta, trots att det alltid är trevliga kunder inom närområdet och gott om tid att planera in jobbet (typ en månad).
Troligen är de flesta rätt upptagna med större installationer och vill inte gärna ta småjobb, samt att de ser småjobb som rätt dyra för bägge parter. Det blir nästan lika mycket administartion för en timmes jobb som för en dag.
/Kent
Har själv samma problem eftersom vid en del jobb så måste en elektriker delta, oftast småpyssel som att dra fem meter och sätta ett kompletterande uttag, utöka med en brytare/dimmer eller blinda något.
Småjobb som jag tycker hade varit perfekt att fylla ut tid med.
Jag har inte träffat nån elektriker än som är intresserad av detta, trots att det alltid är trevliga kunder inom närområdet och gott om tid att planera in jobbet (typ en månad).
Troligen är de flesta rätt upptagna med större installationer och vill inte gärna ta småjobb, samt att de ser småjobb som rätt dyra för bägge parter. Det blir nästan lika mycket administartion för en timmes jobb som för en dag.
/Kent
Jag drar mig ofta för att jobba med privatpersoner, det är ibland komplicerat att jobba inom den sektorn. Många gånger har man stoppur bakom ryggen konstant, men ska ändå svara på 1000 frågor.
Oavsett så löser jag/vi alltid tiden på ett snällare sätt med privatpersoner, man drar av vad man kan. Vad gäller material så är väl det den tråkiga biten, oavsett volymavtal med t.ex. Storel, Elektroskandia, Solar m.fl. så har vi skitpriser själva - inte ens inköpspris är något jag själv är intresserad av - jag letar på blocket!
Ett sånt här forum blir ju ändå oundvikligt
Man önskar bara att folk frågar så mycket som möjligt innan de kör igång och gör för mycket själva hemma.
Oavsett så löser jag/vi alltid tiden på ett snällare sätt med privatpersoner, man drar av vad man kan. Vad gäller material så är väl det den tråkiga biten, oavsett volymavtal med t.ex. Storel, Elektroskandia, Solar m.fl. så har vi skitpriser själva - inte ens inköpspris är något jag själv är intresserad av - jag letar på blocket!
Ett sånt här forum blir ju ändå oundvikligt
Man önskar bara att folk frågar så mycket som möjligt innan de kör igång och gör för mycket själva hemma.
Dyrt eller inte, småjobb eller inte, Svensson får inte göra det själva och om elektrikerna då väljer bort småjobb sitter Svensson där utan andra alternativ än att göra det själv. Det är inte konstigt att folk blir förbannade och gör det själva!snickarboden skrev:
Kan man välja kommer småjobb hos privatpersoner utan tvekan längst ned på önskelistan, några av orsakerna är, att kunden tycker att det blir dyrt, kunden har åsikter "vet" hur arbetet ska utföras bäst, inte kan förstå varför han ska betala den timme ställtid som följer med det minsta jobb, inte förstår varför man inte kan komma när det passar kunden, och har svårt att förstå varför man prioriterar en kund där man har 500 timmar/år före en som man har 5 timmar/år.
Det finns ju även "småkunder" med en lite annan inställning och dom har rätt stora möjligheter att få "hjälp" både snabbare och billigare
Det finns ju även "småkunder" med en lite annan inställning och dom har rätt stora möjligheter att få "hjälp" både snabbare och billigare
Jag tror det är lite lättare på landet. Här gör elektrikerna ganska mycket små servicejobb, framförallt hos lantbrukare.
"Min" huselektriker ställer gärna upp dom få gånger jag ber om hjälp.
(Dock kräver han att jag är med själv och pekar på vad som skall kopplas, han tar klokt nog inte något som helst ansvar för mitt hempul.)
"Min" huselektriker ställer gärna upp dom få gånger jag ber om hjälp.
(Dock kräver han att jag är med själv och pekar på vad som skall kopplas, han tar klokt nog inte något som helst ansvar för mitt hempul.)
"småkunder" är för mig kunder som vart eller vart annat år vill att vi gör arbeten på några timmar, oftast under en arbetsdag (oftast privata personer och egna företagare). Det är timmarna och pengarna som jag åsyftar med "småkund", även NCC och SKANSKA är för mig "småkund" pga. deras betalningsrutiner.
elmont>Förstår dig absolut men vad skall fru Svensson göra? Ingen elfirma är intresserad av att åka dit för det är för lite jobb.
Jag rör inte elen hos kunder, idag t ex så lät jag kunden själv öppna doslocket för att vi skulle kunna se om det var el eller tele i den. Kan i och för sig bero på att den var övertapetserad med *S* men du förstår nog varför jag inte rör elen hos kunder?
Att fylla ut en dag med framkörning för typ en 500:-, två timmars jobb för 1000:- och lite material för säg en 1250:- kan väl inte vara helt ointressant?
Kent
Jag rör inte elen hos kunder, idag t ex så lät jag kunden själv öppna doslocket för att vi skulle kunna se om det var el eller tele i den. Kan i och för sig bero på att den var övertapetserad med *S* men du förstår nog varför jag inte rör elen hos kunder?
Att fylla ut en dag med framkörning för typ en 500:-, två timmars jobb för 1000:- och lite material för säg en 1250:- kan väl inte vara helt ointressant?
Kent
Jag förstår ju ändå elmont, att hålla på med småkunder blir inte effektivt. Kan tänka mig att timdebiteringen måste vara dubbla om man gör ett 2-timmas jobb mot om man har jobb för en vecka. Om vi antar samma låga materialpåslag och ingen debitering för att sitta i bilen.
Är det rimligt, elmont?
Är det rimligt, elmont?
Är det verkligen det? Det finns många andra serviceyrken som utför hantverkstjänster hemma hos privatpersoner. Jag har aldrig någonsin anlitat varken målare, golvläggare, plattsättare eller snickare som debiterat på det sätt ni beskriver att elektriker gör. Varför skall helt andra ekonomiska spelregler gälla för elektriker?elmont skrev:
jobb rings in, arbetsledare/chef skriver arbetsorder, du får den i handen; debitering påbörjas.
insamling material från lager,
insamling material från eventuell el-grossist.
resa till kund (framkörningsavgift)
genomgång och komplettering
arbete
frukost
arbete slut
funktionstest
städning (om kund tillåter och inlastning)
återfärd till firma
tidsredovisning och materialsammanställning (på plats eller på firma)
eventuella protokoll införes (isolationsprovning, kontinuitetskontroll mm)
ansvarspapper skrivs under för egenkontroll
arbete slut
För ett tvåtimmarsjobb så blir det mycket i mängden.
insamling material från lager,
insamling material från eventuell el-grossist.
resa till kund (framkörningsavgift)
genomgång och komplettering
arbete
frukost
arbete slut
funktionstest
städning (om kund tillåter och inlastning)
återfärd till firma
tidsredovisning och materialsammanställning (på plats eller på firma)
eventuella protokoll införes (isolationsprovning, kontinuitetskontroll mm)
ansvarspapper skrivs under för egenkontroll
arbete slut
För ett tvåtimmarsjobb så blir det mycket i mängden.