Sawsaw skrev:
Nää, jag menar precis tvärtom, att du idag kan beställa ett eltest och få en alldeles utomordentlig bild av hur din elinstallation mår! Men jag är ganska säker på att det inte skulle bli en lika bra bedömning om alla hempulare skulle tillåtas göra sina egna installationer. Och JA, jag är medveten om att det finns klåpare i branschen men det finns än fler klåpare bland lekmän!
hur tror du utfallet på ett eltest skulle bli på en fackmannamässigt hempulad anläggning då?

mycke_nu skrev:
Du missade nog högskolekursen IRONI 4p ;)

mycke_nu
Fyraårigt tekniskt gymnasium plus fyra år Teknisk Högskola helt i onödan :confused:.;)
Hos oss var ironikursen imaginär och jag kunde bara välja reella kurser. Men ironi i kvadrat-kursen gick bra.

Det blir -1 i poäng på det inlägget...

Sawsaw skrev:
Nää, jag menar precis tvärtom, att du idag kan beställa ett eltest och få en alldeles utomordentlig bild av hur din elinstallation mår! Men jag är ganska säker på att det inte skulle bli en lika bra bedömning om alla hempulare skulle tillåtas göra sina egna installationer. Och JA, jag är medveten om att det finns klåpare i branschen men det finns än fler klåpare bland lekmän!
Ok då var det således alternativ ett som gällde, att man kan göra en besiktning av en befintlig anläggning och få en bild av hur säker den är, oavsett vem som har gjort installationen. Vad är då problemet med att låta vem som helst installera och sedan låta en besiktning avgöra om det är säkert eller ej?

BobbyEwing skrev:
Ok då var det således alternativ ett som gällde, att man kan göra en besiktning av en befintlig anläggning och få en bild av hur säker den är, oavsett vem som har gjort installationen. Vad är då problemet med att låta vem som helst installera och sedan låta en besiktning avgöra om det är säkert eller ej?
Altså om du har gjort en anläggning enligt alla föreskrifter och standarder så är där ju ingen som kommer döma ut den anläggningen. Men när du gjorde den själv utan behörighet så begick du en brottslig handlig även om du gjorde allt rätt... Och det är den handligen du ev skulle kunna dömas för. Anläggning tror jag knappast någon kommer tvinga dig att riva ner om den är fackmannamässigt utförd...

Skillnaden mellan behörig och icke behörig kan vara så liten som en blankett inskickad till elsäk.

Men man skulle ju kunna skrota elektrikeryrket och utbilda elbesiktingsmän istället! Då skulle alla få koppla som dom ville och kunde och sedan ringa och beställa en besiktning! Fast... då skulle väl debatten glida över till varför bara vissa får besiktiga... :D

De beror lite på vad det är. Är styr och regler mekaniker i grunden och i utbildningen ingick den teoretiska delen för begränsad behörighet.
Jag skulle aldrig få för mig att ringa en elektriker för utöka med ett uttag vid ombyggnation eller klamra upp ett trefasurtag i garaget. Detta för att jag vet hur man gör och skulle känna mig mindre trygg om någon annan varit där. Värmegolv och större jobb typ installation av centraler håller jag mig ifrån.

Skulle alla inse vart deras begränsningar ligger skulle det knappast vara nån större fara. Problemet är väl att allt för många inte har den respekt man bör ha för elektricitet och/eller lider av hybris

Fråga:

Någon som vet hur många av de yrkesverksamma inom elinstallatörsområdet som har en egen behörighet? Vad jag är ute och fiskar efter är hur många det är som _egentligen_ är behöriga av de som i praktiken utför de "lagliga" elinstallationerna.

I mitt nästa liv....

http://www.youtube.com/watch?v=yIutgtzwhAc

I princip en i varje företag med ca 25 000 elektriker och med en vild gissning 5 anställda i snitt ger det 5 000 behöriga elinstallatörer. OBS det är min gissning ;)

Akzid skrev:
Altså om du har gjort en anläggning enligt alla föreskrifter och standarder så är där ju ingen som kommer döma ut den anläggningen. Men när du gjorde den själv utan behörighet så begick du en brottslig handlig även om du gjorde allt rätt... Och det är den handligen du ev skulle kunna dömas för. Anläggning tror jag knappast någon kommer tvinga dig att riva ner om den är fackmannamässigt utförd...
Och det tror jag alla här inne redan vet. Vad jag är ute efter är att om det nu går att fastställa huruvida en anläggning är säker eller ej genom en besiktning liknande det diskuterade "eltestet" så finns det naturligtvis inte heller någon anledning att ställa några som helst krav på vem som har konstruerar anläggningen. Om en besiktning visar att den är säkert så är den säkert oavsett om det är en behörig installatör med 80 års erfarenhet eller Pelle 3 år som har byggt den.

Hur dumma e ni? Tror ni att ni kan påverka nån som bestämmer via detta forumet? Snälla säg att ni skojar eller lägg er energi på dom som bestämmer...

BobbyEwing skrev:
Och det tror jag alla här inne redan vet. Vad jag är ute efter är att om det nu går att fastställa huruvida en anläggning är säker eller ej genom en besiktning liknande det diskuterade "eltestet" så finns det naturligtvis inte heller någon anledning att ställa några som helst krav på vem som har konstruerar anläggningen. Om en besiktning visar att den är säkert så är den säkert oavsett om det är en behörig installatör med 80 års erfarenhet eller Pelle 3 år som har byggt den.
Ja det är väl klart att den är säker... Men det är fortfarande du som anläggningsinnehavare som har ansvar för den... Det finns ju ingen anledning att ta dit en som gör ett eltest om man själv är kunnig inom elområdet. oavsett om du har behörighet eller inte...
Eltest är väl mer tänkt till folk som inte har så stor koll och behöver en vägledning om hur deras anläggning mår...?

Akzid skrev:
Ja det är väl klart att den är säker... Men det är fortfarande du som anläggningsinnehavare som har ansvar för den... Det finns ju ingen anledning att ta dit en som gör ett eltest om man själv är kunnig inom elområdet. oavsett om du har behörighet eller inte...
Eltest är väl mer tänkt till folk som inte har så stor koll och behöver en vägledning om hur deras anläggning mår...?
Det är helt ointressant vad ett eltest är tänkt för eller huruvida jag enligt dagens regler behöver det eftersom diskussionen i denna del inte handlar om dagens regler utan hur de skulle kunna förändras. Låt mig göra det väldigt enkelt:

1) Motiveringen till att ha dagens behörighetssystem är att elanläggningar ska vara säkra.
2) Idag finns det något som kallas eltest, som syftar till att avgöra om en anläggning är säker eller ej.
3) Om ett sådant eltest är tillförlitligt, dvs man kan lita på dess resultat, så är det möjligt att besiktiga en befintlig anläggning och få veta om den är säker eller ej, oavsett vem som har konstruerat anläggningen.

Slutsatsen av detta, om de ovanstående punkterna är sanna, måste bli att det skulle vara fullt möjligt att upprätthålla säkerheten utan behörighetskrav genom att istället införa krav på en besiktning av nyinstallationer. Om du eller någon annan är av en annan åsikt så vore det intressant att höra varför.

Smile.75: Så din åsikt är att det per definition är meningslöst att diskutera om diskussionen inte direkt kan leda till en förändring? Det kan inte vara så att en diskussion ger nya perspektiv på saker, att den gör att man kan finslipa sina argument eller att det helt enkelt är intressant att få veta vad andra människor tycker och tänker?

Tror att eltestet inte ger den grundläggande besikning som skulle behövas för att säkerställa att rördragning mm är gjord enligt normer utan det tar man för givet (om detta är rätt eller fel säger jag inget om här) så det elbesikningen går igenom är det synliga i anläggningen och som redan skrivits för att få det på papper att man gjort det som står i sin makt för att säkerställa att anläggningen är säker.

Håller helt med att denna diskution i grunden är intressant men ibland spårar den ur mot att hitta kryphål eller att stänga hål.

Och för att en gång till första frågan. JA jag törs hempula.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.