299 226 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Då tråden ånyo gör sidosprång, besvarar jag ursprungsfrågan.
Att hempula är inget jag är stolt över heller, inget att skryta om, inte ens prata om.
Har förövrigt inte alls gjort speciellt mycket i den vägen, framförallt de senaste 10-15 åren.
Har förövrigt i minnet ett provisorium som inte alls var speciellt fint, som sen glömdes vid flytten.
Inte bra , inte bra, jag skäms hela tiden över det. Den som hittar det kommer kanske skriva i tråden "värsta hempulet", vad vet jag.
Lärdom: Gör saker rätt och bra direkt !
Jag svarar ja. Men inte helt reservationslöst. Det finns givetvis gänser för vad jag skulle ge mig på.Immobil skrev:
Att hempula är inget jag är stolt över heller, inget att skryta om, inte ens prata om.
Har förövrigt inte alls gjort speciellt mycket i den vägen, framförallt de senaste 10-15 åren.
Har förövrigt i minnet ett provisorium som inte alls var speciellt fint, som sen glömdes vid flytten.
Lärdom: Gör saker rätt och bra direkt !
Allt det där lär man sig första veckan på gymnasiet på elskolan så det kan ju alla det tror iaf jag..........Maxwells_Demon skrev:Jag omformulerar frågan. Vilka metoder ingår i den teori som krävs för AB[LH]-behörighet? Alltså; vad kan man förvänta sig att en elmontör kan? Är det grafiska metoder med visardiagram eller det komplexa tal och jω-metoden som används för växelström? Hur är det magnetiska kretsar? (t.ex. ekvivalent kretsschema med Hopkins's lag osv). Får man lära sig Kirchoffs lagar, superpositionsprincipen, spännigs- och strömdelning. Helt enkelt; på vilken nivå ligger elläran för en elmontör?
Strömmen i nollan blir HÖGST lika med strömmen i den mest belastade fasledaren.Bo.Siltberg skrev:
Den kan bli något lägre.
/Hasse
Eftersom man i allmänhet, som elinstallatör, inte har behov av att sitta och räknar på olika scenario så är inte heller elläran av nån högre nivå utan mera på grundläggande nivå. Sedan är det naturligtvis mycket olika från person till person beroende på intresse och fallenhet.
I det dagliga arbetet manvänder nog dom flesta datorn eller andra färdiga tabeller/mallar OM dom skulle behöva räkna på nått udda fall.
Tyvärr tror ofta "folk" att om man är duktig på ellära så är man automatiskt lämpad att syssla med elarbeten, men man behöver inte ha några större insikter i ellära för att kunna förstå vad som händer och varför i "vardags elarbete"
I det dagliga arbetet manvänder nog dom flesta datorn eller andra färdiga tabeller/mallar OM dom skulle behöva räkna på nått udda fall.
Tyvärr tror ofta "folk" att om man är duktig på ellära så är man automatiskt lämpad att syssla med elarbeten, men man behöver inte ha några större insikter i ellära för att kunna förstå vad som händer och varför i "vardags elarbete"
Eftersom Smile.75 på fullt allvar tror att gymnasieelever på elprogrammet får lära sig räkna med komplexa tal och tillämpa det på jω-metoden så kanske jag räknar igenom ditt påstående och så får vi se om det stämmer. Sen kan ju Smile.75 få förklara vad jag har gjort. Det borde vara en smal sak eftersom det är sån man får lära första veckan på elskolan...b_hasse skrev:
Eftersom man i allmänhet, som elinstallatör, inte har behov av att sitta och räknar på olika scenario så är inte heller elläran av nån högre nivå utan mera på grundläggande nivå. Sedan är det naturligtvis mycket olika från person till person beroende på intresse och fallenhet.
Nej, de kan ha tummen mitt i handen. Däremot så kommer du aldrig ifrån det faktum att de vet exakt hur en installation fungerar, hur elkretsen beteer sig och viktigast av allt -- varför den gör det.elmont skrev:
Där förståelsen i "varför" tyvärr många gånger stannar vid "det brukar slå gnistor när man gör så" eller "det brukar brinna för eller senare om man gör så" eller "jag har blivit tillsagd att inte göra så". Inte alls samma förståelse som en "teoretiker" har.elmont skrev:
Och jag tror inte att man ska sätta likhetstecken mellan en MED behörighet och en "vanligt" elektriker. Kunskaperna i dom teoretiska bitarna är i 95% bättre hos dom behöriga men det praktiska arbetet är det nog i 80% bättre hos dom "vanliga".
-Där förståelsen i "varför" tyvärr många gånger stannar vid "det brukar slå gnistor när man gör så" eller "det brukar brinna för eller senare om man gör så" eller "jag har blivit tillsagd att inte göra så". Inte alls samma förståelse som en "teoretiker" har.-
Den sista meningen håller jag helt med på men den första tycker jag mer liknar "hempulare"
-Där förståelsen i "varför" tyvärr många gånger stannar vid "det brukar slå gnistor när man gör så" eller "det brukar brinna för eller senare om man gör så" eller "jag har blivit tillsagd att inte göra så". Inte alls samma förståelse som en "teoretiker" har.-
Den sista meningen håller jag helt med på men den första tycker jag mer liknar "hempulare"
Jag med. Behöver släppa tangentbordet, borde alltid ta en sipp av min konjak och några djupa andetag innan jag postar. När det går för fort vet jag inte själv alla gånger vad jag var ute efter för poäng!elmont skrev:
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
Det är ju synd att jag slösade bort fyra år på teknisk högskola, varav säkert ett år på ellära, komplexa tal och liknande, när jag kunde ha klarat av det på en vecka på gymnasiet. Jag gick ju natur så jag förstod aldrig vad jag missade...Smile.75 skrev:
Nää, jag menar precis tvärtom, att du idag kan beställa ett eltest och få en alldeles utomordentlig bild av hur din elinstallation mår! Men jag är ganska säker på att det inte skulle bli en lika bra bedömning om alla hempulare skulle tillåtas göra sina egna installationer. Och JA, jag är medveten om att det finns klåpare i branschen men det finns än fler klåpare bland lekmän!BobbyEwing skrev:Så vad du säger är att ett eltest inte alls kan göra mig som köpare av ett begagnat hus säker på att elen är säker och därmed kan jag inte som fastighetsägare uppfylla mitt ansvar utan att riva upp väggarna och be en elektriker inspektera?
Det hela är väldigt enkelt: Antingen kan man besiktiga en befintlig anläggning och avgöra om den är säker eller så kan man det inte. Och enligt din utsago här ovan kan man alltså inte göra det, utan ett eltest gör antaganden som man inte har någon aning om huruvida de är sanna eller ej.
Exakt vad var det jag inte förstod?