snaggletooth skrev:
de flesta verkar vara skoltrötta ungdomar, som varken har intresset eller har sugit in något på lektionerna.......

Men det allra värsta är när ungdomarna verkligen VILL lära sig men har en gammal lärare med två år kvar till pensionen och som bara är på jobbet för att plocka ut sin lön.

Sawsaw skrev:
Nja, det är nog du som inte förstod iallafall. De i särklass allra flesta elinstallationer idag är gjorda av elfirmor. Nu kan man iallafall med ganska stor säkerhet gissa sig till hur saker och ting är utfört om man inte kommer åt att inspektera överallt. Det skulle de inte vara om det blir som du vill.
Så vad du säger är att ett eltest inte alls kan göra mig som köpare av ett begagnat hus säker på att elen är säker och därmed kan jag inte som fastighetsägare uppfylla mitt ansvar utan att riva upp väggarna och be en elektriker inspektera?

Det hela är väldigt enkelt: Antingen kan man besiktiga en befintlig anläggning och avgöra om den är säker eller så kan man det inte. Och enligt din utsago här ovan kan man alltså inte göra det, utan ett eltest gör antaganden som man inte har någon aning om huruvida de är sanna eller ej.

Exakt vad var det jag inte förstod?

Sawsaw skrev:
Nja, det är nog du som inte förstod iallafall. De i särklass allra flesta elinstallationer idag är gjorda av elfirmor. Nu kan man iallafall med ganska stor säkerhet gissa sig till hur saker och ting är utfört om man inte kommer åt att inspektera överallt. Det skulle de inte vara om det blir som du vill.
Vilket ju är totala anti-tesen mot vad en genomgång av elsystemet bör vara.

Oavsett vem som har gjort det, så skall man vid en granskning inte utgå från att allt är som det skall. Det blir ingen granskning värd namnet (eller pengarna) då.

JA jag törs hempula med min el.

Jag anser mig ha hyffsat bra koll, det mesta man behöver veta går ju att ta reda på. Jag skulle aldrig chansa! Är det något jag inte vet hur man gör så tar jag antingen reda på det eller låter någon annan göra det. Jag har stor respekt för el!

Däremot vattenrör skulle jag inte våga ge mig på!

Man törs ju ofta hemmapula med sådant som man "vet", men som sagt så är det lätt att man "tro" att man "vet" -och gör man det så får man inte reda på det förrän det händer något. Man får ha både hängslen och livrem på sig och dubbelkolla informationen en extra gång även om man tror sig vara säker.

Som jag ser det med el-installationer är att många faktiskt inte inser hur farligt det är.

Om man kopplar fel med vatten och det börjar droppa eller spruta ut vatten, så är det ganska uppenbart att något är fel. Och de flesta vill inte ha vattenskador. När en GDSare gör konstruktioner så är de flesta rädda för att det inte skall hålla och tar en dimension större, slår i en spik extra längre skruvar osv.

När en GDSare (inte alla) gör el, så skall det vara billigt. Kan jag koppla om ett befintligt perilex spikuttag och dela på detta så hälften går till hällen och hälften till ugnen. Att nollan sedan blir dubbelt belastad tänker de inte på.

Jag har (än) inte sett någon som tar en tjockare kabel, bara för att vara säker. Utan man vill säkra upp 1,5 till 13A.

Det är också en sak att projektera el och att installera el.

Jag har själv varit elektriker och skall nu projektera elen i mitt nya hus, det var ett antal år sedan och det har hänt en hel del sedan dess. Jag har adekvat utbildning, men har ändå en massa frågor och funderingar.

En del beror på att saker och ting har förändrats, och att jag har glömt en del, men en hel del beror nog på att det faktiskt är rätt komplicerat att göra detta.

Att en GDS'are skall göra all el i ett nytt hus, med en enkel utbildning och utan praktik, är för mig orimligt.

T
Nollan blir inte "dubbelt belastad" om du t ex tar en fas till ugn och en annan till häll...

Vad händer om du jämför med gasol istället för vatten? Sånt får man koppla själv, utan någon särskilt behörighet, och enligt en artikel på denna site gäller försäkringar även om man skulle råka elda upp huset på grund av en felaktig koppling.

Visst, gasol luktar, men märker man det om något börjar läcka på natten? Eller när man inte är hemma? Minst lika (potentiellt) farligt som el, skulle jag säga.

niblom skrev:
Jag har (än) inte sett någon som tar en tjockare kabel, bara för att vara säker.
Att ta en tjockare kabel för säkerhets skull är för mig ett tecken på att man inte vet vad man håller på med. Det är ett gott tecken att du inte sett det - det tyder på kompetenta GDS:are.

Mikael_L
niblom skrev:
... När en GDSare gör konstruktioner så är de flesta rädda för att det inte skall hålla och tar en dimension större, slår i en spik extra längre skruvar osv.
Så enkelt är det förvisso inte, egentligen.
Spikar man i massor med spik av fel typ och för många och på fel ställen så håller det sämre än att använda rätt sort spik på de ställen där spiken tar upp rätt moment.

Att en GDS'are skall göra all el i ett nytt hus, med en enkel utbildning och utan praktik, är för mig orimligt.
Även om jag brukar förfäkta åsikten att det inte är så svårt och farligt som vi ska fås att tro, så måste jag ändå hålla med. (Nu menar jag inte proffs-hemmapularna här på forumet som vet mer än många elektriker med endast några få år i yrket, så ingen känner sig trampad på)

Men jag kan tillägga att oavsett allt skrivit i denna sak så tycker jag inte att alla svenskar ska börja koppla själv, men att dom som kan en hel del, eller är villiga att lära sig har en möjlighet att koppla lite själv, under ett ansvar över vad dom gjort.

Vem som helst får renovera sitt badrum själv, dra VVSen, fixa tätskikt och kakla, men ändå gör tydligen inte alla det, säkert av olika orsaker.

tanaris skrev:
Nollan blir inte "dubbelt belastad" om du t ex tar en fas till ugn och en annan till häll...

Vad händer om du jämför med gasol istället för vatten? Sånt får man koppla själv, utan någon särskilt behörighet, och enligt en artikel på denna site gäller försäkringar även om man skulle råka elda upp huset på grund av en felaktig koppling.

Visst, gasol luktar, men märker man det om något börjar läcka på natten? Eller när man inte är hemma? Minst lika (potentiellt) farligt som el, skulle jag säga.
Jo , visst blir nollan dubbelt belastad när man har två faser mot samma noll-kabel, istället för en fas ihop med nollkabeln. Det är ju vanlig ellära.

(sittar allting i en kombinerad spis/ugn så är förstås kablarna dimensionerade för detta.)

T&H skrev:
Jo , visst blir nollan dubbelt belastad när man har två faser mot samma noll-kabel, istället för en fas ihop med nollkabeln. Det är ju vanlig ellära.

(sittar allting i en kombinerad spis/ugn så är förstås kablarna dimensionerade för detta.)

Prata inte om sånt du inte begriper.

Nu får ni förklara er ni som anser att nollan behöver dimensioneras annorlunda om flera faser ska dela på samma nolla.

T&H skrev:
Nä, nollan blir inte dubbelt belastad med två faser kopplade mot samma nolla. Däremot blir ju nollan och fasledarna mer belastade om man kopplar in en belastning till (på samma fasledare).

Med två faser kopplade mot samma nolla så blir strömmen i nollan lika med strömmen i den fasledare som är mest belastad. Detta gäller dock vid rent resistiv belastning, eller belastningar med lika stor fasvinkel (åt samma håll). Om dom två faserna belastas olika med induktiv och kapacitiv last så kan strömmen teoretiskt blir summan av strömmen i dom två faserna. Fast då är det bara att shifta faserna till belastningarna :-)

Detta ser man enklast genom att rita upp ett visardiagram för ett antal fasvinklar.

Nu låter jag ganska säker på detta, och det tror jag att jag är också, så långt som mina GDS-kunskaper sträcker sig ... :cool:

Mikael_L
T&H skrev:
Svamla inte till det nu !

Med det beror på vad du menar med två faser mot samma noll-kabel ..
1. två olika faser
2. två faser av samma fas.

Men normalt förstås det du skrev såsom alternativ nr1. Och då kan aldrig strömmen i nollan bli högre än vad som går i någon av fasledarna.

Redigerat:
T
T&H skrev:

Nej, det blir den inte om det är två olika faser. De är förskjutna. Vanlig trefas-ellära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.