E
Alltså, el i ett hus är ju verkligen inte avancerat. alla klarar av det man sätter sig in lite i ämnet, med betoning på lite.
Det går väl utmärkt att göra sin elinstallation själv och få den godkänd av behörig installatör(?)
 
Det är nog bäst du läser tråden från början. Det är bara 1200 inlägg..:D
 
eltelelarmdatakille skrev:
Alltså, el i ett hus är ju verkligen inte avancerat. alla klarar av det man sätter sig in lite i ämnet, med betoning på lite.
Det går väl utmärkt att göra sin elinstallation själv och få den godkänd av behörig installatör(?)
Svaret är nej, det är i allmänhet inte jätteavancerat och nej det är inte ok att göra installationen själv och få den "godkänd".
 
mycke_nu skrev:
Det är nog bäst du läser tråden från början. Det är bara 1200 inlägg..:D
...

BobbyEwing skrev:
Svaret är nej, det är i allmänhet inte jätteavancerat och nej det är inte ok att göra installationen själv och få den "godkänd".
BobbyEwing gjorde en bra sammanfattning av dessa drygt 1200 inlägg. Han fick in det på 2 rader. :D
 
God jul på er alla hemmapulare, i mellandagarna ska jag bygga en ny huvudmatningselcentral och det kommer att ske utan bedövning.


*AB Sanslös & Sanslös*
Specialite: Koppleriverksamhet.
 
Folk jämför eldragning med bilreparationer, dock så får man ju reparera trasiga vägguttag etc så där är det ju helt korrekt att jämföra med att byta ett utslitet bromsbelägg.

Bygger du en egen bil så ska den ju gå igenom en hel del tester hos sfro och sbp, du måste även ha en skylt i bilen där det tydligt står att bilen är resistrerad som amatörbyggt fordon.

Man kanske kunde ha såna skyltar på dörren, "Obs! Amatörinstallerad el i detta hus", så middagsgästerna visste att dom skulle hålla sig ifrån ledande föremål under besöket.

Det är förövrigt fritt fram för alla att ta behörighet, har du pluggat teknisk linje så behöver du bara praktiken.
 
nån skylt som talar om att det är amatörregistrerat fordon finns det inte krav på.
mycket riktigt måste SfrO besiktiga bygget under byggfasen, alla svetsfogar kontrolleras, dimensionering av bärande delar ses över, bromskapacitet räknas ut osv.
sedan registreringsbesiktas fordonet hos SBP och går igenom en grundlig översyn vad gäller regler.

så nåt fuskbygge blir det inte tal om där inte!
man kan istället börja fundera över hur vissa bilar byggda av "bilfabriker" överhuvudtaget får tas in i sverige, ta den där "smart" som exempel, det är ungefär lika farligt att köra en sån som att koppla in ugnen med ringledning.

visst är det fritt fram att ta behörighet, men dock inte så enkelt inte..
för en annan som inte gått ellinjen på gymnasiet innebär det en jääääkla massa timmar i skolbänken, sen säger du att det "bara" behövs lite praktik.. nja, 3 år kallar jag inte lite, dessutom till lägre lön än jag har i dagsläget, och dessutom så är den avgörande femman den att jag VILL INTE jobba som elektriker på heltid!
jag vill inte heller hålla på med industri-el och diverse saker som inte hör till en normal villainstallation..
DÄRFÖR tycker jag att behörighetssystemet behöver kompletteras med en enklare villabehörighet eller helt enkelt nåt slags inspektionssystem istället, vilket torde vara det allra bästa, då en behörighet inte automatiskt innebär en säker installation, se bara på denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
 
electrocuted skrev:
nån skylt som talar om att det är amatörregistrerat fordon finns det inte krav på.
mycket riktigt måste SfrO besiktiga bygget under byggfasen, alla svetsfogar kontrolleras, dimensionering av bärande delar ses över, bromskapacitet räknas ut osv.
sedan registreringsbesiktas fordonet hos SBP och går igenom en grundlig översyn vad gäller regler.

så nåt fuskbygge blir det inte tal om där inte!
man kan istället börja fundera över hur vissa bilar byggda av "bilfabriker" överhuvudtaget får tas in i sverige, ta den där "smart" som exempel, det är ungefär lika farligt att köra en sån som att koppla in ugnen med ringledning.

visst är det fritt fram att ta behörighet, men dock inte så enkelt inte..
för en annan som inte gått ellinjen på gymnasiet innebär det en jääääkla massa timmar i skolbänken, sen säger du att det "bara" behövs lite praktik.. nja, 3 år kallar jag inte lite, dessutom till lägre lön än jag har i dagsläget, och dessutom så är den avgörande femman den att jag VILL INTE jobba som elektriker på heltid!
jag vill inte heller hålla på med industri-el och diverse saker som inte hör till en normal villainstallation..
DÄRFÖR tycker jag att behörighetssystemet behöver kompletteras med en enklare villabehörighet eller helt enkelt nåt slags inspektionssystem istället, vilket torde vara det allra bästa, då en behörighet inte automatiskt innebär en säker installation, se bara på denna tråden: [länk]


Ett tips i all välmening är att du då lägger all din energi på att påverka dom som bestämmer för här inne spelar det ingen roll hur högt du skriker för det hjälper ändå inte.
 
jag vet jag vet.. problemet är bara att det inte går att påverka de som bestämmer, som alla kanske vet så har de flesta politiker två dövöron!
jag bryr mig ärligt talat inte då jag hellre går efter sunt förnuft än dumma lagar, så jag kopplar det jag vill ändå, men det hade väl inte vart fel om det var lagligt så man slipper få samma fråga för 5011:e gången "är du behörig" svaret på den skulle egentligen vara "är du dum"
 
Kom och tänka på en sak gällande behörighet när jag satt och sket... är rivning av el en behörighetklassad syssla? Antar att det inte är det, men man vet ju aldrig.
 
När du satt och la kabel menar du, vilket jag antar du har behörighet för..
 
Mäster skrev:
När du satt och la kabel menar du, vilket jag antar du har behörighet för..
Ja, precis. ;) Det var jobbigt när man saknade behörighet, var tvungen att hålla sig.
 
ManInTheBox skrev:
Bygger du en egen bil så ska den ju gå igenom en hel del tester hos sfro och sbp, du måste även ha en skylt i bilen där det tydligt står att bilen är resistrerad som amatörbyggt fordon.
Poängen är dock ändå att det inte krävs att det är en behörig billbyggare som bygger bilen, utan att det är fritt fram för vem som helst att göra det och att säkerheten tillses genom kontroller. Om man är osäker på någon del i byggandet så anlitar man ett proffs för det och betalar då för att denna yrkesman har kunskap att utföra något som man själv inte klarar av. Med gällande regler för elinstallation så gäller inte principen att man betalar en yrkesman för hans kunskap, utan man betalar för hans (eller oftast för någon i hans företags) licens, något som jag som elektriker skulle tycka kändes förjävligt rent ut sagt: Jag vill veta att mina kunder anlitar mig för att jag gör ett jäkligt bra jobb och att de betalar bra för mina tjänster av den anledningen och inte för att de är tvungna.

Ännu mer bisarrt blir det när man ställer bestämmelserna på sin spets. Jag har en anställd som är AB-behörig, vilket, helt enligt alla regler (och ja, jag har frågat elsäkerhetsverket om detta) innebär att jag (och alla andra mina anställda) får göra installationsarbeten, trots att mitt företag inte sysslar med något som ens ligger i närheten av det. Däremot får inte min behörige anställdes bästa vän klamra upp en flexslang, även om min behöriga anställda står och tittar över axeln och ger detaljerade instruktioner. Reglerna tillåter till och med att jag plockar in valfri lodis från gatan och skickar ut honom till någon för att göra elinstallationer.

Som jag ser det så är det uppenbart att de existerande reglerna inte alls är konstruerade med elsäkerheten som högsta prioritet, för då hade andra lösningar varit bättre. Snarare är regelverket detaljerat utformat i samråd med branschen för att så effektivt som möjligt skydda elektrikerskrået mot intrång.
 
electrocuted skrev:
nån skylt som talar om att det är amatörregistrerat fordon finns det inte krav på.
Jasså, dom har slopat det nu? Då kan jag äntligen ta bort skylten från handsfacket.


electrocuted skrev:
DÄRFÖR tycker jag att behörighetssystemet behöver kompletteras med en enklare villabehörighet eller helt enkelt nåt slags inspektionssystem istället,
Jag håller med, en personlig villabehörighet skulle vara bra. Gäller arbeten på privat, fristående, egendom. Grundläggande kurs en eller ett par dagar, ett par besiktningar på vägen och slutligen installationstester utförd av behörig elektriker vid nyinstallation.
Och skylt på dörren/elcentralen.

Att släppa behörigheten fritt vill nog ingen som tänker lite utanför den egna tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.