f_forumsandam_549ba27.png
Passar här tycker jag

niddex skrev:
Jag har i hallen en strömbrytare med 2 knappar, den ena funkar för hallen och den andra för lampan utanför ytterdörren. Jag hade tänkt mig att byta till en utanpåliggande strömbrytare med en dimmer för innehallen och en vanlige enkanapps brytare för utomhuslampan.
Det fanns följande sladdar i den gamla: 2 svarta en vit och en brun. har nu kopplat en svart och en vit till dimmern kvar är en brun och en svart men det verlar inte vara någon ström i dessa ?? Är det någon som kan förklara vad jag gör för fel eller är det så enkelt att det inte funkar med 2 brytare för dessa 4 sladdar ?

Nidde
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:eek: :D

gissa vilken/vilka av dessa som en elinstallatör respektive amatör gjort!
första bilden är matningen till utomhusbelysning, kabeltyp lampsladd, andra bilden är en glödlampa inkopplad till ett motorskydd, skarven är fastvirad fk på lampkontakten med eltejp runt och tredje bilden är i en elcentral med jordar från 3 olika grupper under samma skruv.

• DSC00845.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00847.JPG
    Skapa konto
  • DSC00851.JPG
    Skapa konto
Tur då att vi har lagar och bestämmelser som förhindrar att sånt uppstår.. eller hmm, vänta lite nu.

pellefant skrev:
första bilden är matningen till utomhusbelysning, kabeltyp lampsladd, andra bilden är en glödlampa inkopplad till ett motorskydd, skarven är fastvirad fk på lampkontakten med eltejp runt och tredje bilden är i en elcentral med jordar från 3 olika grupper under samma skruv.
Det e en amatör/oseriös som gjort allt ihop det är helt solklart. Sen om man har utbildning och behörighet eller inte är ju dessvärre omöjligt att gissa. Det finns ju tyvär inom detta yrke som alla andra folk som är oseriösa........ :mad:

pellefant skrev:
Skulle snarare säga en okunnig person utan öga för det estetiska! :D

Min far var hemma i denna delen av världen i samma veva som jag tänkte montera upp belysning i vedboden. Han påstod att jag inte behövde köpa någon strömbrytare för lampan, han hade en liggandes i en kartong... Likadan som det fina motorskyddet på bilden ovan...

Du har nog helt rätt. Det tragiska i det hela är att inget egentligen har förändrats fast denna person envist vidhåller detta. Det enda som har förändrats är elbolagens lagliga (enl förordning) möjlighet att kräva registering av behörig. Men det där med företag har denne person fått om bakfoten. Det har inte funnits något sådant krav.

snaggletooth skrev:
Någon som känner igen delar av det här snacket, eller är det bara jag som är ute och cyklar?

[länk]
Ser bekant ut, annars är vi nog ute och cyklar tillsammans. :D

snaggletooth skrev:
Någon som känner igen delar av det här snacket, eller är det bara jag som är ute och cyklar?

[länk]
Jo, det stämmer ju med vilken tidning den är publicerad i också...
Är det inte lite märkligt att elsäkerhetsverket väljer att länka till artikeln från sin hemsida, förresten?

På sätt och vis är det ju så speaker men man måste förstå vilken försvagad position de fått efter EU-medlemsskapet, förr var det oerhört strikta regler i detta landet men nu är allt detta på väg att jämnas ut till samma nivå som övriga europa. Utländska elektriker ska kunna arbeta här utan att ha koll på lokala regler och förordningar, utbildning är förvisso krav idag men är ofta inte mer än lite siffror på ett papper.

Slugge skrev:
På sätt och vis är det ju så speaker men man måste förstå vilken försvagad position de fått efter EU-medlemsskapet, förr var det oerhört strikta regler i detta landet men nu är allt detta på väg att jämnas ut till samma nivå som övriga europa. Utländska elektriker ska kunna arbeta här utan att ha koll på lokala regler och förordningar, utbildning är förvisso krav idag men är ofta inte mer än lite siffror på ett papper.
Skitsnack?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.