Fick höra om en sak som jag funderat en del på.
En kompis fick nyligen en ny servisledning till sitt hus, 4x10mm2
Vid installationen så blev troligtvis en av fasledarna lite skavd och några dagar senare när mätartavlan skulle justeras lite i sidled så blev det överslag mellan denna ledare och plåtkapslingen som mätartavlan sitter på.
Överslaget uppstog strax innan husets huvudsäkringar/huvudbrytare och då plåten var jordad så gick den aktuella fasens huvudsäkring ute i elleverantörens elskåp.

Det jag funderat över var att samtliga tre huvudäkringar (16A) i huset gick samtidigt.
Varför gjorde de det?
Jag tycker att strömmen enbart borde ha gått genom den aktuella fasladaren och tillbaka genom PEN ledaren, men detta ska ju inte påverka husets elcentral eftersom överslaget som sagt skedde innan husets huvudsäkringar.
Som jag fattat det så gick inga gruppsäkringar sönder.

16 A säkringar för ett hus är inte så mycket, ganska troligt så låg dessa på gränsen belastningsmässigt innan felet inträffade. När du sen tappade en fas utifrån leddes en annan in på dennes trådar via diverse trefasapparater vilket ledde till att säkringarna löste för överbelastning. Detta är en teori iaf, du kan testa ifall huvudsäkringarna löser om du tar väck en av faserna utifrån.

Nej, det kan inte vara fallet.
Han har fjärrvärme och när överslaget inträffade var det mitt på dagen så speciellt många lampor var inte igång, eftersom han jobbade i källaren så lagades det ingen mat heller.
Nä, det var överslaget som förstörde huvudsäkringarna.
Men varför?
Vi har diskuterat det flera ggr men blir inte kloka på det hela.

Det troligaste är att en tillräckligt kraftig ljusbåge uppstod i plåtkapslingen vid jordfelet så att "övertändning" skedde mellan alla faser vid någon anslutning på rätt sida säkringsapparaterna.

Detta är inget helt ovanligt, särskilt om servisen kanske är säkrad 35A på nätägarsidan.

Låter ganska långsökt GK100, en 10 kvadrats kabel säkrad 35 eller 50 skulle lösa direkt vid direkt kortslutning om den inte är extremt lång. Menar du att det inte är ovanligt att alla säkringar löser vid ett sånt fel som att en fas på servisledningen får kontakt med nollan, du har varit med om detta innan eller?
Gabbe1, menar inte att det var överslaget som gjorde att säkringarna gick sönder möjligen någon följdeffekt av detta.
Har du, Gabbe1 hittat felet som orsakade detta, dvs den skadade ledarisoleringen?

Redigerat:
Jag har sett liknande hända, ett exempel när en yngre montör råkade stöta en biledare från en EKLK mot en skruv på en huvudbrytare, alla säkringar för matningen löste trots att endast en skruv hade tydliga spår efter direkt kontakt.
Personen ifråga ganska skakig efter en rejäl "blixt", läxan att bryta vid arbete inarbetades dock snabbt.

Ett annat fall som påminner om TS var ett hölje till en plåtkapslad central där man fått kardeler att spreta vid en knivsäkringsapparat. Någon tryckte till kapslingen med en kartong och fick ljusbåge mot höljet, även här löste samtliga säkringar, samt två intilliggande.
I detta fall var avsäkringen 160A så effekten blev väldigt tydlig.

Det beror ju helt på hur det aktuella fallets förutsättningar men jag ser inget som talar mot att det skulle kunna gått till så. Tänk lite på likheten med att tända en elsvets, det rör sig inte om en stum kortslutning utan ett svagt fel som smyger sig på.

Om det blir en ljusbåge (luften joniseras) som sprider sig till alla tre faserna, så kan man kanske tänka sig att strömmen växer såpass gradvis att 16A säkringarna går innan det bryts i kabelskåpet.

Slugge skrev:
Gabbe1, menar inte att det var överslaget som gjorde att säkringarna gick sönder möjligen någon följdeffekt av detta.
Har du, Gabbe1 hittat felet som orsakade detta, dvs den skadade ledarisoleringen?
Alla tre huvudsäkringar i husets central gick samma tiondels sekund som det sprakade till i mätartavlan.
Ja, elleverantören fick ju komma och byta en säkring i matarskåpet och när mätartavlan öppnades syntes det tydligt var kortslutningen skett.

När det fixats och tre nya huvudsäkringar skruvats i så funkade allt lika fint som innan kortisen.

Redigerat:
Ja, intressant fenomen, har inte hört talas om det tidigare men alla teorier är ju möjliga vid rätt omständigheter. Iom att ingen gruppsäkring gick så verkar det som att det blivit kontakt på något vis ute vid säkringarna eller mycket varmt men detta kan vara ett fall för mulder och scully.
Vanligen så går bara servisledningssäkringen och då kan en annan fas ledas över via exempel spisen eller liknande om den är på.

Mycket troligt jonisering jag har själv "rensat" en gruppcentral med 33 säkringar när jag fixade en kortslutning i samband med att jag skulle sätta på plåtkåpan, jag säger som DynamitHarry " vilken jävla smäll"

Menar du elmont att alla 33 gruppsäkringar slog ifrån vid denna kortslutning?

Vad jag förstod av trådmakaren så sitter mätartavlan på en plats och huvudsäkringarna som gick på en annan men det kanske är mätarsäkringarna som utgör huvudsäkringar för om de inte sitter inom samma utrymme har jag svårt att se hur det skulle kunna påverka..
Eller har jag missförstått hela scenariot :confused:

En intressant detalj i den utredningen är att centralen var tydligen säkrad för 250A om jag fattar det rätt.

Det vore intressant att veta om det finns samma risk för farliga ljusbågar i en central med mer normal matning? Dvs om en liknande kortslutning i en villacentral skulle kunna ge en lika allvarlig skada.

mycke_nu skrev:
Tur att du klarade dej. Det kan gå riktigt illa.

[länk]
Råkade ut för en liknande händelse, (en mindre kortslutning/ljusbåge får kontakt med huvudströmbanorna) i våras, en motorskyddsbrytare drog sin sista suck och utlöste en ljusbåge:

http://img257.imageshack.us/my.php?image=20080326rsorteringen5ho4.jpg
http://img257.imageshack.us/my.php?image=20080326rsorteringen4we9.jpg
http://img257.imageshack.us/my.php?image=20080326rsorteringen3gp6.jpg
http://img374.imageshack.us/my.php?image=20080326rsorteringen2qn1.jpg
http://img374.imageshack.us/my.php?image=20080326rsorteringen1ku4.jpg

Redigerat:
Med det senario som frågeställaren målar upp så tyder det på att kortslutningsströmmen på något sätt rusat igenom någon eller några trefas objekt i anläggningen på något sätt, annars får jag inte ihop det. Ljusbågen har uppståt innan huvusäkringarna och endast en servissäkring har löst. Eftersom ingen annan fas löste ute i skåpet är även det ett argument mot att ljusbågen skulle ha vandrat och blivigt två eller trefasig. Att ljusbågen skulle vandrat upp till andra sidan av huvudsäkringarna för at lösa ut även dem låter inte troligt.
Ett troligt senario är alltså då att servissäkringen för skadad fas löser men felet finns fortfarande kvar, nu måste strömmen ta vägen via de två övriga faserna. Då är det ett möjligt att alla tre huvudsäkringarna kan lösa pga att de nu kommer att få felströmmen igenom sig. Det krävs lite närmare studie av hela elanäggningen för att kunna bekräfta teorin och för att det skall stämma helt i mitt huvud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.