299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Kanske inte skrev tydligt nog maxwall, nu menar jag inte gymnasie- och högskoleutbildningar, dessa ligger säkert på samma nivå som alltid, menar snarare på alla "snabbkurser" som numera finns, även via internetdistans för att bli elingenjör med AB, bara man betalar så går det och kraven för att få godkänt är väldigt låga, i vissa fall räcker det med 50-60 %. Förr i tiden fanns det måhända många elare utan utbildning med då fick de lära sig genom att gå bredvid någon erfaren några år först. Idag har alla papper och det betyder i princip att de ska kunna vara självgående med en gång, finns inga pengar till inskolning längre.
Redigerat:
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
va gött väntar jag några år till så kanske jag bara behöver avlägga nåt skriftligt prov och få behörighet den lätta vägen utan att behöva ta tjänsteledigt från jobbet och masa med praktik till låg lön och annat bök..
Fortfarande en massa skitsnack tycker jag. Du blandar ihop saker:
Det är två helt olika saker.
Det första lär inte vara något som andra än elbranchen själva gråter över. Det är alltid jobbigt att förlora en monopolställning och tvingas konkurera med alla på marknadsmässiga grunder.
Det andra däremot är tråkigt om det är sant och innebär att standarden på vad som är tillåtet blir lägre och våra installationer därmed farligare.
- Har det blivit lättare att bli elektriker?
- Har säkerhetsföreskrifterna för elinstallationers lättats upp?
Det är två helt olika saker.
Det första lär inte vara något som andra än elbranchen själva gråter över. Det är alltid jobbigt att förlora en monopolställning och tvingas konkurera med alla på marknadsmässiga grunder.
Det andra däremot är tråkigt om det är sant och innebär att standarden på vad som är tillåtet blir lägre och våra installationer därmed farligare.
Tror snarare det är du som blandar saker. Har jag skrivit något om elinstallationer eller? Var har du fått detta ifrån.. Och istället för att du bara skriver skitsnack är det bättre du skriver vad det är du tycker jag skriver som är skitsnack så kan jag förklara detta sen, tex vilka saker jag blandar ihop?
electrocute: praktiken behöver du i vilket fall, kravet hos elsäkerhetsverket är praktik+betyg. Och för att läsa AB måste du ju naturligtvis först ha grundläggande gymnasieelutbildning.
electrocute: praktiken behöver du i vilket fall, kravet hos elsäkerhetsverket är praktik+betyg. Och för att läsa AB måste du ju naturligtvis först ha grundläggande gymnasieelutbildning.
Redigerat:
Efter att ha besökt SM-finalen i billjud idag (hölls här i Kristinehamn) så måste jag säga att det är ganska intressant vad man får göra och inte får göra. Det ampertalet som man jobbar med i dessa byggen är såpass groteska att det borde få många elektriker att rygga tillbaka. Vi använder ofta över 21 mm2 enbart som högtalarkablar. Har själv en "liten" 1F konding 2 dm från tankröret i bilen. Vill knappast riskera en dålig kontakt där... (vet hur fint det blixtrar när man råkar göra fel)
Men men, faller väl utanför detta forum, även om det är el, för i bilen är jag behörig att göra detta... (Och utbildad inom området)
Men men, faller väl utanför detta forum, även om det är el, för i bilen är jag behörig att göra detta... (Och utbildad inom området)
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
pefo skrev "Du har nog helt rätt. Det tragiska i det hela är att inget egentligen har förändrats fast denna person envist vidhåller detta. Det enda som har förändrats är elbolagens lagliga (enl förordning) möjlighet att kräva registering av behörig. Men det där med företag har denne person fått om bakfoten. Det har inte funnits något sådant krav."
då jag startade firman VET jag att de var krav på företag å försäkring
varför skulle jag annars ha startat firma då jag hade mkt svart jobb men inte kunde göra alltihopa?
om jag inte hade företag å försäkring så kunde jag inte regga mig hos kraftlev.
å för att kunna ha företag krävs behörighet idag krävs inget företag/försäkring
så j-a enkelt var det.............
nu behöver man inte ha utgifter utan bara inkomster......
då jag startade firman VET jag att de var krav på företag å försäkring
varför skulle jag annars ha startat firma då jag hade mkt svart jobb men inte kunde göra alltihopa?
om jag inte hade företag å försäkring så kunde jag inte regga mig hos kraftlev.
å för att kunna ha företag krävs behörighet idag krävs inget företag/försäkring
så j-a enkelt var det.............
nu behöver man inte ha utgifter utan bara inkomster......
man upphör aldrig att förvånas....
fiffi75 skrev:
fiffi75 skrev:
Ja då är det bara ett skattebrott, men inget brott mot behörighetsföreskrifterna.Elinstallatören skrev:
Men hur menar du egentligen, startade du firman endast för att du inte kunde utföra alla slags svartjobb utan registrerad firma?
Eller för att man kan tjäna 20% extra med pengar från staten genom att köra matrialinköpen genom firman?Mikael_L skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mikael L
det var inte för att utföra hela jobben men visst inverkade det
i huvudsak för att undvika långa resor till dåvarande jobbet
å då jag körde igång ville kraftleverantörerna ha firma reg nr å vilket försbol å att det fanna försäkring -inget krav men det ösnkade det fanns
jag har haft mkt jobb men senaste tiden tunnat ut å sett svartjobben öka
visst har jag jobb idag men måste då åka litet -igen
bättre jobba för rätt penning å slippa åka bil.........
jag har inte gjort nå svartjobb alls under den tid jag haft firman
fast folk velat har jag förklarat att det är säkrast att lejja vitt
vilket har förändrats nu då det räcker utföra det enl föresakrifter å ha behörighet
har jag firman kvar å köper mtrl men säljer inget får jag nog skattem. på mig
men jag vet hur det går att undvikas
det var inte för att utföra hela jobben men visst inverkade det
i huvudsak för att undvika långa resor till dåvarande jobbet
å då jag körde igång ville kraftleverantörerna ha firma reg nr å vilket försbol å att det fanna försäkring -inget krav men det ösnkade det fanns
jag har haft mkt jobb men senaste tiden tunnat ut å sett svartjobben öka
visst har jag jobb idag men måste då åka litet -igen
bättre jobba för rätt penning å slippa åka bil.........
jag har inte gjort nå svartjobb alls under den tid jag haft firman
fast folk velat har jag förklarat att det är säkrast att lejja vitt
vilket har förändrats nu då det räcker utföra det enl föresakrifter å ha behörighet
har jag firman kvar å köper mtrl men säljer inget får jag nog skattem. på mig
men jag vet hur det går att undvikas
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Hej,
Jag har raderat allt jag hittat om civ. ing utb. längd. Det är Off topic för byggahusforumet, och framförallt off topic för detta ämne.
Jag tycker dessutom att vi kanske kan avsluta diskussionen i den här tråden om elektrikerutbildning. Även detaljinformationen om huruvida man skall ha reggad firma osv.
Tycker iofs. att det kan vara intressant att veta, men det börjar kännas lite långdraget i den här tråden.
Försök hålla diskussionen till lämpliga/olämpliga hempularaktiviteter, med goda skäl för det lämpliga eller olämpliga.
Jag har raderat allt jag hittat om civ. ing utb. längd. Det är Off topic för byggahusforumet, och framförallt off topic för detta ämne.
Jag tycker dessutom att vi kanske kan avsluta diskussionen i den här tråden om elektrikerutbildning. Även detaljinformationen om huruvida man skall ha reggad firma osv.
Tycker iofs. att det kan vara intressant att veta, men det börjar kännas lite långdraget i den här tråden.
Försök hålla diskussionen till lämpliga/olämpliga hempularaktiviteter, med goda skäl för det lämpliga eller olämpliga.
Redigerat:
Just det med lämpliga/olämpliga aktiviteter blir nästan omöjligt att definiera på ett bra sätt. Eftersom alla amatörer är olika duktiga, från att knappt veta mer än att det blir ljust om man trycker på lysknappen till de som, åtminstone på ett teoretiskt plan, har kunskaper om el som vida överstiger den genomsnittlige elinstallatörens.
Således hamnar man i en situation att om man tillåter vissa saker, men inte alla så kommer alltid några att ha alldeles för dåliga kunskaper för att säkert göra det de får göra medan vissa andra har långt mycket större kunskaper. Det leder till att de som inte kan riskerar att göra fel och att de som kan mer tappar respekten för bestämmelserna (varför ska jag inte få göra det, det är ju apenkelt) medan de som inte kan kanske ger sig på det de inte borde (det kan ju inte vara så svårt om man får göra det själv).
Alternativet att förbjuda allt, vilket förmodligen rensar ut bland de som verkligen inte kan något. Är det förbjudet och man vet med sig att man har dåliga kunskaper luras man inte att tro att det är lätt. De med stora kunskaper kommer man dock inte åt bättre än med metoden att tillåta vissa begränsade saker.
Nästa alternativ är att göra allt tillåtet. Riskerna är uppenbara, vem som helst får ge sig på vad som helst. Dock är det rimligt att tänka sig att de som har dåliga kunskaper åtminstone inte luras att tro att något är lätt, på det sätt jag tror att alternativ ett gör: Är allt tillåtet så finns det ingen gräns för vad en hemmafixare "bör" klara. De med stora kunskaper begränsas ju här inte på något sätt, men risken är naturligtvis att de drabbas av hybris och ger sig på sådant de också borde låta bli. En filosofisk fördel med denna variant är naturligtvis att det är den som gör minst ingrepp i människors rättighet att göra vad de vill med sin egendom, något som vissa kan uppleva som viktigt.
Som jag ser det så är systemet där vissa saker är tillåtna det med mest problem. Förutom de psykologiska fenomenen nämnda ovan finns problem med gränsdragning för vad man ska få och inte få göra, samt att det riskerar att introducera missförstånd och feltolkningar, något som jag upplever är ganska vanligt med det system vi har.
Systemet med totalförbud ser jag inte som så mycket bättre, även om man eliminerar alla oklarheter och gränsdragningsproblem. Då återstår det fria systemet. Frågan är då om man kan få ett sådant system att fungera samtidigt som man får ner riskerna till en acceptabel nivå. Jag anser att det skulle låta sig göras om man hade ett besiktningssystem enligt det jag tidigare har föreslagit. Att det man har gjort ska besiktigas är lättare att acceptera för en kunnig person än att vara helt förbjuden att göra det. Samtidigt inser okunniga att det blir dyrare för dem att göra själv, besiktiga, få göra om etc.
Jag berör inte alls de personer som idag gör riktigt korkade och idiotiska installationer på eget bevåg. Anledningen till detta är att inget av systemen kan göra något åt dessa personer, varför reglerna inte bör vara utformade primärt med dessa personer i åtanke.
Således hamnar man i en situation att om man tillåter vissa saker, men inte alla så kommer alltid några att ha alldeles för dåliga kunskaper för att säkert göra det de får göra medan vissa andra har långt mycket större kunskaper. Det leder till att de som inte kan riskerar att göra fel och att de som kan mer tappar respekten för bestämmelserna (varför ska jag inte få göra det, det är ju apenkelt) medan de som inte kan kanske ger sig på det de inte borde (det kan ju inte vara så svårt om man får göra det själv).
Alternativet att förbjuda allt, vilket förmodligen rensar ut bland de som verkligen inte kan något. Är det förbjudet och man vet med sig att man har dåliga kunskaper luras man inte att tro att det är lätt. De med stora kunskaper kommer man dock inte åt bättre än med metoden att tillåta vissa begränsade saker.
Nästa alternativ är att göra allt tillåtet. Riskerna är uppenbara, vem som helst får ge sig på vad som helst. Dock är det rimligt att tänka sig att de som har dåliga kunskaper åtminstone inte luras att tro att något är lätt, på det sätt jag tror att alternativ ett gör: Är allt tillåtet så finns det ingen gräns för vad en hemmafixare "bör" klara. De med stora kunskaper begränsas ju här inte på något sätt, men risken är naturligtvis att de drabbas av hybris och ger sig på sådant de också borde låta bli. En filosofisk fördel med denna variant är naturligtvis att det är den som gör minst ingrepp i människors rättighet att göra vad de vill med sin egendom, något som vissa kan uppleva som viktigt.
Som jag ser det så är systemet där vissa saker är tillåtna det med mest problem. Förutom de psykologiska fenomenen nämnda ovan finns problem med gränsdragning för vad man ska få och inte få göra, samt att det riskerar att introducera missförstånd och feltolkningar, något som jag upplever är ganska vanligt med det system vi har.
Systemet med totalförbud ser jag inte som så mycket bättre, även om man eliminerar alla oklarheter och gränsdragningsproblem. Då återstår det fria systemet. Frågan är då om man kan få ett sådant system att fungera samtidigt som man får ner riskerna till en acceptabel nivå. Jag anser att det skulle låta sig göras om man hade ett besiktningssystem enligt det jag tidigare har föreslagit. Att det man har gjort ska besiktigas är lättare att acceptera för en kunnig person än att vara helt förbjuden att göra det. Samtidigt inser okunniga att det blir dyrare för dem att göra själv, besiktiga, få göra om etc.
Jag berör inte alls de personer som idag gör riktigt korkade och idiotiska installationer på eget bevåg. Anledningen till detta är att inget av systemen kan göra något åt dessa personer, varför reglerna inte bör vara utformade primärt med dessa personer i åtanke.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ett problem som kan uppstå om fast.äg. fixar själv på sitt hus
och gör på sitt sätt och säljer och den nya ägaren upptäcker i efterhand hur det är med elinstallationen -egna kopplingar och en del sajker som är direkt livsfarliga
och han lejjer en firma som får mkt jobb=dyrt
jag har sett många sådana fall och känner empati med den nye ägaren
många i tex sthlm har haft snickare från öst europa och de tycker de kan......
det vore bra om det gick att finna en bra gränsdragning om vart gränsen går
för det känns även löjligt för mig då det är mkt små instalationer med ex ett utt.
men det är bara le och göra det för servicens skull.........
och gör på sitt sätt och säljer och den nya ägaren upptäcker i efterhand hur det är med elinstallationen -egna kopplingar och en del sajker som är direkt livsfarliga
och han lejjer en firma som får mkt jobb=dyrt
jag har sett många sådana fall och känner empati med den nye ägaren
många i tex sthlm har haft snickare från öst europa och de tycker de kan......
det vore bra om det gick att finna en bra gränsdragning om vart gränsen går
för det känns även löjligt för mig då det är mkt små instalationer med ex ett utt.
men det är bara le och göra det för servicens skull.........