299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
varför ska man gå en kurs för??? hela det svenska samhället verkar vara uppbyggt på papper, såfort man har ett papper i handen att vifta med så blir man insläppt...
hur lärde sig Einstein det han lärde sig?? jo på egen hand!
men i sverige är det inte lätt att hävda att man kan nåt om man inte har ett dasspapper med en stämpel på...
nu till det mer konkreta:
vad jag menar är att det kvittar hur mycket du kan, om du klarar av att utföra ett arbete som är korrekt, och får det godkänt, så är det ju korrekt utfört, sen om du inhämtat informationen för att kunna göra detta arbetet från grannen eller från internet eller från 10 års sovande bak en skolbänk är väl egentligen skit sam, bara arbetet är korrekt utfört...
och jag skulle mer än gärna lyfta luren och ringa till den lokala elektrikern för att boka tid för kontroll av hempul, det skulle ju öka elektrikernas inkomster, och dessutom skulle de få lite finare jobb att åka på..
i nuläget har jag bara kontaktat en elektriker då jag ville sänka H-säkr.
jag skulle gärna vilja åka ut till en kund där man lyfter på doslock, inspekterar ledningar, öppnar centralen, meggar, kollar IPklasser, mäter avstånd till badkar, skriver protokoll osv. och debiterar för det än att åka på smutsiga tunga skitjobb på industrier..
hur lärde sig Einstein det han lärde sig?? jo på egen hand!
men i sverige är det inte lätt att hävda att man kan nåt om man inte har ett dasspapper med en stämpel på...
nu till det mer konkreta:
vad jag menar är att det kvittar hur mycket du kan, om du klarar av att utföra ett arbete som är korrekt, och får det godkänt, så är det ju korrekt utfört, sen om du inhämtat informationen för att kunna göra detta arbetet från grannen eller från internet eller från 10 års sovande bak en skolbänk är väl egentligen skit sam, bara arbetet är korrekt utfört...
och jag skulle mer än gärna lyfta luren och ringa till den lokala elektrikern för att boka tid för kontroll av hempul, det skulle ju öka elektrikernas inkomster, och dessutom skulle de få lite finare jobb att åka på..
i nuläget har jag bara kontaktat en elektriker då jag ville sänka H-säkr.
jag skulle gärna vilja åka ut till en kund där man lyfter på doslock, inspekterar ledningar, öppnar centralen, meggar, kollar IPklasser, mäter avstånd till badkar, skriver protokoll osv. och debiterar för det än att åka på smutsiga tunga skitjobb på industrier..
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo det vore fint det
sen inte få `glädjen ´att slå på å ser hur det lyser m.m efteråt
som för -mig iaf- ger mig en skapar glädje...........
men då menar du åxå att försäkringenersätter dig om du på nått oförklarligt sätt
kopplat så att en brand start i den installation du gjort?
man kan ALDRIG se alla skalningar som gjorts på alla kablar......
tror inte du det blir fler fall som får erättas då å att försäkringen blir dyrare?
men du å jag vet att det kan vara så att hemapularen är nogrannare än en nonchalant elektriker.
det kanske blir så i framtiden...........
sen inte få `glädjen ´att slå på å ser hur det lyser m.m efteråt
som för -mig iaf- ger mig en skapar glädje...........
men då menar du åxå att försäkringenersätter dig om du på nått oförklarligt sätt
kopplat så att en brand start i den installation du gjort?
man kan ALDRIG se alla skalningar som gjorts på alla kablar......
tror inte du det blir fler fall som får erättas då å att försäkringen blir dyrare?
men du å jag vet att det kan vara så att hemapularen är nogrannare än en nonchalant elektriker.
det kanske blir så i framtiden...........
Att diskutera och debattera är naturligtvis viktigt också, om inte annat för att sprida sina åsikter. Om vi inte hade rätt att kritisera rådande lagstiftning skulle knappast något förändras och då skulle vår demokrati inte vara mycket värd.Elinstallatören skrev:
Vidare, lagar borde vara till för att skydda invånare ja. Verkligheten är dock att starka lobbygrupper påverkar lagarna efter sina egna intressent. Dessutom kan det finnas fler och bättre sätt att skydda medborgare än det som lagstiftarna har valt.
Detta är dock inte ett lagkrav, utan något branchinternt. Om jag vore behörig så skulle jag kunna anställa vem fasen jag ville och låta honom eller henne göra alla installationer jag var behörig för, oavsett om de är erfarna elektriker eller barnmorskor som inte vet vad ett VP-rör är. Att det sedan är på mitt ansvar förändrar inte att det inte är ett lagbrott. Frågan är då återigen vad som är skillnaden mellan detta, eller att den behörige låter en som inte är anställd av honom göra installationer under hans kontroll?Elinstallatören skrev:lärlingsystemet är utformat som du säger
de MÅSTE jobba bredvid en montör
man har olika grader efter man varit lärling
ettårs montör -tvåårs montörs , osv
men innan så SKALL den finnige nittonåringen jobba bredvid för att se å lära sig
hur det kan se ut /hur man löser problem .m.m. åhan får börja med lättare uppg.
Nej och det är naturligtvis helt naivt att tro att man kan eliminera alla risker i samhället helt och hållet. Allt handlar om bedömning av säkerhet kontra kostnad. Oavsett kontrollsystem kan vi aldrig garantera att inga farliga installationer finns någonstans, frågan är bara vad som är en rimlig nivå av kontroll.Elinstallatören skrev:
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
jag vet inte, men som det diskuterats i denna tråden så drar jag slutsatsen att det systemet jag nämner skulle vara det bästa, dessutom skulle det ju, som det nämnts av nån annan tidigare i tråden, vara så att infällda installationer var tvungna att "förbesiktas" innan väggarna stängdes för att elektrikern ska se så rören ligger rätt.
men en utanpåliggande installation är väldit lätt för en yrkeserfaren elektriker att bedöma i efterhand, ser det ut som pajas redan vid första anblicken så kan man anta att det ser ut som pajas överallt där denna person kopplat...
och ärligt talat, skulle det nu bli så som jag skriver, så kommer hempularna indelas i några olika grupper:
1. proffshempularen, tar reda på allt om det aktuella jobbet som ska utföras, gör det med noggranghet och med åtanke att det ska besiktas och vill inte ha anmärkningar på sitt arbete, vilket uppfattas som ärekränkning för denne.
ringer och fixar inspektion och ser till att hålla anläggningen i gott skick.
2. hemmafixar-hempularen, tror att han kan koppla som en mästare, går in med lampsladdar bakom vägguttag, spikar upp RKK 3G0.75, blandar jordat&ojordat, kopplar hjälpligt men använder fel färger osv..
kanske beställer en inspektion i tron om att han är världsbäst men vill ändå se om elektrikern är lika bra som honom och hittar nåt fel, blir arg när han får så många anmärkningar så protokollet inte räcker till så han kopplar än mer olagligt i fortsättningen..
3. idiotamatören, friskt kopplat hälften brunnet, spacklar in FK, har centaler utan kåpa i drift, lindar tråd runt säkringar, skarvar på fast installation med lampsladdar och sockerbit osv..
denna kategori kommer man aldrig åt, denne ringer aldrig till nån inspektör, han vet troligtvis att anläggingen är olaglig och farlig, men kanske har knaper ekonomi så det inte finns pengar till en riktig inst., eller ännu värre, är likgiltig inför sitt eget och andras liv..
men en utanpåliggande installation är väldit lätt för en yrkeserfaren elektriker att bedöma i efterhand, ser det ut som pajas redan vid första anblicken så kan man anta att det ser ut som pajas överallt där denna person kopplat...
och ärligt talat, skulle det nu bli så som jag skriver, så kommer hempularna indelas i några olika grupper:
1. proffshempularen, tar reda på allt om det aktuella jobbet som ska utföras, gör det med noggranghet och med åtanke att det ska besiktas och vill inte ha anmärkningar på sitt arbete, vilket uppfattas som ärekränkning för denne.
ringer och fixar inspektion och ser till att hålla anläggningen i gott skick.
2. hemmafixar-hempularen, tror att han kan koppla som en mästare, går in med lampsladdar bakom vägguttag, spikar upp RKK 3G0.75, blandar jordat&ojordat, kopplar hjälpligt men använder fel färger osv..
kanske beställer en inspektion i tron om att han är världsbäst men vill ändå se om elektrikern är lika bra som honom och hittar nåt fel, blir arg när han får så många anmärkningar så protokollet inte räcker till så han kopplar än mer olagligt i fortsättningen..
3. idiotamatören, friskt kopplat hälften brunnet, spacklar in FK, har centaler utan kåpa i drift, lindar tråd runt säkringar, skarvar på fast installation med lampsladdar och sockerbit osv..
denna kategori kommer man aldrig åt, denne ringer aldrig till nån inspektör, han vet troligtvis att anläggingen är olaglig och farlig, men kanske har knaper ekonomi så det inte finns pengar till en riktig inst., eller ännu värre, är likgiltig inför sitt eget och andras liv..
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
nu har jag inte exakt i huvet det om lärling om det har lagbelägg lixom
kjag tror inte atten behörig anställer en kille å släpper iväg honom dag ett på jobb solo, blir det nått å hans försäkring ersätter så blir hans utgift högre
med det att man måste vara anställd är ett krav
Utdrag :
Elinstallatörsförordning (1990:806)
Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
kjag tror inte atten behörig anställer en kille å släpper iväg honom dag ett på jobb solo, blir det nått å hans försäkring ersätter så blir hans utgift högre
med det att man måste vara anställd är ett krav
Utdrag :
Elinstallatörsförordning (1990:806)
Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
electroded
jag för min del är så pass flexibel att de jag vet är händiga kan få jobba bredvid å hjälpa mig med deras installation på olika sätt
jag gräver tex inte för markkabel då det klara de själva sen vill jag lägga kabeln -Ekkj
- så dset blir nog djupt/stenar m.m.m
tex att borra hål i reglar är lagligt dra flexrör ine lagligt men på mina instruktioner vart osv kan han dra/hjälpa mig dra för det går snabbare/lättare
jag för min del är så pass flexibel att de jag vet är händiga kan få jobba bredvid å hjälpa mig med deras installation på olika sätt
jag gräver tex inte för markkabel då det klara de själva sen vill jag lägga kabeln -Ekkj
tex att borra hål i reglar är lagligt dra flexrör ine lagligt men på mina instruktioner vart osv kan han dra/hjälpa mig dra för det går snabbare/lättare
Jag tror nog att de flesta vet att det är 230/400 som gäller nominellt idag. Trots det finns 220V fortfarande som ett begrepp i det allmänna medvetandet. Man kan veta att det är 230V nominellt men ändå säga 220V - det är en bagatell och det tyder på en messerschmittattityd att hugga på sånt.Räv3n skrev:Internet är fantastiskt. Man kan skriva vad som helst och förvänta sig att bli motsagd
Såklart kan spänningen variera, men det var väl inte det som var poängen. 220/380 gick man ifrån för ett tag sedan och vet man inte det så är man nog inte mycket till elektriker. Visst kan man skriva fel och så men men..![]()
Nu gör du det igen. Rör ihop saker och förvirrar. Låt oss reda ut det en gång för alla nu.Elinstallatören skrev:
- Vi har ellagen. Den reglerar bland annat vilka som tillåts utföra elinstallationer. Lagen säger att en elinstallatör, det vill säga någon som har behörighet, är den enda som får koppla el på egen hand. Elinstallatören får utföra kopplingarna på arbetstid, på fritid och helt utan att be en eventuell arbetsgivare om tillåtelse. Lagen säger även att vem som helst får arbeta under överinseende av en elinstallatör och då utföra alla moment installatören har behörighet för. Det finns inga som helst juridiska krav på utbildning eller andra förkunskaper hos hans underhuggare utan bedömningen lämnas helt fri för elinstallatören.
- Vi har fackförbundet och branchorganisationer. De har bland annat en massa regler gällande lärlingar, praktik, arbetstider och liknande. Det är alltså inte lagstadgade bestämmelser utan bara interna regler för branchen. Facket kan däremot göra livet rätt surt för en elfirma som struntar i reglerna i och med fackets särskilda ställning.
- Vi har försäkringsbolag. De tillhandahåller ansvarsförsäkringar och hemförsäkringar. I sina avtal har de skrivelser som reglerar villkor och förutsättningar för ersättning. En ansvarsförsäkring gäller inte en elinstallatör personligen utan enbart den firma där denne arbetar. Det innebär att den enbart gäller arbete utfört på arbetstid och inte arbete som utförs på fritid. En hemförsäkring gäller ett privathushåll bestående av en eller flera personer. Hurvida det vanligtvis står något explicit skrivet om elektriska installationer i försäkringsvillkoren låter jag vara osagt. Däremot är det troligtvis så att det är svårare att få ut ersättning om det visar sig att man gjort en felaktig installation olagligt.
- Vi har nätägare. Deras nät är precis som vilken anläggning som helst. Det innebär att att om du skall utföra elinstallationsarbeten i anläggning måste du ha anläggningsägarens tillstånd. Skall du koppla i familjen Svenssons elcentral måste du ha tillstånd av familjen Svensson. Skall du ha koppla i Östkrafts nät måste du ha tillstånd ifrån Östkraft. Det är ingen skillnad. Att nätbolagen sen ställer särskilda krav, t.ex. registrering, är inget märkvärdigt och inte heller att de har särskilda krav på den som skall utföra installationen.
Vi andra försöker diskutera en förändring av ellagen. Vi är inte intresserade av branchens interna regler, villkoren i företagens ansvarsförsäkringar eller förhållandet mellan elfirmorna och nätbolagen. Skall du argumentera emot så gör det med relevanta argument som du faktiskt kan backa upp med konkreta källhänvisningar!
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ok
du som hänisar till ellagen -vart finner du det som du säger gäller?
läs : Ellag (1997:857) och Elinstallatörsförordning (1990:806)
ELSÄK-FS 2007:2
vilken uppgift har Elsäkerhets verket i din mening?
sen hämtat från kraft bol. avtal med kund:
Allmänna avtalsvillkor (NÄT2004N) utarbetade av Svensk Energi.
NÄT2000N
Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning skall
utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande
bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer
av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.
jag har förut visat försäkringsblagen avtal
kan göra de tigen om du missat det...........
ex jag hämtat från ett försäkringsbolag:
B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras
du som hänisar till ellagen -vart finner du det som du säger gäller?
läs : Ellag (1997:857) och Elinstallatörsförordning (1990:806)
ELSÄK-FS 2007:2
vilken uppgift har Elsäkerhets verket i din mening?
sen hämtat från kraft bol. avtal med kund:
Allmänna avtalsvillkor (NÄT2004N) utarbetade av Svensk Energi.
NÄT2000N
Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning skall
utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande
bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer
av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.
jag har förut visat försäkringsblagen avtal
kan göra de tigen om du missat det...........
ex jag hämtat från ett försäkringsbolag:
B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras
Jösses, du förstår verkligen inte vad jag skriver. Jag orkar inte ens försöka diskutera med dig längre! 
Skall nog avsluta kvällen men Aultmore och ett par kapitel i en bra bok istället...
Skall nog avsluta kvällen men Aultmore och ett par kapitel i en bra bok istället...
Precis som Maxwells_Demon skrev, att recitera diverse förordningar tillför inget i diskussionen överhuvudtaget. Att något är på ett visst sätt enligt en lag eller en förordning är heller inget argument för att det måste vara på det sättet, det är bara ett konstaterande.Elinstallatören skrev:
Den intressanta diskussionen är ju istället:
1. Är det nödvändigt att ellagen och förordningarna ser ut på det sätt de gör idag?
2. Om så, varför? Om inte, varför inte?
3. Om en förändring är tänkbar eller önskvärd, hur skulle en sådan förändring se ut?
Som diskussionen går nu så påminner den istället väldigt mycket om de diskussioner jag ibland brukar delta i i flashbacks religionsforum, där de fundamentalt religiösa så fort de for mothugg refererar till bibeln/koranen/baghavad gita etc. Skillnaden här är att referensen blir till gällande lagstiftning så fort argumenten tryter.
Jag förstår om du som elinstallatör ogärna ser en förändring då det faktiskt skulle inkräkta på potentiella jobb för dig. Men det är knappast i sig ett bra argument för att saker ska förbli oförändrade och återigen så tillför det inget till diskussionen.
Där har du fel.. De flesta icke elektriker tror att det är 220V som gäller. Precis som alla kablar heter kulo och att man ska montera en kontakt. Vad är en kontakt egentligen? För att saker ska bli så riktiga som möjligt så är det väldigt viktigt att tala samma språk. Kalla det för messerschmittattityd om du vill, men det verkade verkligen inte som att poletten trillade ner även fast jag påpekade "felskrivningen" eller vad du nu vill kalla den för.jakobnm skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
maxwell
du menar att det ellagen har nått med elinstallatör att göra -ok............
sen så ifrågasätts det jag skriver å så visar jag så kliver ni ur.
vet inte hur jag skall llixom kunna lösa det
jag vet att det är ett komplext ämne
så det är därför jag åxå vill det vore bra med nån förändring
samla det krav som finns å lägg det under lagen direkt
men nu är det inte så
å det förvirrar nog många: ellag-elsäkerhetsverk.-föreskrifter-allmänna avtalsvillkor
det borde ta det kort i lagen å sen specifiera vidare till föreskrifterna -det borde räcka
jag säger inte nej till förändringar -jo nåra om det påverkar elsäkerheten- men det som står i lagar å förordninga är det som gäller idag
jag tycker i så fall så måste det till nån j-a information till den som
vill kunna instalera själv å ett bevis på att det är gjort
sen hur det skall lösas ser jag fram mot ra förslag iså fall
intyg/kontroll/säkerhet/vart man skall få utföra jobb .m.m
du menar att det ellagen har nått med elinstallatör att göra -ok............
sen så ifrågasätts det jag skriver å så visar jag så kliver ni ur.
vet inte hur jag skall llixom kunna lösa det
jag vet att det är ett komplext ämne
så det är därför jag åxå vill det vore bra med nån förändring
samla det krav som finns å lägg det under lagen direkt
men nu är det inte så
å det förvirrar nog många: ellag-elsäkerhetsverk.-föreskrifter-allmänna avtalsvillkor
det borde ta det kort i lagen å sen specifiera vidare till föreskrifterna -det borde räcka
jag säger inte nej till förändringar -jo nåra om det påverkar elsäkerheten- men det som står i lagar å förordninga är det som gäller idag
jag tycker i så fall så måste det till nån j-a information till den som
vill kunna instalera själv å ett bevis på att det är gjort
sen hur det skall lösas ser jag fram mot ra förslag iså fall
intyg/kontroll/säkerhet/vart man skall få utföra jobb .m.m