E
lärlingsystemet är utformat som du säger
de MÅSTE jobba bredvid en montör
man har olika grader efter man varit lärling
ettårs montör -tvåårs montörs , osv
men innan så SKALL den finnige nittonåringen jobba bredvid för att se å lära sig
hur det kan se ut /hur man löser problem .m.m. åhan får börja med lättare uppg.

får i hem en montör kan ni fråga vilken `nivå´ han arbetar i....
är det en lärlng som är själv är det bara sända iväg honom

undrar om läkare går från skol bänken med många år i ryggen går
direkt solo till att operera? -tror inte det
de hr nog nått liknande system så de vet han är kapabel..........

Den här är intressant att läsa:
www.elsakerhetsverket.se/download/18.1dc8d68118323c8139800070/Rapport+behörighetssystem.pdf

Dock finns det ett stycke som både gör mig rädd, förbannad och ledsen:

Rapporten skrev:
Verket uppdrog åt en branschsakkunnig person att göra översyn.
Säg efter mig:
  • Vi skall inte ha några enmansutredningar i Sverige!
  • Vi skall inte ha några enmansutredningar i Sverige, aldrig någonsin, och utan undantag!
  • En enskild person kan inte vara objektiv, balanserad och opartisk.
  • En representant ifrån elbranchen kommer självklart att främja elbranchens intressen.
  • En representant ifrån elbranchen kommer självklart att ha ett inifrånperspektiv på branchen och i första hand försöka undanröja branchens problem.

Tack och lov finns det vettiga människor på elsäkerhetsverket och utredarens förslag sågades! Tack för det!

Varför skall det vara så svårt att göra rätt? Tillsätt en blandad grupp med bred erfarenhet som representerar fler berörda grupper än bara elbranchen:

• En representant för ingenjörsutbildningarna
  • En representant för yrkeshögskolan
  • En representant för gymnasiet
  • En representant från byggsektorn
  • En representant ifrån elbranchen
  • En representant ifrån elsäkerhetsverket

Så kanske vi äntligen kan få se ett lagförslag som inte bara går ut på att cementera elarbetsmonopolet under en täckmantel av att upprätthålla en fiktiv säkerhetsnorm.

Ingenjörs- och yrkesutbildningarna på högskolan behöver ett få erkännande för sina kunskaper och där de brister behöver de kompletteras. Att involvera dem i lagarbetet är ett utmärkt sett att överbrygga den klyftan.

Elprogrammet på gymnasiet är ett skämt. Det är hög tid att erkänna det och att se till att våra ungdomar som valt en elyrkesbana att få en konkret utbildning anpassad för yrket.

Byggbranchen har i många år velat utbilda sina byggjobbare så att samma "gubbar" kan göra allt arbete. Lått byggbranchen vara med och arbeta fram ett system där det är möjligt.

Det finns säkert andra grupper och frågeställningarna utanför elmontörsbranchen som behöver komma till tals och som berörs av ellagen. Släpp fram dem för h-lvete och låt inte elbranchen själva lägga lagförslag!

E
det är jagmed på att det vore bra med fler synvinklar
men jag vet åxå att det syns på en inkopling i tex kulodosa om det är
en elektriker som gjort det
det är inte bara kapa å koppla
det är ett hantverk exakt som guldsmed eller rörmokare m.m.
det krävs en viss `känsla´ eller erfarenhet att lägga in lixom
svårt å förklara men har sett många som kopplat själv å fått kortis i dosor efter ett tag eller då det blivit större belastnmingar å ändrat förutsättningarna

jag har öppnat kulodosor där en behörig 60 åring har kopplat och alla kablar (3st 3-ledare plus en 5-ledare) var skalade 5-6cm och inknödda i denna lilla kulodosa så det var som ett ormbo. locket buktade utåt eftersom kablarna var så tight packade bakom, det saknades även märkning i den dosan om splittningspunkt av 3-fasgrupp.
jag brukar klippa kablarna så att de är i exakt den längd som krävs för att nå fram till resp. plint, på utomhusinstallationer kortar jag dock inte ner jorden och biledaren, då de ska ryckas loss sist ifall kabeln skulle rycks ur dosan.
sen har jag sett riktigt vackra inkopplingar som behöriga gjort också, men det jag ville framhäva var att alla elinstallatörer är inte proffs. men jag håller med om att de allra flesta hempulare är inget annat än amatörmässiga hempulare.
de mer skickliga hempularna är förvisso ganska överrepresenterade på detta forum, men inte i verkligheten.

snickarboden skrev:
Räv3en>Jag bryr mig inte om vad du gör med dina däck, din bil osv om det inte drabbar mina kära och nära, Kan du vara snäll och garantera att jag slipper möta dig med dina egenhändigt påskuvade hjul på motorvägen. Om du själv bytt vill jag se intyg på att du har dagit med rätt moment.

Ja, jag menar allvar, en dålig bilmekaniker är betydligt större fara än många här, trots att det ena är lagligt och det andra olagligt. Eller i och för sig är både och olagligt eftersom man får inte framföra ett fordon i trafikfarligt skick.
Men du missar poängen en del...

/Kent
Men snälla rara... Du har väl inte glömt att jag är elektriker? Elektriker är slöa och likgiltiga och tjänar pengar som gräs på det lilla de gör. Tror du jag skulle byta mina däck själv? Haha, nej tack. Jag jobbar 30min extra och åker ner till bilverkstaden och får det kirrat i ett nafs :D

Du behöver nog inte vara orolig att jag ska fronta med dig. Har aldrig orsakat en olycka och då kör jag iaf ca 3500 mil om året.

bra-byggare skrev:
Du får det att låta som att bara för att någon installerar utan behörighet så kommer huset med 100% säkerhet att brinna ner till grunden och folk kommer att dö. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att du tror att så är fallet?
Har jag någon gång sagt det? Men på fullaste allvar så tror jag att risken ökar avsevärt.

Elinstallatören skrev:
det är jagmed på att det vore bra med fler synvinklar
men jag vet åxå att det syns på en inkopling i tex kulodosa om det är
en elektriker som gjort det
det är inte bara kapa å koppla
det är ett hantverk exakt som guldsmed eller rörmokare m.m.
det krävs en viss `känsla´ eller erfarenhet att lägga in lixom
svårt å förklara men har sett många som kopplat själv å fått kortis i dosor efter ett tag eller då det blivit större belastnmingar å ändrat förutsättningarna
Där slår du ju lite huvudet på spiken. Men det visar också varför diskussionen inte går framåt.

Problemet är inte att du och en massa andra elektriker är duktiga hantverkare, till skillnad från en "glad amatör". Inte heller att det ofta krävs många års erfarenhet för att bemästra ett yrke bra.

För så är det med alla yrken: Snickare, Betongare, Bilmekaniker, Programmerare osv osv
Yrken där fel också kan betyda skillnaden på liv och död.

..nu citerar jag Tony Irving - MEN!

- En behörig elektriker behöver inte alltid göra sitt jobb hantverksmässigt (det finns det otaliga exempel på!)
- En obehörig amatör kan ibland göra ett lika bra jobb och till och med ett bättre jobb - även om det tar längre tid, ofta är man mer engagerad och har ofta inte lika stor tidpress. (och blanda inte in klåpare som använder telefonkabel här - för dom anlitar aldrig en elektriker iaf, och kommer inte gå ngn kurs eller göra en kontroll av eget arbete)
- Säkerheten skall inte bli lidande av hantverksmässigheten. Eller - såklart den kan bli det - men inte mer än i andra yrken. Hade man tagit säkerheten på så stort allvar, och sett att det är problem i praktiken, ja då hade man fått införa ett kontrollsystem där någon annan (tom annan firma !?!) måste kontrollera alla installationer -så att den behörige elektrikern inte missat ngt eller brustit någonstans. Precis som om man tex programmerar ett styrsystem för ett flygplan eller tom en bil - där detta system sedan skall granskas och passera en massa tester.

Självklart kan man inte "kapa och koppla". Man måste veta hur. Men jag skulle vilja säga att väldigt många behöriga gör kapandet och kopplandet ganska mekaniskt, och missar säkert här och där - saker som ibland fångas upp vid mätningar, och ibland av kunden, och ganska ofta, skulle jag tro, inte alls- men det funkar i många år iaf.
Sen finns det ett fåtal (eller fåtal kanske det inte är - men en minoritet iaf) som i alla hantverk, som är passionerande och verkligen gör skäl för epitetet "Hantverkare". Där man efteråt kan se känslan i arbetet. Elinstallatören låter det som tillhör dessa - du värdesätter ditt arbete, och sätter en ära i att inte bara göra det rätt och funktionellt utan snyggt och hantverksmässigt - suvveränt: Men som sagt jag tror du tillhör en minoritet...

Oc hsom sagt det är inte säkert att den där "finnige 19-åringen" ens efter många år utvecklar denna känslan - det hindrar inte denne från att bli behörig om denne följer reglerna och kan jobbet...

Debatten här är ju (återigen):
-Varför kan man inte som hempulare få gå en utbildning/certifiering för enklare jobb ?
eller inför ett kontrollsystem - där det egentligen inte spelar ngn roll vem som kopplat - men det skall vara gjort rätt för att passera kontrollen.

/K

jakobnm skrev:
Det kan i praktiken lika gärna vara 220V som 230V hemma. Toleranserna är vida.
Internet är fantastiskt. Man kan skriva vad som helst och förvänta sig att bli motsagd :D
Såklart kan spänningen variera, men det var väl inte det som var poängen. 220/380 gick man ifrån för ett tag sedan och vet man inte det så är man nog inte mycket till elektriker. Visst kan man skriva fel och så men men.. :rolleyes:

Vad gäller lärlingar så får de inte gå själva mig veterligen. Var kommer det ifrån? Kan ju iofs ha ändrats de senaste året, men det tror jag inte.

Märkilgt isåfall att lärlingar bevisligen går själva. Å andra sidan förstår jag företagen men rätt dumt milt sagt.
Å andra sidan så idiotförklarar jag även en behörig som säger att det räcker att trycka på knappen efter installation av jfb när man frågar om mätning av den.

Sånt är konkret vansinne men eftersom elföretagen precis som målare mfl tar in vad de kan så förvånar det mig inte.

/Kent

Rent formellt så gör troligen inte elfirman fel om de skickar ut en lärling solo. Elfirman har ju i princip rätt att anställa vilken totalt outbildad som helst för att installera.

Däremot så antar jag att det är en regel i kollektivavtal eller liknande, dvs för att lärlingen skall tillåtas få lägre lön så skall arbetsgivaren utforma arbetet så att lärälingen lär sig yrket.

E
nu ska vi en gång till ta det om lärlingen
har SKALL jobba bredvid -punktslut
om sen den behöriga firma tecknaren bedömmer annat får stå för honom
om tex lärlingen har kort tid kvar å ska på ett enklare jobb
men firmatecknaren bör åxå kontrollera alla installationer som de anställda gjort
rent praktiskt vet man att de tinte görs men han ska iaf göra
stick prov på varje en då då.......

sen det med hantverk........
det är genom år som lärling först sen jobbat i rätt antal år
sen ha rätt studier som är kravet
sen sänder man in en spec på vilka jobb man har varit med om
å det krävs -nyinstalation, renoveringar, felsökning, viss industri m.m
så det är inte bara jobba ett tag å lösa ut det
en vän til mig har tex jobbat i industri i tio år som industri elektriker å får inte behörighet
det räcker inte heller med treårig eletele linjen utan måste kompleteras
kortast möjliga tid är 8 år om man gör allt dagtid å får vara med om allt jobb
det går säketr begära undantag men det `vanligaste´vägen är på 8 år.

E
haN SKALL.........:)

ja det säger sig ju självt, vem vill hålla på att masa i 8 år bara för att få koppla elen i sitt hus lagligt, troligtvis ingen, jag har inget intresse av att jobba 8 timmar om dagen som elis, jag skulle inte vilja va ute på industrier och dra grova kablar på stege och slita som ett djur..
helt ointressant... jag vill dra el hemma och för att göra det krävs inte mer än ordentlig 3-faslära, materialkännedom, zonindelning, IP-klasser, hur det praktiska ska utföras samt mätas upp.
och det borde mycket väl räcka med att låta inspektera ett hempul i hemmet och på så vis få det godkänt, elektrikern som godkänner behöver ju inte "ta på sig" ansvaret, bara skriva på ett protokoll att det aktuella arbetet är utfört enligt gällande föreskrifter å så skicka in till förs. bolaget, så vet de ju vilka delar av anläggningen som är OK.
det skulle vara lättare för förs. bolagen att kunna sänka premierna för de som kan bevisa att de har anläggningar i säkert skick!

E
ok
det vore bra om det gick å genomföra å att han sen endast utför jobb på sin fastighet, inte hjälper grannen som inte gått kursen å inte vet hur han skall göra
å ber om hjälp.................
utan då har fastighets bet. gått en kurs å intyg på det
skulle det gälla åxå om an är sambo å inte står som fast-äg.?
hyr/bor i ett hus tillfälligt?
utan stenhårt på den fast. där han står som -minst- delägare?
även på samägda fastigheter?
föräldra hemmet där mot bott å de bor kvar.......

`hemma´är ett vitt begrepp
det borde gå å lösa bara det är klart vart gränsen går om du är med på vad jag menar,...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.