Mäster skrev:
+

Han är lika besvärlig att få till byggena i tid, jag brukar få dra hälften där, för att vi ska kunna komma vidare, han dyker upp när det behagar, inte när det behövs:)
Fast vad menar du med att det var länge sedan 220/380, jag har då inget annat, inte i husen vi bygger heller, upplys mig gärna om vad jag missat, jag kan iofs allt redan :D, men lär mig gärna något nytt... ibland glömmer jag saker också, eller har fel, men sällan, och skulle neka i sådana fall
Om dina elföreskrifter är från den tiden vi hade 220V i uttagen är det nog dags att uppdatera litteraturen lite grann.

electrocuted skrev:
??? på förra sidan i denna tråden skrev du 220/380, men det är fortfarande samma saker att hålla reda på både före och efter spänningshöjningen...
Hmm, jag la mig till med en lite skämtsam ton i ett annars alllvarligt ämne , genom att dumneka till ett påstående som finns till allmän beskådan,
Tänkte dock inte på att det lätt kan missuppfattas , och att ironin kanske inte går fram på samma sätt när man skriver, som när man pratar.

Angående mitt uttalande om att man såklart pular själv, så hade jag inte riktigt tänkt till ,hur och vilka, man kanske uppmuntrar att försöka själv
Naturligtvis vill jag inte föreslå någon att göra installationen själv för att spara tid eller pengar,
Jag hade inte gjort det själv , om jag inte genom jobbet , flera gånger gjort samma sak , som kabelapa åt en behörig elektriker, och därmed fått nödvändiga baskunskaper, samt att jag har honom bakom ryggen, planen har dessutom hela tiden varit att han skulle komma förbi och kolla upp det hela, mot ersättning förstås..

Inget illa menat nu men varför påpekar så många att någon annan skall kolla upp det sen? Är man inte helt säker kanske man skulle ge tusan i det?

Inte riktat emot någon nu men det kom ju på tal liksom.

/Kent

Dags att stänga detta forum som bara ställer sk behöriga elektriker mot oss andra som kanske har kunskaper de bara kunnat önskat sig!

snickarboden skrev:
Inget illa menat nu men varför påpekar så många att någon annan skall kolla upp det sen? Är man inte helt säker kanske man skulle ge tusan i det?

Inte riktat emot någon nu men det kom ju på tal liksom.

/Kent
I mitt fall för att föreningens ordförande var så nervös, att jag lovade honom ett intyg från behörig elektriker,
Och att jag nämnde det här, var för att jag är ny på detta forum och inte är på det klara med var tonen i denna tråd är, angående regelverket..

Snarare dags att få en del att mogna till och se detta som t ex ett forum för hemmamekaniker som inte har råd att anlita bilfirmor eller som är entusiaster.

De flesta hanterar ju det rätt bra och tjatar inte om att enbart en märkesverkstad skall få lov att reparera ens bil för att försäkringar och garantier skall gälla.
Vilket inte stämmer.

/Kent

snickarboden skrev:
Snarare dags att få en del att mogna till och se detta som t ex ett forum för hemmamekaniker som inte har råd att anlita bilfirmor eller som är entusiaster.

De flesta hanterar ju det rätt bra och tjatar inte om att enbart en märkesverkstad skall få lov att reparera ens bil för att försäkringar och garantier skall gälla.
Vilket inte stämmer.

/Kent
Ärligt talat så bryr jag mig inte det minsta om ni bränner ner era hus eller tar livet av era nära och kära i era eldragningar. Så länge det inte drabbar mina nära..

Du kan ju inte vara allvarlig när du jämför en bilverkstad och en elfirma? Det är ju som att jämföra svart och vitt. Det ena är lagligt och det andra inte.

Jag delger gärna de kunskaper jag har inom mitt kunskapsområde för jag vill kunna få lära mig saker inom andra områden. Ge och ta kallas det.

Tidigare ikväll blev jag motvilligt indragen som rörpulare i ett litet nybygge på 70m2
när jag kom dit stod snickarn samt husbyggaren och funderade på elen dom dragit,
Ämnet var detta med behörighet, huruvida man kunde hitta en elektriker med lite kort varsel som kunde dra återstående kabel och skriva lite intyg, Men då detta är ett budgetbygge med en hel del insatser från kunniga vänner och bekanta, så finns det även en viss vilja att göra elen själv. kunskapen finns, men inte behörigheten,
Vad säger försäkringsbolag och kommunala instanser och gudvetallt,
är det någon som frågar ? är frågan..

A
Räv3n skrev:
Ärligt talat så bryr jag mig inte det minsta om ni bränner ner era hus eller tar livet av era nära och kära i era eldragningar. Så länge det inte drabbar mina nära..

Du kan ju inte vara allvarlig när du jämför en bilverkstad och en elfirma? Det är ju som att jämföra svart och vitt. Det ena är lagligt och det andra inte.
Du får det att låta som att bara för att någon installerar utan behörighet så kommer huset med 100% säkerhet att brinna ner till grunden och folk kommer att dö. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att du tror att så är fallet?

det vet väl alla att behöriga smyger omkring på natten och separerar jord/nollskena där det hempulats? *S*

Ertappas de av polisen så är de elektriker på hemligt uppdrag *S*
Sorry...

/Kent

Räv3n skrev:
Så vad som är lagligt definierar alltid vad som är rätt? Med den inställningen skulle aldrig lagar förändras. För diskussionens skull är vad som är lagligt naturligtvis helt ointressant och jämförelsen med en bilverkstad är högst relevant: En felaktigt lagad bil är jättefarlig, men det kontrollerar man med bilprovningen istället för att förbjuda folk att laga sina egna bilar.

Jag orkar inte diskutera detta. Alla gör som alla vill iaf.. Även om det skulle komma en utbildning till hempulare eller en myndighet som kollade alla hempulares installationer så skulle det ändå fuskas.. För ingen vill ju betala det där extra kronorna det kostar.. Man kan ju själv.. är det inte så?
Ja, många gör som de vill oavsett lagar. Det är precis anledningen till varför dagens regler endast verkar för att hämma de som är kunniga och vill göra rätt, men inte gör ett skit för att begränsa idioterna från att göra idiotiska grejer. Att dessutom branschfolk verkar göra en grej av att se till att information är så svåråtkomlig som möjligt, med motiveringen att det på något sätt skulle få folk att "hemmapula" mindre gör det bara situationen värre, då de som oavsett vilket kommer att göra sina installationer själva måste gissa eller basera vad de gör på högst blandade åsikter från forum som detta.

Men det är inget unikt för el; Sverige har en långvarig och grundlig tradition av att förbjuda istället för att informera.

Elinstallatören skrev:
en lärling tex får inte joba själv utan skall vara bredvid nån montör
Jodå, en lärling, eller vem fan som helst får jobba själv om det finns någon i företaget han är anställd av som är behörig. Teoretiskt sett får jag göra elinstallationer så länge det sker på arbetstid eftersom en av mina anställda har AB-behörighet och dessutom har jag mer elutbildning än de flesta elektriker. Att vi sedan är ett IT-bolag är irrelevant för juridiken i det hela.

Räv3n skrev:
Vet inte varför det fortfarande diskuteras om behörigheterna.. Vill man dra el är det väl bara att läsa in behörigheten för det man vill göra.. Det finns snabbkurser för det mesta idag.
Det hela handlar om att ingen vuxen människa vill gå och spika vp-rör som lärling i flera år för en skitlön bara för att därefter få göra det man vill med sin egen anläggning.

Räv3en>Jag bryr mig inte om vad du gör med dina däck, din bil osv om det inte drabbar mina kära och nära, Kan du vara snäll och garantera att jag slipper möta dig med dina egenhändigt påskuvade hjul på motorvägen. Om du själv bytt vill jag se intyg på att du har dagit med rätt moment.

Ja, jag menar allvar, en dålig bilmekaniker är betydligt större fara än många här, trots att det ena är lagligt och det andra olagligt. Eller i och för sig är både och olagligt eftersom man får inte framföra ett fordon i trafikfarligt skick.
Men du missar poängen en del...

/Kent

Snälla Räv3en, börjar du inse sammanhanget? Det är faktiskt först när du kliver in i mitt hus som eventuell fara drabbar dig, eller om du köper det och nåt säger mig att du är fullt kapabel att se eventuella faror i alla fall det sistnämnda fallet.

Rörande din kunskap kring bilar kan jag inte säga något förrän jag har din front i mitt ansikte och då säger varken jag eller någon annan heller något och då kan du ju komma skrikande med att du fick ju laga bromsarna själv... att de sen inte funkade är en annan sak.

Det är exakt samma sak med el, förutom att jag då får en månad till om nåt skulle hända.
Dvs om nåt skulle hända.... risken hos mig ser jag som minimal och jag är betydligt mer orolig för att möta nån på motorvägen.

/Kent

Det här med lärlingar och anställda som jobbar på andras behörigheter är ju ett medgivande att systemet i grunden inte fungerar.

Jag är civilingenjör, 50+, lugn och sansad, med en massa praktisk erfarenhet och ett starkt ansvarskännande för min egen familj och egendom. På vilket sätt främjas elsäkerheten om jag anlitar en finnig nittonåring som jobbar på någon annans behörighet????

Antingen så skall systemet vara sådant att ALLA som installerar har en egen behörighet, eller så får man faktiskt erkänna att man inte detta inte är genomförbart och tillåta att privatpersoner med nödig kännedom får göra fasta installationer.

Dagens regelverk som gör brukaren av en installation ansvarig för dess utförande och säkerhet räcker mer än nog enligt min åsikt.

Hur skulle de se utom om piloter och läkare jobbade på andras behörigheter??

Vi som konsumenter borde faktiskt KRÄVA att alla som installerar har en EGEN behörighet. Kanske blev det ändring då och EIO/Elsäkerhetsverket tvingades överge skråtänkandet.

Här hos mej kommer det i alla fall inga obehöriga över bron. Då kan jag lika gärna göra jobbet själv.

E
det är konstigt att de flesta vill ha en som gjort all praktik, jobbat
de år som krävs, å har de erfarenheter genom åren att se på sin
exemplarisk/oklanderliga elinstallation..........
om de är så säkra så kan det väl vara `obesiktigat´
det sätter tex mig i en besvärlig situation när bekanta vill jag ska se
över deras hempuleri
jag ser å kan säga flera saker som är fel å börjar med ett å får irreterade
svar om att `det duger.........det gick inte på annat sätt ´ osv
å jag säger inget mer för jag vill inte bli ovän med dem

sem om jämföra bilverkstad.........igen.........
idag i Sverige så står det i lagen vad man får å inte får
vill Ni ha förändring får Ni angagera Er politiskt mot att sitta här å gnälla
hur lagen är utformad.................
skulle lagen ändras å lätta på el lagarna
vart skulle gränsen dras då?
i egen bostad? garaget? fritidshuset? samägda fritidshus? dotterns........m.m
det är väl därför man har en klar gräns.
för att det inte ska bli massa gråzoner -se på skettemyndigheten vilket jobb de har.
i elen är en klar gräns å det står vad Ni får göra exakt det å inget mer
sen det Ni pratar om -bilbesiktning, det är nog nått i den stilen det kommer att
resultera i om det fortsätts att negligera ellagen
lagar är till för skydda invånare -inte bara för att vara elaka mot folk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.