Räv3en>Om du kollar lite på en dels inlägg här på forumet, är du verkligen så bekymrad över kunskaperna här så du anser dem vara livshotande eller skulle du vara mer bekymrad om du var på vissa motorforum och ser folk riva en motor utan att ens ha Haynes bredvid sig?

De förstnämnda drabbar bara sitt eget hus och sina egna mm, den andra kategorin drabbar dig varje dag på motorvägen, deras egna och mm.

Vilket är farligast?

/Kent

Läser man en del inlägg här så verkar det som att vissa här och försäkringsbolagen per automatik kommer att döma ut en anläggning som hempuleri bara för att man inte har kvitton på allt. Jag har bara kvitton på det jag gjort själv, det som tidigare ägare har stått för har jag inga papper på. Och hur många har det???

Låt mig gissa, sisådär en 0,1 %?

/Kent

säg nån polis som hellre väljer att gå in och göra husannsakan i ett välkänt "knarkar och bandidoskvarter" än att stå en hel dag med lasern i en gömd parkeringsficka, klart som korvspad att dom prioriterar det roligaste... men de erkänner det inte helt enkelt, hur skulle det annars se ut...
samma med elektriker, att montera ett vägguttag hos en privatperson som skriker billigt billigt i telefonen är väl kanske inte lika kul som att rota i styrskåp på en industri en hel dag där du kan lägga in en hel del faktturerbara raster..

snickarboden skrev:
Räv3en>Nej du vill inte godkänna hempuleri och det förstår alla här, hur skulle man ens kunna?

Det blir lite som att man som jag river ut styrväxeln från bilen, byter damask mm och sen när allt är klart ber nån bilrep godkänna det. Det är ju omöjligt! De får göra om hela jobbet då till samma kostnad.

Nu har vi dock svensk bilprovning som sköter kontrollerna vilket inte hindrar folk från att köra utan bromsar (blanda jord och nolla) osv...

Get my point?

/Kent
Jag skulle aldrig göra en sådan grej för jag vet med mig att jag inte klarar av det. Därför låter jag en verkstad utföra det.

Problemet är att många tror att 220/380 som någon skrev tidigare :D är en piss i missisippi. Det kan man pula med utan att det gör något utan att man vet riktigt vad man gör. Det kan även bli farligt mycket långt senare.. En bil låter man bli om man inte kan, det gör man bevisligen inte med el. Det har jag sett på många ställen.

Jag orkar inte diskutera detta. Alla gör som alla vill iaf.. Även om det skulle komma en utbildning till hempulare eller en myndighet som kollade alla hempulares installationer så skulle det ändå fuskas.. För ingen vill ju betala det där extra kronorna det kostar.. Man kan ju själv.. är det inte så?

Nu väntar tv:n och lite socialt umgänge med frun och sedan älgjakt imorn.. god kväll på er..

Räv3n skrev:
Förstår att han är besvärlig att boka in en tid.. Jag skulle inte heller vilja komma och godkänna hempuleri..

Förövrigt så var det länge sedan 220/380 gällde.. Men är man mäster så spelar väl det ingen roll ;)
+

Han är lika besvärlig att få till byggena i tid, jag brukar få dra hälften där, för att vi ska kunna komma vidare, han dyker upp när det behagar, inte när det behövs:)
Fast vad menar du med att det var länge sedan 220/380, jag har då inget annat, inte i husen vi bygger heller, upplys mig gärna om vad jag missat, jag kan iofs allt redan :D, men lär mig gärna något nytt... ibland glömmer jag saker också, eller har fel, men sällan, och skulle neka i sådana fall

E
mikael L
tror du jag är poppis hos andra företag som bara vill tjäna pengar?...*L*
jag är överens med de flesta men inte alla kortsagt

jag hoppas iaf att Ni som anlitar ett företag att ni begär å får riktiga
papper på vad de gjort var m.m.
sen om man övertagit så fråga förre ägaren vem som gjort det å begär papper av de med, det kan inte va så svårt............*L' de måste ju ha kvar papper i tio år
vi lever i ett pappersamhälle idag -ofta iaf.....*L*
detk an iaf spara bekymmer OM det händer nått

snickarboden skrev:
Räv3en>Om du kollar lite på en dels inlägg här på forumet, är du verkligen så bekymrad över kunskaperna här så du anser dem vara livshotande eller skulle du vara mer bekymrad om du var på vissa motorforum och ser folk riva en motor utan att ens ha Haynes bredvid sig?

De förstnämnda drabbar bara sitt eget hus och sina egna mm, den andra kategorin drabbar dig varje dag på motorvägen, deras egna och mm.

Vilket är farligast?

/Kent
Kolla på det ovan det som är ovan.. ;)

snickarboden skrev:

Vilket är farligast?

/Kent
Självklart är det bra kunskap hos vissa på detta forum, det sticker jag inte under stolen med. Men detta forum är inte verkligheten. Så insnöad är jag faktiskt inte tyvärr... :D

Mäster skrev:
+

Han är lika besvärlig att få till byggena i tid, jag brukar få dra hälften där, för att vi ska kunna komma vidare, han dyker upp när det behagar, inte när det behövs:)
Fast vad menar du med att det var länge sedan 220/380, jag har då inget annat, inte i husen vi bygger heller, upplys mig gärna om vad jag missat, jag kan iofs allt redan :D, men lär mig gärna något nytt... ibland glömmer jag saker också, eller har fel, men sällan, och skulle neka i sådana fall
Tycker du ska mäta med en multimeter vad du egentligen har i ditt elnät..

220V var ett tag sedan man gick ifrån... Men inte ska du behöva erkänna det.. Vissla lite och sparka på en sten istället så är det snart avglömt ;)

Mikael_L
Mäster skrev:
Fast vad menar du med att det var länge sedan 220/380, jag har då inget annat, inte i husen vi bygger heller, upplys mig gärna om vad jag missat...
Jag tror endast det var 230/400 inte 220/380, som var den lilla piken ... :)

Räv3n skrev:
Tycker du ska mäta med en multimeter vad du egentligen har i ditt elnät..

220V var ett tag sedan man gick ifrån... Men inte ska du behöva erkänna det.. Vissla lite och sparka på en sten istället så är det snart avglömt ;)
Det kan i praktiken lika gärna vara 220V som 230V hemma. Toleranserna är vida.

Jag har aldrig sagt 220/380, jag har hela tiden hävdat att det är 230/400

Mikael_L
Räv3n skrev:
Självklart är det bra kunskap hos vissa på detta forum, det sticker jag inte under stolen med. Men detta forum är inte verkligheten. Så insnöad är jag faktiskt inte tyvärr... :D
Du har nog en hel del rätt.
Då och då, men bara ibland ... postas det någon fråga här som bara ger mig kalla rysningar längs hela ryggraden. Om det dessutom sen fortsätter med en massa konstiga åsikter eller försvar över sina egna idiotiska ideer och lösningar så vill man ju bara gå och gömma sig.

JA, jag tänker på den där långa tråden med killen som provat alla möjliga kopplingar till det funkade, men ibland gick säkringarna, men så fort det funkade så kunde han inte alls inse att det ändå möjligen kunde vara något allvarligt fel, hur vi andra än diskuterade med honom.
Jag tänker på tråden där TS inte riktigt kunde släppa bil och likströmstänket.
Och några trådar till, ja ...

Däremot kommer vi aldrig åt de allra värsta idioterna oavsett vilka regler eller vilken lagstiftning vi väljer att ha. Vi kommer inte heller åt det genom att sluta sälja material på Bauhaus, Biltema m.fl. Då kommer det bara dyka upp telefonledning, sockerbitar och bilkopplingstråd istället...

Mäster skrev:
Jag har aldrig sagt 220/380, jag har hela tiden hävdat att det är 230/400
??? på förra sidan i denna tråden skrev du 220/380, men det är fortfarande samma saker att hålla reda på både före och efter spänningshöjningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.