302 072 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Det här är ju också lite av paradoxen med det här systemet.
Det är fastighetsägaren och endast fastighetsägaren som har ansvar för elinstallationen.
Detta oavsett om han anlitat Sveriges mest ansedda elektrikerfirma eller kopplat ihop allt själv, men det senare är dock olagligt, ja.
Man kan inte säga att ansvar och befogenheter går ihop, typ.
Det brukar ju pratas vad det gäller arbetsmiljö, att till den anställdes ansvar måste det följa med tillräckliga befogenheter.
Om man sen som fastighetsägare blir beskylld för någon oegentlighet så ska man alltså försöka hitta någon annan som kan få svarte petter.
Peka lite hit och dit och säga "det var han/dom som gjorde det".
Vilket inte kan vara lätt alla gånger, som vi redan kommit fram till.
Så pga av denna märkliga uppbyggnad så tror jag att försäkrningsbolag inte (kan) går fram med storsläggan. I så fall skulle väl ingen enda elrelaterad villabrand bli ersatt, och det skulle bli ett ramaskri bland försäkringstagarna.
Systemet är lika otidsenligt som när televerket var de enda som fick koppla telefonsladdarna, även inne i huset, televerket var de enda som fick sälja telefoner (sälja och sälja, telefonerna var faktiskt tom deras egendom, man kunde inte äga sin telefon) osv.
Det är fastighetsägaren och endast fastighetsägaren som har ansvar för elinstallationen.
Detta oavsett om han anlitat Sveriges mest ansedda elektrikerfirma eller kopplat ihop allt själv, men det senare är dock olagligt, ja.
Man kan inte säga att ansvar och befogenheter går ihop, typ.
Det brukar ju pratas vad det gäller arbetsmiljö, att till den anställdes ansvar måste det följa med tillräckliga befogenheter.
Om man sen som fastighetsägare blir beskylld för någon oegentlighet så ska man alltså försöka hitta någon annan som kan få svarte petter.
Peka lite hit och dit och säga "det var han/dom som gjorde det".
Vilket inte kan vara lätt alla gånger, som vi redan kommit fram till.
Så pga av denna märkliga uppbyggnad så tror jag att försäkrningsbolag inte (kan) går fram med storsläggan. I så fall skulle väl ingen enda elrelaterad villabrand bli ersatt, och det skulle bli ett ramaskri bland försäkringstagarna.
Systemet är lika otidsenligt som när televerket var de enda som fick koppla telefonsladdarna, även inne i huset, televerket var de enda som fick sälja telefoner (sälja och sälja, telefonerna var faktiskt tom deras egendom, man kunde inte äga sin telefon) osv.
Kom bara ihåg att spraya wellpappbiten med något som gör att den klarar sig vid brand(en), annars står du ju där med skägget i brevlådan ändå ...-MH- skrev:
Ett försäkringsbolag som upptäcker orsaken elfel vid brand kollar väl först och främst upp om någon behörig gjort jobbet. (Läs står för jobbet)
Är det det så tas felet ev på elektrikerns ansvarsförsäkring. Det diskuteras mellan bolagen. Kunden kommer inte att bli drabbad iaf. Har elektrikern ingen försäkring så kommer anläggningsinnehavaren iaf att bli ersatt av sitt försäkringsbolag.
Är det inte gjort av en behörig (läs hempulare) och elfel upptäckts. Så kommer det att dras av pengar.. Kanske t.o.m utebli. Det finns att läsa på försäkringsvilkoren.
Att kolla upp vilken elektriker som gjort elen i huset är väl inte så svårt. I vissa fall kan det vara det, men långt ifrån alla. Det enklaste är ju att lyfta på luren och höra med den lokale elektrikern. Oftast brukar de ha bra koll på vem som gjort vad. Talar såklart inte om storstadsregionerna nu, det finns faktiskt andra delar i detta avlånga land. I de fallen får man nog höra sig för med tidigare ägare.
I nyare hus borde det absolut finnas handlingar kvar.
Begär man sen inte kvitto på installationen utan ska ha det svart kan lika gärna grannen göra jobbet, juridiskt. Spar kvittot som en värdefull handling. Det är ju anläggningsinnehavaren som är ansvarig.
Sen kan man ju bara undra varför man inte begär elbesiktning av huset när man köper. Man besiktigar ju stommen och andra delar...
Självklart kan man oxå som någon annan frågade få en besiktning av huset och då är det ju besiktningsmannens ansvar att anläggningen är säker, iaf tills han lämnar dörren. Du får ju då ett papper på om något behöver åtgärdas och det är självfallet ditt ansvar att det efterföljs. Har själv besiktigat hus/lägenheter på uppdrag av min arbetsgivare samt elbolag. Elbolagen kräver tex en besiktning av bostaden innan de kopplar till strömmen när de brutit den för bristande betalning.
Är det det så tas felet ev på elektrikerns ansvarsförsäkring. Det diskuteras mellan bolagen. Kunden kommer inte att bli drabbad iaf. Har elektrikern ingen försäkring så kommer anläggningsinnehavaren iaf att bli ersatt av sitt försäkringsbolag.
Är det inte gjort av en behörig (läs hempulare) och elfel upptäckts. Så kommer det att dras av pengar.. Kanske t.o.m utebli. Det finns att läsa på försäkringsvilkoren.
Att kolla upp vilken elektriker som gjort elen i huset är väl inte så svårt. I vissa fall kan det vara det, men långt ifrån alla. Det enklaste är ju att lyfta på luren och höra med den lokale elektrikern. Oftast brukar de ha bra koll på vem som gjort vad. Talar såklart inte om storstadsregionerna nu, det finns faktiskt andra delar i detta avlånga land. I de fallen får man nog höra sig för med tidigare ägare.
I nyare hus borde det absolut finnas handlingar kvar.
Begär man sen inte kvitto på installationen utan ska ha det svart kan lika gärna grannen göra jobbet, juridiskt. Spar kvittot som en värdefull handling. Det är ju anläggningsinnehavaren som är ansvarig.
Sen kan man ju bara undra varför man inte begär elbesiktning av huset när man köper. Man besiktigar ju stommen och andra delar...
Självklart kan man oxå som någon annan frågade få en besiktning av huset och då är det ju besiktningsmannens ansvar att anläggningen är säker, iaf tills han lämnar dörren. Du får ju då ett papper på om något behöver åtgärdas och det är självfallet ditt ansvar att det efterföljs. Har själv besiktigat hus/lägenheter på uppdrag av min arbetsgivare samt elbolag. Elbolagen kräver tex en besiktning av bostaden innan de kopplar till strömmen när de brutit den för bristande betalning.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jag har rensat bort ca 50 inlägg här nu.
Skulel nog tagit bort 20- 30 till.
Försök hålla diskussionen till ämnet, inte hur andra diskuterar.
Skulel nog tagit bort 20- 30 till.
Försök hålla diskussionen till ämnet, inte hur andra diskuterar.
En mer seriös kommentar blir just att den lokale elektrikern inte existerar om man inte bor mitt ute på landet och även då eller kanske även då är det lite si och så med kvitton.
Låt se... meggningen på min fd svärfars lantställe fakturerades aldrig och det är garanterat mitt uppe i mörkaste småland. Det var på min inrådan eftersom vissa kablar var milt sagt YERK. Då är frågan, är den elfirman intresserad av att erkänna att de jobbat svart eller förnekar de att de varit där? Tar de ansvar eller har de bara hjälpt till med att megga?
Skall vi sen ta en annan personlig erfarenhet kring just meggning så för många år sedan så beställde jag ett eltest av en firma, lärlingen hade noll med sig och fick låna min multimeter. Resultatet av det testet var en havererad kyl/frys och en klockradio om jag inte minns fel. Det där med att separera noll/jordskena kanske man skall ha behöriga till ja.
Tror någon att det kom en faktura på det? givetvis inte men skall man följa resonemanget här så skulle jag väll fått ett kvitto på att de varit där och klantat sig?
Då skall vi se, vad mer kan den lärlingen ha hunnit med att klanta till? Troligen inget eftersom jag själv kollade det mesta sen, det var just pappret jag var ute efter då och min fd bor fortfarande kvar och huset har inte brunnit.
En del firmor har lite väl mycket att göra och gör ibland dåliga jobb helt enkelt, rätt trist då om de inte fakturerar etc....
Och om någon inte fattat så har jag jobbat under behörighet och kollar hellre själv en extra gång, därför jag är mer än kritisk vilket kanske synts i andra inlägg med? *s*
/Kent
Låt se... meggningen på min fd svärfars lantställe fakturerades aldrig och det är garanterat mitt uppe i mörkaste småland. Det var på min inrådan eftersom vissa kablar var milt sagt YERK. Då är frågan, är den elfirman intresserad av att erkänna att de jobbat svart eller förnekar de att de varit där? Tar de ansvar eller har de bara hjälpt till med att megga?
Skall vi sen ta en annan personlig erfarenhet kring just meggning så för många år sedan så beställde jag ett eltest av en firma, lärlingen hade noll med sig och fick låna min multimeter. Resultatet av det testet var en havererad kyl/frys och en klockradio om jag inte minns fel. Det där med att separera noll/jordskena kanske man skall ha behöriga till ja.
Tror någon att det kom en faktura på det? givetvis inte men skall man följa resonemanget här så skulle jag väll fått ett kvitto på att de varit där och klantat sig?
Då skall vi se, vad mer kan den lärlingen ha hunnit med att klanta till? Troligen inget eftersom jag själv kollade det mesta sen, det var just pappret jag var ute efter då och min fd bor fortfarande kvar och huset har inte brunnit.
En del firmor har lite väl mycket att göra och gör ibland dåliga jobb helt enkelt, rätt trist då om de inte fakturerar etc....
Och om någon inte fattat så har jag jobbat under behörighet och kollar hellre själv en extra gång, därför jag är mer än kritisk vilket kanske synts i andra inlägg med? *s*
/Kent
Klart man pular med elen själv, då vet man att det blir riktigt gjort, och färdigt någongång, Jag har bytt varenda ledning, satt jordade uttag överallt och installerat normcentral med jordfelsbrytare, 220/380 är ju inte någon raketforskning precis, därmed inte sagt att man inte behöver veta vad man gör, , Jag känner mig inte det minsta orolig för att mina installationer ska orsaka någon olycka, däremot var jag orolig för de tidigare installationerna, gjorda av behörig elektriker på 60-talet.
Tänker ändå be firmans elektriker att se över mitt jobb och gå i god för det,
problemet är bara det att han är just elektriker, och därmed allmänt besvärlig när det gäller att tänkas ha tid att planera in ett tillfälle där vi kan boka in ett möte då vi kan komma överens om när han kan ha tid att svänga förbi och titta lite
problemet är bara det att han är just elektriker, och därmed allmänt besvärlig när det gäller att tänkas ha tid att planera in ett tillfälle där vi kan boka in ett möte då vi kan komma överens om när han kan ha tid att svänga förbi och titta lite
Och sen dessutom eftersom jag är mer än pissed off på vissa saker så på jobbet installerade en större elfirma en jfb för uttaget utomhus och fakturerade. Min fråga var om de mätt upp den och svaret är inte förvånande. Räcker att trycka på knappen!
Skall jag vara helt ärlig så gör jag bättre jobb själv.
Sen till elfirmans försvar så var det som alltid lärlingar man skickar ut på sådana småjobb men hur tusan skall Fru Svensson veta det?
Personligen litar jag noll på om nån elfirma gjort saker, däremot litar jag på vissa elektriker.
Sen kan man ju hålla på och tjata om behörighet mm om den man älskar dött i duschen på grund av att det var fredag och lärlingen på den välrenommerade elfirman hade bråttom till after work och om elfirmanhunnit sända faktura. Det lär ju vara enda sättet att få reda på att de var skyldiga till det.
Syrlig? Ja något eftersom det finns som alltid rätt många olika sätt att se på saker vilket kanske inte alla förstått helt.
Detta har jag ingen statistik på men en fundering...
Vilka bilar får minst anmärkningar på besiktning?
* De som servas av märkesverkstäder?
* De som sköts av entusiaster?
/Kent
Skall jag vara helt ärlig så gör jag bättre jobb själv.
Sen till elfirmans försvar så var det som alltid lärlingar man skickar ut på sådana småjobb men hur tusan skall Fru Svensson veta det?
Personligen litar jag noll på om nån elfirma gjort saker, däremot litar jag på vissa elektriker.
Sen kan man ju hålla på och tjata om behörighet mm om den man älskar dött i duschen på grund av att det var fredag och lärlingen på den välrenommerade elfirman hade bråttom till after work och om elfirmanhunnit sända faktura. Det lär ju vara enda sättet att få reda på att de var skyldiga till det.
Syrlig? Ja något eftersom det finns som alltid rätt många olika sätt att se på saker vilket kanske inte alla förstått helt.
Detta har jag ingen statistik på men en fundering...
Vilka bilar får minst anmärkningar på besiktning?
* De som servas av märkesverkstäder?
* De som sköts av entusiaster?
/Kent
Mäster skrev:Klart man pular med elen själv, då vet man att det blir riktigt gjort, och färdigt någongång, Jag har bytt varenda ledning, satt jordade uttag överallt och installerat normcentral med jordfelsbrytare, 220/380 är ju inte någon raketforskning precis, därmed inte sagt att man inte behöver veta vad man gör, , Jag känner mig inte det minsta orolig för att mina installationer ska orsaka någon olycka, däremot var jag orolig för de tidigare installationerna, gjorda av behörig elektriker på 60-talet.
Förstår att han är besvärlig att boka in en tid.. Jag skulle inte heller vilja komma och godkänna hempuleri..
Förövrigt så var det länge sedan 220/380 gällde.. Men är man mäster så spelar väl det ingen roll
Det finns det redan de som gör.. När jag gick som lärling jobbade min "handledare" svart. Han fick ganska omgående ett samtal från facket eller a-kassan.. kommer inte ihåg vilket.. Han skulle iaf uteslutas om det fortsatte... Någon avundsjuk som hade ringt och anmält. Eftersom han inte hade egen behörighet kan det ju ses som hempuleri.. Han var dessutom en riktig klåpare som jag inte skulle vilja ha inom mina väggar. Är glad att han tillslut fick sparken.mycke_nu skrev:
Det är precis samma inom denna branch som alla andra. Det finns idioter på alla ställen. Kolla upp vad firman fått för kritik innan ni tar in dem. Köper ni en ny bil så kollar ni väl upp modellen? Även om den är direkt från fabrik så behöver den ju inte vara ok. Den kanske går sönder fortare än andra bilar.
Som elektriker och anställd har man bättre koll vilka grejer som är bra/dåliga, sitter på rätt ställe, får vidareutbildningar i företaget mm.. Det går inte att jämföra en epa-elektriker med en utbildad elektriker rent generellt. Vissa epa-elektriker är säkert bättre än vissa av de sämsta elektrikerna.. ja... men det skulle aldrig vara hållbart att släppa det fritt.
Håller med om att herr Nilsson som jobbar 8 tim varje dag med el borde få utöka med fler grupper på sin central när han kommer hem. Men aldrig att släppa på villkoren till allmänheten.
Verkar knappt vara någon som vill utföra el-inspektioner. EIO marknadsför ju sitt Eltest, men det är bara en handfull företag som utför dem.
Antagligen finns det inga pengar att tjäna, dvs man hittar inga fel. Att endast debitera för ett par timmars jobb utan att kunna sälja något material kan ju inte vara så kul.
Sedan löper man ju risken att hitta ett rejält fel som den egna firman ställt till med. Kanske inte så många som vill ta den risken, eller??
Antagligen finns det inga pengar att tjäna, dvs man hittar inga fel. Att endast debitera för ett par timmars jobb utan att kunna sälja något material kan ju inte vara så kul.
Sedan löper man ju risken att hitta ett rejält fel som den egna firman ställt till med. Kanske inte så många som vill ta den risken, eller??
Räv3en>Nej du vill inte godkänna hempuleri och det förstår alla här, hur skulle man ens kunna?
Det blir lite som att man som jag river ut styrväxeln från bilen, byter damask mm och sen när allt är klart ber nån bilrep godkänna det. Det är ju omöjligt! De får göra om hela jobbet då till samma kostnad.
Nu har vi dock svensk bilprovning som sköter kontrollerna vilket inte hindrar folk från att köra utan bromsar (blanda jord och nolla) osv...
Get my point?
/Kent
Det blir lite som att man som jag river ut styrväxeln från bilen, byter damask mm och sen när allt är klart ber nån bilrep godkänna det. Det är ju omöjligt! De får göra om hela jobbet då till samma kostnad.
Nu har vi dock svensk bilprovning som sköter kontrollerna vilket inte hindrar folk från att köra utan bromsar (blanda jord och nolla) osv...
Get my point?
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
om man är duktig själv å installerar bra så borde det väl inte
behövas besiktigas av en behörig som har lagt tid å pengar på utbildning,
genomförd praktik m.m.m
när det är eg. värdelöst för Er
OM det händer nått kanNi väl själva förlkara för förs.ombudet att det är bra utfört?
så Ni får ut de som fast. är värd?
sen vet jag att det förkommer dåliga arbeten i alla branscher å det är bara att
vägra betala, en lärling tex får inte joba själv utan skall vara bredvid nån montör
jag har även lite kritik till de i el branschen då de är mer benägna att ta stora jobb som ger mer pengar än små jobb åt små kunder
väljer man ett yrke som elinstallatör så nekar man inte småjobb utan
det är vår skyldighet att ta dem
polismannen kan junte välja vilka brott han vill åka på -får ta det obekväma med
behövas besiktigas av en behörig som har lagt tid å pengar på utbildning,
genomförd praktik m.m.m
när det är eg. värdelöst för Er
OM det händer nått kanNi väl själva förlkara för förs.ombudet att det är bra utfört?
så Ni får ut de som fast. är värd?
sen vet jag att det förkommer dåliga arbeten i alla branscher å det är bara att
vägra betala, en lärling tex får inte joba själv utan skall vara bredvid nån montör
jag har även lite kritik till de i el branschen då de är mer benägna att ta stora jobb som ger mer pengar än små jobb åt små kunder
polismannen kan junte välja vilka brott han vill åka på -får ta det obekväma med
Bra skrivet... Hoppas många läser det!Elinstallatören skrev:jag har även lite kritik till de i el branschen då de är mer benägna att ta stora jobb som ger mer pengar än små jobb åt små kunder