302 072 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Självklart ligger bevisbördan primärt hos försäkringsbolaget: De måste visa att det är en felaktig elinstallation som har orsakat en skada. Om elinstallationen är korrekt så är allt dandy. Finns det dock ett fel så kan de neka ersättning och då kan man begära ersättning från det företag som har gjort installationen. Med andra ord så är det fullständigt ointressant ur försäkringssynpunkt huruvida installatören är behörig eller ej, försäkringen ersätter om installationen är korrekt och ersätter inte om den är felaktig.Elinstallatören skrev:bevisbördan ligger INTE hos Förs.bol. utan hos den som fått skadan
som måste bevisa den är lagligt utförd och av behörig installatör
företagen måste enl. skattelag spara dokument -räkningar- i tio år.
Förs.bol. kan reda ut vart felet låg som startade det sen är det upp til lfast.äg. att
kräva den ansvarige på ersättning å är det en firma så ersätter firmans försäkring
vid eget eller polarns arbete ersätter......................
man kan hävda att man inte förstod kravet å får stämma den som gjort jobbet
Vidare, vad har kravet på att företag ska spara sina fakturor med saken att göra? Om en kompis till mig som är behörig har gjort installationen så finns det inga kvitton att spara och inget olagligt har hänt. Om en firma har gjort det svart så finns heller inga kvitton: Visst, skattebrott har begåtts, men inget brott mot ellagen.
Tack! Det var det svaret jag ville höra. Om man har en korrekt utförd elanläggning så spelar det ingen roll vem som gjort den. För hur många har kvitton kvar som rör alla elarbeten i sina fastigheter?!?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det är så många som vet å skriver saker jag inte orkar svara på.......
kan bara önska lycka till.............
vi som sett hur fakturor utformas idag vet -iaf i mitt län- att det skrivs exakt vad
man gjort i vilket rum
de jag känner vil åxå ha ryggen fri har den firman
gjort en elinstallation i kök å om branden börjat i vardr. så klarar den firman sig
jag har varit med på besiktningar på bränder åblivit förvånad vad de kan se
av -för mig - en kol hög............
sen vet jag att det kommer mer fölrändringar framöver med elsäkerheten
är det bara jag i heladetta forum somkan läsa förs.bol. avtal?
å ser vad de skriver?
jag tycker det vore trist om nån som är dukitig att koppla själv -å säkert är bättre än nån anställd elektriker
MEN
det är olagligt,,,,,,,,,,,,,,,,
kör man buss utan busskörkort -nej
kopplar man el utan behörighet -tydligen
önskar Er alla som kan å vet hur det skall göras att det går bra
å att inget händer
för OM, det motförmodan det händer...........
kan bara önska lycka till.............
vi som sett hur fakturor utformas idag vet -iaf i mitt län- att det skrivs exakt vad
man gjort i vilket rum
de jag känner vil åxå ha ryggen fri har den firman
gjort en elinstallation i kök å om branden börjat i vardr. så klarar den firman sig
jag har varit med på besiktningar på bränder åblivit förvånad vad de kan se
av -för mig - en kol hög............
sen vet jag att det kommer mer fölrändringar framöver med elsäkerheten
är det bara jag i heladetta forum somkan läsa förs.bol. avtal?
å ser vad de skriver?
jag tycker det vore trist om nån som är dukitig att koppla själv -å säkert är bättre än nån anställd elektriker
MEN
det är olagligt,,,,,,,,,,,,,,,,
kör man buss utan busskörkort -nej
kopplar man el utan behörighet -tydligen
önskar Er alla som kan å vet hur det skall göras att det går bra
å att inget händer
för OM, det motförmodan det händer...........
Ge upp med tjatet om vad man får och inte får, det är bara irriterande.
Håller med elinstallatören i mångt och mycket. Självfallet kommer inte försäkringsbolaget betala ut ersättning till anläggningsinnehavaren om denne har en felaktig elinstallation som en obehörig utfört.
Vet också att det inte betalats ut pengar till "hempulare" med hempulade installationer i vissa fall men har tyvärr inga dokument som stärker det. Det är väl knappast något som läggs ut på nätet och definitivt inget som jag förövrigt samlar på..
De kan även neka att betala ut ersättning om en behörig gjort det men på fel sätt.. Men då har man ju om man är seriös en försäkring som täcker det... Det har troligtvis inte den hjälpsamme grannen som läst en snabbkurs...
Vet inte varför det fortfarande diskuteras om behörigheterna.. Vill man dra el är det väl bara att läsa in behörigheten för det man vill göra.. Det finns snabbkurser för det mesta idag.
Vet också att det inte betalats ut pengar till "hempulare" med hempulade installationer i vissa fall men har tyvärr inga dokument som stärker det. Det är väl knappast något som läggs ut på nätet och definitivt inget som jag förövrigt samlar på..
De kan även neka att betala ut ersättning om en behörig gjort det men på fel sätt.. Men då har man ju om man är seriös en försäkring som täcker det... Det har troligtvis inte den hjälpsamme grannen som läst en snabbkurs...
Vet inte varför det fortfarande diskuteras om behörigheterna.. Vill man dra el är det väl bara att läsa in behörigheten för det man vill göra.. Det finns snabbkurser för det mesta idag.
Förutom att läsa behöver du två års erfarenhet under behörig..
Och detta bara för att få den mest grundläggande behörighet. Men det är kanske tur att systemet är så hårt som det är, el är inget att leka med.
Sen så tycker jag inte man behöver köra med skrämselpropaganda som EIO tycks göra http://www.voltimum.se/cm.jsp?actio...=3&subcat=2&brand=&cmid=3293&universe=infopro de skriver att någon obehörig gjort felaktiga installationer, men som tidigare konstaterats kan även behöriga göra detta.
Och detta bara för att få den mest grundläggande behörighet. Men det är kanske tur att systemet är så hårt som det är, el är inget att leka med.
Sen så tycker jag inte man behöver köra med skrämselpropaganda som EIO tycks göra http://www.voltimum.se/cm.jsp?actio...=3&subcat=2&brand=&cmid=3293&universe=infopro de skriver att någon obehörig gjort felaktiga installationer, men som tidigare konstaterats kan även behöriga göra detta.
En snabb sökning på Google gav detta resultat...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=744166
"- Skulle det visa sig vid en brandbesiktning att orsaken är en felaktig elinstallation kan det innebära att man får en reduktion av ersättningsbeloppet, säger Peter Andersson. Säkerhetsföreskrifterna finns i försäkringsvillkoren."
Men sen kanske ni vet mer på detta forum.. jag vet inte...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=744166
"- Skulle det visa sig vid en brandbesiktning att orsaken är en felaktig elinstallation kan det innebära att man får en reduktion av ersättningsbeloppet, säger Peter Andersson. Säkerhetsföreskrifterna finns i försäkringsvillkoren."
Men sen kanske ni vet mer på detta forum.. jag vet inte...
Bara för att man inte är behörig betyder det inte genast att man gör en felaktig installation. Det räknas knappast som felaktig installation bara för att man inte har papper på att en behörig har gjort det.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
nä men olaglig å svårare få det man vill ha vid ev brand
de som har behörighet samt företag ersätter din skada då
ALLA kan göra fel ingen är perfekt........
det är väl däför man har försäkring.
de som har behörighet samt företag ersätter din skada då
ALLA kan göra fel ingen är perfekt........
det är väl däför man har försäkring.
Villaförsäkringen betalar inte ut om de kan bevisa att installationen som orsakade skadan är felaktigt utförd, oavsett om installationen gjordes av en behörig eller av en icke behörig. Fine, jag har inga problem med det.
Men med en hypotetisk hempularbehörighet så får man väl ta höjd för det då. Hempularens villaförsäkring eller hans nya "hempular"-tillägg som han tecknar efter att ha fått hempularbehörigheten får väl täcka hempularens klantigheter helt enkelt, på samma sätt som den behöriges försäkring täcker den behöriges klantigheter.
Det är ju bara nu när det inte är tillåtet att hempula som problemet existerar, men vi vill ju göra det lagligt att hempula och då är det väl inget konstigt att försäkringsbolagen passar på att erbjuda försäkringar för det då.
Men med en hypotetisk hempularbehörighet så får man väl ta höjd för det då. Hempularens villaförsäkring eller hans nya "hempular"-tillägg som han tecknar efter att ha fått hempularbehörigheten får väl täcka hempularens klantigheter helt enkelt, på samma sätt som den behöriges försäkring täcker den behöriges klantigheter.
Det är ju bara nu när det inte är tillåtet att hempula som problemet existerar, men vi vill ju göra det lagligt att hempula och då är det väl inget konstigt att försäkringsbolagen passar på att erbjuda försäkringar för det då.
Redigerat av moderator:
Jag är rätt säker på att det mesta av mina installationer är utförda helt korrekt och av firmor. MEN: Jag VET inte om det är utfört av behöriga installatörer, och framförallt har jag inga papper som styrker det. HUR ska jag få reda på det? Hur ska försäkringsbolaget veta det?
Det här är nog oerhört vanligt dessutom. Ingen i min bekantskapskrets har en aning om hur det står till hemma hos dom, och de bryr sig heller inte.
Det här är nog oerhört vanligt dessutom. Ingen i min bekantskapskrets har en aning om hur det står till hemma hos dom, och de bryr sig heller inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Bara för att ta mitt eget exempel. Den enda dokumentationen jag har på hela min anläggning är en bit wellpapp(!) där en av de senaste elektrikerna ritat ut den gruppsäkring på vilken han installerade en enfas JFB. Det är allt, utöver det finns inte ett skit, rien, nada. Kvitton har jag sett men jag har inga eftersom förre ägaren behövde dessa för att göra reavinstavdrag.Beppo77 skrev:
Du kan känna dig trygg, för vid en eventuell elbesiktning ser besiktningsmannen givetvis att elektrikern som klottrade på wellpapp var behörig. Typen av penna och hur gammal wellpappen är visar detta.lars_stefan_axelsson skrev:Bara för att ta mitt eget exempel. Den enda dokumentationen jag har på hela min anläggning är en bit wellpapp(!) där en av de senaste elektrikerna ritat ut den gruppsäkring på vilken han installerade en enfas JFB. Det är allt, utöver det finns inte ett skit, rien, nada. Kvitton har jag sett men jag har inga eftersom förre ägaren behövde dessa för att göra reavinstavdrag.