Mikael_L
BobbyEwing skrev:
Angående möjligheten till förändring: Varför inte? Nu har jag inga exakta siffror, men min magkänsla säger mig att det finns väldigt få fastigheter som inte innehåller någon form av olagliga installationer. Om så är fallet så tyder det på att en majoritet av alla fastighetsägare inte anser att rådande system är tillfredsställande. .
Illegal fildelning försigår i varannat hem, typ. Det verkar ändå inte finnas någon ansats hos politker att via lagvägen lätta på reglerna så halva svenska folket slipper vara brottslingar.
Jag tror det är samma med el, vissa lobbyorganisationer är starka.

Mikael_L skrev:
Illegal fildelning försigår i varannat hem, typ.
För övrigt en anledning till att internet känns ovanligt segt i skrivande stund med anledning av vad som kom ut på nätet för några timmar sedan...

Räv3n skrev:
Anläggningen ska vara utförd enligt svensk standard. Ser man att den är felaktigt utförd kommer inte försäkringsbolaget stå för fiolerna. Då kommer installatörens försäkring in i bilden och hur det sen går till har inte jag en aning om. Har aldrig varit med om det..
Du vet väldigt mycket för att inte ha en aning eller ha varit med om det! :D
Allvarligt talat så kommer ingen att få fram vem som är ansvarig för en elinstallation efter en tid. Hus byter ägare, kvitton försvinner, företag byter ägare, företag går i konkurs osv. Med andra ord, verkligheten är inte så enkel som du försöker beskriva den.

Hur många villaägare misstänker att det finns felaktigheter i deras elinstallation? Ska vi börja skruva loss uttag och doslock, borra i eller tom riva väggar för att kolla? Hur många gör en elbesiktning om huset bara är 20-30 år. Ett elsystem har ju en livslängd på minst 50 år. Eller ska vi trots det fina behörighetssystemet behöva misstänka att elektrikerna inte klarar sitt jobb?

Det som nämndes tidigare.. En utökning av behörigheterna kommer inte att inträffa för hempulare. Så är det bara.

Vad Martin timell pysslar med vatten får inga konsekvenser som när svensson kladdar med elen..
Det tror inte jag heller och ser inget behov av det. Däremot tycker jag att systemet kan lättas upp så en elektriker kan tillåta att vissa behörighetskrävande jobb kan utföras av annan under hans överinseende, exvis rördragning, utan att det formellt är ett lagbrott. Jag tror inte att det kommer att innebära att elektriker blir arbetslösa... :rolleyes:

Och du, en vattenledning som försvagar en bärande träkonstruktion kan förstöra ett helt hus eller bli riktigt farligt om nånting rasar. Vatten kan bli precis lika farligt och det kan ju tom rinna in i elsystemet och orsaka olyckor... Men vatten är ju inte farligt, eller?

Danne031 skrev:
Det certifikatet finns idag och kallas BB1 eller begränsad behörighet 1.
Det som krävs är 2 eller 3 årig yrkesinriktad utbildning på gymnasienivå, samt 2 år i praktisk tjänst under en behörig elinstallatör.
Sedan är det bara att skicka ett brev till Elsäkerhetsverket och pröjsa 2000kr så får du behörigheten som ger dig rätt att utföra enstaka ingrepp i den fasta installationen.

Med ovanstående i åtanke kan man nog lugnt säga att någon mildring aldrig kommer införas.

Apropå motionering av Jfb så är det helt enkelt för att en Jfb har rörliga fysiska bleck som ska slå ifrån. Precis som med allt annat mekaniskt i världen så kan blecken kärva ihop, vilket leder till att ström passerar fastän Jfb har sagt "stäng av!".

:)
Ok - bra. Då torde motsvarande utbildning (som om man tar bort gymnasiemomenten i allmänna ämnen: Engelska, matte osv som man kan kräva att man har läst) bli ca 6 mån deltid. (edit: hittade kursen: den tar 6-12 helger och kostar ca 14 000 kr ! http://www.utbildning.se/Elbehoerighet_BB1_BB2_Allmaen_38676.htm)

2 år praktisk tjänst borde man kunna slopa - om man inför en obligatorisk kontroll av certifierad elektriker.
Att en utbildad elektriker som inte är i tjänst i dagsläget inte får koppla låter som ren idioti anser jag (även om jag inser att kravet till synes finns för att man skall ha en yrkesförsäkring att falla tillbaka på, men i praktiken borde hemförsäkringen täcka om en certifierad elektriker installerat/kontrollerat att en anläggning är rätt installerad)

/K

Det där med försäkringsbolag och hempuleri tycker jag är intressant.

Rent principiellt så bryr sig inte ett försäkringsbolag om ifall elen är dragen av hempulare eller elektriker; det viktiga är att den är korrekt utförd! Om huset brinner ner och försäkringsbolaget inte kan hitta felaktigheter i elinstallationen som skulle kunna varit orsaken så ska försäkringsbolaget betala.

Nu är inte alltid försäkringsbolagen så renhåriga och istället så kan det hända att försäkringsbolaget vägrar att betala så att försäkringstagaren är tvungen att processa för att få sin rätt.

Men likväl gäller att om inte försäkringsbolaget kan visa att en påvisad felaktigt gjord elinstallation kan varit orsaken till skadan så gäller försäkringen!

Mikael_L skrev:
Illegal fildelning försigår i varannat hem, typ. Det verkar ändå inte finnas någon ansats hos politker att via lagvägen lätta på reglerna så halva svenska folket slipper vara brottslingar.
Jag tror det är samma med el, vissa lobbyorganisationer är starka.
Absolut är det så. Det är dock inget som jag anser att man ska bara sitta ner och ta, då den typen av företeelser är direkt antidemokratiska. Tyvärr har folk i Sverige någon sorts inbyggd naiv övertro på att staten på något sätt vill oss väl, trots allt som talar för motsatsen. Titta på andra länder som exempelvis Frankrike, där ifrågasätts tvivelaktiga beslut kraftfullt och makthavarna vet att de måste lyssna. I Sverige gnäller vi på sin höjd lite på fikarasten och skriver några inlägg på ett forum, men tycker innerst inne att det är ganska praktiskt att få våra liv och en stor del av vår privatekonomi styrda av storebror.

klaskarlsson skrev:
Ok - bra. Då torde motsvarande utbildning (som om man tar bort gymnasiemomenten i allmänna ämnen: Engelska, matte osv som man kan kräva att man har läst) bli ca 6 mån deltid. (edit: hittade kursen: den tar 6-12 helger och kostar ca 14 000 kr ! [länk])

2 år praktisk tjänst borde man kunna slopa - om man inför en obligatorisk kontroll av certifierad elektriker.
Att en utbildad elektriker som inte är i tjänst i dagsläget inte får koppla låter som ren idioti anser jag (även om jag inser att kravet till synes finns för att man skall ha en yrkesförsäkring att falla tillbaka på, men i praktiken borde hemförsäkringen täcka om en certifierad elektriker installerat/kontrollerat att en anläggning är rätt installerad)

/K
Ska man vara helt ärlig så tycker jag utbildningskravet i argumentet är onödigt i sig. Det man lär sig på en gymnasieutbildning utöver kärnämnena är inget som en normalbegåvad person inte kan läsa till sig på ett par helger på egen hand. Det skulle räcka gott och väl med ett väl utformat system för besiktningar av eget arbete.

Har bara en kommentar till det som sägs i denna tråd (polsk riksdag kanske passar bättre?): En hemmapulare är alltid en hemmapulare och kommer så alltid att vara, han kommer alltid att göra som han alltid har gjort, han behöver inga utbildningar eller få besiktningar utförda i vilket fall som helst, för det kommer ju att kosta en massa extra pengar, och sen vet han ju minsann redan allt som han behöver veta :D

Bra sagt! :D

å det han inte vet kan han fråga oss elektriker på forumet om;)

pefo skrev:
Du vet väldigt mycket för att inte ha en aning eller ha varit med om det! :D
Allvarligt talat så kommer ingen att få fram vem som är ansvarig för en elinstallation efter en tid. Hus byter ägare, kvitton försvinner, företag byter ägare, företag går i konkurs osv. Med andra ord, verkligheten är inte så enkel som du försöker beskriva den.

Hur många villaägare misstänker att det finns felaktigheter i deras elinstallation? Ska vi börja skruva loss uttag och doslock, borra i eller tom riva väggar för att kolla? Hur många gör en elbesiktning om huset bara är 20-30 år. Ett elsystem har ju en livslängd på minst 50 år. Eller ska vi trots det fina behörighetssystemet behöva misstänka att elektrikerna inte klarar sitt jobb?

Det jag varit med om är att försäkringsbolag nekat pengar till husägare. Om man sedan kom fram till om det var installatörens fel har jag inte en aning om..

Installatören har en försäkring som täcker oerhört höga belopp. Åtminstonde på de firmor jag jobbat. Kanske har sina förklaringar ;)

Verkligheten är inte alls enkel. Uppfattade du det som det ber jag om ursäkt. Tog det bara i stora drag. Vid ett uppenbart fel går det den vägen, men som jag sa tidigare är det inget jag varit med om..

Vad gäller elen i nyköpta hus bör man göra en besiktning precis som man besiktigar husets byggnad. Det är det väldigt många som slarvar med. Gjorde man det då åtminstonde så blev ju huset besiktigat då och då..

Vad gäller vatten så brukar man märka om det läcker innan huset ruttnat ner..

Räv3n skrev:
Det jag varit med om är att försäkringsbolag nekat pengar till husägare. Om man sedan kom fram till om det var installatörens fel har jag inte en aning om..

Installatören har en försäkring som täcker oerhört höga belopp. Åtminstonde på de firmor jag jobbat. Kanske har sina förklaringar ;)
Naturligtvis, om försäkringsbolaget kan vältra över ansvaret på en annan part, ev en elfirma, så gör dom det om det är så uppenbart. Vet du nåt mer om den händelsen?

Om det går att identifiera någon som vållande och denna har en försäkring så är det naturligtvis så att denna försäkring får betala.

Alla seriösa företag har en ansvarsförsäkring som täcker skador hos kunderna som företagets anställda kan råka orsaka. Jag har också en sådan eftersom många kunder kräver det, även om de har egna försäkringar. Så det är inget speciell eller konstigt att firmorna du jobbat på har haft det.

Det jag vet är att ingen vill ta på sig ansvaret och huset står och förfaller.. Verkar ta tid...

P
snaggletooth skrev:
Har bara en kommentar till det som sägs i denna tråd (polsk riksdag kanske passar bättre?): En hemmapulare är alltid en hemmapulare och kommer så alltid att vara, han kommer alltid att göra som han alltid har gjort, han behöver inga utbildningar eller få besiktningar utförda i vilket fall som helst, för det kommer ju att kosta en massa extra pengar, och sen vet han ju minsann redan allt som han behöver veta :D
Vi konstaterade tidigare att elmontören som går hem från jobbet och pular också är hempulare som inte får göra på sitt eget hus vad han gör på jobbet.

pellefant skrev:
å det han inte vet kan han fråga oss elektriker på forumet om;)
Ja, vi tycker ju att det är all hjälp vi behöver. ;-) ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.