302 079 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Nu spårar diskussionen ut igen.
En hempulare kan naturligtvis inte bli lika bra som en elektriker som har jobbat med det i många år och som dagligen gör det !
Frågan är om man påen lagom nivå kan få certifikat att göra enklare inkopplingar !?
Samt då om det ev behövs en kontroll av detta !?
Jag tror att det visst kan vara så. Man skall ha respekt för el - men den "skräck" som ibland verkar utmålas tycker jag är obefogad. Och jag tror återigen att det är elektrikerskrået som skyddar sig själv mer än att det är av omtanke för alla stackars "svenssons".
Statistiken från både Sverige och andra länder tycker jag visar på att det är farligare att köra bil än att hempula ! Trots att man måste ha körkort i de flesta länder !
T.om, i vissa asiatiska länder där elsladdarna hänger som fågelbon från stolparna så funkar det - där är det största problemet att det blir kortis och att elbolagen får åka ut och rensa stolparna från det väsrta så att abbonenterna får tillbaka strömmen
Nu är det inte dit jag vill - men bara som ett exempel...
F.ö. förstår jag inte varför en JFB skall testas med jämna mellanrum. Det är ju ett systemfel i sig - om Jfb'n är så känslig att den helt plötsligt kan upphöra att funka så känns det ju inte så säkert !?
/K
En hempulare kan naturligtvis inte bli lika bra som en elektriker som har jobbat med det i många år och som dagligen gör det !
Frågan är om man påen lagom nivå kan få certifikat att göra enklare inkopplingar !?
Samt då om det ev behövs en kontroll av detta !?
Jag tror att det visst kan vara så. Man skall ha respekt för el - men den "skräck" som ibland verkar utmålas tycker jag är obefogad. Och jag tror återigen att det är elektrikerskrået som skyddar sig själv mer än att det är av omtanke för alla stackars "svenssons".
Statistiken från både Sverige och andra länder tycker jag visar på att det är farligare att köra bil än att hempula ! Trots att man måste ha körkort i de flesta länder !
T.om, i vissa asiatiska länder där elsladdarna hänger som fågelbon från stolparna så funkar det - där är det största problemet att det blir kortis och att elbolagen får åka ut och rensa stolparna från det väsrta så att abbonenterna får tillbaka strömmen
F.ö. förstår jag inte varför en JFB skall testas med jämna mellanrum. Det är ju ett systemfel i sig - om Jfb'n är så känslig att den helt plötsligt kan upphöra att funka så känns det ju inte så säkert !?
/K
ja jag följer väl inte heller nåt schema, men tar det oftast i samband med att strömmen kommer tillbaka efter ett avbrott för då måste man ju ändå gå och fixa alla klockor och digitaliskt elände..
malmbergs anger ju att JFB ska testas en gång i månaden men det anser jag vara grovt överdrivet..
malmbergs anger ju att JFB ska testas en gång i månaden men det anser jag vara grovt överdrivet..
håller med!klaskarlsson skrev:
ja visst funkar det men det är ju bättre att ha ordning på grejerna, fast det är inte så lätt i länder med minimala resurser, de har inte råd med samma säkerhetstänkande som vi.klaskarlsson skrev:T.om, i vissa asiatiska länder där elsladdarna hänger som fågelbon från stolparna så funkar det - där är det största problemet att det blir kortis och att elbolagen får åka ut och rensa stolparna från det väsrta så att abbonenterna får tillbaka strömmen![]()
i många U-länder kan frekvensen sjunka 1-2Hz på dagen vid stor belastning på generatorerna, men detta kompenserar de med att hålla en högre frekvens på natten så att dygnsmedelfrekvensen blir rätt, rätt smart då man slipper dyra investeringar i fler kraftverk! det skulle ju aldrig gå för sig i sverige, elektronikens förlovade land..
det är för att den är mekanisk och då kan den ju vilja sätta sig mer och mer med tiden om den aldrig får röra på sig, det är för att hålla igång musklerna helt enkelt.klaskarlsson skrev:
Klart det måste vara en kontroll om hempulare svensson ska sätta igång.. Du måste tänka dig medel-hempularen. Inte hempularen i detta elforum. För i detta elforum är de flesta rätt bra insatta i tänket kring el. (inte alla)klaskarlsson skrev:
Då är frågan om man verkligen har råd att hempula själv om en kurs ändå kommer att kosta 10.000:- En sådan kurs blir max 2 dagar om man ser på utbildarnas arvoden. (Med litteratur) Utöka med ett par vägguttag känns ju inte motiverat att gå en kurs för 10 lakan. Den behöver ju ändå hållas igång, eller menar ni att om man gått kursen en gång så kan man allt för all framtid?
Kursen arbete med spänning tex är en kurs som med jämna mellanrum ska uppdateras för oss elektriker. Man ska oxå jobba med det regelbundet för att det ska gälla. Det är inte alltid så lätt att vara elektriker heller. Många kurser är det som ska uppdateras. Alltid någon per år tycker jag..
Att göra en kurs som svensson ska kunna göra en hel villainstallation tror jag absolut inte på. Det får ju inte ens elektrikern som är obehörig göra.. (Fastän han gör det på jobbet.) och då har han betydligt större kunskaper än hempularen. Vill inte veta vad den skulle kosta heller. Kanske dags att ta behörighet???
Vem tror verkligen att en hempulare som är så intresserad av el att denne skaffar sig nån typ av behörighet bara utför det som han har behörighet för????
Jag är helt övertygad om att han även då vill "töja på gränserna"
Jag är helt övertygad om att han även då vill "töja på gränserna"
Eftersom att denne hempulare redan tänjer på gränserna idag så lär det inte bli annorlunda senare..elmont skrev:
Isolationstestaren och JFB-testaren och då inte den där uttagstestaren som jag antar att du menar. Nä, spänningsprovare och i bästa fall en enkel multimeter är vad man brukar ha med sig. Jag har träffat de som bara har en summer för kontinuitetstest...Räv3n skrev:Testar jordfelsbrytaren ja.. Men uttagen i en nygjord installation då? Om du inte sett det så finns det en adapter att sticka i uttaget som upplyser om det är rätt eller fel. Med ett enkelt knapptryck löser jfb ur. Hempularen han sticker säkert som du säger in en fk i uttaget och hoppas han hittar nollan och jorden
Vad är det för instrument du tänker påsom inte finns med?
Kan bara svara för mig själv och jag har alla nödvändiga instrument med mig idag. På min första arbetsplats (en liten firma) hade vi bara en isolationsprovare, men det fungerade det med. När man visste man behövde den tog man den med sig. Jobben slutförs ju knappast samtidigt. Vi åt även lunch på samma ställe (firman) så man kunde enkelt byta. Spänningsprovare har jag aldrig hört talas om att man varit utan.. Kanske neråt fjollträsk då
där man tar in vad som hellst 
Är inte den här diskussionen liknande den som kom om Timell-effekt och våtrum för några år sedan? Vattenskadorna skulle öka med alla glada amatör som kröker rör och har sig.
Så vitt jag vet anser försäkringsbolagen att det inte är så himla farligt, det uppstår fel oavsett vem som bygger.
Så vitt jag vet anser försäkringsbolagen att det inte är så himla farligt, det uppstår fel oavsett vem som bygger.
Nej, men billigare än att elfirman ska göra både jobbet och kontrollerna, vilket är vad som enligt lag ska göras idag. Självklart skulle det bli billigast om man inte behövde någon insyn alls och fick göra helt som man ville, men konsensus här verkar vara att det skulle medföra en kraftig ökning av dödsfallen i landet.Mikael_L skrev:
Ta till exempel min övervåning där jag håller på att ta in offerter. Verkar som det hamnar på någonstans kring 40000 för en laglig installation. Hade istället installatören kunnat ge en initial konsultation på 2 timmar, en besiktning på 2 och en slutkontroll på 1 så hade det inte behövt kosta mer än en tiondel.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Ursäkta mig, men din kommentar var verkligen obegriplig. Är det någon som förstår vad han försöker säga?Räv3n skrev:
Lästips:
http://fsvi.se/tekniska_motet/filer/VVS-inspektorerna.pdf
Redigerat: