302 072 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har träffat på hantverkare som påstår ungefär samma sak, men att det är OK i Sverige.
Även en elmontör anställd i en större elfirma som hävdade att nollan i en stigare till 32 lägenheter visserligen bör vara med, annars funkar det ju inte, men farligt kan det aldrig bli om man råkar glömma den. Att varenda TV, mikrovågsugn etc hade pajat, och att golvet var bestrött med krossat glas från exploderande lampor i 32 lägenheter kunde inte ha med det felet att göra....
Även en elmontör anställd i en större elfirma som hävdade att nollan i en stigare till 32 lägenheter visserligen bör vara med, annars funkar det ju inte, men farligt kan det aldrig bli om man råkar glömma den. Att varenda TV, mikrovågsugn etc hade pajat, och att golvet var bestrött med krossat glas från exploderande lampor i 32 lägenheter kunde inte ha med det felet att göra....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det är väl ingen som säger emot det. MEN, här brukar diskussionen vara huruvida lagen är rätt och rimlig eller inte. Det är redan där skiljelinjen går. I ljuset av det så är fakta om hur/vad man gör i andra länder och vad det får för konsekvenser både relevant och intressant.Elinstallatören skrev:men oavsett vad som som utförs i olika länder härå var
så står det i ellagen vad som krävs i Sverige = behöríghet å reg. samt aktivt företag
om man får köra utan bilbälte i sitt hemland så får man INTE det i sverige
Ni som tycker det är fel det som står i den svenska ellagen får
angareara Er politiskt å ändra lagen......
men det som står lagen är det som gäller idag !!
thats it................
Att vi är olagliga kräver knappast några ytterligare påpekanden.
Är det den här du är ute och far efter?Elinstallatören skrev:
http://www.elsak.se/information/pre...elkoppling.5.60a759a611147b1cd6180004695.html
http://www.nt.se/arkiv/2005/02/02/V...ing-%e5talad-f%f6r-livsfarlig-elkoppling.aspx
Inte riktigt den story du förtäljer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Elsäkerhetsverkets hemsida var lite intressant.
Man kan kolla på artiklar om elsäkerhet och elrelaterade olyckor där.
Troligen är de långt ifrån heltäckande: MEN elsäkerhetsverkat verkar lägga ut allt dom kan få tag på som är relaterat (det relaterar ju till deras verksamhet) - och när jag som ett exempelgick igenom artiklarna från 2006 så hittade jag bara en (!) som behandlade sk "hempuleri": http://www.elsak.se/information/pre...eiladugard.5.60a759a611147b1cd6180002868.html
I övrigt finsn en massa olika elfel - de flesta verkar relaterade till fel på utrustning, framförallt industriell sådan, eller rena olyckor pga gammla kablar, skruvar som kortslutit el osv
http://www.elsak.se/information/pre...hanteradel.5.60a759a611147b1cd6180004593.html
I länken ovan redovisas statstik från brandskyddsföreningen över orsak til bränder 2005:
"Av 507 bränder berodde bara 20 på rena elfel.
Inom övriga sektorer (industrier, handelsanläggningar med mera) var 32 av 883 bränder elfel. Däremot har bränder flera gånger startat på grund av felaktigt hanterad el, till exempel har fastighetsägare valt tvättmaskiner för hushåll istället för industrimaskiner i tvättstugan"
Då är de 20 elfelen av olika art dessutom.
Hittade f.ö. min finska staistik här:
http://www.byggahus.se/forum/701132-post940.html
Där ser man att 2004 var 7.5 av 1500 bränder - eller ca 0.5% beroende på "felaktig inkoppling". Hur många av dessa som var kopplade/kontrolleradeav yrkesmän vs. amatörer framgår inte.
Och visst kan man skriva till politiker etc - men först så börjar man ju med att debattera och diskutera frågan med andra, på tex ett forum
/K
Man kan kolla på artiklar om elsäkerhet och elrelaterade olyckor där.
Troligen är de långt ifrån heltäckande: MEN elsäkerhetsverkat verkar lägga ut allt dom kan få tag på som är relaterat (det relaterar ju till deras verksamhet) - och när jag som ett exempelgick igenom artiklarna från 2006 så hittade jag bara en (!) som behandlade sk "hempuleri": http://www.elsak.se/information/pre...eiladugard.5.60a759a611147b1cd6180002868.html
I övrigt finsn en massa olika elfel - de flesta verkar relaterade till fel på utrustning, framförallt industriell sådan, eller rena olyckor pga gammla kablar, skruvar som kortslutit el osv
http://www.elsak.se/information/pre...hanteradel.5.60a759a611147b1cd6180004593.html
I länken ovan redovisas statstik från brandskyddsföreningen över orsak til bränder 2005:
"Av 507 bränder berodde bara 20 på rena elfel.
Inom övriga sektorer (industrier, handelsanläggningar med mera) var 32 av 883 bränder elfel. Däremot har bränder flera gånger startat på grund av felaktigt hanterad el, till exempel har fastighetsägare valt tvättmaskiner för hushåll istället för industrimaskiner i tvättstugan"
Då är de 20 elfelen av olika art dessutom.
Hittade f.ö. min finska staistik här:
http://www.byggahus.se/forum/701132-post940.html
Där ser man att 2004 var 7.5 av 1500 bränder - eller ca 0.5% beroende på "felaktig inkoppling". Hur många av dessa som var kopplade/kontrolleradeav yrkesmän vs. amatörer framgår inte.
Och visst kan man skriva till politiker etc - men först så börjar man ju med att debattera och diskutera frågan med andra, på tex ett forum
/K
Redigerat:
Nu handlar det ju många gånger om bra mycket större summor än 5-6 tusen. 5-6 tusen är knappt ens vad "materialskatten" som elektrikern lägger på för att man får förmånen att köpa genom honom ger i fördyrning vid ett lite större jobb.Elinstallatören skrev:
Men det är egentligen ointressant för sakfrågan. Ponera att jag har ett par installationer som jag själv har gjort och huset börjar brinna av någon anledning. Om installationen är korrekt, hur ska då försäkringsbolaget kunna neka ersättning? I så fall så skulle de ju kunna neka ersättning vid en vattenskada i ett korrekt, fackmannamässigt utfört våtutrymme med hänvisning till att det andra badrummet inte är korrekt gjort. Hur ska de till att börja med överhuvudtaget få veta att elinstallationen inte är gjord av en behörig installatör?
Självklart kan de neka ersättning om man har gjort något uppenbart idiotiskt i installationen och det har orsakat en brand, men annars?
Man måste alltså bevisa att det är en elfirma som gjort arbetena?!?!? Jag lovar att det är rätt många som har helt värdelösa försäkringar i så fall. I mitt eget fall som bor i ett hus byggt 1920 så har det nog hänt en del med huset under den tiden det funnits, det har dessutom byggts ut 2 ggr. Och jag har då inte ett enda kvitto från ngn elfirma. Jag har inte ens det från köksrenoveringen som utfördes året innan jag köpte huset. Jag har inte en aning om vem som gjort elarbetena, eller om de är korrekta. Hur ska jag kunna bevisa ngt om det händer ngt? Jag kan tänka mig att en väldigt stor del av sveriges husägare i så fall sitter i samma sits. HUr många har kvitton från varenda elinstallation kvar? HUr många bryr sig egentligen om att se över det elektriska så länge det fungerar. Innan jag började läsa på detta forum var jag absolut aldrig orolig för eventuella elfel, och har heller aldrig råkat ut för ngt. Men läser man här så ändras detta rätt snabbt...
Det finns inte en chans att ett försäkringsbolag kan neka ersättning om installationen är fackmannamässigt utförd. Inte ens om det inte finns kvitton.
Kanske jag hade en svartjobbande behörig elektriker som gjorde jobbet. Kanske förre ägaren slarvat bort kvittot. Osv. Osv.
Men.. det scenario vi diskuterar här är att installationen faktiskt brunnit och/eller orsakat personskada. Nu kan vi räkna med att arbetet sätts under luppen, och är installationen uppenbart felaktig eller risigt installerad så tror jag man hamnar i en besvärlig diskussion.
Min ambition med hempuleriet är att inte skall finnas någon skillnad på det jag gör och ett proffsjobb. I verkligheten blir det nog inte så i alla fall, man får inse att den som jobbar med en sak dagligen gör ett jobb annorlunda/bättre/skickligare än den som pular lite ibland.
Förhoppningsvis är det jag gör själv minst lika säkert som om det var gjort av en elektriker, men riktigt säker kan man ju inte vara.
I slutändan blir det en kalkylerad risk.
Sedan tror jag att vi som är intresserade av el är mindre drabbade av problem än allmänheten i stort.
Själv undrar jag vad som står på varje gång en lampa blinkar till eller man känner en svag lukt av varmt material. Små subtila signaler som går resten av familjen helt förbi har lett mej till spisar som står på, datorer som är på väg att fatta eld, laserskrivare som står och "ångar", elfel i transformatorer, nära förestående haverier i elnätet utanför vår fastighet etc, etc.
Dessutom har jag monterat jordfelsbrytare, bytt alla uttag till jordade, rivit ut gamla ledningar, etc, etc. Överhuvudtaget så har huset en vida bättre elstandard än de flesta jämförbara 100-åriga kåkar där ägarna varken kan själva eller har råd att anlita en elektriker.
Inte för att ovanstående resonemang skulle tillfredställa mitt försäkringsbolag eller Elinstallatören, men det tillfredställer i alla fall mej.
Kanske jag hade en svartjobbande behörig elektriker som gjorde jobbet. Kanske förre ägaren slarvat bort kvittot. Osv. Osv.
Men.. det scenario vi diskuterar här är att installationen faktiskt brunnit och/eller orsakat personskada. Nu kan vi räkna med att arbetet sätts under luppen, och är installationen uppenbart felaktig eller risigt installerad så tror jag man hamnar i en besvärlig diskussion.
Min ambition med hempuleriet är att inte skall finnas någon skillnad på det jag gör och ett proffsjobb. I verkligheten blir det nog inte så i alla fall, man får inse att den som jobbar med en sak dagligen gör ett jobb annorlunda/bättre/skickligare än den som pular lite ibland.
Förhoppningsvis är det jag gör själv minst lika säkert som om det var gjort av en elektriker, men riktigt säker kan man ju inte vara.
I slutändan blir det en kalkylerad risk.
Sedan tror jag att vi som är intresserade av el är mindre drabbade av problem än allmänheten i stort.
Själv undrar jag vad som står på varje gång en lampa blinkar till eller man känner en svag lukt av varmt material. Små subtila signaler som går resten av familjen helt förbi har lett mej till spisar som står på, datorer som är på väg att fatta eld, laserskrivare som står och "ångar", elfel i transformatorer, nära förestående haverier i elnätet utanför vår fastighet etc, etc.
Dessutom har jag monterat jordfelsbrytare, bytt alla uttag till jordade, rivit ut gamla ledningar, etc, etc. Överhuvudtaget så har huset en vida bättre elstandard än de flesta jämförbara 100-åriga kåkar där ägarna varken kan själva eller har råd att anlita en elektriker.
Inte för att ovanstående resonemang skulle tillfredställa mitt försäkringsbolag eller Elinstallatören, men det tillfredställer i alla fall mej.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag vill ingen nånting illa - tvärtom.........
JAG anser att informationen är bristfällig INNAN det händer
å är rädd att EFTER så vill de inte ersätta.........
bevisbördan ligger INTE hos Förs.bol. utan hos den som fått skadan
som måste bevisa den är lagligt utförd och av behörig installatör
företagen måste enl. skattelag spara dokument -räkningar- i tio år.
Förs.bol. kan reda ut vart felet låg som startade det sen är det upp til lfast.äg. att
kräva den ansvarige på ersättning å är det en firma så ersätter firmans försäkring
vid eget eller polarns arbete ersätter......................
man kan hävda att man inte förstod kravet å får stämma den som gjort jobbet
JAG anser att informationen är bristfällig INNAN det händer
å är rädd att EFTER så vill de inte ersätta.........
bevisbördan ligger INTE hos Förs.bol. utan hos den som fått skadan
som måste bevisa den är lagligt utförd och av behörig installatör
företagen måste enl. skattelag spara dokument -räkningar- i tio år.
Förs.bol. kan reda ut vart felet låg som startade det sen är det upp til lfast.äg. att
kräva den ansvarige på ersättning å är det en firma så ersätter firmans försäkring
vid eget eller polarns arbete ersätter......................
man kan hävda att man inte förstod kravet å får stämma den som gjort jobbet
So what! Aktsamhetskravet gäller ALLA områden. Skiter jag i att laga taket som läcker och får en vattenskada - nedsatt ersättning. Tappar jag bort min nyckel och någon tar sig in med den - nedsatt ersättning. Förvarar jag mer än typ 20L bensin i garaget och kåken exploderar vide en brand - nedsatt ersättning. Eldar jag i kakelugnen som sotarn dömt ut och kåken brinner - nedsatt ersättning. Osv. Är det nåt mer vi redan vet som du måste få ur dej?Elinstallatören skrev:
Vi väntar fortfarande med iver på att du ska ge oss ett konkret verifierbart exempel på en händelse där ett försäkringsbolag vägrat eller satt ned ersättningen pga 'hempulieri'. När du hittar ett sådant ska vi med intresse ta del av försäkringsbolagets bedömningsgrund!
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
fanns det nån som vågade berätta hur det gått för dem så är det
upp till dem att berätta men jag vet det blir mer å mer svårt få ut ersättning
jag bara återger vad jag tror vad som blir ett problem i framtiden
jag är ingen spåman men jag jobbar i branschen å ser varthän det bär.
vill baraNi skatänka efter före
jag har inget problem men är rädd andra får det senare.....
upp till dem att berätta men jag vet det blir mer å mer svårt få ut ersättning
jag bara återger vad jag tror vad som blir ett problem i framtiden
jag är ingen spåman men jag jobbar i branschen å ser varthän det bär.
vill baraNi skatänka efter före
jag har inget problem men är rädd andra får det senare.....
Häri ligger paradoxen! Ingen vågar berätta men du vet ändå!Elinstallatören skrev:
Är det kanske så att du tror mer än du vet och det handlar mest om 'det snackas på jobbet'?
Kan du inte lägga ner nu och återkomma i det här ämnet när du har ett konkret verifierbart fall som vi då kan diskutera. Allt annat blir bara en massa tjafs.
Ja, strikt sett så måste du det. Men det är bara aktuellt om försäkringsbolaget först gjort en utredning och bevisat att tillbudet beror på en felaktig installation. Bevisbördan i det initiala skedet ligger alltså på dem inte på dig. Så i praktiken är det precis som flera redan påpekat; försäkringsbolagen har väldigt svårt att neka dig ersättning och de kan knappast kräva kvitton på alla arbebten som gjorts sedan en anläggning ursprungligen uppfördes!Beppo77 skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo jag jobbar i branschen å fått reda ut å göra jobb efter skador
å de kunderna har berättat för mig vad de upplevt å sin besvikelse
vill inte hänga ut dem här
det gick ett program på tv -lyxfällan som även går nu- men det jag tänkte på
då var det paret som hade en dusch de inte använde å som hade vattenskada
å som stått sådär i minst ett år
det vore intressant å höra mer om det varför det inte blev åtgärdat av ex förs.bol.
jag är övertygad om att det var ett jobb utfört av en person som inte
hade rätt jobb/utbildning samt det krav de har på den typen av jobb
å därför nekade förs.bol. att reparera det
men det nämndes inte om varför det var som det var
å att det är på liknande sätt i elbranschens `marknad´
de skäms/törs/vågar inte berätta det öppet............
å de kunderna har berättat för mig vad de upplevt å sin besvikelse
vill inte hänga ut dem här
det gick ett program på tv -lyxfällan som även går nu- men det jag tänkte på
då var det paret som hade en dusch de inte använde å som hade vattenskada
å som stått sådär i minst ett år
det vore intressant å höra mer om det varför det inte blev åtgärdat av ex förs.bol.
jag är övertygad om att det var ett jobb utfört av en person som inte
hade rätt jobb/utbildning samt det krav de har på den typen av jobb
å därför nekade förs.bol. att reparera det
men det nämndes inte om varför det var som det var
å att det är på liknande sätt i elbranschens `marknad´
de skäms/törs/vågar inte berätta det öppet............
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
maxvell-demon
det är som du säger
idag är det en lite gråzon
de har köpt hus å vet inte å gamla installationer .m.m
men...............
de ser åxå på tex mtrl NÄR mtrl är inköpt å då åxå när det är monterat
å via den vägen kunna säga å kräva papper/kvitton på jobbet
då är bevisbördan på fast-äg. att visa det är rätt utfört
men det är ju det som kommer mer å mer om
idag är det ett litet problem men i framtiden då de VET att jobbet är utfört efter
den tid då det var krav på fast-äg. -som är ansvarig för sin elinstallation- att
bevisa att instalationen är laglig
det är som du säger
idag är det en lite gråzon
de har köpt hus å vet inte å gamla installationer .m.m
men...............
de ser åxå på tex mtrl NÄR mtrl är inköpt å då åxå när det är monterat
å via den vägen kunna säga å kräva papper/kvitton på jobbet
då är bevisbördan på fast-äg. att visa det är rätt utfört
men det är ju det som kommer mer å mer om
idag är det ett litet problem men i framtiden då de VET att jobbet är utfört efter
den tid då det var krav på fast-äg. -som är ansvarig för sin elinstallation- att
bevisa att instalationen är laglig