302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Själv använder jag en Fluke 87 IV och den räcker till det jag haft behov för än så länge, men funderar som jag nämnt i andra trådar på att komplettera med en megger. En sån där jfb-testare har jag tillgång till att låna på jobbet vid behov. Det har hänt ibland att jag t.o.m. pluggat in oscilloskopet för att bekräfta misstankarna om att dålig elektronik slaskar ut skumma frekvenser på elnätet, men som tur är är det inte så mycket sånt längre... (Kan dock säga att detta orsakat alla tänkbara fel innan man hittat vad det berodde på)pefo skrev:
Hur menar du nu egentligen? Han har helt rätt och alla stora försäkringsbolag har idag rådgivning för de som själv vill renovera sitt badrum och följer man bara deras anvisningar har de inga invändningar.Räv3n skrev:
Mikael_L skrev:
Hmmm, med så många kontroller kommer det definitivt inte bli billigt att hempula ...
Och så fortsätter det då med antingen olagligt hempul eller obskyra och olämpliga skarvsladd och grendose-installationer.
Men vid större jobb kan det väl fungera.
Men nu tycker jag att många som snackar sig varma för möjligheten att göra eljobb själva tänker på just småjobben. När det känns så omotiverat att beställa hem en elektriker bara för att t.ex. spika upp 2 meter kulo mellan lysrörsarmaturen i köket och ett nytt utanpåliggande takuttag samt byta till kronbrytare.
Hmmm, med så många kontroller kommer det definitivt inte bli billigt att hempula ...
Men risken blir att med ett sådant system kommer inte så väldigt många göra rätt för sig ändå, iaf för småjobb. Tycker man att det är för dyrt idag att ta in en elektriker för att dra något/några nya uttag så kommer man även tycka det är för dyrt med tre st besiktningar.BobbyEwing skrev:
Och så fortsätter det då med antingen olagligt hempul eller obskyra och olämpliga skarvsladd och grendose-installationer.
Men vid större jobb kan det väl fungera.
Men nu tycker jag att många som snackar sig varma för möjligheten att göra eljobb själva tänker på just småjobben. När det känns så omotiverat att beställa hem en elektriker bara för att t.ex. spika upp 2 meter kulo mellan lysrörsarmaturen i köket och ett nytt utanpåliggande takuttag samt byta till kronbrytare.
Han tycker frågan liknar vatten&avlopp. Dvs att försäkringsbolagen skulle gå med på hempuleri även inom elen..Maxwells_Demon skrev:
Det kan ju även du testa med.. Hänger du med?
Ja, jag hänger med...Räv3n skrev:
Fast nu var väl hans poäng att OM fler elarbeten blev tillåtna för gemene man så skulle antagligen både byggvaruhus, tillverkare och försäkringsbolag tillhandahålla mer information om de skall göras säker på samma sätt man idag gör med vatten och avlopp.
OM fler elarbeten skulle bli tillåtna så skulle ju inte försäkringsbolagen kunna säga något.. Då är det ju lagligt.Maxwells_Demon skrev:
Men så fungerar det ju redan idag. Så länge inget händer är det ingen som märker något. Men brinner huset ner så.. har man gjort fel och då sitter man med skägget i brevlådan.
Så ser man definitivt inte på elen inom försäkringsbolagen iaf kan jag säga.. Så pass mycket jobb har jag gjort åt dem.. De är skitglada att slippa betala om ngn hempulare haft ett finger med i spelet..-MH- skrev:
"en sån där jfb-testare visar bara om det är rätt kopplat och löser ut jfb, MEN den visar inte utlösningstiden och utlösningsströmmen! ger fluken rätt ström och spänning för kontinutetstest?Bjurran skrev:Själv använder jag en Fluke 87 IV och den räcker till det jag haft behov för än så länge, men funderar som jag nämnt i andra trådar på att komplettera med en megger. En sån där jfb-testare har jag tillgång till att låna på jobbet vid behov. Det har hänt ibland att jag t.o.m. pluggat in oscilloskopet för att bekräfta misstankarna om att dålig elektronik slaskar ut skumma frekvenser på elnätet, men som tur är är det inte så mycket sånt längre... (Kan dock säga att detta orsakat alla tänkbara fel innan man hittat vad det berodde på)
Fast det ser man på sitt oscilloskop!pellefant skrev:
Det här är jag lite nyfiken på. Hittade ett gammalt inlägg för ett tag sen som sa minst 200 mA och att man måste mäta med strömmen i båda riktningarna. Någon som kan utveckla och precisera?pellefant skrev:
Det certifikatet finns idag och kallas BB1 eller begränsad behörighet 1.klaskarlsson skrev:Frågan är om man påen lagom nivå kan få certifikat att göra enklare inkopplingar !?
Samt då om det ev behövs en kontroll av detta !?
F.ö. förstår jag inte varför en JFB skall testas med jämna mellanrum. Det är ju ett systemfel i sig - om Jfb'n är så känslig att den helt plötsligt kan upphöra att funka så känns det ju inte så säkert !?
/K
Det som krävs är 2 eller 3 årig yrkesinriktad utbildning på gymnasienivå, samt 2 år i praktisk tjänst under en behörig elinstallatör.
Sedan är det bara att skicka ett brev till Elsäkerhetsverket och pröjsa 2000kr så får du behörigheten som ger dig rätt att utföra enstaka ingrepp i den fasta installationen.
Med ovanstående i åtanke kan man nog lugnt säga att någon mildring aldrig kommer införas.
Apropå motionering av Jfb så är det helt enkelt för att en Jfb har rörliga fysiska bleck som ska slå ifrån. Precis som med allt annat mekaniskt i världen så kan blecken kärva ihop, vilket leder till att ström passerar fastän Jfb har sagt "stäng av!".
Redigerat:
Finns väl inget instrument som var och varannan elektriker använder, som mäter något annat än funkar/funkar ej.pellefant skrev:
12 år i branschen här och har aldrig stött på något i alla fall...
Nej, du har som vanligt inte fattat nåt.Räv3n skrev:
Det du gör är att liksom dina VVS-kollegor hävda att hempuleri leder till ett sämre arbete. Vad gäller VVS är inte detta sant, vilket försäkringsbolagen vet. Jag har inte sett någon genomgång inom det elektriska, men det skulle inte förvåna mig om det är på samma sätt här.
Redigerat:
Försäkringsbolagen är alltid glada om dom slipper betala!Räv3n skrev:
Nu är det ju så att det även finns elektriker som är klåpare (har stött på ett flertal under åren) och ska försäkringsbolaget vägra att betala ut pga att det ser ut som hempul så ligger ett antal laglydiga medborgare illa till om det skulle hända något. Nu är ju inte verkligheten så enkel och förresten så beror de flesta elbränder inte på fel i den fasta installationen.
Det bryr sig inte försäkringsbolagen om.. De tittar på om en behörig installatör finns på pappret.pefo skrev:Försäkringsbolagen är alltid glada om dom slipper betala!
Nu är det ju så att det även finns elektriker som är klåpare (har stött på ett flertal under åren) och ska försäkringsbolaget vägra att betala ut pga att det ser ut som hempul så ligger ett antal laglydiga medborgare illa till om det skulle hända något. Nu är ju inte verkligheten så enkel och förresten så beror de flesta elbränder inte på fel i den fasta installationen.
Anläggningsinnehavaren är skyldig att tillse att anläggningen är säker. Snåla och ta dit elektriker för billiga pengar så får du med all sannolikhet oxå dynga. Man får det man betalar för. När du köper en bil, köper du då en gammal lada? Vissa gör det liksom vissa snålar på elen. Ta referenser om osäkerhet finns, det gör man ju om allt annat oxå. Skumma elektriker finns precis som det finns skumt folk i andra brancher. Poliser som gillar barnporr, brandmän som är pyromaner osv..
Anläggningen ska vara utförd enligt svensk standard. Ser man att den är felaktigt utförd kommer inte försäkringsbolaget stå för fiolerna. Då kommer installatörens försäkring in i bilden och hur det sen går till har inte jag en aning om. Har aldrig varit med om det..
Det som nämndes tidigare.. En utökning av behörigheterna kommer inte att inträffa för hempulare. Så är det bara.
Vad Martin timell pysslar med vatten får inga konsekvenser som när svensson kladdar med elen..
Handlar det om den typen av jobb så kan man ju tänka sig mindre krav på kontroll. Ett nytt uttag bör ju inte kräva mer "förstudie" än att man pratar med elektrikern innan och berättar vad man har tänkt göra. Är det en utanpåliggande installation är ju mellansteget, dvs besiktning innan man spikar igen onödig, så då borde det räcka med ett besök.Mikael_L skrev:Men vid större jobb kan det väl fungera.
Att man med något system skulle komma från att folk skiter i reglerna ibland är naturligtvis en utopi och min idé har ingen som helst ambition att göra så. Däremot skulle mitt system låta folk som kan själva och som vill följa reglerna göra så.
Angående möjligheten till förändring: Varför inte? Nu har jag inga exakta siffror, men min magkänsla säger mig att det finns väldigt få fastigheter som inte innehåller någon form av olagliga installationer. Om så är fallet så tyder det på att en majoritet av alla fastighetsägare inte anser att rådande system är tillfredsställande. Om sedan samtliga elektriker i landet tycker systemet är bra spelar då principiellt sett ringa roll, då det i en demokrati är majoriteten som ska råda. Verkligheten är ju dock att detta inte är en fråga som diskuteras annat än i avkrokar på nätet, vilket gör att i praktiken är en förändring avlägset.