bra-byggare skrev:
Vi konstaterade tidigare att elmontören som går hem från jobbet och pular också är hempulare som inte får göra på sitt eget hus vad han gör på jobbet.
Nja, det är en SERIÖS hempulare det:

snaggletooth skrev:
Om du med seriöst arbetande "hempulare" menar en person som har tillräcklig utbildning och har tillgång till nödvändig litteratur & utrustning så skiljer det ingenting (förutom det rent juridiska då, men vet väl alla vid det här laget). Det kan t.o.m. handla om samma person.
Och läser han en behörighetskurs (vilket är en baggis för de flesta elyrkesmän/elektriker som verkligen vill) och har tillräckligt antal år av praktik så är det ju bara att kvittera ut behörigheten.

bra-byggare skrev:
Vi konstaterade tidigare att elmontören som går hem från jobbet och pular också är hempulare som inte får göra på sitt eget hus vad han gör på jobbet.
när jag hempular så är det inga problem eftersom jag har AB-behörighet;)
fast räknas det som svartjobb om jag inte debiterar mej själv för jobbet:confused:

pellefant skrev:
när jag hempular så är det inga problem eftersom jag har AB-behörighet;)
fast räknas det som svartjobb om jag inte debiterar mej själv för jobbet:confused:
En annan fråga är om din ansvarsförsäkring täcker ditt egna nedbrunna hus? Hur brukar de vara skrivna?

pellefant skrev:
Det beror på hur du kopplar. När jag kopplar brukar det bli svart.

Macce skrev:
LoL !
:D

Friskt kopplat, hälften brunnet - eller hur var det nu ;)

/K

Macce skrev:
Haha, good one :D

E
förs.bol kan ge fani å ersätta om de vill då det är elfel
då får fast.äg. vända sig till dfen firma som utfärt jobbet å de har
försäkring som ersätter.
det finns dock för.bol som ersätter iaf om de känner för det -eller känner dig??

har man tur så går det bra
som tidigare
frisk vågat å lite vunnet..L*

tom med jag som har eget måste eg fakt mig själv för att visa jag gjort jobbet hos mig...OM de är så noga vet jag inte men det KAN begära för det är det kravet som står

varit hos en hempulare som lagt in golvvärme köpt i polen (devi). golvgivaren var fastgjuten under klinkersen, bruksanvisning var bortslarvad. dragit kulo i flexslang och pansarrör, kulo i vägg bakom gipsin, 3-ledaad kulo som ledde ut där den skulle mata både uttag och styrd belysning?! när jag förklarar, både innan och efter installationen dom gjort så vill han inte förstå, för sä där får man ju göra i finland, och hans kompis snickaren som jag förklarade för på telefon hur och vad man fick och skulle dra hajade tydligen inte heller! så nu får dom riva ner den nygjorda väggen för att byta ut kulon i flexröret- gissa hur glad dom blir? men dom kan ju själv utan att lyssna eller fråga.....

pellefant skrev:
varit hos en hempulare som lagt in golvvärme köpt i polen (devi). golvgivaren var fastgjuten under klinkersen, bruksanvisning var bortslarvad. dragit kulo i flexslang och pansarrör, kulo i vägg bakom gipsin, 3-ledaad kulo som ledde ut där den skulle mata både uttag och styrd belysning?! när jag förklarar, både innan och efter installationen dom gjort så vill han inte förstå, för sä där får man ju göra i finland, och hans kompis snickaren som jag förklarade för på telefon hur och vad man fick och skulle dra hajade tydligen inte heller! så nu får dom riva ner den nygjorda väggen för att byta ut kulon i flexröret- gissa hur glad dom blir? men dom kan ju själv utan att lyssna eller fråga.....
Får man göra så i Finland? Är det någon som vet hur många fler hemska olyckor som inträffar i Finland än Sverige?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Får man göra så i Finland? Är det någon som vet hur många fler hemska olyckor som inträffar i Finland än Sverige?

--- Mats ---
Jag lade in lite statistik från tidigare inlägg (kanbske var i en anna tråd tom !?)

Statistiken ifrån finland visar inte på fler elrelaterade olyckor än i Sverige

/K

Med tanke på att den där sidan kommer ifrån EIO och har skrivits i samband med att de lanserat sig EIO eltest så tar i varje fall jag den med en stor näve salt. Vore betydligt trovärdigare om det kom ifrån en helt oberoende källa. Även om mycket av det han skriver säkert är sant så känns det ändå som ren skrämselpropagande!

Man kan jämföra med statistiken över elbränder i hem i USA.

http://www.usfa.dhs.gov/downloads/pdf/tfrs/v8i2.pdf

300 miljoner invånare och 28000 bränder. Omsatt till Sverige borde det vara högst ca 850 elbränder. Man undrar vad dom 499 150 andra eltillbuden EIO pratar om är.

mycke_nu skrev:
Man kan jämföra med statistiken över elbränder i hem i USA.

[länk]

300 miljoner invånare och 28000 bränder. Omsatt till Sverige borde det vara högst ca 850 elbränder. Man undrar vad dom 499 150 andra eltillbuden EIO pratar om är.
Proppar som går? ;)

Benämningen tillbud kan innefatta mycket och i sin grundbetydelse så innebär det inte att det skett en olycka utan mera en oönskad händelse. Kan ju tom om man spetsar till det innebära proppar som går och JFB:are som löser ut. Så statistik är som vanligt inget annat än just statistik. :rolleyes:

Och om nån på ett forum säger att så får man göra i Finland för det har en som gjort fel sagt, då MÅSTE det ju bara vara så eller???????????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.