Jag vet att jag är betydligt yngre än de flesta här på forumet (det är ingen lögn det som står på min profil att jag i skrivande stund är 26 år) men jag tror att just det kan vara något för er äldre att tänka på. Visst finns det många som inte respekterar risker, men där ser jag ingen skillnad alls på vilken ålder personen i fråga har. Det jag dock ser som riktigt alarmerade är att folk inte får upplysning om vad som är farligt/fel eller inte. Precis som alla som växt upp på landet alltid fått höra att man inte får använda maskinerna för att det är "aj aj" (läs: inte för barn), så borde detta kunna förekomma inom alla områden. Faktum är, det är inte verktygen i sig som är farliga, inte ens vid normalt användande, utan när man använder dem fel.
Jämför detta med vad många av oss sett ske i tätbebygda områden där politiker tycker det är vettigare att sänka hastigheten på vägar nära skolor än att ställa krav på att vårdnadshavare lär de outbildade om riskerna med att en bil är hård och gör jävligt ont. T.ex. Kliva ut framför en bil är "aj aj"...
Dra då denna koppling vidare till elläran. Varför i h-vete ska vi inte kunna lära folk skillnaden mellan vad som är farligt eller inte? Jag vägrar tro att det bara beror på intresse eller omöjlighet att lära sig utan praktisk utbildning, samtidigt som jag visserligen ser praktik som ett bra lärosätt. Jag vill dock inte se att praktiken skulle vara det enda sättet att lära sig.
Handen på hjärtat nu, ni elektriker som skriver här. Ge konkreta exempel på vad som kan orsaka stora problem i en heminstallation där en hempulare med iaf en del av hästarna i hagen gjort jobbet, om denna bara läst sig till sin kunskap. Många trådar här handlar om huruvida den praktiska erfarenheten är en stor aspekt, och visst det köper jag i vissa fall, men om vi begränsar oss till hem-elen som detta forum handlar om, vad finns det då för något som inte kan tas upp teoretiskt som en person skulle kunna läsa sig till?
Att jag drar detta såpass hårt är eftersom jag själv känner mig säker nog att göra mycket som går långt utöver vad jag får göra utan behörighet, men känner dock att jag kan otroligt mycket om det ändå. För att dra paralleler till mitt IT-jobb så finns ingen möjlighet att någon ska kunna allt. Det är helt omöjligt. Dock vill jag påstå att minst 30 % av min vecka går åt till att lära sig något genom att läsa sig till det. Tro mig, det är inte direkt smärtfritt att uppdatera en produktionsserver, men vi gör det ändå för det finns ett behov och dessutom är lagligt för oss att göra helt själva. Det är däremot inte lagligt att koppla in ytterligare ett uttag som är avsäkrat på en befintlig grupp även om man läst sig till vad som krävs. Det lustiga med detta är att inom elen förändras inte allt för mycket från dag till dag (iaf inte bland det som krävs för att sätta upp ytterligare ett uttag) däremot är det ofta som det man läst inom serverteknik är inaktuellt dagen efter.

Nej, som ung i samhället ser jag bara en enda utväg. Ge f-n i att förbjuda, upplys hellre om varför man har ett visst ställningstagande

Redigerat:
jaspen skrev:
Men hallå vad skiljer en elkyrkesman från en seriöst arbetande "hempulare?
Om du med seriöst arbetande "hempulare" menar en person som har tillräcklig utbildning och har tillgång till nödvändig litteratur & utrustning så skiljer det ingenting (förutom det rent juridiska då, men vet väl alla vid det här laget). Det kan t.o.m. handla om samma person.

snaggletooth skrev:
Om du med seriöst arbetande "hempulare" menar en person som har tillräcklig utbildning och har tillgång till nödvändig litteratur & utrustning så skiljer det ingenting (förutom det rent juridiska då, men vet väl alla vid det här laget). Det kan t.o.m. handla om samma person.
Det som skiljer är ju också att elyrkesmannen har en ansvarig installatör som ska se till att han sköter sig på pappret. Att det sedan är omöjligt för samma ansvariga att överse hemmapularens arbete är ett mysterium i magnitud med snömannen..

Bjurran skrev:
Handen på hjärtat nu, ni elektriker som skriver här. Ge konkreta exempel på vad som kan orsaka stora problem i en heminstallation där en hempulare med iaf en del av hästarna i hagen gjort jobbet, om denna bara läst sig till sin kunskap.
Jag tror inte du kommer att få ett vettigt svar på den frågan.

Under förutsättning att hempularen kan lika mycket teoretiskt som elektrikern så finns det endast det praktiska kvar.. Och det skiljer det en hel del på. Elektrikern jobbar med det dagligen och har alla verktygen som behövs. Det är stor skillnad bara där..

Sen att både hempularen och elektrikern skulle ha likvärdiga kunskaper ser jag i stort sett som omöjligt. Visst finns de,men det är nog oerhört sällsynt.

Skulle kunna sticka ut hakan och säga att jag skulle kunna plocka ut elektrikern och hempularen i en likvärdig kuloanläggning. Det syns direkt var hempularen varit framme. I 9 fall av 10.

Handen på hjärtat hempulare. Hur många av er har nödvändig mätutrustning hemma? Antar att många inte ens har en jordfelsbrytartest hemma..

En elektriker har ända sedan unga år gått som lärling och blivit upplärd genom den så nödvändiga praktiken. Själv lärde jag mig mer där än i skolans 3åriga installationsprogram.
Man kan helt enkelt inte jämföra en elektriker och en hempulare ens på samma dag. Det finns naturligtvis undantag, men de är inte många. Kanske lika många undantag som det finns dåliga elektriker. Deralte har ju ett exempel på en dålig elektriker.

BobbyEwing skrev:
Det som skiljer är ju också att elyrkesmannen har en ansvarig installatör som ska se till att han sköter sig på pappret. Att det sedan är omöjligt för samma ansvariga att överse hemmapularens arbete är ett mysterium i magnitud med snömannen..
Sant.

Räv3n skrev:
Under förutsättning att hempularen kan lika mycket teoretiskt som elektrikern så finns det endast det praktiska kvar.. Och det skiljer det en hel del på. Elektrikern jobbar med det dagligen och har alla verktygen som behövs. Det är stor skillnad bara där..
*snip*
Personligen tycker jag det är självklart att någon som jobbar med en sak varje dag naturligtvis blir bättre på det än någon som gör det någon gång ibland. Däremot är jag inte helt säker på att detta faktum är av avgörande betydelse. Vad jag menar är att visst, du kan säkert se skillnad på en anläggning gjord av ett proffs och en amatör, speciellt då det är svårt för amatören att komma över erforderlig information om hur anläggningen bör se ut. Frågan är om skillnaden du ser är av avgörande betydelse för anläggningens säkerhet?

Med överseende av en behörig installatör eller liknande system har jag därför svårt att säkerheten skulle lida i en orimligt hög grad (som diskuterats ovan kan vi aldrig eliminera riskerna, bara göra dem rimligt små). Det skulle helt enkelt kunna fungera som så att man är skyldig att ta ut en auktoriserad besiktningsman vid tre tillfällen:

* Före arbetet påbörjas för att gå igenom anläggningen, ritningen, få veta vilka restriktioner på kabeldimensioner, avsäkring etc som krävs.
* När alla rör, dosor och kablar är på plats, men innan väggarna monteras, för okulärbesiktning, dragkontroll etc.
* När arbetet är slutfört för installationsmätning och slutgiltigt godkännande.

Räv3n skrev:
Handen på hjärtat hempulare. Hur många av er har nödvändig mätutrustning hemma? Antar att många inte ens har en jordfelsbrytartest hemma..
Haha!!! Den va kul! Många elfirmor har inte ens tillräckligt många uppsättningar av vissa mätinstrument så det ens räcker till alla servicebilar. På småjobben gör man knappast några kontroller alls, möjligen ett kontinuitetstest. Testar JFB:n gör man genom att kortsluta N och PE-skenan! :)

Mikael_L
BobbyEwing skrev:
...Det skulle helt enkelt kunna fungera som så att man är skyldig att ta ut en auktoriserad besiktningsman vid tre tillfällen:

* Före arbetet påbörjas för att gå igenom anläggningen, ritningen, få veta vilka restriktioner på kabeldimensioner, avsäkring etc som krävs.
* När alla rör, dosor och kablar är på plats, men innan väggarna monteras, för okulärbesiktning, dragkontroll etc.
* När arbetet är slutfört för installationsmätning och slutgiltigt godkännande.
Hmmm, med så många kontroller kommer det definitivt inte bli billigt att hempula ... :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Hmmm, med så många kontroller kommer det definitivt inte bli billigt att hempula ... :rolleyes:
Vem har sagt att det ska vara billigt? Det är just under den devisen hempuleri går och därför kommer det aldrig bli lika säkert.

Tar du dit en elektriker som gör jobbet prutar han inte på kvalitén, det gör hempularen ofta..

pefo skrev:
Haha!!! Den va kul! Många elfirmor har inte ens tillräckligt många uppsättningar av vissa mätinstrument så det ens räcker till alla servicebilar. På småjobben gör man knappast några kontroller alls, möjligen ett kontinuitetstest. Testar JFB:n gör man genom att kortsluta N och PE-skenan! :)
Testar jordfelsbrytaren ja.. Men uttagen i en nygjord installation då? Om du inte sett det så finns det en adapter att sticka i uttaget som upplyser om det är rätt eller fel. Med ett enkelt knapptryck löser jfb ur. Hempularen han sticker säkert som du säger in en fk i uttaget och hoppas han hittar nollan och jorden :D

Vad är det för instrument du tänker påsom inte finns med?

Kan berätta ännu en historia om en hempulare..

Jag var inhyrd på ett pappersbruk under några år som elektriker. Nere på mek-verkstaden fanns en kille som ofta mekade med elen hemma och på arbetet.

En dag hade han kopplat in en diskmaskin till frun. Han gick till jobbet dagen därpå, när han kom hem fick han bannor av frun för att hon fick stötar av diskbänken..

Nej så kan det inte vara sa han, känn en gång till. Och token gjorde som stollen sa.. Hon kännde en gång till och nu såg han ju att hon fick ström i sig.

Första felet var ju att han inte var elektriker, andra felet var att han inte gjort en kontroll. Han hade inte ens ett mätinstrument (voltmätare) vilket jag märkt att många hempulare inte har. Ofta ser man vissa med den ruskiga skruvmejseln med lampa på..
Han gjorde väl i stort sett alla fel man kan tänka sig. Inte var han rädd om frun iaf.. Ingen som hellst respekt för el. Inte kunde han ha gjort fel heller.. Känn igen.

Varför vill man bo på ett sådant ställe.. Sover man gott på nätterna?

Mikael_L
Om du vill kan jag dra alla historier jag vet, där det var elekrtiker inblandade. ;)

Det finns som sagt goda kålsupare av båda sorter ...

Räv3n skrev:
nej vad ska jag med en sån till när jag har en multimeter som kan mäta ACA och en vridpot.
då kan man dessutom få reda på exakt vilken felström som krävs för att lösa JFB:n
jag provar mina JFB emellanåt, kanske en-två ggr om året, den i garaget (Dinline) löser mellan 20-26mA, den i huset löser på 28mA varenda gång (hager)
(vid testet stänger jag av alla dvärgbrytare förutom den som uttaget jag testar går på, sen börjar jag på ca 10mA och vrider uppåt)

Edit:
handen på hjärtat, hur många provar sina JFB ens på testknappen regelbundet!!!

Regelbundet är väl en gång var 10:e år oxå va? ;)
Hehe, nej testar den ibland iaf.. Inte regelbundet eftersom jag inte kör efter ett schema. Ibland en gång om året ibland 4-5. Det varierar..

Vid en utökning av installationen blir den ju automatiskt testad ändå..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.