302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Klipper in...
"Notera också att det bara genom att ställa sig på en byggvaruhandel en söndag inte går att tro annat än att hemmapulandet redan idag är *mycket* omfattande. Det är den enda rimliga slutsatsen man kan dra av all den mängd material som säljs. Material som den obehörige näppeligen kan finna någon laglig användning för. Om dom inte köper EKLK för att barnen skall ha det till hopprep då eller nått. ;-)"
Nejdå, de bara förbereder för elektrikern om man skall tro en hel del trådstartare här på forumet *S*
/Kent
"Notera också att det bara genom att ställa sig på en byggvaruhandel en söndag inte går att tro annat än att hemmapulandet redan idag är *mycket* omfattande. Det är den enda rimliga slutsatsen man kan dra av all den mängd material som säljs. Material som den obehörige näppeligen kan finna någon laglig användning för. Om dom inte köper EKLK för att barnen skall ha det till hopprep då eller nått. ;-)"
Nejdå, de bara förbereder för elektrikern om man skall tro en hel del trådstartare här på forumet *S*
/Kent
Jag håller inte med. För det första så borde inte privatperson/yrkesutövare vara en relevant distinktion i systemet. Hurvida någon tjänar pengar på installationen eller inte har över huvudet taget ingenting med säkerhet och kvalité att göra. Att då ha ett system som i praktiken gör det fullständigt omöjligt att få tillstånd att utföra elinstallationer utan att ha det som huvudsakligt yrke är principiellt fel. Behörighetssystemet skall enbart vara till för att garantera att de som har en behörighet verkligen är kvalificerade att göra en korrekt och säker installation. Ingenting annat. Det är ingen som bryr sig ifall du tagit 200, 20 eller 2 körlektioner. Det enda viktiga är att du kan köra bil. På samma sätt borde det vara oväsentligt ifall du har 200, 20 eller 2 veckors praktik så länge du klarar de prov som satts upp.Mikael_L skrev:
För det andra handlar diskussionen absolut inte om att sänka kraven och tumma på säkerheten. Det är definitivt inte en "Äh, vi ger oss! Ni får koppla bäst ni vill, fritt fram..."-förändring som efterfrågas. Tvärrt om. Det som skulle vara aktuellt är möjligheten för fler att skaffa sig en särskild utbildning och få de nödvändiga kunskaperna för att göra enklare elinstallationer på ett säkert och kontrollerat sätt. Att göra material och information mer tillgängligt ledar snarare till att fler gör rätt än tvärrt om. Idag kan jag gå in på vilken stor bygghandel och få reda på exakt hur jag skall använda det material de säljer. Undantaget är installationsartiklar där flera stora byggvarhus istället har skyltar med "Personalen får inte svara på frågor om elinstallation". Inte direkt ett förhållningssätt som underlättar för folk att göra rätt, och med tanke på hur mycket elmaterial som faktiskt säljs till privatpersoner är det rent oansvarig.
Att det skulle vara omöjligt att införa en enklare behörighet utan att tumma på säkerheten är rent struntprat. Idag finns det gott om elektriker som inte ens är i närheten av att själv få en riktig behörighet men som dagligen utför de arbeten det är frågan om. Firmans behörighetsansvarige klarar av att inspektera deras arbete så uppenbarligen är efterkontroll inte alls så omöjlig som många här försöker ge sken av. I synnerhet som EIO har utformat ett särskilt besiktningssystem med kvalitetsmärkning av en installationen, och som kan utföras på vilken befintlig anläggning som helst vid vilken tidpunkt som helst, så är det bevisligen inte alls omöjligt.
Om jag skall generalisera så finns det fyra huvudkategorier på människor som gör elkopplingar:
1. Hemmapularen med små eller obefinliga teoretiska kunskaper och som inte bryr sig det minsta om att ta reda på hur en korrekt installation skall utföras. De kopplar hur som helst bara det "fungerar" och ingen skall komma och tala om för dem att det inte är bra!
2. Hemmapularen med stabila teoretiska kunskaper och som är väldigt noga med att ta reda på hur en korrekt installation skall utföras. Väljer material nogrannt och tar reda på hur det skall användas korrekt.
3. Obehörig elektriker. Har allt ifrån tillräckliga till goda teoretiska kunskaper och en god praktisk erfarenhet av de arbetsmoment och material de arbetar med.
4. Den behörige elmontören. Har goda teoretiska kunskaper och mycket stor praktisk erfarenhet av de flesta arbetsmoment. Har även stor kännedom om alternativa metoder och översikt över olika typer av material.
Alla här är överrens om att det inte finns något hopp för folk ifrån den första kategorin. De gör det de gör oavsett hur lagstiftningen ser ut. De och de livsfarliga installationer de gör hör alltså inte hit. Elmontörerna behöver vi knappast blanda in heller. Låt oss istället fokusera på skillnaderna mellan grupp 2 och 3:
Om en elektriker skall utföra en installation så vet de i 95% fallen exakt hur det skall göras. De har tillgång till material de använt tidigare och vet hur de skall installeras. Om något strular så har det antagligen hänt förut och då vet de hur det skall fixas. En elektriker kan alltså utföra installationen snabbt, effektivt och säkert. En förutsättning om man skall göra hundratals installationer per år. Tid är pengar och ibland är det bråttom. Under tidspress får "tillräckligt" bra ibland räcka.
Om en hemmapulare av typ två skall göra samma installation ser det helt annorlunda ut. Hemmapularen förstår vad som händer elektriskt, hur kopplingen kan göras, men kan inte på rakt arm vilka föreskrifter som gäller, vilka förläggningssätt som är lämpliga, eller vilket material som är lämpligt eller vart det går att få tag i. Om något skulle strula har de dessutom ingen eller liten erfarenhet av felsökning, samt saknar fri tillgång till en behörig montör, vilket gör att det tar längre tid och farligare. Så vad gör då hemmapularen? Jo, det blir ett intressant men tidsödande "forskningsprojekt" att leta reda på all denna fakta. När det gäller val och korrekt användande av installationsmaterial så är tillverkarna väldigt duktiga på att tala om exakt hur deras material skall användas för att vara godkänt. Nu pratar vi inte Biltema utan t.ex. Schneider-Electronics. Det mesta går att få tag på om man bara vill. Det som skulle ha tagit elektrikern 1-2 timmar effektiv tid tar istället 1-2 veckor effektiv tid. Det får helt enkelt ta den tid som krävs. Slutresultatet blir oftast minst lika bra som elektrikerns. Men givetvis finns det både hemmapulare av typ 2 och riktiga elektriker som är mer eller mindre slarviga/nogranna.
Så vad förändringen av behörighetssystemet handlar, åtminstonde för mig, är att legalisera hemmapularen av typ 2, ge honom/henne enklare tillgång till föreskrifter och installationsanvisningar för material samt att möjliggöra en öppen och laglig möjlighet att interagera med en elektriker/elmontör där den egna kunskapen inte räcker till. Jag skulle gärna se att det även infördes rutiner för självkontroll och att kraven på dokumentation skärptes upp ordentligt samtidigt. Jag hatar verkligen när väggar och tak är fulla med rör och kablar utan någon som helst dokumentation. Övertapetserade dosor och dolda anslutningar som dyker upp på de mest oväntade platser.
Givetvis behövs någon form av gränsdragning för hur avancerade saker en hemmapulare av typ 2 skall få ge sig på. Denna avgränsning kommer dock naturligt av den miljö som är aktuell för vanligt folk; villor, garage, lägenheter och fritidshus har trots allt ett begränsad elmiljö jämfört med eldistribution, industrier, osv.
Amen! :eek:
Har det något att göra med om jag är bra på skatt eller inte?-MH- skrev:
600:-/timmen rent blir ca 100.000:-/månad för en "normal" arbetare.. Då ska man inte gnälla att elektrikerna är dyra.. Du är ju lika dyr själv..
Btw vet du var jag jobbar förresten? Om jag pratar innan eller efter skatt?
Vem får 600:-/timmen "rent"? Själva idén att man kan översätta en timtaxa för utfört arbete till pengar i handen är inte oproblematisk.Räv3n skrev:
Så skulle jag heller inte anlita mig själv för att flytta några uttag.
Nej, men en kvalificerad gissning är att det är före arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.
Redigerat:
Kommentar till Maxwells_Demons inlägg #947.
I Finland har man ett system som gör det lagligt att installera i sin egen och nära släktingars bostad utan behörighet. Hemmapulare typ 1 och typ 2 har denna möjlighet. Om man har antingen fullgjort praktik för behörighet eller om man har motsvarande teoretiska kunskap men ej praktik finns denna möjlighet. Anläggningen skall dessutom besiktigas av tredje part före ibruktagning.
Läs igenom kapitel 2.8 i denna.
http://www.tukes.fi/tiedostot/ruotsi/elektricitet_hissar/broschyrer/elsakerfick.pdf
/m
I Finland har man ett system som gör det lagligt att installera i sin egen och nära släktingars bostad utan behörighet. Hemmapulare typ 1 och typ 2 har denna möjlighet. Om man har antingen fullgjort praktik för behörighet eller om man har motsvarande teoretiska kunskap men ej praktik finns denna möjlighet. Anläggningen skall dessutom besiktigas av tredje part före ibruktagning.
http://www.tukes.fi/tiedostot/ruotsi/elektricitet_hissar/broschyrer/elsakerfick.pdf
/m
Redigerat:
för det första har vi inte 380 volt längre, och för det andra har han inte alls fått några 380 (400) volt i sig eller höll han ena handen på en av faserna på elpatronen medan verktyget han höll i andra handen kom åt nån av de andra... nej det tror jag knappast, det gick nog ström från verktyget via honom och till betonggolvet, 230volt, men självklart farligt det med!Räv3n skrev:
det verkar vara en vida utspridd föreställning att "3-fas ska du akta dig för, det är farliga grejer" men 1-fas är precis lika farligt om man inte vet vad man gör.
länken fungerar inteMacce skrev:Kommentar till Maxwells_Demons inlägg #947.
[länk]
/m
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Då är det ännu mer anmärkningsvärda siffror som jag skrev om i #940 (och länkade till).Macce skrev:Kommentar till Maxwells_Demons inlägg #947.
[länk]
/m
Att bara 0.05% av alla elbränder orsakas av felaktiga elinstallationer i hem - i ett land där begränsat hempuleri är tillåtet. Varför skulle vi i Sverige inte kuna ha ett liknande system då ? Förutom för skråets vaktande av sitt jobb då möjligen - pik
/K
När vi pratar finnar och el kan jag klistra följande från elsäkerhetsverket:
"Ansvaret för översyn av elcentralerna i husen ligger hos fastighetsägarna själva. I Finland är ägarna skyldiga att göra en kontroll vart femtonde år, något som även kan komma att bli aktuellt här. Men kontroller är inget man kan göra själv då endast behöriga elektriker får öppna elskåpen."
"Ansvaret för översyn av elcentralerna i husen ligger hos fastighetsägarna själva. I Finland är ägarna skyldiga att göra en kontroll vart femtonde år, något som även kan komma att bli aktuellt här. Men kontroller är inget man kan göra själv då endast behöriga elektriker får öppna elskåpen."
Låt oss läsa de finska föreskrifterna och precisera det som står i din text:Räv3n skrev:När vi pratar finnar och el kan jag klistra följande från elsäkerhetsverket:
Alltså:3.3.1 Periodiska besiktningar skrev:
"Ansvaret för översyn av elcentralerna i husen ligger hos fastighetsägarna själva. I Finland är ägarna skyldiga att göra en kontroll vart femtonde år. Detta gäller dock inte bostadsbyggnader. Periodiska besiktningar kan även kan komma att bli aktuellt här. Men kontroller är då inget man kan göra själv då vi i Sverige kommer även i fortsättningen kommer hålla fast vi vårt nuvarande behörighetssystem och endast tillåta behöriga elektriker får öppna elskåpen.
Med andra ord:
Det enda elsäkerhetsverket säger är att de vill införa krav på regelbundna inspektioner, vilket i sig har väldigt lite med den hör behörighetsdiskussionen att göra.
Rätt svårt att bilda sig en korrekt uppfattning om den finska standarden enbart genom ett dokument.
Bl a så är det inte tillåtet där för privatpersoner att röra saker med mer än en fas om jag läst rätt. Hur deras behörighetssystem ser ut är jag fortfarande frågande till eftersom det inte ges exempel på arbetsuppgifter.
/Kent
Bl a så är det inte tillåtet där för privatpersoner att röra saker med mer än en fas om jag läst rätt. Hur deras behörighetssystem ser ut är jag fortfarande frågande till eftersom det inte ges exempel på arbetsuppgifter.
/Kent
pefo skrev:Vart vill du komma? Att hempulare gör ett bättre jobb? Om du nu vill triumfera för att det är elektriker som orsakar bränder med sina misstag skulle jag å min sida bli ännu mer orolig om hempuleriet spred ut sig för att det blev tillåtet att göra mer. Om en utbildad och erfaren person kan göra misstag så kommer en outbildad och "tror han/hon kan" person troligtvis att göra misstag och sannolikt fler.
Dessutom tror jag att vetskapen om att bara elektriker får utföra installationer har en begränsande effekt på hempulieriet på så sätt att den som är osäker hellre låter bli. De som sysslar med hempulieri tror jag till största delen är de som har en del kunskap och därmed också för det mesta åstadkommer ett bra eller hyffsat jobb.
Sen är det så att många tillbud inte beror på att någon varit och pillat i den fasta installationen utan att man micklat med skarvsladdar, lampor och dylikt. Min svägerskas hus brann pga en felaktig gammal golvlampa. Min svärfar hade en bordslampa med ringledningskabel som nätsladd vilket kunnat sluta med brand eller elchock. Så min åsikt är att de flesta elfarorna i hemmen inte finns i den fasta installationen utan i de apparater som vi faktiskt är tillåtna att skruva med...
Det jag ville framhålla var att av alla bränder orsakade av el den största delen tillräknas husållsmaskiner och inte av den fasta installationen och detta har ju visats tidigare i tråden.