302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
lars_stefan berör något väldigt intressant här. Jag är av åsikten att vi, specifikt i Sverige, förväntar oss och tror att pappa staten ska skydda oss mot allt och ta hand om oss i alla lägen. Orsakerna till detta är många, men en långvarig politisk tradition av ett system som räddar oss ur vilka knipor som helst, även då de är självförvållande, har säkerligen ett finger med i spelet. Resultatet av detta är naturligtvis att vi som grupp är dåliga på att ta egna initiativ och på att ta ansvar för våra val.
I ett samhälle där vi får lära oss att själva bedöma risker, handla efter bedömningen och ta konsekvenserna av både korrekta och felaktiga handlingar så skulle vi vara mindre beroende av myndigheter som berättar vad vi får och inte får göra, utan kan fatta våra egna beslut. Detta gäller naturligtvis inte bara el, utan mycket annat i samhället: Vår gigantiska apparat av byråkrati kostar inte bara mängder av pengar både för det offentliga och för privatpersoner, det verkar menligt för befolkningens förmåga att agera och frodas som individer.
I ett samhälle där vi får lära oss att själva bedöma risker, handla efter bedömningen och ta konsekvenserna av både korrekta och felaktiga handlingar så skulle vi vara mindre beroende av myndigheter som berättar vad vi får och inte får göra, utan kan fatta våra egna beslut. Detta gäller naturligtvis inte bara el, utan mycket annat i samhället: Vår gigantiska apparat av byråkrati kostar inte bara mängder av pengar både för det offentliga och för privatpersoner, det verkar menligt för befolkningens förmåga att agera och frodas som individer.
jaspen skrev:
Kan du se på ett enda ställe att jag skrivit att det var hempulare som var orsaken? Läs gärna inläggen innan du ställer frågorna så slipper vi fylla forumet med dravel.. Jag ville påvisa allvaret i el och 2600 bränder på ett år anser jag som mycket.. Det kommer bli ännu mera om vi släpper hempuleriet fritt!
Återigen. Var står det att kåken är nedbränd? Tror du killen hade kamera med sig och fotade när han skulle godkänna en installation? Du kanske känner killen så du vet om han ofta brukar ljuga? Hehe.. *suck*jaspen skrev:
Jag vet att han pratar sanning och det var inget till kafferasten. Jag tänker heller inte åka dit och se efter om installationen är lika än idag. Den var så då iaf.. Det var i en liten by där jag kommer ifrån på ca 250 innevånare, så att det är sant det vet jag.
Jag tänker inte diskutera om det är sant eller inte, var och en får tro vad de vill. Du har ju deklarerat din åsikt.. Allt kan hända med amatörer.. Var så säker!
Vart vill du komma? Att hempulare gör ett bättre jobb? Om du nu vill triumfera för att det är elektriker som orsakar bränder med sina misstag skulle jag å min sida bli ännu mer orolig om hempuleriet spred ut sig för att det blev tillåtet att göra mer. Om en utbildad och erfaren person kan göra misstag så kommer en outbildad och "tror han/hon kan" person troligtvis att göra misstag och sannolikt fler.jaspen skrev:
Dessutom tror jag att vetskapen om att bara elektriker får utföra installationer har en begränsande effekt på hempulieriet på så sätt att den som är osäker hellre låter bli. De som sysslar med hempulieri tror jag till största delen är de som har en del kunskap och därmed också för det mesta åstadkommer ett bra eller hyffsat jobb.
Sen är det så att många tillbud inte beror på att någon varit och pillat i den fasta installationen utan att man micklat med skarvsladdar, lampor och dylikt. Min svägerskas hus brann pga en felaktig gammal golvlampa. Min svärfar hade en bordslampa med ringledningskabel som nätsladd vilket kunnat sluta med brand eller elchock. Så min åsikt är att de flesta elfarorna i hemmen inte finns i den fasta installationen utan i de apparater som vi faktiskt är tillåtna att skruva med...
Det tror jag med. Och det känner jag som en stor invändning mot att öppna upp för mer tillåtna saker för privatpersoner att göra. Man flyttar sas fram gränserna.pefo skrev:Dessutom tror jag att vetskapen om att bara elektriker får utföra installationer har en begränsande effekt på hempulieriet på så sätt att den som är osäker hellre låter bli. De som sysslar med hempulieri tror jag till största delen är de som har en del kunskap och därmed också för det mesta åstadkommer ett bra eller hyffsat jobb.
Det finns framförallt två sätt som jag har hört folk i min omgivning tolkar (vill tolka?) reglerna fel.
1. Med nödig kunskap så får man installera själv.
2. Man får byta och montera egna vägguttag och strömbrytare själv.
Och allt detta är ju förbjudet, utom det kursiverade. Men jag finner att det verkar vara någon sorts önsketolkning av de skrivna reglerna om vad man faktiskt får göra.
Sen kan jag också tillägga att den absoluta majoriteten av de jag känner är mycket väl medvetna om att man inte får göra ett piss själv.
Och detta är då något som stärker fördelarna med att tillåta vanligt folk att göra smärre enklare installationer.Sen är det så att många tillbud inte beror på att någon varit och pillat i den fasta installationen utan att man micklat med skarvsladdar, lampor och dylikt. Min svägerskas hus brann pga en felaktig gammal golvlampa. Min svärfar hade en bordslampa med ringledningskabel som nätsladd vilket kunnat sluta med brand eller elchock. Så min åsikt är att de flesta elfarorna i hemmen inte finns i den fasta installationen utan i de apparater som vi faktiskt är tillåtna att skruva med...
Hur många tror ni anlitar en elektriker för att dom känner att dom borde faktiskt ha två st dubbeluttag, just där, i rummet. Nope ... , då blir det en massa skarvsladdar och skit, och halvfasta installationer och annat toks ...
En extremt vanlig feluppfattning som i stort sett alla jag har pratat om saken med är att man får göra allt själv bara man låter en elektriker koppla in allt i centralen. Många tror inte ens på mig när jag förklarar att så inte är fallet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Och hur många av dom brämnderna orsakdade, förutom av felaktiga apparater, av elljusstakar, el-element som var övertäckta, glömda kaffebrygagre, spisar/ugnar som var på, gamla TV-apparater osv ?jaspen skrev:
Nu vet jag inte hur finnarnas regler ser ut. Men där finsn det iad statistik:
http://www.tukes.fi/sahkopalot/pdf/esitteetjajulkaisut/elbrander_iFinland0405.pdf
där var 90% av bränderna orsakade av felaktig teknisk utrustning.
Av de bränder som orsakades av felaktiga elanläggningar (alltså typiskt där man kan misstänka att en hempulare gör bort sig - vars andel i Finland jag som sagt inte vet) var 50% orsakade av felaktiga anslutningar i apparatdosor etc
Och av dessa så uppstod 80% i industri eller produktionsbyggnader.
Notera att elanläggningarna inte utgör de övriga 10%en av totalen - utan en mindre andel.
Så alltså ca 20% av 50% av 5% utgjordes av felaktiga inkopplngar - och i denna undersökning (2004-04) hade Finland ca 1500 elbränder.
Dvs 7.5 stycken orsakades av felaktig inkoppling.
OM finnarna är som vi svenskar och inte tillåter hempuleri, men det ändå utförs i begränsad mån - så tycker jag det är en relativt låg siffra. Tillåter dom viss form av hempuleri så tycker jag att man kan dra slutsatsen att hempuleri inte alls ökar faran för elbränder (utelämnar nu debatten om elskador medans man håller på) i ngn större mån - iaf inte i så stor mån att det motiverar det extremt rigorösa regelverket och inte tillåter egencertifikat elelr besiktning som lösning!
/K
Som jag sagt tidigare så var siffran med i ett länge inlägg om risker med el. Det var för att påvisa att el är farligt och då kan man inte trolla bort ett enda av de fallen. Men här väljs det ut godbitar som man sedan kan mala sönder och vända till sin egen vinning. Naturligt och sant. Meningen med siffran var en helt annan än som nu nämns.
Men tro inte att siffran kommer minska vid fritt hempuleri. För DET finns det väl ingen som tror annat om?
Men tro inte att siffran kommer minska vid fritt hempuleri. För DET finns det väl ingen som tror annat om?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
(Har lovat att hålla tyst, sitter på händerna, kan---inte---motstå... ;-)Räv3n skrev:
Det är min fasta övertygelse att det allmänna införandet av JFB:n kommer att pressa ner dessa siffror (brandsiffrorna till följd av felaktigt utförda behörighetskrävande installationer, inte omkullvälta lampor, trasiga förlängningssladdar eller dylikt) en storleksordning mer än vad ev. uppluckrande av regelverket kring behörigheten för elinstallationer någonsin skulle kunna öka den. Notera då att vi inte pratar om att "släppa det fritt". Men även om det vore så så *tror* jag att JFB:n kommer att dränka även den effekten.
Notera också att det bara genom att ställa sig på en byggvaruhandel en söndag inte går att tro annat än att hemmapulandet redan idag är *mycket* omfattande. Det är den enda rimliga slutsatsen man kan dra av all den mängd material som säljs. Material som den obehörige näppeligen kan finna någon laglig användning för. Om dom inte köper EKLK för att barnen skall ha det till hopprep då eller nått. ;-)
Jag hoppas du kan mer om el än om skatt. De där 560-600:-/tim är även de före skatt. Just skatten är dessutom det som gör att det blir betydligt billgare att göra själv, än ta dit någon. Även om man måste ta ledigt från jobbet.Räv3n skrev:
Och ja, dina gratulationer accepteras.
Soteld är en myt, sot brinner inte. Tjära (vilket sotarna gärna kallar blanksot) brinner, vilket uppstår vid dålig förbränning och kan inte avlägsnas vid normal sotning.Räv3n skrev:
Åter till elen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, jag lät den glida men eftersom det kommer upp. Det är tom så att sotarna är de värsta syndarna när det gäller sk soteld, eftersom sotet som ligger över tjäran skyddar densamma. Det är vanligast med sk "soteld" *efter* sotning, inte på grund av att man struntat i det. Det gjordes prov på vad som händer om man struntar i att sota en skorsten innan monopolet avskaffades och det händer som sagt ingenting (blir inte ens tätt). Men det krävdes att en skånsk farbror hamnade i domstol efter att ha vägrat sotaren tillträde (och våld mot tjänsteman blev det också eftersom sotaren inte kunde ta ett "nej du får inte komma in" ;-)-MH- skrev:
Enda vettiga åtgärden är korrekt förbränning (och korrekt temperatur i kanalen), något jag trodde hade spritt sig i landet, men än är väl den sista ackumulatortanken inte installerad.