302 079 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Min arbetskollega skulle komma och godkänna ett jobb en hempulare gjort. Det skulle bara ta 5 minuter sa de.. (Det är konstigt, de vet nästan alltid hur lång tid det ska ta) Det slutade med att han satte sig i bilen med ett gott skratt och åkte därifrån. Gubben hade lagt ut lampsladd på vinden och borrat ner till lampor och uttag under i rummen.. Behöver väl knappast räkna upp alla fel det fanns på den installationen. Tror de kör så än idag om inte kåken brunnit ner..
Div statistik och åkommor..
De senaste 2 åren med statistik från Elsäkerhetsverket 2005 och 2006 har ingen elyrkesman omkommit men däremot lekman i arbete och fritid representeras.
Vad gäller ljusbåge är det näst intill obefintligt (först på senare år det ökat), strömgenomgång är majoriteten. (Det som var ofarligt, duger inte ens till elektriska stolen eller hur var det?)
AC<=1000V är helt klart överrepresenterat i olycksfallen.
Nära 300 elolyckor 2006 och ca 120 av dem var olyckor med mer än 0 sjukdagar.
Det som överrepresenterar elolyckorna bland yrkesmän är just ny-om eller tillbyggnad av elanläggning. Drift, fel, underhåll och övrigt kommer långt ner.. Det är på den biten alla epa- elsnabbkursdeltagare senare kommer fylla ut ännu mer om man skulle släppa det friare..
2004 orsakades 2600 bränder av elfel.
Åkommor:
Noge har som tidigare nämts en plats i täten på forskningen i elolyckor.. Statens Arbetsmiljöinstitut där, STAMI och Safetec har tillsammans gjort en rapport ST-7156-WE-1-rev01. Ingerid Elise Östbye, Knut Oscar Gilje.
Hjärtproblemen är självfallet den stora boven i det hela..Man kan i de flesta fallen ge hjärtat en knuff på rätt väg och hoppas det slår som det ska igen, men det är inte alltid det går. Har man otur stannar hjärtat innan man kommit under vård. Det som är värt att poängtera för vissa är att "det som är mindre kännt är att strömgenomgång kan ge senare tromboser. (blodpropp)
Det de bl.a kom fram till förutom hjärtproblem var:
Elektriker som fått en strömgenongång, har oftare muskelplågor än andra som inte fått det.
Hörselskador, posttraumatisk stress, trötthet, sömnproblem, nedtryckthet, hudproblem och magsmärtor är andra problem.
De poängterar att det är viktigt att veta att det kan förekomma en lång symptomfri tid vid vissa kroniska nervskador.
Njursvikt kan förekomma.
Benmärgen kan ta stryk liksom det centrala nervsystemet.. Förlamning.
Inre brännskador. När ström passerar genom väv med stort motstånd kan man se betydliga nekroser i omkringliggande väv. (Har själv sett otäcka bilder på kroppsdelar som nästan ruttnat bort)
Herning Centralsygehus har även de utkommit med en skrift.
Orkar inte söka igenom hela luntan, det står även på norska och eftersom jag inte läser på chalmers så har jag svårt att förstå alla medicinska begrepp..
Det jag förstått är iaf att ström är farligt. Jag har respekt för den och vill inte komma för nära den. Tur att beslutsfattarna är inne på samma linje iaf.. Själfallet inte folket i denna tråd, hempularnas paradis
Jag har själv ingen behörighet, inte kvitterat ut någon.. Anser mig inte heller behöva någon..
De senaste 2 åren med statistik från Elsäkerhetsverket 2005 och 2006 har ingen elyrkesman omkommit men däremot lekman i arbete och fritid representeras.
Vad gäller ljusbåge är det näst intill obefintligt (först på senare år det ökat), strömgenomgång är majoriteten. (Det som var ofarligt, duger inte ens till elektriska stolen eller hur var det?)
AC<=1000V är helt klart överrepresenterat i olycksfallen.
Nära 300 elolyckor 2006 och ca 120 av dem var olyckor med mer än 0 sjukdagar.
Det som överrepresenterar elolyckorna bland yrkesmän är just ny-om eller tillbyggnad av elanläggning. Drift, fel, underhåll och övrigt kommer långt ner.. Det är på den biten alla epa- elsnabbkursdeltagare senare kommer fylla ut ännu mer om man skulle släppa det friare..
2004 orsakades 2600 bränder av elfel.
Åkommor:
Noge har som tidigare nämts en plats i täten på forskningen i elolyckor.. Statens Arbetsmiljöinstitut där, STAMI och Safetec har tillsammans gjort en rapport ST-7156-WE-1-rev01. Ingerid Elise Östbye, Knut Oscar Gilje.
Hjärtproblemen är självfallet den stora boven i det hela..Man kan i de flesta fallen ge hjärtat en knuff på rätt väg och hoppas det slår som det ska igen, men det är inte alltid det går. Har man otur stannar hjärtat innan man kommit under vård. Det som är värt att poängtera för vissa är att "det som är mindre kännt är att strömgenomgång kan ge senare tromboser. (blodpropp)
Det de bl.a kom fram till förutom hjärtproblem var:
Elektriker som fått en strömgenongång, har oftare muskelplågor än andra som inte fått det.
Hörselskador, posttraumatisk stress, trötthet, sömnproblem, nedtryckthet, hudproblem och magsmärtor är andra problem.
De poängterar att det är viktigt att veta att det kan förekomma en lång symptomfri tid vid vissa kroniska nervskador.
Njursvikt kan förekomma.
Benmärgen kan ta stryk liksom det centrala nervsystemet.. Förlamning.
Inre brännskador. När ström passerar genom väv med stort motstånd kan man se betydliga nekroser i omkringliggande väv. (Har själv sett otäcka bilder på kroppsdelar som nästan ruttnat bort)
Herning Centralsygehus har även de utkommit med en skrift.
Orkar inte söka igenom hela luntan, det står även på norska och eftersom jag inte läser på chalmers så har jag svårt att förstå alla medicinska begrepp..
Det jag förstått är iaf att ström är farligt. Jag har respekt för den och vill inte komma för nära den. Tur att beslutsfattarna är inne på samma linje iaf.. Själfallet inte folket i denna tråd, hempularnas paradis
Jag har själv ingen behörighet, inte kvitterat ut någon.. Anser mig inte heller behöva någon..
ja precis, att öppna dosor och plocka ur apparater och vägguttag, ta av centralens kapsling osv. detta kan ju anläggningsinnehavaren förbereda redan innan besiktningen så att det spar tid. infällda installationer är som du säger inte det lättaste, där kunde man ju kanske skriva in en klausul att rörläggningen måste besiktas innan väggarna försluts.snaggletooth skrev:Hur skulle en "besiktning" gå till väga? Öppna alla dosor, centraler m.m.? Känna om alla anslutningar är dragna? Hur det ser ut inuti väggarna vid en infälld installation? Utföra beräkningar på belastningsförmåga & utlösningsvillkor? Lutar åt att det blir billigare att anlita en elfirma direkt, för om det skulle bli verklighet skulle jag själv syna allt i minsta beståndsdel!
så fungerar det om du bygger om din bil och ändrar drivlinan, då måste du göra en "förhandsbesiktning" som en besiktningsman från SFRo gör, han kommer då till dig under byggets gång och insprkterar svetsar, infästningar för hjulupphängning osv, innan lack och underredsmassa kommer på. detta protokoll har man sedan med sig till bilprovningen när det är dags för registreringsbesiktning.
enkelt, eller hur?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Tack för referensen. Jag är naturligtvis beredd att gå i detaljerat svaromål i varje enskild del (var det någon som trodde något annatRäv3n skrev:
Säkrast är naturligtvis att inte använda någon el överhuvudtaget, vi klarade oss ganska länge utan det, men nu tycker vi att nyttan vida överstiger riskerna och så länge vi gör det så kommer vi att få leva med dessa.
Men istället för att säga allt det där och annat därtill ;-) så tror jag istället att vi får komma överens om att inte komma överens i den här frågan. Du får gärna sista ordet.
P.S. Det är fö lite intressant med en studie i Norge på Norska förhållanden, eftersom deras elsystem tills helt nyligen hade halva vår spänning. Man skulle kunna tro att skadebilden (orsak, uppkomst, utfall) skulle kunna påverkas av det. Sedan har vi som sagt idag JFB som kraftigt minskar risken för de allvarligaste konsekvenserna med stor (men inte perfekt) sannolikhet. Där har ju många "farliga" länder legat långt före oss vad gäller lagkrav, och utan den så hade jag inte varit lika benägen till uppluckring. Den är sk "disruptive" technology i sammanhanget.
Redigerat:
En skillnad mellan den lille hemelektrikern och den riktige elektrikern kan säkert också vara materialet.
Jag tror att hempulare i större utsträckning använder sig av billigare (sämre) material än proffsen. Det är antagligen en förhöjd risk i sig.
Hempulare har i normalfallet heller inte en skåpbil full med elmaterial så risken att felaktigt material används är troligen större med hempuleri jämfört med proffs.
Jag tror också att hempulare snålar mer med material än proffsen, ibland av okunskap, ibland av ren snålhet, vilket säkert också kan öka risken med hempuleri. Kabeln räcker preciiiis, den sitter i spänn i kontakten, men den sitter ju där.
Detta gäller inte bara elhempuleri utan även allt annat hempuleri, men i elpuleriet kan det kanske spela större roll för säkerheten.
En "behörighet light" lär få svårt att attackera detta. Information kan säkert användas för att minska risken, men i slutändan är det plånboken som bestämmer för vissa personer i vilket fall som helst.
PS
Sen finns det natuligtvis hempulare som bara använder det bästa materialet (bättre än proffsen), inte skulle få för sig att ta fel material utan vackert åka och handla det som saknas och som "slösar" och överdimensionerar "för säkerhets skull".
DS
Jag tror att hempulare i större utsträckning använder sig av billigare (sämre) material än proffsen. Det är antagligen en förhöjd risk i sig.
Hempulare har i normalfallet heller inte en skåpbil full med elmaterial så risken att felaktigt material används är troligen större med hempuleri jämfört med proffs.
Jag tror också att hempulare snålar mer med material än proffsen, ibland av okunskap, ibland av ren snålhet, vilket säkert också kan öka risken med hempuleri. Kabeln räcker preciiiis, den sitter i spänn i kontakten, men den sitter ju där.
Detta gäller inte bara elhempuleri utan även allt annat hempuleri, men i elpuleriet kan det kanske spela större roll för säkerheten.
En "behörighet light" lär få svårt att attackera detta. Information kan säkert användas för att minska risken, men i slutändan är det plånboken som bestämmer för vissa personer i vilket fall som helst.
PS
Sen finns det natuligtvis hempulare som bara använder det bästa materialet (bättre än proffsen), inte skulle få för sig att ta fel material utan vackert åka och handla det som saknas och som "slösar" och överdimensionerar "för säkerhets skull".
DS
Redigerat av moderator:
givetvis är det de som snålar som är överrepresenterade, just därför vore det ju angeläget för de som gör ett fackmannamässigt jobb att få det besiktat!bra-byggare skrev:En skillnad mellan den lille hemelektrikern och den riktige elektrikern kan säkert också vara materialet.
Frågan är vilka som det finns flest av bland hempularna...
norge har fortfarande IT-nät i stor utsträckning, främst på landsbygden, det är iofs inte halva spänningen utan det finns bara en spänning där, och den är 230 volt mellan 2 faser, någon potential mellan fas/jord finns inte, och nån nolla finns följaktligen heller inte.lars_stefan_axelsson skrev:Tack för referensen. Jag är naturligtvis beredd att gå i detaljerat svaromål i varje enskild del (var det någon som trodde något annatjag skulle t ex kunna säga att du kan jämföra den skadebilden och sviterna med den mycket vanligare fallolyckan, skallskadan, eller cancer från svetsning, asbest eller kemikalier (jag väljer PTSD över Mesoteliom varje gång). Tom träff på tummen av hammaren, det farligaste verktyget i Sverige ligger illa till. Och också olyckstalen med mycket annat (t ex en tiondel av vad man tar livet av i vården varje år).
Säkrast är naturligtvis att inte använda någon el överhuvudtaget, vi klarade oss ganska länge utan det, men nu tycker vi att nyttan vida överstiger riskerna och så länge vi gör det så kommer vi att få leva med dessa.
Men istället för att säga allt det där och annat därtill ;-) så tror jag istället att vi får komma överens om att inte komma överens i den här frågan. Du får gärna sista ordet.
P.S. Det är fö lite intressant med en studie i Norge på Norska förhållanden, eftersom deras elsystem tills helt nyligen hade halva vår spänning. Man skulle kunna tro att skadebilden (orsak, uppkomst, utfall) skulle kunna påverkas av det. Sedan har vi som sagt idag JFB som kraftigt minskar risken för de allvarligaste konsekvenserna med stor (men inte perfekt) sannolikhet. Där har ju många "farliga" länder legat långt före oss vad gäller lagkrav, och utan den så hade jag inte varit lika benägen till uppluckring. Den är sk "disruptive" technology i sammanhanget.
(enklare för en hempulare att koppla rätt)
varför ska vi leva (eller dö) med riskerna- dom ska väl försöka minimeras?lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Aha, OK, jag har aldrig fattat att de har IT-system. Det ställer ju saken i ett annat läge. Där ser man, alltid lär man sig något. Sedan kan man ju undra hur smart det är att ha just IT i allmänt bruk, sjukhus med övervakning är väl en sak.electrocuted skrev:norge har fortfarande IT-nät i stor utsträckning, främst på landsbygden, det är iofs inte halva spänningen utan det finns bara en spänning där, och den är 230 volt mellan 2 faser, någon potential mellan fas/jord finns inte, och nån nolla finns följaktligen heller inte.
(enklare för en hempulare att koppla rätt)
Nu är de som sagt på väg bort från det; men enligt säker källa så sätter de fortfarande säkring på vad som nu är nollan i nyare installationer... ;-)
ja de har D-kopplade sekundärlindningar i transformatorerna.lars_stefan_axelsson skrev:Aha, OK, jag har aldrig fattat att de har IT-system. Det ställer ju saken i ett annat läge. Där ser man, alltid lär man sig något. Sedan kan man ju undra hur smart det är att ha just IT i allmänt bruk, sjukhus med övervakning är väl en sak.
Nu är de som sagt på väg bort från det; men enligt säker källa så sätter de fortfarande säkring på vad som nu är nollan i nyare installationer... ;-)
jag tycker att IT nät är en bättre lösning än TN-nät OM man inte har jordfelsbrytare! (vilket man ju inte hade förr i tiden, därför valde norge en säkrare lösning) för det krävs 2 fel för att ett IT-nät ska bli farligt, medan det räcker med ett fel för ett TN nät.
men nu när vi har JFB så är TN säkrare, fast IT går ju också att utrusta med isolationsövervakning om än mer komplicerat.
och det stämmer att den del stöniga elektriker fortfarande kör 2-pol säkr. där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Nej, det skall vi *inte*. Och det är en viktig iaktagelse. Med minimera så kommer man lätt in på tankebanorna om "till varje pris" och det är inte rimligt (och dessutom varken rationellt eller rättvist, vi har inte oändliga resurser). Vi skall istället lägga oss på en så låg risknivå att vi känner oss bekväma med den (men naturligtvis inte högre bara för att).pellefant skrev:
Staten betalar faktiskt för regelbundna mätningar av vad folks uppfattning av vad ett människoliv är värt. Och nej, man frågar inte rakt av, utan istället ställs försökspersonerna inför en mängd scenarion och alternativ av typen "skulle det vara rimligt att göra det här för att rädda den här personens liv." Senaste vägda siffran vill jag minnas landande på 22mille per skaft och exv vägverket använder den (och andra siffror) när man beslutar om vilka åtgärder man skall sätta in i form av ombyggnader osv.
Men det mera intressanta resultatet är att folk i allmänhet har ett ganska stort spann (mätt i reda pengar) på vad man anser vara rimligt i olika lägen. Eftersom just säkerhet (här trygghet) är mitt forskningsområde och jag alltid haft en hemlig dragning åt de mjuka vetenskaperna---så civ.ing och tekn dr jag är ;-)---så har jag läst en hel del om hur vi människor resonerar kring risk, och vi är helt enkelt inte särskilt varken smarta eller konsekventa. T ex så litar vi oss in till döden (bokstavligt talat) på den sk "availability heuristic" dvs vi lägger *alldeles* för stor vikt vid det vi fått höra senast eller flest gånger. Oavsett hur vanligt förekommande det faktiskt är.
Det är på det här sättet som nyheterna idag fullständigt förstör vår förmåga till riskbedöming. T ex så uppfostrar vi våra barn närmast i fångenskap idag (av rädsla för pedofiler) trots att den objektiva risken snarast har minskat och i vilket fall är närmast obefintlig ändå. (Googla exv. "rearing children in captivity" jag hade en jättebra bild, men hittar den inte längre).
Vi är dessutom neurotiker av stora mått; (fast det är mer kulturellt än genetiskt betingat, iaf är det min övertygelse) särskilt i Sverige verkar vi ju vara närmast oförmögna att acceptera att risken att dö är kostnaden vi måste ta på oss för att leva. Om vi tycker att risken att dö är så extremt oacceptabel så kan vi ju rationellt sett inte sätta oss i bilen för att åka till jobbet, eller ens gå ur sängen för den delen. Vi väljer som grupp hellre att blunda för risken snarare än att acceptera den och låtsas att den inte finns. Vilket ju kan få oönskade konsekvenser när verkligheten gör sig påmind. Det är den senare genetiskt betingade inställningen, som faktiskt hänger ihop med en optimistisk livssyn som direkt leder till flygrädsla. Vilket jag tycker är lite intressant. Pessimist som jag är. ;-)
Nu blev det nästan en forskningsrapport av det här med, och jag har en riktig sådan jag måste skriva ikväll (det är därför jag sitter här och postar istället... ;-) men den intresserade kan hitta mycket på t ex den amerikanske säkerhetsexpertens Bruce Shneiers blog; han har intresserat sig för frågan ganska intensivt det senaste året eller så.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja, min invändning är väl att det första felet lätt blir "tyst", dvs det upptäcks inte lika lätt utan mer komplicera övervakning. Och då är man inte lika mycket behjälpt av den extra säkerhetsmarginalen i dubbelfelsfallet. Jag antar att utrustningen för övervakning av ITnät har blivit billigare och mer tillgänglig i samma takt som att JFB har blivit billigare och mer tillgänglig; så då är ju frågan hur mycket extra säkerhet man *egentligen* har haft av sitt IT-nät. Var fö de Norska IT-näten övervakade ända ut till slutförbrukaren när det begav sig innan JFB:n blev mera allmän?electrocuted skrev:
En bra historia till kafferasten men sanningshalten du kan naturligtvisRäv3n skrev:Min arbetskollega skulle komma och godkänna ett jobb en hempulare gjort. Det skulle bara ta 5 minuter sa de.. (Det är konstigt, de vet nästan alltid hur lång tid det ska ta) Det slutade med att han satte sig i bilen med ett gott skratt och åkte därifrån. Gubben hade lagt ut lampsladd på vinden och borrat ner till lampor och uttag under i rummen.. Behöver väl knappast räkna upp alla fel det fanns på den installationen. Tror de kör så än idag om inte kåken brunnit ner..
verifiera med foton av installationen eller ruinen av den nedbrända kåken?
Upp til bevis!