302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det håller inte som argument- du kommer troligen sälja huset ngn gång - samt bjuda in vänner. Brevbäraren springer kanske upp på trappen etc etcSpringare skrev:
Räv3N - så du är inne på samma linje som jag: Att det borde finns en utbildning/kortkurs som "hempulare" kan gå för att få ett certifikat "light" då ?
/K
max 10.000kr, men som jag sagt tidigare så ser jag hellre ett system där du får pilla själv och sedan låta en behörig besikta ditt pill..
då kan man när man är färdig med pillet ringa och boka tid för besiktning.
så får man ett protokoll med brister som ska åtgärdas inom en viss tid och en efterkontroll måste ske..
på så vis har ju den duktige hempularen en chans att få pilla lagligt och säkert.
självklart kommer ju de som skiter i lagar&säkerhet att inte ringa efter nån besiktning, så de riktigt fula kopplingarna kommer man inte åt hur man än gör, möjligtvis om man förbjuder försäljning av elmateriel till annat än behöriga..
så får man ett protokoll med brister som ska åtgärdas inom en viss tid och en efterkontroll måste ske..
på så vis har ju den duktige hempularen en chans att få pilla lagligt och säkert.
självklart kommer ju de som skiter i lagar&säkerhet att inte ringa efter nån besiktning, så de riktigt fula kopplingarna kommer man inte åt hur man än gör, möjligtvis om man förbjuder försäljning av elmateriel till annat än behöriga..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, det är ett rimligt system som jag ställer upp på. Likaväl som du måste besiktiga en bil som du gjort reparationer på själv (notera att bilverkstäder kan släcka många skavanker själv) så måste du besiktiga din elinstallation i efterhand.electrocuted skrev:max 10.000kr, men som jag sagt tidigare så ser jag hellre ett system där du får pilla själv och sedan låta en behörig besikta ditt pill..
självklart kommer ju de som skiter i lagar&säkerhet att inte ringa efter nån besiktning, så de riktigt fula kopplingarna kommer man inte åt hur man än gör,
Dessutom har jag redan gått en sådan utbildning, som efter en himla massa år i yrket skulle ge mig BB2. Jag hävdar att det inte vore orimligt att jag skulle kunna få tillgodoräkna mig en sådan för en "BB2 för eget bruk" utan 5 (eller var det 7) år i yrket.
Sedan råkar jag ju vara i just utbildningsbranschen och jag ser att man mycket väl ger en liten kurs i ämnet inom de relevanta utbildningarna på högskola; främst civ. ing. utbildningarna. Kunde vara kul och skulle nog locka studenterna; man kan inte bara läsa transformteori hela dagarna.
Ja den är spännande. Det kan inte både vara fullständigt livsfarligt att installera el utan all denna behörighet samtidigt som vem som helst kan köpa installationsmateriel rakt över disk bara han slantar upp. Material som det inte *går* att använda till något lagligt, om man inte bara skall göra makrame av FKn, och svärd till barnen av VP-rören då...electrocuted skrev:
Hur skulle en "besiktning" gå till väga? Öppna alla dosor, centraler m.m.? Känna om alla anslutningar är dragna? Hur det ser ut inuti väggarna vid en infälld installation? Utföra beräkningar på belastningsförmåga & utlösningsvillkor? Lutar åt att det blir billigare att anlita en elfirma direkt, för om det skulle bli verklighet skulle jag själv syna allt i minsta beståndsdel!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, det försöker du med förlov sagt inte. Du försöker genom "argument by authority" att säga *att* det är så, men inte vilka och varför och varför de skulle vara så mycket farligare än t ex kemikalierisken (som är mycket större, sett generellt). Och du får också svårt att göra det. Ja, man kan hitta effekter på marginalen, och nej de är försumbara i sammanhanget (annars så skulle vi om inte annat sett effekter på elektrikerskrået för länge sedan).Räv3n skrev:
Bara för att säga det så starkt som det går och vara extra tydlig: elektricitet fungerar inte ens särskilt bra som *avrättningsmetod*. Det är därför man går ifrån den till letal injektion istället. Och då försöker man verkligen göra någon så illa man bara kan. Historien är full av misslyckade elavrättningar, från den första till den sista, och jämför man med de traditionella metoderna (hängning osv.) så är de klart att föredra från tillförlitlighetssynpunkt.
Men det spelar egentligen ingen roll. Allt är farligt, att duscha är bland det farligaste du kan ge dig på (i alla fall när du blir äldre). Och då skall vi inte tala om mycket annat. I varje fall måste man göra en avvägning av nytta och risk; och jag är bestämd när jag säger att här är avvägningen så in i skev. Den är inte i närheten av andra risker vi accepterar givet nyttan i andra sammanhang. Och ja, även elektriska stolen är farlig; nyttan kan vi diskutera ;-)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, man får väl tro att uppmätning samt stickprov och okulärinspektion skulle vara vägen att gå. Ung. som man gör i USA mao. Sedan kan man ju om man vill inskränka sig till utanpåliggande installationer; så försvinner den fruktansvärda problematiken med VP-rör som ligger fel, är spikade i osv. I stort sett allt jag gjort själv hemma är utanpåliggande för det är källare/vind som varit mest eftersatt (eftersom man inte ansett kostnaden vara motiverad där).snaggletooth skrev:Hur skulle en "besiktning" gå till väga? Öppna alla dosor, centraler m.m.? Känna om alla anslutningar är dragna? Hur det ser ut inuti väggarna vid en infälld installation? Utföra beräkningar på belastningsförmåga & utlösningsvillkor? Lutar åt att det blir billigare att anlita en elfirma direkt, för om det skulle bli verklighet skulle jag själv syna allt i minsta beståndsdel!
Bilbesiktning fungerar ju uppenbarligen, så jag ser inte varför inte elbesiktning skulle göra det.
Svensk Bilprovning är inget bra exempel på felfritt & konsekvent agerande.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, man får väl tro att uppmätning samt stickprov och okulärinspektion skulle vara vägen att gå. Ung. som man gör i USA mao. Sedan kan man ju om man vill inskränka sig till utanpåliggande installationer; så försvinner den fruktansvärda problematiken med VP-rör som ligger fel, är spikade i osv. I stort sett allt jag gjort själv hemma är utanpåliggande för det är källare/vind som varit mest eftersatt (eftersom man inte ansett kostnaden vara motiverad där).
Bilbesiktning fungerar ju uppenbarligen, så jag ser inte varför inte elbesiktning skulle göra det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, OK, om jag ger dig det accepterar du istället argumentet att det ju verkar räcka när det handlar om den obehörige som arbetar under någon annans behörighet? Det är näppeligen så att den behörige står och tittar över axeln på den obehörige. I mitt eget fall så träffade jag inte ens den under vars behörighet jag arbetade. Vilket inte var så konstigt eftersom han hade 400 man som jobbade på hans behörighet och han var en hel bilfabrik bort. (Det skall sägas att det här styrdes upp lite bättre senare, men inte mycket.)snaggletooth skrev:
Sedan tar ju bilprovningen i de flesta fallen de värsta åken; och det är väl det vi skall jämföra med. De är ganska konsekventa med att bromsarna måste ta enligt mätning att hjulen hänger kvar och att balkarna i alla fall håller för hammaren. Det andra är bonus. ;-)
Kan ju bara svara för mig själv, men att vara ansvarig för behörigheten på en firma är ingen lek och måste tas på fullt allvar, allt annat är grovt tjänstefel. Kan dock hålla med om det är slappt på en del ställen, vilket förr eller senare visar sig. Och det i fallet anser jag att den behörige inte är ett dugg bättre än en hemmapulare. Samma sak med besiktningsmän, nivån skiftar! Men det är klart, det mest uppenbara upptäcks väl förhoppningsvis.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, OK, om jag ger dig det accepterar du istället argumentet att det ju verkar räcka när det handlar om den obehörige som arbetar under någon annans behörighet? Det är näppeligen så att den behörige står och tittar över axeln på den obehörige. I mitt eget fall så träffade jag inte ens den under vars behörighet jag arbetade. Vilket inte var så konstigt eftersom han hade 400 man som jobbade på hans behörighet och han var en hel bilfabrik bort. (Det skall sägas att det här styrdes upp lite bättre senare, men inte mycket.)
Sedan tar ju bilprovningen i de flesta fallen de värsta åken; och det är väl det vi skall jämföra med. De är ganska konsekventa med att bromsarna måste ta enligt mätning att hjulen hänger kvar och att balkarna i alla fall håller för hammaren. Det andra är bonus. ;-)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, själv använder jag ju inte "hemmapulare" som ett förklenande omdöme (särskilt inte efter att ha sett vad en del proffs gjort i mitt hus); men låt gå då! ;-) ;-)snaggletooth skrev:Kan ju bara svara för mig själv, men att vara ansvarig för behörigheten på en firma är ingen lek och måste tas på fullt allvar, allt annat är grovt tjänstefel. Kan dock hålla med om det är slappt på en del ställen, vilket förr eller senare visar sig. Och det i fallet anser jag att den behörige inte är ett dugg bättre än en hemmapulare. Samma sak med besiktningsmän, nivån skiftar! Men det är klart, det mest uppenbara upptäcks väl förhoppningsvis.
I vilket fall så blir det ju till sist en fråga om "hur bra är tillräckligt bra". Perfekt blir det aldrig, eller ännu värre: "Perfect is the enemy of good enough" som vi brukar säga i min bransch. ;-)
P.S. Och det skall sägas att vi hade aldrig någon allvarlig el-olycka. Även om jag aldrig såg den formellt behörige så fanns det ju andra (mer eller mindre) behöriga att tillgå, och jag släpptes ju inte helt fri utan någon som helst uppsikt från dag ett. D.S.
Redigerat:
Det blir alltid många intressanta diskussioner när detta ämne avhandlas.
Jag dristar mig därför till ett litet hypotetiskt tankeexperiment;
1. Vi begränsar oss till typiska enkla istallationer i bostäder etc (typiskt hempul).
2. Hempularen har rudimentära mentala kapaciteter.
3. Den fördömda människan använder pkt 2 för att inhämta lämplig kunskap.
(Dock mycket begränsad satt i relation till behörig och denne underställda.)
4. Personen jobbar lite med sin bostad och är normalt händig, verktyg saknas ej.
5. X är omdömesgill, samvetsgrann som förhoppningsvis de flesta av oss som
rör oss fritt i samhället.
Vad tyder på att denne istället inte skulle kunna få hjälp att utföra sitt jobb
i dialog med de som ser sig kunna detta så mycket bättre.Tex skulle det ju vara
bättre med instruktionshäften (lathundar) för olika lämpliga jobb likt de man kan se
rörande VVS, snickeri etc på byggvaruhus.
De jobb som många pulare ger sig på kan åtminstone inte jag se som i något avseende
svåra att förstå eller utföra.
Även de svartkonstliknande kunskaperna skulle kunna traderas i någon mån på detta sätt,
jag tänker på varning för olika scenarier med äldre färgstandarder, jordat-ojordat, centraler,
JFB etc så att fler inser när de egna förmågorna ej räcker så att man rådfrågar istället.
Jag hoppas att de flesta inte gör något som skulle kunna utgöra uppenbar fara, bara man
på ett rimligt sätt blir upplyst om farorna och inte närmast omyndigförklarad i detta fall.
En annan fundering är hur många installationer enligt pkt 1 som trots att de är utförda av
firmor med auktorisation är 100%-igt utförda och kontrollerade (tänk Deralte-MH).
Vid mina egna små stickprov och observationer i den stora elektriska världen har jag nog
tyvärr tvingats konstatera att det ofta pga press-stress är lite si och så emellanåt, både vad
gäller utförande och kunskaper hos montörer som utför rena installationer.
För att ingen ska ta illa upp angående kunskaper, jag menar inte de kunskaper de behöver
för sitt montörsjobb utan en lite bättre teoretisk insikt som skulle underlätta mycket när det
gäller att bedöma varför olika regler o.dyl är konstruerade som de är.
Även den teoretiska delen av behörighetsutbildningen är ju relativt ytlig men säkert tillfyllest.
Det är intressant att se den tydliga gränsen som råder här i forumet ibland vad gäller
de som försvarar skråtänkandet och de som anlägger en mer öppen syn på saken.
Förakta vare sig praktik eller teori vad gäller elarbete men vi måste nog trots allt komma
till att utan teoretiska delar långt utöver ABL hade vi inte kunnat njuta elektriciteten öht.
Släpp information och kunskaper fria mellan proffessionella såväl som hempulare så
kommer nog vare sig olyckor öka eller arbetstillfällen minska.
Idiotiska människor rår vi som sagt ändå aldrig på.
Jag dristar mig därför till ett litet hypotetiskt tankeexperiment;
1. Vi begränsar oss till typiska enkla istallationer i bostäder etc (typiskt hempul).
2. Hempularen har rudimentära mentala kapaciteter.
3. Den fördömda människan använder pkt 2 för att inhämta lämplig kunskap.
(Dock mycket begränsad satt i relation till behörig och denne underställda.)
4. Personen jobbar lite med sin bostad och är normalt händig, verktyg saknas ej.
5. X är omdömesgill, samvetsgrann som förhoppningsvis de flesta av oss som
rör oss fritt i samhället.
Vad tyder på att denne istället inte skulle kunna få hjälp att utföra sitt jobb
i dialog med de som ser sig kunna detta så mycket bättre.Tex skulle det ju vara
bättre med instruktionshäften (lathundar) för olika lämpliga jobb likt de man kan se
rörande VVS, snickeri etc på byggvaruhus.
De jobb som många pulare ger sig på kan åtminstone inte jag se som i något avseende
svåra att förstå eller utföra.
Även de svartkonstliknande kunskaperna skulle kunna traderas i någon mån på detta sätt,
jag tänker på varning för olika scenarier med äldre färgstandarder, jordat-ojordat, centraler,
JFB etc så att fler inser när de egna förmågorna ej räcker så att man rådfrågar istället.
Jag hoppas att de flesta inte gör något som skulle kunna utgöra uppenbar fara, bara man
på ett rimligt sätt blir upplyst om farorna och inte närmast omyndigförklarad i detta fall.
En annan fundering är hur många installationer enligt pkt 1 som trots att de är utförda av
firmor med auktorisation är 100%-igt utförda och kontrollerade (tänk Deralte-MH).
Vid mina egna små stickprov och observationer i den stora elektriska världen har jag nog
tyvärr tvingats konstatera att det ofta pga press-stress är lite si och så emellanåt, både vad
gäller utförande och kunskaper hos montörer som utför rena installationer.
För att ingen ska ta illa upp angående kunskaper, jag menar inte de kunskaper de behöver
för sitt montörsjobb utan en lite bättre teoretisk insikt som skulle underlätta mycket när det
gäller att bedöma varför olika regler o.dyl är konstruerade som de är.
Även den teoretiska delen av behörighetsutbildningen är ju relativt ytlig men säkert tillfyllest.
Det är intressant att se den tydliga gränsen som råder här i forumet ibland vad gäller
de som försvarar skråtänkandet och de som anlägger en mer öppen syn på saken.
Förakta vare sig praktik eller teori vad gäller elarbete men vi måste nog trots allt komma
till att utan teoretiska delar långt utöver ABL hade vi inte kunnat njuta elektriciteten öht.
Släpp information och kunskaper fria mellan proffessionella såväl som hempulare så
kommer nog vare sig olyckor öka eller arbetstillfällen minska.
Idiotiska människor rår vi som sagt ändå aldrig på.
behörighet och kunskap är ju inte detsamma. jag menar att bara för att man inte har behörighet så saknar man inte den kunskap som krävs. det betyder bara att man inte har en formell behörighet. det finns också många behöriga elektriker som arbetar på företag under någon annans behörighet då behörigheten är hopkopplad med vem som har det yttersta ansvaret, inte att man är den ende som har tillräcklig kunskap.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, själv använder jag ju inte "hemmapulare" som ett förklenande omdöme (särskilt inte efter att ha sett vad en del proffs gjort i mitt hus); men låt gå då! ;-) ;-)
I vilket fall så blir det ju till sist en fråga om "hur bra är tillräckligt bra". Perfekt blir det aldrig, eller ännu värre: "Perfect is the enemy of good enough" som vi brukar säga i min bransch. ;-)
P.S. Och det skall sägas att vi hade aldrig någon allvarlig el-olycka. Även om jag aldrig såg den formellt behörige så fanns det ju andra (mer eller mindre) behöriga att tillgå, och jag släpptes ju inte helt fri utan någon som helst uppsikt från dag ett. D.S.
mer eller mindre behörig? låter lite som 'lite gravid'!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, här menade jag faktiskt alltifrån AB via ABL, till BB1 och BB2. Men jag ser vid omläsning att det ser ganska kul ut. ;-) Räknar mig själv i så fall enligt gravidskalan till de "mindre" behöriga. ;-) (Dvs utan sådan).pefo skrev:
Och vad det gäller att inse sina begränsningar så gjordes det klart för mig i mycket tydliga ordalag att 5kV:en ger ni blanka f-n i! Det behövde de inte säga två gånger, faktiskt inte ens en gång