302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Jag håller faktiskt helt med dig !elmont skrev:
Men, vi kan vända på det litet. Du har redan behörighet, så för dig är det inget problem att fixa ngn liten enkel elgrej. Du behöver inte jaga efter ngn hantverkare som aldrig verkar ha tid för dig. Du behöver inte känna dig ruinerad och samtidigt grundlurad ...
Men om du inte fick göra ett piss på din bil, utan allt måste utföras av behörig bilreparatör. Du får inte byta bromsklossar, inte tändstift, inte ens torkarblad, för fy om du väljer fel längd, då kanske inte hela rutan blir regnfri och olyckan är ett faktum, eller ännu värre för långa, så dom slår ihop och du ser inget alls.
Du får inte köra motorsåg själv, eller ens häcksax, det måste vara en behörig för detta.
Du får inte skotta och sanda din egen gård, utan en behörig måste det vara. För det är endast denne som besitter tillräckliga kunskaper om snö, is, sand och salt för att se till att ingen drattar omkull och bryter lårbenshalsar eller nacken.
Du får inte plocka svamp, det är endast en behörig, som med med tillräcklig kunskapsnivå säkert kan avgöra att det inte är en giftig sort.
Du får inte måla huset själv, för det är endast behöriga som kan arbeta på byggställning utan risk att ramla ner och dö, eller montera ställningen så den inte riskerar att rasa över oskyldigt folk.
Och givetvis får du inte göra någon form av ombyggnad hemma, förutom måla om eller byta tapet.
Jag kan fortsätta länge, men poängen är att det är inte riskfritt att leva, alla exempel här är sånt där folk dör och skadas. Om vi tror att vi kan reglera och lagstifta bort alla faror, så folk i fortsättningen endast dör av ålder och cancer så tror vi fel.
Och i vilket fall som helst så är det iaf inte det samhälle jag vill leva i.
Jag vill inte avskaffa behörighetssystemet, men någon liten reform skulle nog kunna vara på sin plats.
Och som du redan upptäckt, det nuvarande systemet hindrar inte idioterna ändå ...
Redigerat:
En sak som jag tycker ställer till det för behörighetsförespråkarna är att personen som utför själva jobbet inte nödvändigtvis kan ett gnutta mer om arbetet än privatpersonen han gör jobbet hos. Han behöver bara vara välsignad av rätt person.
Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte enbart handlar om elsäkerhet och om att ha kunskap, utbildning och erfarenhet utan det handlar minst lika mycket om att hålla en marknad för sig själva och förhindra konkurrens.
Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte enbart handlar om elsäkerhet och om att ha kunskap, utbildning och erfarenhet utan det handlar minst lika mycket om att hålla en marknad för sig själva och förhindra konkurrens.
Redigerat av moderator:
Vad jag menar med att det skulle gå snabbare om man frågar först är att jag har vid några tillfällen "taget över" arbeten som pulare har gjort nästan färdigt. Det har taget mig LIKA lång tid att ordna och rätta till alla konstigheter som om jag gjort hela jobbet själv. Dessutom brukar "kunden" inte bli så glad när man så milt som möjligt förklarar att om jag ska stå för jobbet ska jag även "bestämma" hur det utförs och att jag inte kan godta genvägar/fusk. Kundens stolthet blir sårad och jag får göra ett jobb som jag helst inte vill, och i dag ska det mycket till innan jag tar på mig att slutföra ett hempularjobb. Dom pengarna jag skulle vilja ha för det är ingen villig att betala.
Men som jag sagt tidigare FRÅGA FÖRST så kanske.
Men som jag sagt tidigare FRÅGA FÖRST så kanske.
Nja, i teorin iaf är det inte tänkt att fungera så.bra-byggare skrev:En sak som jag tycker ställer till det för behörighetsförespråkarna är att personen som utför själva jobbet inte nödvändigtvis kan ett gnutta mer om arbetet än privatpersonen han gör jobbet hos. Han behöver bara vara välsignad av rätt person.
Det är den som sitter med behörigheten som ska ha all anledning att skydda sig, genom att välja tillräckligt kompetent personal för uppgiften, genom att kolla av och stickprovskolla osv.
H*n vill ju skydda sin licens.
Det kan vara så att systemet i början var utformat med tanke på att elektrikern skulle kunna ha en eller två hantlangare med sig. Men att det har svällt ut till att se ut som idag, den behörige kan ha hundratals killar som kopplar på behörigheten, och då kan den behörige knappast lyckas ha full tillsyn längre.
Jag vet inte, bara en tanke.
Nej naturligtvis handlar det inte enbart om elsäkerhet, det handlar även om att den behörige för sin egen och företaget överlevnad, inte VILL anställa folk som saknar kunnande. Och om man anställer folk bara för att vara kompis så kommer man inte att vara på marknaden så särskilt länge. Och det står var och en fritt att söka den kunskap som behövs för att bli behörig elinstallatör, lika som det står var och en fritt att ta ett lastbilskörkort och starta ett åkeri eller nån annan verksamhet, den enda skillnaden är att det ställs lite olika krav.
Mikael_L skrev:Jag håller faktiskt helt med dig !
Men, vi kan vända på det litet. Du har redan behörighet, så för dig är det inget problem att fixa ngn liten enkel elgrej. Du behöver inte jaga efter ngn hantverkare som aldrig verkar ha tid för dig. Du behöver inte känna dig ruinerad och samtidigt grundlurad ...
Men om du inte fick göra ett piss på din bil, utan allt måste utföras av behörig bilreparatör. Du för inte byta bromsklossar, inte tändstift, inte ens torkarblad, för fy om du väljer fel längd, då kanske inte hela rutan blir regnfri och olyckan är ett faktum, eller ännu värre för långa, så dom slår ihop och du ser inget alls.
Du får inte köra motorsåg själv, eller ens häcksax, det måste vara en behörig för detta.
Du får inte skotta och sanda din egen gård, utan en behörig måste det vara. För det är endast denne som besitter tillräckliga kunskaper om snö, is, sand och salt för att se till att ingen drattar omkull och bryter lårbenshalsar eller nacken.
Du får inte plocka svamp, det är endast en behörig, som med med tillräcklig kunskapsnivå säkert kan avgöra att det inte är en giftig sort.
Du får inte måla huset själv, för det är endast behöriga som kan arbeta på byggställning utan risk att ramla ner och dö, eller montera ställningen så den inte riskerar att rasa över oskyldigt folk.
Och givetvis får du inte göra någon form av ombyggnad hemma, förutom måla om eller byta tapet.
Jag kan fortsätta länge, men poängen är att det är inte riskfritt att leva, alla exempel här är sånt där folk dör och skadas. Om vi tror att vi kan reglera och lagstifta bort alla faror, så folk i fortsättningen endast dör av ålder och cancer så tror vi fel.
Jag vill inte avskaffa behörighetssystemet, men någon liten reform skulle nog kunna vara på sin plats.
Och som du redan upptäckt, det nuvarande systemet hindrar inte idioterna ändå ...![]()
lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det här är bara för dumt...
Det handlade som sagt snarare om jämförelsen mellan att svetsa rost på sin bil; vilket är helt OK och lagligt, och att sätta upp ett extra vägguttag (jmf. BB2) som är så fullständigt livsfarligt att man måste har flera års erfarenhet och som dessutom inte går att godkänna i efterhand.
Att sätta upp ett uttag kan vara döden för den personen som blir drabbad om det är felaktigt utfört.
En "vanlig" person vet kanske inte heller att man inte får blanda jordade och ojordade uttag i ett rum.. Kanske kör på jordat för det ska vara såå mycket säkrare.. Och inte att glömma, har man jordfelsbrytare.. DÅ är man stupsäker i huset. Då kan inget hända
Var och en gör väl som man känner för, vill man koppla el hemma kommer med största sannolikhet ingen hindra en.
I mitt huvud är det rätt enkelt val vad jag väljer samt väljer bort.
Låt oss säga att man har 10000kr att förfoga över. Man har även en källare som behöver lysrörsarmaturer samt ett tiotal nya uttag även en kabel till garaget som ska mata ett 16A uttag 3 fas ska installeras.
Du har också en sunkig v70 som behöver lite första hjälpen i form av lite nya bromsrör,fjäderbenstallrik, samt nytt avgassystem.
Vilket väljer du att göra själv? Vilket av jobben kommer ge dig mest sår på händerna?
När kommer du att svära mest? När svettas du mest?
Som sagt för mig är valet rätt enkelt..elektrikerjobb i hemmiljö är smörjobb.
Ps
m ni gör elektikerjobbet åt er själva slipper ni städa efter er
I mitt huvud är det rätt enkelt val vad jag väljer samt väljer bort.
Låt oss säga att man har 10000kr att förfoga över. Man har även en källare som behöver lysrörsarmaturer samt ett tiotal nya uttag även en kabel till garaget som ska mata ett 16A uttag 3 fas ska installeras.
Du har också en sunkig v70 som behöver lite första hjälpen i form av lite nya bromsrör,fjäderbenstallrik, samt nytt avgassystem.
Vilket väljer du att göra själv? Vilket av jobben kommer ge dig mest sår på händerna?
När kommer du att svära mest? När svettas du mest?
Som sagt för mig är valet rätt enkelt..elektrikerjobb i hemmiljö är smörjobb.
Ps
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
1) Man får *byta* ett uttag, så då är det tydligen inget problem.Räv3n skrev:Att sätta upp ett uttag kan vara döden för den personen som blir drabbad om det är felaktigt utfört.
En "vanlig" person vet kanske inte heller att man inte får blanda jordade och ojordade uttag i ett rum.. Kanske kör på jordat för det ska vara såå mycket säkrare.. Och inte att glömma, har man jordfelsbrytare.. DÅ är man stupsäker i huset. Då kan inget hända![]()
2) Jag har själv blandade ojordade och jordade uttag hemma, de har en behörig elektriker från en av stans äldsta firmor satt upp. Jag vet för jag har sett räkningarna. Jag håller själv rum för rum på att fixa de värsta stolligheterna (byter till genomgående jordat)
3) Jag skulle hävda att med JFB så är just problemet med att blanda jordat och ojordat i stort löst. Det är snarast så att varje extra jord du inför bara hjälper ytterligare eftersom det tenderar att leda till snabbare frånslag; ju bättre jordning dessto bättre, även om den bara är partiell.
JFB hjälper inte mot allt, det gör inte bilbälte och airbag heller; men det är ett så stort steg i rätt riktning att det blir dags att ägna sin uppmärksamhet åt något helt annat.
Svammel!lars_stefan_axelsson skrev:
Då är det också bättre att köra så fort som möjligt när man väl satt på sig bilbältet ...
För då "reagerar" bältet snabbare och låser fortare om man väl krockar.
Men i övrigt håller jag med, JFB gör en otrolig säkerhetsmässig skillnad. Men man behöver inte försämra andra delar med vett och vilje bara därför...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, det är inte alls en rättvisande jämförelse. Rättare skulle i så fall vara att vi "kan köra med högre spänning nu när vi har JFB". Och det gör vi faktiskt nu. På Chalmers så har man slängt ut de gamla split-fas labsalsutrusningen (där man alltså har två faser om 115V vardera istf. idag 130V) till förmån för JFB. Det blev både billigare och säkrare.
Ditt resonemang förutsätter att ett "ojordat" rum är i stort sett potentialfritt bara för att det saknas jordade uttag. Det är ett antagande jag ifrågasätter. Det är mera sant när vi behöver sådana hiskeliga strömmar som vi behöver för att lösa ut en säkring; inte alls när det gäller att lösa ut en jfb (det behövs inte mycket till krypström). I mitt eget "blandande" vardagsrum så hittar jag flera (ur den här synvinkeln) fullgoda jordtag i form av element, murverk osv. alldeles i närheten av de ojordade uttagen.
Så jag säger i stället att tro att man kan förlita sig på att man bara omges av ojordade uttag är idag ett förlegat synsätt. (Och frågan är om det inte alltid varit det. Min pappa hade en gång en klasskamrat som inte kom till skolan en dag. Han hade nämligen dött pga strömgenomgång från en sänglampa av järn, med jord via sängstommen till radiator.)
Men, om vi trodde och tyckte att det här var ett stort problem så skulle vi speca JFB som man gör i USA, där lägsta utlösningsströmmen är 5mA (fast då under mycket längre tid) istf. 30 mA under hela 300ms.
Men för att vara tydlig så förespråkar jag naturligtvis att man överger ojordade uttag som man kan stoppa jordad utrustning i överhuvudtaget och river ut hela skiten när man ändå är i gång.
Ditt resonemang förutsätter att ett "ojordat" rum är i stort sett potentialfritt bara för att det saknas jordade uttag. Det är ett antagande jag ifrågasätter. Det är mera sant när vi behöver sådana hiskeliga strömmar som vi behöver för att lösa ut en säkring; inte alls när det gäller att lösa ut en jfb (det behövs inte mycket till krypström). I mitt eget "blandande" vardagsrum så hittar jag flera (ur den här synvinkeln) fullgoda jordtag i form av element, murverk osv. alldeles i närheten av de ojordade uttagen.
Så jag säger i stället att tro att man kan förlita sig på att man bara omges av ojordade uttag är idag ett förlegat synsätt. (Och frågan är om det inte alltid varit det. Min pappa hade en gång en klasskamrat som inte kom till skolan en dag. Han hade nämligen dött pga strömgenomgång från en sänglampa av järn, med jord via sängstommen till radiator.)
Men, om vi trodde och tyckte att det här var ett stort problem så skulle vi speca JFB som man gör i USA, där lägsta utlösningsströmmen är 5mA (fast då under mycket längre tid) istf. 30 mA under hela 300ms.
Men för att vara tydlig så förespråkar jag naturligtvis att man överger ojordade uttag som man kan stoppa jordad utrustning i överhuvudtaget och river ut hela skiten när man ändå är i gång.
Redigerat:
Ditt inlägg #855 "att sätta upp ett extra vägguttag (jmf. BB2) som är så fullständigt livsfarligt att man måste har flera års erfarenhet och som dessutom inte går att godkänna i efterhand."lars_stefan_axelsson skrev:
Det tar jag som en utbyggnad, alltså inte att byta ut ett vägguttag. Alltså svarar jag på det. Då krävs behörighet.
Att byta ett vägguttag krävs naturligtvis ingen behörighet, men du ska veta vad du gör!
Men man kan inte bara säga att "man får byta uttag" för det är inte hela sanningen heller. Sitter det ett ojordat där får du inte sätta upp ett jordat. Det handlar om kunskap och eget ansvar. Än en gång. Det är det man inte vet som är farligt. Hur ska man veta ngt man inte kan?
Elsäkerhetsverket rekommenderar t.o.m att anlita fackman vid byte av uttag, så att utöka ansvaret tror jag inte kommer att bli aktuellt. Det är jag glad för..
En epa-kurs är ingen elutbildning..
Ps en jordfelsbrytare löser inte för alla fel..
Nädå, mitt resonemang går ut på att bara för att jag använder ett extra skydd så är det inte givet att man kan ta det som intäkt för att utesluta eller försämra andra skydd.lars_stefan_axelsson skrev:
Men i stora drag håller jag med dig, så vi står inte så långt ifrån varandra som du kanske tror.
Jag reagerar bara reptilsnabbt på påståendet att det i princip skulle vara bättre att försäkra sig om att det går stora felströmmar genom den stackare som råkar röra vid en skadad apparat.
Inget rolig grej, framförallt om det i huset skulle råka sitta den där "1 av 100" JFBn som inte funkar riktigt som den ska ...
Jag hålller också fullständigt med digMikael_L skrev:Jag håller faktiskt helt med dig !
Men om du inte fick göra ett piss på din bil, utan allt måste utföras av behörig bilreparatör. Du får inte byta bromsklossar, inte tändstift, inte ens torkarblad, för fy om du väljer fel längd, då kanske inte hela rutan blir regnfri och olyckan är ett faktum, eller ännu värre för långa, så dom slår ihop och du ser inget alls.
Och som du redan upptäckt, det nuvarande systemet hindrar inte idioterna ändå ...![]()
Att dra rören själv och få det inkopplat av behörig vet jag ett tiotal som har gjort men det är självklart att det är enklare att fråga först.