302 079 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mitt paragraf rytteri var resultatet av at tde tyckte jag "hasplade" u r mig saker som inte gällde
så för att visa jag har belägg för mina inlägg klippte jag in olika paragrafer
men har förstått att det åxå är fel
mig spelar det inte s åstor roll
tycker bar synd om de som upptäcker det den tråkiga vägen
så för att visa jag har belägg för mina inlägg klippte jag in olika paragrafer
men har förstått att det åxå är fel
mig spelar det inte s åstor roll
tycker bar synd om de som upptäcker det den tråkiga vägen
Lägger mig istället för att göda trollet. Kort sagt, alla kan hitta paragrafer och de senaste inläggen verkar ha tytt på noll förståelse för vad saker handlar om. Sen fattar jag personligen inte vad en del får ut av den uppmärksamheten men smaken som baken *S*
Ha en trevlig kväll alla vettiga, dvs de allra allra flesta här.
/Kent
Ha en trevlig kväll alla vettiga, dvs de allra allra flesta här.
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snickarboden -
"Men snälla, allt beror på hur man ställer frågor och hur bra man är på att sälja *S*
Varför lyckas t ex vissa advokater bättre i rätten än andra?"
menar du är att avtalen inte är lika för alla?
"Men snälla, allt beror på hur man ställer frågor och hur bra man är på att sälja *S*
Varför lyckas t ex vissa advokater bättre i rätten än andra?"
menar du är att avtalen inte är lika för alla?
Ställ den frågan i juridikforumet istället. I korthet så handlar det om hur saker skall tolkas så nej,
Den med bäst argument osv vinner.
/Kent
Den med bäst argument osv vinner.
/Kent
är det nån som vet hur man hittar elsäkerhetsverkets lista på saker man får göra själv? jag minns att det var nån som länkade till den för ett par månader sedan, det stod blandannat att man får byta ut vägguttag upp till 16A/400v
det står ju inte i deras "gör det själv" lista men jag minns att den det länkades till här gick till elsäkerhetsverket..
anledningen är att jag vill skriva ut listan och ge till ett stönigt skyddsombud på jobbet då det blev en herrejösses kalabalik när jag bytte ut en Semko 17- handske på en maskin mot en cee416, han påstod då att man inte alls får röra 3-fas osv.. men det är ju inte sant, för det är ju en flyttbar maskin.
jag orkade inte strida för mycket med han men det vore kul att köra upp svart på vitt framför näsan på han..
det står ju inte i deras "gör det själv" lista men jag minns att den det länkades till här gick till elsäkerhetsverket..
anledningen är att jag vill skriva ut listan och ge till ett stönigt skyddsombud på jobbet då det blev en herrejösses kalabalik när jag bytte ut en Semko 17- handske på en maskin mot en cee416, han påstod då att man inte alls får röra 3-fas osv.. men det är ju inte sant, för det är ju en flyttbar maskin.
jag orkade inte strida för mycket med han men det vore kul att köra upp svart på vitt framför näsan på han..
http://www.elsak.se/download/18.606c2407114b17ea10780001445/2007-2.pdf
http://www.elsak.se/allmanhet/gordetsjalv.4.338ac419112e66be91880002.html
Sen kan ju företaget ha en annan policy, men rent juridiskt så har du rätt.
http://www.elsak.se/allmanhet/gordetsjalv.4.338ac419112e66be91880002.html
Sen kan ju företaget ha en annan policy, men rent juridiskt så har du rätt.
Precis, när vår säkerhetsansvarige besökte vår avdelneing för en dragning av diverse regler osv så studsade inte bara jag till när det meddelades att elektriker skulle tillkallas om en säkring gått.snaggletooth skrev:
Vi får alltså inte prova att slå tillbaka vippan på automatsäkringen själva, även om det hela berodde på att vi anslutit en apparat som vi redan avlägsnat.
Men det är väl klart, en hel bunt med civilingenjörer kan man väl knappast tillåta en så pass ansvarsfull uppgift...
Stopp lite...
Det är en rätt stor skillnad mellan privatpersoner och som anställd!
Vissa industrier t ex skall man nog _INTE_ bara återställa säkringar på utan att vara jäkligt säker på vad man gör.
/Kent
Det är en rätt stor skillnad mellan privatpersoner och som anställd!
Vissa industrier t ex skall man nog _INTE_ bara återställa säkringar på utan att vara jäkligt säker på vad man gör.
/Kent
Det är väl maskindirektivet som gäller här va?electrocuted skrev:är det nån som vet hur man hittar elsäkerhetsverkets lista på saker man får göra själv? jag minns att det var nån som länkade till den för ett par månader sedan, det stod blandannat att man får byta ut vägguttag upp till 16A/400v
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis. På den tiden jag lekte industrielektriker på betald arbetstid så ville vi definitivt veta. Det kan vara en annan person som slår till den nästa gång, och en annan nästa osv. och så får man ingen indikation på att något är (kanske allvarligt) fel innan det är för sent. Vi förde bok på utlösa motorskydd, vissa utbrunna säkringar osv. (Det skall påpekas att det här var en bilfabrik där produktionsbortfall om några minuter kostade stora pengar).snickarboden skrev:
Men visst, det finns också en hel del cover-your-ass, i liknande direktiv. Om du skadar dig när du gör det (bryter en nagel?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag synar din hemmapulare och höjer med ett proffs: http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html ;-) ;-)pellefant skrev:
Jag har inte kommenterat detta än. Sant är det förvisso.snickarboden skrev:
Men i just vår verksamhet är det antingen jobb på kontoret, och då går inga säkringar, eller så har vi anslutit någon av våra apparatprototyper och ev jobb med öppna kåpor.
Vid dessa tillfällen kan det givetvis lätt gå en "propp", och anledningen brukar vara rätt uppenbar!
Men men, nu har vi dessa regler, så det är väl bara att ringa elfirman.
hmm, knepigt att ni får leka så med el men inte byta en propp=/Mikael_L skrev:Jag har inte kommenterat detta än. Sant är det förvisso.
Men i just vår verksamhet är det antingen jobb på kontoret, och då går inga säkringar, eller så har vi anslutit någon av våra apparatprototyper och ev jobb med öppna kåpor.
Vid dessa tillfällen kan det givetvis lätt gå en "propp", och anledningen brukar vara rätt uppenbar!
Men men, nu har vi dessa regler, så det är väl bara att ringa elfirman.
vore ju billigare att utbilda nån på företaget i proppbytarteknik