Göran.W
Helt säkert för någon hemma pulare lär ha svårt att gör det värre än den elektrikern.
I mitt hus har det bott en elektriker och jag har fått rätta till en hel del själv efter han.
Massor med dumheter hade han hittat på som jord på vit ledare fas på röd ledare som var jord för i tiden, lamp brytare som brutit nollan istället för fasen.
Listan kan göras mycket längre.
Det finns bra elektriker och elektriker som inte ens kommer i närheten av hemma pular nivå, det gäller bara hitta rätt..

Sen finns det elektriker som tror de är installationselektriker fastän de inte är det..:rolleyes:

Man får göra rätt mkt själv idag (inom el)
VArför skulle det vara farligt att tex slå av huvudströmmen och sedan mäta
att den är avslagen och byta tex ett uttag?
ampere ABL

Mikael_L
akjalam2 skrev:
Man får göra rätt mkt själv idag (inom el)
Näää ... inte ....

Inte om du menar el = starkström, vilket de fasta elinstallationerna i våra hus räknas som ...

Håller med Mikael_L helt i den frågan. Det är verkligen inte mycket man får göra egentligen.
Nej jag instämmer till fullo med tidigare diskussioner om att man borde få ha en elbehörighet-home-edition. Mest intressant här för min del är att t.ex. få sätta in en extra grupp i centralen för nya uttag istället för att behöva belasta existerande grupper onödigt hårt. Märker detta ganska ofta hos både privatpersoner och företag idag när jag är ute och installerar datorer och servrar. Tror det är mer riskabelt med flera av de belastningar som finns än vad jag skulle kunna orsaka genom att lägga in en ny grupp och dra nya ledningar till den.
Visst finns det alltid saker som man funderar på, men som flera av er redan sett här i forumet så tvekar jag aldrig på att dela mina funderingar med andra, och som tekniker vet man ju mycket väl att det inte finns en rimlig möjlighet att lära sig allt om allt, så även om jag fortfarande är ung och oerfaren har jag ändå vanan inne att fråga om hjälp när det behövs. Jag skäms inte för det, så därför vågar jag även säga att jag hempular med elen även om jag inte får, men jag gör inte saker som jag är osäker på...

Bjurran skrev:
Jag skäms inte för det, så därför vågar jag även säga att jag hempular med elen även om jag inte får, men jag gör inte saker som jag är osäker på...
jag har sett åtskilliga hempul som är mer eller mindre livsfarliga, ibland när man förklarar det för den som gjort det så tycker denne fortfarande att det minsann inte är något fel på hans exemplariska installation. jag tror iaf att en light-behörighet skulle göra att en del kopplar ändå mer, och felaktigt, än vad dom gör nu eftersom- "jag har minsann behörighet att koppla och installera och kan allt.."

Som sagts tidigare, det är inte det du vet att du inte kan som är farligt. Det är det som du inte vet att du inte vet. Det är viktigare att veta vad och varför det kan bli farligt än att "veta hur man gör". Om man utgår från kunskap om vilka riskerna är så är det större sannolikhet att det blir säkert.

Ammen

pellefant skrev:
jag har sett åtskilliga hempul som är mer eller mindre livsfarliga, ibland när man förklarar det för den som gjort det så tycker denne fortfarande att det minsann inte är något fel på hans exemplariska installation. jag tror iaf att en light-behörighet skulle göra att en del kopplar ändå mer, och felaktigt, än vad dom gör nu eftersom- "jag har minsann behörighet att koppla och installera och kan allt.."
Fast det är som sagt en sjuka som inte bara drabbar hemmapulare: http://www.byggahus.se/forum/el/9927...-eller-ok.html

pellefant skrev:
Jag tror iaf att en light-behörighet skulle göra att en del kopplar ändå mer, och felaktigt, än vad dom gör nu eftersom- "jag har minsann behörighet att koppla och installera och kan allt.."
Jag tror inte heller på en "Light-behörighet". Jag tror inte det räcker. Vi behöver många fler "light-behörigheter". Inför ett system med av flera mindre behörighetsmoment och en certifieringsprocess som består av både praktiska och teoretiska prov.

Ett utmärkt exempel ifrån verkligheten:

Skanska bygger hus. För att spara tid och pengar ville Skanska utbilda sina "byggjobbare" så att de klarade av att göra elinstallationerna själva. De satte sig ner och gick igenom vad det rörde sig om för arbetsmoment och tog sedan fram en särskild utbildning tillsammans med ett utbildningsföretag. Jag ser inget som helst problem i att ge Skanskas anställda en begränsad i det här fallet. De är specialutbildade för att utföra de arbetsuppgifter det är frågan om.

Givetvis skriker elektrikerförbundet i högan sky om hur farligt och svårt det är med el och vill absolut inte veta av något sånt. Bara "riktiga" elektriker skall koppla! Självklart handlar det inte om byggjobbarnas dåliga kunskaper, i så fall är det ju bara att revidera utbidlningen och skärpa examineringen, utan istället handlar det om pengar och arbetstillfällen. Stora besparingar för Skanska är stora inkomstbortfal för elfirmorna.

Nej, släng hela det nuvarande behörighetssystemet på soptippen. Skapa ett system med en massa olika behörighetsmoment, inför prov med en teoretisk del och en praktiskt del, och låt vem som helst oavsett bakgrund och praktik skaffa sig behörighet för de moment de så önskar.

Då kan jag som "tror" att jag behärskar grundläggande ellära, moment 1, 9 och 36 faktiskt prövas av en representant för elsäkerhetsverket på dessa moment och få svart på vitt att jag är helt ute och cyklar eller tvärrt om att jag faktiskt har koll. Sen kan jag helt lagligt utföra moment 1, 9 och 36 på egen anläggning.

För den som skall arbeta med elinstallation yrkesmässigt kan dessutom ytterligare krav på mer teori, praktik, försäkringar, osv, ställas.

Redigerat:
En skillnad mellan "bilkörning" och utfört eljobb är att när du har parkerat bilen hemma är "du" ofarlig för dina medtraffikanter, men efter ett felaktigt utfört eljobb är det farligt i alla tider (om ingen rättar till felet). Om man kopplar på sin egen anläggning eller någon annans spelar mindre roll, förr eller senare byter ju anläggningen ägare

Mycket paragrafer finns att tillgå i ämnet. De som representerar elföretag eller är anställda, värnar säkert om dem.

Det lilla som får göras av den oinvigde är också väl reglerat efter rekommendation från branschen, där man utgår från att gemene man knappt vet vad ett plus ett är.

Tänk om någon mot de etablerades intresse tar initiativ eller medverkar till att informationsmaterial sprids hur man praktiskt skall göra i fler installationssituationer. T ex en populärhandbok om hur elen i olika delar av en villa kan dras, en lathund för dimensionering och lite funktionskunskap.

Det borde kunna medverka till att positionerna flyttas fram för den enskilde, visserligen på bekostnad för branschen i övrigt.

elmont skrev:
En skillnad mellan "bilkörning" och utfört eljobb är att när du har parkerat bilen hemma är "du" ofarlig för dina medtraffikanter, men efter ett felaktigt utfört eljobb är det farligt i alla tider (om ingen rättar till felet). Om man kopplar på sin egen anläggning eller någon annans spelar mindre roll, förr eller senare byter ju anläggningen ägare
För att parafrasera: "Skillnaden mellan en bilreparation ... men efter en felaktigt utförd bilreparation är det farligt i alla tider. Om man reparerar sin egen bil eller någon annans spelar mindre roll, förr eller senare byter ju bilen ägare."

Det är inte en klockren jämförelse, men nära nog.

Att svetsa en bärande konstruktion på en bil, eller att reparera bromsrör/byta bromsslang eller dylikt skulle jag säga är jämförbart i farlighetsgrad med att koppla in en extra grupp i centralen i en villa. Fast den ena är helt oreglerat, och de andra omgärdat med en ett regelverk som gör det omöjligt för en "amatör" (alltså någon som inte avser att tjäna pengar på verksamheten) att ta sig igenom.

Och om någon vill påpeka att vi har bilprovning i landet så gärna för mig. Jag har inget emot att kunna göra jobbet själv och få det "godkänt" i efterhand (och jag tar då naturligtvis ansvaret för installationen). Men, även det var ju som sagt olagligt; om jag inte får *betalt* av den som godkänner, då går det helt plötsligt bra utan någon som helst relevant utbildning. (I mitt fall halvvägs genom maskintekniskt gymnasium.)

Jag tror inte jag skulle "svetsa" på min bil bara för att jag får, utan överlåter det med glatt hjärta till ett profs. Det går troligen snabbare och blir utan tvekan bättre och min bil får med största sannorlikhet ett längre liv och högre slutvärde. I min enfald tror jag att ett "profs" i 99% av fallen gör ett bättre jobb än en amatör. Gör det du är bra på och ta betalt för det och lej nån med andra kunskaper att göra det han är bra på, då får alla det både bättre och billigare i längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.