302 072 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Läs vad det står i ditt förs.bol. avtals paragrafer
det finstilta -det de alltid hänvisar till då de inte har lust att betala ut pengar
men de förs.bol jag talat med har ett sånt krav om behörig installatör
det finstilta -det de alltid hänvisar till då de inte har lust att betala ut pengar
men de förs.bol jag talat med har ett sånt krav om behörig installatör
Ja visst. Försäkringsbolaget kan kräva att arbetet skall vara utfört av en behörig installatör men det finns vad jag vet ingen lag som kräver detta. Dom skulle kunna kräva att installationen gjorts av en behörig installatör iklädd gul overall endast på onsdagar udda veckor om de ville. Men du hänvisar till nån lag som bolaget måste följa, vilken?Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det står i
ELSÄK.FS 2007:2
Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
Visst visst, men var står det att försäkringsbolaget bara får försäkra hus som har el installerad av behörig person? Mej veterligen får försäkringsbolaget försäkra vad fasen de vill.Elinstallatören skrev:det står i
*undrar smått hur f_n "eljuristen" kommunicerar med sina kunder egentligen?*
Till viss del har han dock rätt, försäkringsbolagen lär kunna kräva att ombyggnationer etc görs enligt gällande svensk lag. Det lär vara rätt svårt att avtala bort det. Det lär däremot bli kul att försöka se det tillämpas med tanke på hur mycket som byggs svart *S* en fullständigt omöjlig situation om det skall hårddras.
/Kent
Till viss del har han dock rätt, försäkringsbolagen lär kunna kräva att ombyggnationer etc görs enligt gällande svensk lag. Det lär vara rätt svårt att avtala bort det. Det lär däremot bli kul att försöka se det tillämpas med tanke på hur mycket som byggs svart *S* en fullständigt omöjlig situation om det skall hårddras.
/Kent
Absolut, men då är det f-bolaget som väljer att kräva detta. Inte för att de är tvingade av lagen. Men naturligtvis skulle premien bli astronomisk om elinstallationen tilläts se ut hur som helst. Så i praktiken så får lagen betydelse.
Japp, en annan mer kul och snarlik frågeställning är...
Krävs det behörighet för att koppla in en hembränningsapparat? *S*
/Kent
Krävs det behörighet för att koppla in en hembränningsapparat? *S*
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
normalt sett är jag en pratglad typ som inte bryr mig om för mkt
men jag vet hur lagar på många förhindrar mig att göra på olika sätt
å att jag måste neka det de vill ha gjort -om det inte är enl. förskrifter rät
men jag vet hur lagar på många förhindrar mig att göra på olika sätt
å att jag måste neka det de vill ha gjort -om det inte är enl. förskrifter rät
Men snälla, allt beror på hur man ställer frågor och hur bra man är på att sälja *S*
Varför lyckas t ex vissa advokater bättre i rätten än andra?
Eller varför säljer vissa människor bättre än andra?
Att någon ringt runt till diverse försäkringsbolag säger exakt noll och intet. kom med en säkert statiskt underbyggd undersökning istället så skall jag lyssna.
/Kent
Varför lyckas t ex vissa advokater bättre i rätten än andra?
Eller varför säljer vissa människor bättre än andra?
Att någon ringt runt till diverse försäkringsbolag säger exakt noll och intet. kom med en säkert statiskt underbyggd undersökning istället så skall jag lyssna.
/Kent
egentligen, vad har du för syfte med ditt paragrafrytteri? att få någon att ändra sig? bevisligen så är det rätt många som kopplar själva här enligt omröstningen, så dina inlägg blir nog mer som en droppe i havet..Elinstallatören skrev:
är det inte bättre att du går in för att serva de kunder som vill anlita dig? de som svarade på 1:a eller 2:a alternativet i omröstningen, just på detta forum finns det inte så många sådana, men ute i samhället kan jag lova dig att det finns mängder med folk som hellre vill anlita en elektriker än att greja själva då de inte känner sig säkra, gå in för att göra ett bra och säkert jobb åt dom istället för att reta på dig dom som ändå aldrig kommer anlita dig...