Hej

Jag håller på och installerar några nya utomhuslampor och använder mig av två st "dubbelströmbrytare" eller vad de nu heter. Glad i hågen skruvade jag i proppen... men den gick med en gång. Jag har kikat över mina kopplingar och jag tror att problemet ligger i hur jag har kopplat strömmen i mina dubbelströmbrytare.

Jag har köpt strömbrytarna på Biltema och det följde inte med något kopplingsschema vad jag kan se. Så jag undrar om någon kan tipsa mig om vad jag har gjort för fel?

Jag bifogar bilder

• DSC02984.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02985.jpg
    Skapa konto
Har du inte kopplat samman nollan och fasen redan på ingående samma kopplingsplint på den första brytaren? Det blir ju en perfekt kortslutning och då ska säkringen gå. Men eftersom jag inte vet hur biltemabrytarna ser ut kan jag ju ha fel.

Vet du vad du gör?

Bilderna är inte heltäckande, vad försöker du åstadkomma, en trappkoppling?

Ärligt talat:

Finns inte ett rätt där.

Ring en elektriker.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag försöker åstakomma fyra stycken strömbrytare till fyra st utomhuslampor. Jag trodde att jag visste vad jag gjorde men tydligen så gör jag inte det.

Nej fasen och nollan är inte ihopkopplade i plinten.

Fotografen skrev:
Ärligt talat:

Finns inte ett rätt där.

Ring en elektriker.
Nu är du ju taskig.. finns ETT rätt faktiskt.. han har kopplat ihop jordarna :o

Resten av kopplingarna är som Fotografen säger, helt tokigt. Och vad har du för kabel? Ser ut att hänga å dingla helt fritt.. Ser ut att vara nån typ av anslutningssladd?

lvm-lvm skrev:
Jag försöker åstakomma fyra stycken strömbrytare till fyra st utomhuslampor. Jag trodde att jag visste vad jag gjorde men tydligen så gör jag inte det.

Nej fasen och nollan är inte ihopkopplade i plinten.
Jo.. blå och brun sitter på samma plint! Detta är knappas tvåpoliga brytare = Du ska koppla ihop nollorna (blå) direkt med varandra som du gjort med jorden.. så kommer de säkert att funka bättre.

En elektriker låter som en bra ide.

Tack för tips.

oisan, och det blir till att byta kabel dessutom då dom är aldelles för korta för att det skall gå att utföra en korrekt installation inuti strömbrytarna......

Förutom de andra påpekade felen så plocka bort spikuppfästningen på kablarna och sätt ett par klammer istället med jämna mellanrum, En redig elkille får nog ta hand om de där...

Nu har jag sållat lite i den här tråden. Tagit bort inlägg som "bara" var sarkastiska etc.

Jag kan lugna alla oroade med att jag nu har skruvat ner grejerna...

Jag sa tidigare att det inte följde med någon instruktion på grejerna men när jag nu har tagit ner grejerna så ser jag att det är ett schema på baksidan av strömbrytarna och nu är jag nyfiken på hur det skall vara. Jag har märkt de olika in och utgångarna med 1,2 och 3 på ena bilden.

Är det så att fasen skall in på 1 och ut i 2 och 3, och sedan kopplar man ihop nollan på samma sätt som jorden?

• P_DSC02988.jpg
    Skapa konto
  • P_DSC02993.jpg
    Skapa konto
lvm-lvm skrev:
Är det så att fasen skall in på 1 och ut i 2 och 3, och sedan kopplar man ihop nollan på samma sätt som jorden?
Ja, det är helt korrekt.

För att slippa ringa elektrikern akut när jordfelsbrytaren löser ut kl 23 på fredag kvällen så bör du ha 2-polig brytning till dina ytterlampor (och även annan enfasig el utomhus). Du bryter då "nollan" också och därmed försvinner jordfelet som löste ut jordfelsbrytare.

Mikael_L
Paulo1 skrev:
För att slippa ringa elektrikern akut när jordfelsbrytaren löser ut kl 23 på fredag kvällen så bör du ha 2-polig brytning till dina ytterlampor (och även annan enfasig el utomhus). Du bryter då "nollan" också och därmed försvinner jordfelet som löste ut jordfelsbrytare.
Jag förstår tanken med det... men men ...
Använd rätt materiel utomhus samt montera det vettigt så ska det inte uppstå jordfel. Dvs gör rätt, så slipper man skydda sig från följderna ... ;)

Håller nog med Paulo1 om att en tvåpolig brytare, eller än hellre en separat jordfelsbrytare är en bra idé för utomhusinstallationer, men det är ju inte alltid det är praktiskt genomförbart på ett enkelt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.