302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag tycker det är mest synd om vanligt folk som tror det OK att koppla själv -att det intespelar nån roll
att utföra elarbeten SKALL utföras av elinstallatörer annars är det samma straff skala som mord
Läs elleverantörens avtal, samt försbolagens samt ellag
en sak att ingen vill informera om detta
elsäkerhets verket ger ut broschyrer -vid förfrågan
men vem vill veta sina skyldigheter??
det som står i lagen gäller ALLA
är det så folk inte gillar vår höga elsäkerhet så borde de väl själva angarera sig politiskt
men idag så är det inte ens en tvekan om vadsom gäller....
att utföra elarbeten SKALL utföras av elinstallatörer annars är det samma straff skala som mord
Läs elleverantörens avtal, samt försbolagens samt ellag
en sak att ingen vill informera om detta
elsäkerhets verket ger ut broschyrer -vid förfrågan
men vem vill veta sina skyldigheter??
det som står i lagen gäller ALLA
är det så folk inte gillar vår höga elsäkerhet så borde de väl själva angarera sig politiskt
men idag så är det inte ens en tvekan om vadsom gäller....
Det där har du fått lite om bakfoten. Det är inte samma straffskala som för mord för olaglig elinstallation, det kan det aldrig vara. Mord förutsätter att du har planerat att uppsåtligen döda en annan människa och dessutom genomfört det. Olaglig elinstallation kan ge böter eller fängelse i max ett år. Om någon blir skadad av din installation kan du dömas för vållande av kroppsskada eller vållande till annans död, men det gäller inte bara obehöriga, en behörig elektriker som gör en farlig installation som någon skadas av är precis lika ansvarig för det.Elinstallatören skrev:
Åja, nu överdriver du en hel del. Ta och läs vad lagen säger innan du hasplar ur dej saker som du uppenbarligen inte vet nåt om.Elinstallatören skrev:
Mord är till att börja med en överlagd handling. Att pula själv med elen är, oavsett om det är tillåtet eller inte, sällan i syfte att döda någon även om resultatet av okunskap kan bli det. Men det kommer alltid att finnas människor som gör saker som ligger bortom deras förmåga. Appropå mord. Att köra bil onykter och köra på en person så denne dödas räknas inte ens som mord i lagens mening. Inte ens som dråp. ALLA vet att det är olagligt och också ingen bra ide att köra bil onykter men ändå gör massor av människor det ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Man får mer än 2 år för mord.
Jag har iofs hört att om man gör ett riktigt dåligt hempul, så räknas en ev. skada man orsakar inte som en vårdlöshetsskada, utan som uppsåtlig. Dvs det kan vara skillnaden mellan vållande till annans död eller dråp/mord. Man kan tydligen dömmas för att uppsåtligt skadat eller dödat någon om dte kan visas att man varit likgiltig för ev. konsekvenser av ens handlande.
Jag tror att det handlar om lägen där man mot eget bättre vetande bryter mot säkerhetsbestämmleser. Typ drar oisolerad tråd i rummet. Eller kopplar in spisen med ringledningstråd trots att man vet att den inte får användas för det.
Jag har iofs hört att om man gör ett riktigt dåligt hempul, så räknas en ev. skada man orsakar inte som en vårdlöshetsskada, utan som uppsåtlig. Dvs det kan vara skillnaden mellan vållande till annans död eller dråp/mord. Man kan tydligen dömmas för att uppsåtligt skadat eller dödat någon om dte kan visas att man varit likgiltig för ev. konsekvenser av ens handlande.
Jag tror att det handlar om lägen där man mot eget bättre vetande bryter mot säkerhetsbestämmleser. Typ drar oisolerad tråd i rummet. Eller kopplar in spisen med ringledningstråd trots att man vet att den inte får användas för det.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Ansvarsbestämmelser
1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §, eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap. 1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 17 §.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2006:926).
2 § Till ansvar enligt denna lag döms inte om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
3 § Den som har åsidosatt ett vitesföreläggande döms inte till ansvar enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet.
4 § Elektriska anläggningar, anordningar avsedda att anslutas till en elektrisk anläggning eller elektrisk materiel som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt
vill de kan de alltså gå på 2§ vilket ger:
13 kap. Om allmänfarliga brott
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grov mordbrand dömas till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller eljest inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet.
3 § Den som åstadkommer explosion, översvämning, ras, skeppsbrott, flyg- eller tågolycka eller annan sådan ofärd och därigenom framkallar fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för allmänfarlig ödeläggelse till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år.
Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid. Lag (1993:207).
som är utdrag från brottsbalken
1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §, eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap. 1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 17 §.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2006:926).
2 § Till ansvar enligt denna lag döms inte om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
3 § Den som har åsidosatt ett vitesföreläggande döms inte till ansvar enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet.
4 § Elektriska anläggningar, anordningar avsedda att anslutas till en elektrisk anläggning eller elektrisk materiel som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt
vill de kan de alltså gå på 2§ vilket ger:
13 kap. Om allmänfarliga brott
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grov mordbrand dömas till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller eljest inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet.
3 § Den som åstadkommer explosion, översvämning, ras, skeppsbrott, flyg- eller tågolycka eller annan sådan ofärd och därigenom framkallar fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för allmänfarlig ödeläggelse till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år.
Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid. Lag (1993:207).
som är utdrag från brottsbalken
Om det är en så felaktig installation att det lagförs under brottsbalken spelar det ingen roll om det skett med behörighet, under en annans behörighet eller helt hempulat. Jag tror till och med att det är större risk att bli dömd till fängelse om man har behörighet, då uppsåtet i så fall kan räknas som grövre då man bevisligen har kunskap att medvetet utföra en livsfarlig installation.
/m
/m
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ok
det kanske är lägre straff för de som inte har körkort och kör ihjäl nån med?...........
en seriös elinstallatör vet om vad risker som finns och gör inga livsfarliga/dåliga installationer
det kanske är lägre straff för de som inte har körkort och kör ihjäl nån med?...........
en seriös elinstallatör vet om vad risker som finns och gör inga livsfarliga/dåliga installationer
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
elinstallatören>Sluta lek jurist då det faktiskt saknas rättsfall som visar hur detta skall tillämpas och då du dessutom blandar rätt friskt mellan vilka eventuella brott någon eventuellt skulle ha begått.
Skall du leka jurist så var snäll och berätta lite mer då än att citera lagtexter, det kan liksom vilken idiot som helst göra, detär sammanhanget som är av intresse.
/Kent
Skall du leka jurist så var snäll och berätta lite mer då än att citera lagtexter, det kan liksom vilken idiot som helst göra, detär sammanhanget som är av intresse.
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mig spelar det inte så stor roll
jag är ingen lagvrängare men vet att det blir strängare framöver
jag visste inte själv det var så starkt brott förrän jag satte mig in i det
jag tycker det är synd de som inte vet om -får ingen erstättning ev straff?
det sämsta är väl att ingen vill informera om vad som gäller
det är helt klart lagbrott och de kan bara vägra ersättning -åtala
vi som företagare måste spara påapper på de jobb vi gjort i tio år så vi kan dörigenom bli ansvariga
har man gjort det själv/lejt någon svart saknas papper
sen så finns det fall se i valdemarsvik där han fick två år och ingen ersättning
det stod här på byggahus.se om det
det finns nog många fler fall.........
jag vill jobba å koppla el jag...............
jag är ingen lagvrängare men vet att det blir strängare framöver
jag visste inte själv det var så starkt brott förrän jag satte mig in i det
jag tycker det är synd de som inte vet om -får ingen erstättning ev straff?
det sämsta är väl att ingen vill informera om vad som gäller
det är helt klart lagbrott och de kan bara vägra ersättning -åtala
vi som företagare måste spara påapper på de jobb vi gjort i tio år så vi kan dörigenom bli ansvariga
har man gjort det själv/lejt någon svart saknas papper
sen så finns det fall se i valdemarsvik där han fick två år och ingen ersättning
det stod här på byggahus.se om det
det finns nog många fler fall.........
jag vill jobba å koppla el jag...............
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
här är den sidadet stod på om här på bygga hus.
http://www.byggahus.se/forum/el/6422-eldragning-i-hela-villan.html
ett fall iaf som det stått om i press m.m
http://www.byggahus.se/forum/el/6422-eldragning-i-hela-villan.html
ett fall iaf som det stått om i press m.m
Mycket text blev det. Jag måste dock få påpeka följande.
För att kunna tillämpa denna paragraf krävs att man tittar noga på vad som står i brottsbalken.
Nyckelordet här är anlägger dvs man har i gärningen haft ett uppsåt att orsaka skada/brand. Vad man avser här är att täppa till möjligheten att åberopa lindrigare påföljd genom att förbigå brottsbalken, när avsikten med ev obehörig elinstallation varit att anlägga brand.
Att tolka lagar och paragrafer på 'hempularvis' utan tilläplig högskoleutbildning och praktik brukar leda till väldigt konstiga resultat!
För att kunna tillämpa denna paragraf krävs att man tittar noga på vad som står i brottsbalken.
Nyckelordet här är anlägger dvs man har i gärningen haft ett uppsåt att orsaka skada/brand. Vad man avser här är att täppa till möjligheten att åberopa lindrigare påföljd genom att förbigå brottsbalken, när avsikten med ev obehörig elinstallation varit att anlägga brand.
Att tolka lagar och paragrafer på 'hempularvis' utan tilläplig högskoleutbildning och praktik brukar leda till väldigt konstiga resultat!
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo man kan tolka på olika hempularvis då juh
men de kan tydligen tillämpa det i brotts balken då han i valdermarsvik fick två år i fängelse
man kopplar inte el i uppsåt att orsaka brand men de menar väl på att han orsakat skada på egendom
så pass allvarligt och med oaktsamhet -kanske
det står ju också att vid mindre brott så ger det mellan ett och tre år
så det är väl den biten de ser på då
men de kan tydligen tillämpa det i brotts balken då han i valdermarsvik fick två år i fängelse
man kopplar inte el i uppsåt att orsaka brand men de menar väl på att han orsakat skada på egendom
Vart ser du att han fick två års fängelse. Varken i NT eller hos Elsäkerhetsverket står det något om något fängelsestraff. Bor i närheten av Valdemarsvik och borde ha hört talas om det i sånt fall.Elinstallatören skrev:jo man kan tolka på olika hempularvis då juh
http://www.elsakerhetsverket.se/ark...elkoppling.5.60a759a611147b1cd6180004695.html