E
öppnade du länken jag lade ut här?
i så fall har han ljugit om det fallet.................
jag bor ju inte i närheten men då han hänvisar til pressen så trodde jag det var ok
sen vet jag inte hur de bedömt
öppna den länk jag lagt ock kolla efter de uppgifter som det står där

Märkligt sätt att skriva men snarlikt med någon som omnämnts en del tidigare i denna tråden...
Gissar jag helt fel? *ler*

/Kent som är något trött på denna diskus nu.

Redigerat:
elinstallatören>Det står inte ett förbaskat dugg om några två års fängelse i den tråden och om du hänvisar till saker så får du stå för det. Ge upp och fortsätt koppla såsom du vill. Dock inte hemma hos mig.

/K

Elinstallatören skrev:
jo man kan tolka på olika hempularvis då juh
men de kan tydligen tillämpa det i brotts balken då han i valdermarsvik fick två år i fängelse
man kopplar inte el i uppsåt att orsaka brand men de menar väl på att han orsakat skada på egendom
så pass allvarligt och med oaktsamhet -kanske
det står ju också att vid mindre brott så ger det mellan ett och tre år
så det är väl den biten de ser på då
Eftersom du framhärdar så plöjde jag ner i lagtexten. För det första så missar du att Elinstalltaörsförordningen med följande text:

Straffbestämmelser

13 § Bestämmelser om straff för den som bryter mot 6 eller 7 § eller en föreskrift meddelad med stöd av 8 § finns i 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen (1997:857). Förordning (1997:860).

dvs obehörig elinstallation alltså inte hänvisar till 13 kap. 2 § utan till 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen dvs texten

3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap. 1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 17 §.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2006:926).

men observera att hänvisningen till 2 kap 17§ i Ellagen inte är tilläplig eftersom det är 6 och 7§ i Elinstallatörsförordningen som avses.

Till ansvar döms endast om brotten anses som icke ringa vilket normalt brukar innebära att man anser att skada åsamkats som man därmed är ansvarig för.

E
ok
men för att avsluta den här disusionen
jag läste om straff på två år iaf -vart antecknade jag inte.....
men att det förändras med ersäötningar från förs.bol. och att det inte framkommit
för folk vad som gäller med ellagar tycker jag dte är oerhört tråkit
sen kan elbolagen -kraftleverantör- klippa strömmen om det framkommit det skett
installationer av EJ behörig eleltriker
det står i avtalet : NÄT2004N §3.6 , NÄT2004K
ett avtal som kunden accepterat

Jaha du "eljuristen". Kan du hänvisa till rättsfall där då? *S*
Kort sagt, sluta prata om saker du inte har den minsta aning om.

/Kent

E
idag är ju fastighets ägaren ansvarig får elinstallationen i sin fastighet
vem som sen är `den skyldige´ då han lejjt nån svart vet jag inte
men vid skada så kan han ju stämma den som gjort det svart
har det varit ett företag så har de ju försäkringar..........
sen står det ju i kap 12 ansvars bestämmelser i §2 om att brottsbalken gäller
sen det om `ringa brott´ ger straff det är väl hur de bedömmer fallet

man kan ju undra varför det finns en lag samt avtal som inte många vet om förän det händer nått

E
snickarboden- har du läst ditt avtal med din kraft leverantör?
vet du vilket avtal du accepterat?
jag kan inte hänvisa till fall där de stängt av elen för -idag
vet bara att de kan kilppa om kunden begår avtalsbrott
sen vét jag också att det finns företager som anmäler när de vet detär svart jobb....
jag har inte ambitionen att göra så men kraftleverantören kollar upp samt styr upp så det blir vitt utfört...

"eljuristen" eller sk Elinstallatör>Jadå och de har även noll anmärkningar emot min installation.
Om du inte kan hänvisa till något så tycker jag att du skall milt sagt hålla tyst istället för att haspla ur dig en massa som du läst någonstans. Sen har elbolagen noll med hur jobb beskattas att göra, det enda de är intresserade av är att det är behöriga elektriker som står för jobben. Vad då styr upp så dt blir utfört vitt?
Är det inte vettigare om du svarar på min fråga som jag ställde tidigare dvs om du är den som kommenterades tidigare i denna tråden? Nåt äger mig nämligen att mitt antagande kanske inte är helt fel där.

/K

E
det ärinte beskattningen de tänker på utan vad ellagen säger
iaf i paragraf 3.6 s åstår detska vara behörig installatör
jag harngen fall jag kan hänvisa till................tyvärr
men vet at tex förbol. ersätter mellan 5-75% av värdet iaf
jo att jag har tex fått jobb då det då kraftbolaget gett fastighets ägaren att det måste vara en behörig.
vilken kommentar tänkte du på då närdet hänvisades till mig...?
vilketantagande menade du?

"eljuristen">Vad tusan har då det med om jobbet utförts svart eller vitt med saken att göra???????
En behörig kan mycket väl jobba svart eller gratis om man så vill, och det enda som möjligen är intressant från kraftleverantörens är om denne är behörig. Håll isär begreppen eller håll tyst om saker som du inte har den minsta aning om.

Möjligt jag minns fel i vilken tråd men ditt sätt att skriva får mig osökt att tänka på en viss person som på sin hemsida jobbat hela sitt liv med el och kommer från finland. Det lär inte finnas så många som skriver som du...

/K

Men inte var väl han bosatt i Jämtland, hoppas jag

E
jo på ett vitt jobb så finnsdet en som har behörighet samt försäkring
vilket ligger i kraft lev. intresse Om det -mot förmodan skulle hända nått.
så jobbar jag svart som har behörighet så får jag skate myndigheterna på mig......
sen tror jag inte förs.bol. vill ersätta nått jag inte har papper på jag står för lixom
det är inte bara en som bryr sig om vad som finns i den här branschen

sen skriver jag som en som kommer frånfinland
jo norrläning är jag men inte finne .....*L*

E
pefo- har du läst det om vem som får utföra arbete med el?

Elinstallationsarbetets utförande

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

8 § Elsäkerhetsverket får, i den mån det är påkallat från elsäkerhetssynpunkt, meddela ytterligare föreskrifter rörande elektriska starkströmsanläggningar, anordningar som är avsedda att anslutas till sådana anläggningar och elinstallationsarbete. Förordning (1992:1234

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.