Jag har varit med om en elbrand. I en stor, nästan helt hempulad, elinstallation. Detaljen är bara den att just det som brann var installerat av en elfirma - och detta en välrespekterad sådan med goda referenser.
Inspektion av anläggningen visade dessutom ett antal fel. I DERAS INSTALLATIONER.

Vad var efterföljderna av besiktningen? Dvs blev det någon konsekvens av hemmapulet, gällde försäkringen och blev det några konsekvenser för elfirman?

Rörande det med kontroller av elanläggningen så varför inte införa ett krav på elbesiktning vid försäljning av fastigheter? Det har ju införts krav på energibesiktning och en elbesiktning skulle troligen uppskattas av många köpare, försäkringsbolag samt elektriker. Dessutom är det väl vid tillträde av en fastighet som det kan vara lämpligt att fräscha upp elanläggningen?

Har sen någon hempulat så lär det märkas vid en sådan elbesiktning, är det gjort korrekt så påverkar det inget, är det fullt med konstiga och kanske farliga lösningar så får man mindre betalt för fastigheten. Fördelarna för köparen är så uppenbara så det behöver väl inte nämnas?

/Kent

Frågan är bara vem som efter en total "elbesiktning" blir ansvarig. Då den som gör den inte kan bryta upp väggar för at kolla rör mm så blir det svårt. Om detta skulle gå att göra så borde det även gå att köra en komplett installation och sedan betala för någon behörig för en besiktning. Och den delen har det skrivits många meter om varför det inte går.

Lysande, mer sysselsättning åt Sveriges elektriker ;) Allvarligt talat, köparen har redan skyldigheten att försäkra sig om anläggningens status. Kostar verkligen elhempuleri försäkringsbolagen speciellt stora summor årligen? Jag har inte fått den uppfattningen iaf...

Hempuleri är nog mera en personsäkerhetsfråga.

när jag diskuterat det där med elbesiktningar med försäkringsbolag så är dom inte intresserade av att ha samma upplägg som med en byggbesiktning vid köp av ett begagnat hus, förmodligen för att det inte dör/skadas så många per år att det bär sej ekonomiskt!
däremot finns det gott om vattenskador så i det fallet bär sej det med besiktning?
jag tycker inte att en elbesiktning är bortkastad, särskilt om det är ett äldre hus. exvis om det är gammal rutten kulo och nya ägaren ska bygga om, för börjar man riva i den så får man ofta riva den hela vägen. så för köparen finns det ju en "prutmån" på vad en ny elinstallation kostar, eller åtminstone innan köpet veta kostnaden för elen.

BobbyEwing skrev:
Vad var efterföljderna av besiktningen? Dvs blev det någon konsekvens av hemmapulet, gällde försäkringen och blev det några konsekvenser för elfirman?
"Tyvärr" var skadorna så små (begränsade sig i princip till den felande installationen och det som råkade befinna sig i närheten) att det inte var lönt att anmäla till något försäkringsbolag. Elfirman har ingen här haft tid och ork att tjaffsa med, men Polisen (som dök upp strax efter brandkåren för att meddela att jag i egenskap av företrädare för företaget som hyr lokalen var misstänkt för allmänfarlig vårdslöshet... Otroligt produktivt arbete och väl spenderad polistid när de annars inte ens kommer förrän dagen efter när man ringer om ett pågående inbrott!) fick namnet på dem iaf.

kika på den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=D45m_h2cDtw&NR=1
där har det minsann kopplats friskt!!! även i servisledningen före mätaren har nån rotat.. kan inte vart skoj för den snubben då dom har så hårda regler i USA så han sitter väl i finkan.. men det såg ju rent förjävligt ut också...

Personligen ser jag inget direkt farligt eller märkligt i den tråden mer än ursprungsinläggets fråga så du får gärna förklara vad du menar? Och nej, ursprungsinlägget är inte farligt elelr så utan en allmän fråga.

/Kent

citat ur frågeställningen:
"Hur fanken skall jag koppla in takfläkten i detta nystan? Kablar kommer in i dosan från alla vädersträck. Alla blå kablar, förutom en, är hoptvinnade med varandra. Likadant med alla svarta kablar. Mitt i allt kommer det ut två gulgröna jordkablar med varsin fin röd hatt längst ut. Ja, för att inte tala om den ytterst dekorativa helgröna och halvt övermålade kabeln med en röd hatt. Det jag behöver för att ansluta min takfläkt är en brun och en blå kabel.

Skall det verkligen se ut så här? Jag tycker att det ser ut som en hawaiilösning."

som jag tyder det tänker han koppla själv fast han tycker det ser ut konstigt med alla trådar i en takdosa, han vill ha en brun och en blå kabel (inte tråd/part?) att ansluta med. om man har den kunskapen så bör man nog inte försöka sej på att koppla in själv- med risk att det blir fel någonstans, sen så är det lite konstigt att jorden är avbruten i dosan...

citat ur två inlägg i länkad tråd:
"Blå mot blå = nolla
Brun mot grön = tändtråd
Gul-Grön mot godset i fläkten = jord"

"Nu skev jag inte att den skulle jordas, Men om jag nu skulle vilja jorda den, skulle jag inte få det för inte väggutagen inte är jordade?"

Redigerat:
Det här forumet är väl inget undantag från internet-regel nr.1: Eftersom alla tillåts yttra sig så tro inte på allt skrivs & sägs.

snaggletooth skrev:
Det här forumet är väl inget undantag från internet-regel nr.1: Eftersom alla tillåts yttra sig så tro inte på allt skrivs & sägs.
precis! jag hoppas verkligen att ingen tar mig på orden om jag skulle skriva t.ex. "gå och pissa i ett ställverk"
och den nämnda tråden var väl ändå inte den värsta av frågorna..

ja det finns värre exempel, jag ville bara visa att "vanligt" folk tror sej besitta elkunskaper och därför törs dom hempula med sin el (och även ge andra råd)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.