302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Vad är det som är så svårt med att ringa en elfirma???? Gå in på eniro och sök telefonnummer bara. DET ÄR OLAGLIGT FÖR OBEHÖRIGA ATT UTFÖRA ELINSTALLATION. Du kan bli dömt till fengelse faktisk !! eller DÖ......
Om ett proffs gör installationen åt dig så blir det troligtvis rett på första forsök. !!! Om inte så har du garanti.
Alla som arbetar med el vet att kapbiten debiteras kunden. Det är helt normalt. Vad om han skulle kapa för kort då ?? Skulle du villa ha en dosa extra ??eller en skarv på jordkabeln som kostar som 5 meter extra kabel ??? Nix man kapar någon meter för långt alltid.
Polsk behörighet hör inte hemma i sverige. Du har endå inte lov att arbeta i Sverige utan du får ta tillägg här och få Svensk behörighet.
Skärpning killar. El dödar varje år barn, barnbarn samt vuxna
Om ett proffs gör installationen åt dig så blir det troligtvis rett på första forsök. !!! Om inte så har du garanti.
Alla som arbetar med el vet att kapbiten debiteras kunden. Det är helt normalt. Vad om han skulle kapa för kort då ?? Skulle du villa ha en dosa extra ??eller en skarv på jordkabeln som kostar som 5 meter extra kabel ??? Nix man kapar någon meter för långt alltid.
Polsk behörighet hör inte hemma i sverige. Du har endå inte lov att arbeta i Sverige utan du får ta tillägg här och få Svensk behörighet.
Tagga ned ElvisElvis skrev:Vad är det som är så svårt med att ringa en elfirma???? Gå in på eniro och sök telefonnummer bara. DET ÄR OLAGLIGT FÖR OBEHÖRIGA ATT UTFÖRA ELINSTALLATION. Du kan bli dömt till fengelse faktisk !! eller DÖ......
En sak som faktiskt är mer irriterade än versaler i postningar är inlägg som kommer från författare som inte sätter sig in i sammanhanget innan de postar sina svar.
Sedan är det inte alls olagligt för obehöriga att utföra elinstallation. Det finns gott om yrkesfolk utan behörighet,som varje dag, helt lagligt, utför elinstallationer under någon annans behörighet.
Ja jag ska tagga ned, MEN DU HAR FEL I ALLT DU SKRIVER. om du är lärling kan du jobba tillsammans med en behörig. Han måste minst vara B behörig. Obehöriga har inte lov att utföra elarbeten. Det den som är obehörig har lov att göra är typ byta ett trasig vägguttag, lamputtag eller strömbrytare men endast om du har kunskapen om hur man gör det. Det kommer ju att synas om du hade den kunskapen nästa gång någon annan ser det du gjort eller någon har dött !!!
Nej, det är inte så många olyckor med el i Sverige. Det kommer nog faktisk av att de allra flesta ringer en elektriker, eller känner en som fixar det åt dom billigt..... Det är ur elsynpunkt nästan bra det.
När det gäller behörighet så är det nog så att du måste komplettera din behörighet för det land du ska arbeta i , då många länder har nationella anpassningar i regelvärket.
Nej, det är inte så många olyckor med el i Sverige. Det kommer nog faktisk av att de allra flesta ringer en elektriker, eller känner en som fixar det åt dom billigt..... Det är ur elsynpunkt nästan bra det.
När det gäller behörighet så är det nog så att du måste komplettera din behörighet för det land du ska arbeta i , då många länder har nationella anpassningar i regelvärket.
Elvis, här kan du se dom olika behörigheterna.
Det är normalt bara 1 som har behörigheten för hela elfirman.
I dag får man inte B behörighet utan AB, ABL, ABH, BB1, BB2
Så gravedigger har helt rätt i allt han skriver.
Och ja, man måste "söka" behörighet i det land man ska arbeta i kraven är mycket olika i olika länder.
Och helt klart är det viktigt att man vet vad man sysslar med när det gäller el.
Det är normalt bara 1 som har behörigheten för hela elfirman.
I dag får man inte B behörighet utan AB, ABL, ABH, BB1, BB2
Så gravedigger har helt rätt i allt han skriver.
Och ja, man måste "söka" behörighet i det land man ska arbeta i kraven är mycket olika i olika länder.
Och helt klart är det viktigt att man vet vad man sysslar med när det gäller el.
Själv jobbar jag varje dag med el, men inte har jag ngn behörighet för det inte! Har inte orkat kvittera ut ngn. För det första så kostar det pengar och för det andra behöver jag ingen då jag jobbar på en annans behörighet. Vet inte hur många vi är som jobbar på den behörigheten, men rätt så många..
Gravedigger skriver följande: " Sedan är det inte alls olagligt för obehöriga att utföra elinstallation " Det kan jag tyvärr inte hålla med om. Är du obehörig får du inte utföra elinstallation. Själv är jag behörig eftersom jag har den nödvändiga utbildningen och kunnandet mm. Kan jag inget dvs obehörig ska jag låta bli!
Men jag tror att jag förstår vad du menar med obehörig.. Det är själva kvitteringen på utbildningen du menar, alltså AB, ABL, ABH, BB1, BB2.. Annars skulle inte många få beträda tex driftrum eller liknande med skylten obehöriga äga ej tillträde..
Gravedigger skriver följande: " Sedan är det inte alls olagligt för obehöriga att utföra elinstallation " Det kan jag tyvärr inte hålla med om. Är du obehörig får du inte utföra elinstallation. Själv är jag behörig eftersom jag har den nödvändiga utbildningen och kunnandet mm. Kan jag inget dvs obehörig ska jag låta bli!
Men jag tror att jag förstår vad du menar med obehörig.. Det är själva kvitteringen på utbildningen du menar, alltså AB, ABL, ABH, BB1, BB2.. Annars skulle inte många få beträda tex driftrum eller liknande med skylten obehöriga äga ej tillträde..
Med behörig menas i det här sammanhanget naturligtvis -behörig installatör- det har ingen direkt koppling till om man är behörig att tex. gå i i ett driftrum. Och än en gång det är ytterst få av dom yrkesarbetande elektrikerna som har behörighet ( i mening av elsäkerhetsverket utgiven behörighet)
Vad gäller egentligen för "praktik" i elsäkerhetsverkets bemärkelse? Jag menar, hur kontrolleras vad man faktiskt har gjort under sin praktik? Måste praktiken utgöra en heltidssysselsättning under den föreskrivna tiden? Insåg efter lite tittande på deras hemsida att jag "bara" behöver praktik i tre år för en AB-behörighet, eller två år för ABL, dvs jag har den utbildning som krävs, men jag har ingen större lust att sluta jobba i flera år för att klamra kabel med lärlingslön 
I frågan tycker jag dock det är en utmärkt idé att försöka införa ett system där folk kan tillåtas göra arbeten i hemmet som sedan kan kontrolleras av oberoende kontrollanter. Systemet som finns idag är konstigt på många sätt och det är svårt att undvika att dra växlar till lobbying och skråmentalitet. Om jag vore elektriker så skulle jag mycket hellre se en marknad där folk köper mina tjänster för att de tycker att min kompetens är värd att betala för, än som idag, att de betalar för att de är tvingade enligt lag. I min bransch är jag inte skyddad av lagar som tvingar mina kunder att anlita någon med min utbildning och erfarenhet, de kan fritt välja att anlita någon från gatan. Ändå kan jag debitera ansenliga summor i timmen, enbart för att jag besitter en kompetens som ett fåtal innehar och som företagen efterfrågar. Om ett system infördes där man tillät folk att göra sina egna elinstallationer på ett säkert sätt och det ledde till att elektriker skulle stå utan jobb så skulle det ju faktiskt endast innebära att dessa elektrikers kompetens inte är tillräckligt värdefull. Eller, som det heter på ren marknadsekonomiska: Tough shit. Ett yrke ska inte behöva understödjas av lagar för att kunna existera i en fri marknad.
Ser man det ur ett större perspektiv så tycker jag i alla lägen det är fel när staten begränsar vad individer får eller inte får göra med sin egendom (särskilt när de ändå avkräver ansvar för säkerheten av individen), men den diskussionen är mycket större än att bara beröra elinstallationer.
I frågan tycker jag dock det är en utmärkt idé att försöka införa ett system där folk kan tillåtas göra arbeten i hemmet som sedan kan kontrolleras av oberoende kontrollanter. Systemet som finns idag är konstigt på många sätt och det är svårt att undvika att dra växlar till lobbying och skråmentalitet. Om jag vore elektriker så skulle jag mycket hellre se en marknad där folk köper mina tjänster för att de tycker att min kompetens är värd att betala för, än som idag, att de betalar för att de är tvingade enligt lag. I min bransch är jag inte skyddad av lagar som tvingar mina kunder att anlita någon med min utbildning och erfarenhet, de kan fritt välja att anlita någon från gatan. Ändå kan jag debitera ansenliga summor i timmen, enbart för att jag besitter en kompetens som ett fåtal innehar och som företagen efterfrågar. Om ett system infördes där man tillät folk att göra sina egna elinstallationer på ett säkert sätt och det ledde till att elektriker skulle stå utan jobb så skulle det ju faktiskt endast innebära att dessa elektrikers kompetens inte är tillräckligt värdefull. Eller, som det heter på ren marknadsekonomiska: Tough shit. Ett yrke ska inte behöva understödjas av lagar för att kunna existera i en fri marknad.
Ser man det ur ett större perspektiv så tycker jag i alla lägen det är fel när staten begränsar vad individer får eller inte får göra med sin egendom (särskilt när de ändå avkräver ansvar för säkerheten av individen), men den diskussionen är mycket större än att bara beröra elinstallationer.
min "praktik" var 7 år på ABB med allt möjligt som tex elmotorer,traverser,vattenkraftstationer, hög och lågspänningsställverk.
i intyget till elsäkerhetsverket stog det ungefär så. det gav mej en AB-behörighet utan diskussion, kommentaren var att har du jobbat på ABB med sådant så gäller det även hsp. men en del praktik kan ju tyvärr bara bestå av kabeldragning och najning på stege
om nu "vanligt" folk skulle göra sina elinstallationer själva så krävs det ju som du menar kontrollanter, dessa ska ha en utbildning och "licens" för besiktningar vilket leder till att dom kan "bestämma" sin timtaxa vilken förmodligen skulle vara betydligt högre än en elektriker och i vissa fall kräva flera kontroller under installationen. så jag gissar att vinsten inte skulle bli alltför stor jämfört med att leja en elektriker, förvisso finns det kunniga "svensson" som klarar det mesta, men många har inte kunskaper eller vill inte lyssna utan gör som dom själv vill...vilket renderar extra besök av inspektören...
i intyget till elsäkerhetsverket stog det ungefär så. det gav mej en AB-behörighet utan diskussion, kommentaren var att har du jobbat på ABB med sådant så gäller det även hsp. men en del praktik kan ju tyvärr bara bestå av kabeldragning och najning på stege
om nu "vanligt" folk skulle göra sina elinstallationer själva så krävs det ju som du menar kontrollanter, dessa ska ha en utbildning och "licens" för besiktningar vilket leder till att dom kan "bestämma" sin timtaxa vilken förmodligen skulle vara betydligt högre än en elektriker och i vissa fall kräva flera kontroller under installationen. så jag gissar att vinsten inte skulle bli alltför stor jämfört med att leja en elektriker, förvisso finns det kunniga "svensson" som klarar det mesta, men många har inte kunskaper eller vill inte lyssna utan gör som dom själv vill...vilket renderar extra besök av inspektören...
efter 5 tillfällen en kontrollant (som kan vara en vanlig elektriker med en extrautbildning) har gjort en kontroll av svenssons hempul och det är godkänt varje gång, så kan man ju kvittera ut sin hempularlicens, som gäller inom den egna fastigheten, och i de områden man har gjort det praktiska arbetet och fått det godkänt.pellefant skrev:om nu "vanligt" folk skulle göra sina elinstallationer själva så krävs det ju som du menar kontrollanter, dessa ska ha en utbildning och "licens" för besiktningar vilket leder till att dom kan "bestämma" sin timtaxa vilken förmodligen skulle vara betydligt högre än en elektriker och i vissa fall kräva flera kontroller under installationen. så jag gissar att vinsten inte skulle bli alltför stor jämfört med att leja en elektriker, förvisso finns det kunniga "svensson" som klarar det mesta, men många har inte kunskaper eller vill inte lyssna utan gör som dom själv vill...vilket renderar extra besök av inspektören...
det kan ju finnas olika nivåer, jag tycker t.ex. inte att det ska vara fritt fram att dra helt ny el i hela kåken om man tidigare bara satt upp ett extra vägguttag och kanske kopplat in en luftvärmepump och fått "licens" för det..
så nog måste det finnas flera nivåer även på en eventuell hempularlicens.
ger man sig på att dra om all el, eller att lägga i ny el själv i ett nybygge, och får det godkänt, så har man ju nödvändiga kunskaper som krävs för alla förekommande arbeten inom hemmet, men man bör även göra nåt slags teoriprov också, t.ex. om farorna med PEN, trefaslära, utlösningsvillkor, selektivitet, dimensionering.
jag tycker att det låter krångligt, ska då svenne få en licens för att sätta upp ett uttag, sen när han har den så sätter han nästa gång utan kontroll ett likadant (inomhusuttag) utomhus med EKRK kabel- för han har ju licensen!
det scenariot har jag sett i verkligheten, samt att samme svenne klippt jorden i kabeln fast armaturen ska jordas!
det scenariot har jag sett i verkligheten, samt att samme svenne klippt jorden i kabeln fast armaturen ska jordas!
Alla exempel som ni elektriker kommer med, som det om "Svenne" som satte ett inomhusuttag ute och klippte jorden bevisar ju bara en sak: Dagens regler hindrar ingen från att göra korkade saker: Korkade människor kommer alltid att göra korkade saker oavsett vilka regler som finns. "Svenne" kanske till och med hade förstått att det var dumt om han på laglig väg hade kunnat ringa till en el-konsult och fråga innan han skred till verket.
Vad dagens system gör, förutom att inte på något sätt hindra puckon från att utsätta sig själva och sin familj för livsfara, är att det straffar de personer som har tillräcklig kunskap men som, eftersom de inte har för avsikt att jobba som elektriker professionellt, inte har praktik. Jag tror endast situationen skulle bli bättre och säkrare med ett annat system enligt vad som föreslås och jag tror faktiskt inte heller att elektrikerbranschen skulle gå under om en del av privatjobben försvann (och i viss del ersattes av konsultation).
Vad dagens system gör, förutom att inte på något sätt hindra puckon från att utsätta sig själva och sin familj för livsfara, är att det straffar de personer som har tillräcklig kunskap men som, eftersom de inte har för avsikt att jobba som elektriker professionellt, inte har praktik. Jag tror endast situationen skulle bli bättre och säkrare med ett annat system enligt vad som föreslås och jag tror faktiskt inte heller att elektrikerbranschen skulle gå under om en del av privatjobben försvann (och i viss del ersattes av konsultation).
jag tror inte att den svennen skulle ringt och betalat en konsult för att komma ut och instruera honom så han skulle få veta hur han skulle koppla in armaturen eftersom han i detta exempel redan visste det och gjorde installationen själv....
dom som idag har "tillräcklig" kunskap gör säkert en massa elinstallationer redan nu, oavsett licens eller ej, tyvärr finns det inom den gruppen vissa som"kan och vet allt" och gör mer eller mindre farliga installationer, iof är det väl samma med riktiga elektriker, eller läkare, eller piloter, eller ... osv. det farliga med el är att det inte syns att det är farligt förrän det kanske är för sent....
dom som idag har "tillräcklig" kunskap gör säkert en massa elinstallationer redan nu, oavsett licens eller ej, tyvärr finns det inom den gruppen vissa som"kan och vet allt" och gör mer eller mindre farliga installationer, iof är det väl samma med riktiga elektriker, eller läkare, eller piloter, eller ... osv. det farliga med el är att det inte syns att det är farligt förrän det kanske är för sent....
dumsnåla kallas såna personer, och dom kommer göra samma misstag vad dom än mekar med (använder "egentillverkade" bromsklossar se nedan, kopplar in en diskmaskin med trädgårdsslangar, ansöker om "sota-själv licens" för att slippa sotaren och sen inte sotar själva ändå så det blir skorstensbrand osv...pellefant skrev:jag tror inte att den svennen skulle ringt och betalat en konsult för att komma ut och instruera honom så han skulle få veta hur han skulle koppla in armaturen eftersom han i detta exempel redan visste det och gjorde installationen själv....
bilderna talar väl för sig själva:
http://www.forumbilder.se/images/kloss1.JPG
http://www.forumbilder.se/images/Kloss2.JPG
Redigerat:
Det är ju den huvudsakliga poängen! Reglerna som finns idag hindrar inte idioter från att göra idiotiska grejer, de enda som hindras av dem är de som har kunskap men ändå vill följa lagar och bestämmelser.pellefant skrev:jag tror inte att den svennen skulle ringt och betalat en konsult för att komma ut och instruera honom så han skulle få veta hur han skulle koppla in armaturen eftersom han i detta exempel redan visste det och gjorde installationen själv....