302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Jag tror inte att det är så stor ide att du håller på och skriver pefo, eller alla de andra du diskuterar med här, på näsan angående det vi redan vet.Elinstallatören skrev:
Vi som har suttit här i några år nu har dessutom redan läst och många av oss också skrivit allt detta vid olika tiilfällen.
Personligen har jag lite svårt att förstå hur du kan komma inångande här med superhög svansföring, lägga in 35 inlägg på en dag där du du skriver om fängelsestraff för mord och liknande i varannat inlägg.
Jag undrar lite vart du vill komma med allt.
Tycker du att vi måste styra upp något här i forumet?
Tycker du att lagstiftningen ska styras upp eller att polisen ska få mer resurser eller så bör du nog hellre engagera dig politiskt än verka genom byggahusforum.
Tycker du att hempulare ska sluta så vet jag inte riktigt vad jag ska rekomendera dig att göra, men det här hjälper avgjort inte.
Det är självklart en intressant diskussion, men det är inte konstruktivt att hojta med argument om f-bolag, mord-domar, elbolagens inställningar osv. Särskilt om det är så dåligt underbyggt.
Ta inte illa upp nu, det är i välmening jag ber dig varva ner lite.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo jag har inte lagt in så mkt förut -men hade tid idag:*L*
jag har läst åxå här ett tag sen ibörjan på året
å tycker det är lite otäckt att folk installerar själva -då det inte framgått vad de riskerar
å jag har varit i i kontakt med elsäk.ver. näringsdep. förs.bol. och kraftbol. m.m. i ett IRL ärende å inte här
sen så har jag studerat mer ingående i början på året vad eg. gäller och jobbar även för att det ska informeras
jag jobbar med att försöka få fram inform. till villaägare m,m. vad de bör tänka på
tycker du det är dåligt underbyggt att jag försöker framställa vad som gäller
sen ang domar å straff skalor så är det nått jag läst och hänvisat det mesta.. dock inte allt tyvärr
för mig personligen gör det ingenting för jag har så mkt jobb jag hinner med
men tycker det är tragiskt att folk tror det är ok att `hempula´ å de kan stå utan ersättning vid ev skada.
jag är nöjd om folk blir informerade vad som gäller så de kan fatta beslut därefter...........
jag har läst åxå här ett tag sen ibörjan på året
å tycker det är lite otäckt att folk installerar själva -då det inte framgått vad de riskerar
å jag har varit i i kontakt med elsäk.ver. näringsdep. förs.bol. och kraftbol. m.m. i ett IRL ärende å inte här
sen så har jag studerat mer ingående i början på året vad eg. gäller och jobbar även för att det ska informeras
jag jobbar med att försöka få fram inform. till villaägare m,m. vad de bör tänka på
tycker du det är dåligt underbyggt att jag försöker framställa vad som gäller
sen ang domar å straff skalor så är det nått jag läst och hänvisat det mesta.. dock inte allt tyvärr
för mig personligen gör det ingenting för jag har så mkt jobb jag hinner med
men tycker det är tragiskt att folk tror det är ok att `hempula´ å de kan stå utan ersättning vid ev skada.
jag är nöjd om folk blir informerade vad som gäller så de kan fatta beslut därefter...........
Jag tror inte alls att "folk" tror det är OK att hempula.Elinstallatören skrev:
Och dessutom tror jag att den inte alls är speciellt utbrett.
Detta baserar jag på de attityder som vänner och bekanta till mig har.
Alla (mina bekanta!) vet att det är förbjudet. De flesta (mina bekanta) hempular inte. Det skulle vara dom lika främmande som att bränna hemma eller ha vapen utan licens.
Jag tror att svenskar fortfarande är ett rätt laglydigt folk.
Enligt min tro så är de som "hempular" mest de som är elektriker till yrket, men utan behörighet. Dessa elektriker gör svarta jobb på kvällar och helger, men alltså utan behörighet.
Och bland mina bekanta så är det nog många som skulle tro att detta var OK (han är ju ändå elektriker), då det egentligen är olagligt.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo det är ofta så som du skriver
att det är elektriker som knäcker lite extra -vem har inte gjort det?:*L*
men jag har kommit i kontakt med många arbeten -främst i sthlm- där det varit östeuropeer -polacker estländare
som gjort elinstallationer å då jag förklarat vad som gäller förstår de inte
`det fungerar ju....´ säger de bara
men lagen har funnits länge men har lixom blivit mer aktuellt på slutet
sen så har jag även sett elarbeten som `händige harry´ gjort å som är bra med
men lagen är ju klar på vad som gäller....
att det är elektriker som knäcker lite extra -vem har inte gjort det?:*L*
men jag har kommit i kontakt med många arbeten -främst i sthlm- där det varit östeuropeer -polacker estländare
som gjort elinstallationer å då jag förklarat vad som gäller förstår de inte
`det fungerar ju....´ säger de bara
men lagen har funnits länge men har lixom blivit mer aktuellt på slutet
sen så har jag även sett elarbeten som `händige harry´ gjort å som är bra med
men lagen är ju klar på vad som gäller....
Suck. Det räckte inte med att jag skrev 'Elinstallatörsförordningen' då? Tycker att det framgår klart vad som gäller. Och vad som gäller har jag full koll på då jag undersökt saken i fråga om min egen behörighet. Nu sysslar jag med lite mer avancerade saker än att spika kabel så det har aldrig blivit av att jag ansökt dock.Elinstallatören skrev:
Precis som Miakel_L skriver så vet nog alla vad som gäller med elinstallationer och vad som får och inte får göras. Men ibland tänjer en del på reglerna och fixar lite själva och och jag tror inte att det går att stoppa dessa personer med lagar och föreskrifter lika lite som det går att hindra folk från att köra bil för fort eller med alkohol i kroppen trots att lagen är mycket klar om vad som gäller på den punkten. Lyckligtvis så verkar de flesta dock inse sina begränsningar.
I Sverige har vi ett mycket väl utvecklat säkerhetstänk, långt mycket bättre än i många andra länder där attityden om säkerhet är en helt annan. Jag tror inte att vi kan skylla den importerade arbetskraften för att de gjör ett jobb som inte når upp till de svenska kraven utan det är helt enkelt tillsynen som brister.
men om en tillsynsman ska stå och peka hela tiden så är det väl lika bra att någon som kan gör jobbet?pefo skrev:I Sverige har vi ett mycket väl utvecklat säkerhetstänk, långt mycket bättre än i många andra länder där attityden om säkerhet är en helt annan. Jag tror inte att vi kan skylla den importerade arbetskraften för att de gjör ett jobb som inte når upp till de svenska kraven utan det är helt enkelt tillsynen som brister.
i ett garage som polacker byggde så skruvade dom garageportarna endast i gipsin, iof så var det bra eftersom tjuvarna som bröt sej in bara sabbade gipsin- porten klarade sej eftersom den lossnade så lätt.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ett utdrag igen nurå
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om
2007:2
behörighet för elinstallatörer
Utkom från trycket
den 5 oktober 2007
beslutade den 28 september 2007.
Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
Utkom från trycket
den 5 oktober 2007
Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
Om det ska vara någon mening med utdraget får du sätta in det i sitt sammanhang och förklara begreppen. Vad är en elinstallatör, vad är en elyrkesman och en starkströmsanläggning?Elinstallatören skrev:ett utdrag igen nurå
Utkom från trycket
den 5 oktober 2007
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ok
elinstallatör-en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallation arbete
yrkesman - en med elutbildning som är anställd hos en elinstallatör , dagligt tal -en elektriker
starkströms anläggning- anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan
vara farlig för person,husdjur eller egendom
elinstallatör-en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallation arbete
yrkesman - en med elutbildning som är anställd hos en elinstallatör , dagligt tal -en elektriker
starkströms anläggning- anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan
vara farlig för person,husdjur eller egendom
vid översättningen från engelska så översattes livestock med husdjur, varvid kreatur/boskap inte inräknas?
citat från språkrådet"Engelskt uppslagsord
livestock (alltid i plural)
farm animals
Svensk översättning
boskap, kreatur, husdjur; kreaturbesättning (substantiv) "
citat från språkrådet"Engelskt uppslagsord
livestock (alltid i plural)
farm animals
Svensk översättning
boskap, kreatur, husdjur; kreaturbesättning (substantiv) "
Inte för att jag vet hur livestock kom in i bilden, men även på svenska kan ordet husdjur användas för boskap. Exempelvis jobbade min mor tidigare på "Tjustbygdens husdjursförening" som har veterinärer, seminörer etc allt riktat mot bönder. Tidningen "Husdjur" är en tidsskrift som behandlar uppföding av mjölk- och köttdjur.
Lite OT kanske
Lite OT kanske
i den engelska texten fanns ordet livestock som översattes med husdjur, vilket förknippas med i första hand katt,hund (djur i huset). tex ko kanske hör till fusdjur (djur i fähuset)?
fråga en bonde vad han har för husdjur och jag tror inte han svarar ko iaf
fråga en bonde vad han har för husdjur och jag tror inte han svarar ko iaf