Om bilden visar ett arbete som en yrkesman har utfört är han en skam för sin yrkes grupp, är det en hempulare är det väl sådär.
Gummikablar är ej avsedda för fast montage utan för anslutning ( där man kan misstänka att objektet kan rörasig/vibbrera ) eller ska vara flyttbart och tillfälliga användningar, deras konstruktion gör dem mindre lämpliga vid fast förläggning, behöver man ett uttag någonstans använder man naturligtvis det matr. som är framtaget för ändadmålet och monterar ett uttag fast och då slipper man alla lösa kablar på golven.

elmont skrev:
Gummikablar är ej avsedda för fast montage utan för anslutning
men finns det nåt som säger att de är förbjudna
för utanpåliggande mont. av fast utrustning?

Majgårdarna
Ang hempulning av el.
När jag köpte mitt hus så var det draget 240v med högtalarkabel i taket!

Andreas_Hansson skrev:
Ang hempulning av el.
När jag köpte mitt hus så var det draget 240v med högtalarkabel i taket!
ja, många tror ju att det duger då själva kabeln ser ut att vara lika grov, men vad de flesta som använder sån kabel inte tänker på är att isolationen inte är dimensionerad för 230v, visst den kanske tål det, men det är inte meningen när kabeln tillverkades att den skulle pressas till sitt yttersta.

All elmatr. är godkänt för en viss användning, och annan användning är "förbjuden" tex H07RN-F (Gummikabel) och dess användningsområde är:
Användning
En högflexibel olje- och väderbeständig anslutningskabel. För användning där de mekaniska påfrestningarna är av medelsvår karaktär, i torra, fuktiga eller explosionsfarliga utrymmen, utomhus, t.ex. i jordbrukets driftsbyggnader och för tillfälliga installationer på byggarbetsplatser. Även för installation i tillfälliga byggnader och arbetsbodar. Användning upp till 1000 V AC är tillåten för fast skyddad installation (i rör eller apparater) och för inkoppling av hissmotorer och liknande. Högsta tillåtna likspänning är 742/1238 V DC.

ok, kan du då uttala dig om elektrikern som lät bli att byta ut denna kabel till en EKK gjorde fel?
han är för övrigt skicklig och har egen framgångsrik enmans elfirma, det var därför jag undrar, eftersom jag tror (vet) att han kan reglerna bättre än jag..
det fördes lite disskussioner om detta på jobbet men ingen annan där är mer insatt i detta än jag och jag kunde säga varken bu eller bä, därför vill jag av ren nyfikenhet veta..

Sitter motorskydet i anslutning till fläkten är det helt OK med gummikabeln, sitter det nån meter bort lägger man en "EKK" och om man befarar att fläkten kommer att vibrera sätter man en dosa och ansluter fläkten med gummikabel anser man däremot att fläkten inte kommer att vibrera kan man ansluta med "EKK". Och vart gränsen går är som vanligt en bedömningsfråga därför blir det olika med olika "montörer".

Ok, tack för svar. fläkten sitter som sagt bultad i en stålpelare vibrationsfritt på 4 meters höjd över golv och M-skyddet på 1,5m, ner från kabelstegen kommer inkommande EKK klamrad på väggen till M-skyddet och från M-skyddet går RDOE'n också den klamrad men mot stålpelaren med såna där "clips" som träs på kanten av pelaren, upp till motorn.

Räv3n skrev:
Hade nog själv valt att sätta upp kapslade uttag där..men men..

Inte så snyggt att som på bilden att ha kablar på hela väggen, kunde ha samlat ihop dem bättre. Förstår heller inte vitsen av att sätta isär uttagen. Hade väl varit bättre att samla dem bredvid varandra. Sluppit kors på kablar som annars är en mardröm för en elektriker.

Klamringen syns oxå att det är amatörvarning. Ingen tanke bakom var klammorna ska sitta och helt oförklarliga svängar utan anledning.

Som sagts förut. Inga klammor på en gummikabel med stickpropp.

Jukka hade antagligen varken borr eller borrmaskin eftersom han drog kablarna genom ventilationen. Tragiskt att se.. Tragiskt även att vissa säkerligen anlitar honom..

ja jag hittade ännu mer roligt...
jukka skrev:
Jag har tiotals betyg och intyg från kurser men den är finska, och den är inte här just nu.

Jag hade jobbat i Finland på en el ingenjör el-behörighet, men jag fick min egen el-behörighet i 1995 i Finland och jag fick den i Sverige när jag skickade mitt papper till Sveriges Elsäkerhetsverket i 2007. Jag har även en elingenjör som är medarbetare till mig med el-behörighet, men han ska inte komma och titta att vad jag gör. Han litar på mig.

Jag har jobbat hela livet med el.
OKEJJJJ är det sååå lätt att få elbehörighet i Sverige att det bara är att skicka in papper till ESV så ska jag göra det direkt, jag bifogar bara bilden på hans vv-ber. installation och en bild på min elcentral så kan dom jämföra..
jag knåpar ihop en liten bildtext under bilderna "kan han så kan jag" :p

och Jukka verkar vara rädd för att el-ingenjören ska komma och titta på vad han har gjort också.. :eek:

Jag är faktiskt en ganska hyfsad amatörkirurg. Bra priser! :D

electrocuted skrev:
ja jag hittade ännu mer roligt...

OKEJJJJ är det sååå lätt att få elbehörighet i Sverige att det bara är att skicka in papper till ESV så ska jag göra det direkt, jag bifogar bara bilden på hans vv-ber. installation och en bild på min elcentral så kan dom jämföra..
jag knåpar ihop en liten bildtext under bilderna "kan han så kan jag" :p

och Jukka verkar vara rädd för att el-ingenjören ska komma och titta på vad han har gjort också.. :eek:
Hmm, läs igen. Han har skickat in de finska behörighetspapprena till ESV. Finska och svenska behörighetsklasserna är rätt lika har jag för mig. (eller hela europa har väl i stort sätt samma nuförtiden)

GzO skrev:
eller hela europa har väl i stort sätt samma nuförtiden)
OK.. då ska jag åka ner till Polen och skaffa mig en behörighet för DET kan inte vara speciellt omständigt med tanke på att deras proffsinstallationer ser ut som medelsvenssons hempul, då bör jag kunna kvala in för att få en rejäl behörighet i polen och sen skickar jag bara in det hela till ESV.. :D

en fläkt vibrerar mer eller mindre även om den är stumt monterad, är det en större fläkt så kan det vara lämpligare med gummikabel sista biten eller FKLK

pellefant skrev:
en fläkt vibrerar mer eller mindre även om den är stumt monterad, är det en större fläkt så kan det vara lämpligare med gummikabel sista biten eller FKLK
slutsatsen jag drog var att elektrikenr inte gjorde något regelbrott men han "slarvade" lite, eller kanske snålade och tog betalt för den sista biten EKK också, trots att den blev oanvänd.:p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.