302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Bildtexten till sista bilden på http://www.jukkas-elteknik.se/elochteknikoverlivet.htm är en höjdare!electrocuted skrev:
man får ju hoppas att han inte läste elkurserna på komvux ocksåjukka skrev:Bolagsverket har godkänt den firmas namn i 2007-05-29 då jag börjar eget firma i Sverige att tjänar kunder.
I Finland hade jag eget företag i tio år, men jag slutade den när jag flyttade i Sverige på kärlek i 2005 och vi gifta oss i våras 2006 i Stockholm.
I 2006 läste jag svenska i heltid på Sveriges Komvux.
"Man kan döda själv eller andra person om man gör elektrikers jobb. Därför är viktigt att bara elektriker kopplar din el ledningen och el system. Jag har behörighet att göra den!"
hoppas det inte är behörighet att döda
(license to kill...)
hoppas det inte är behörighet att döda
läs det här han skrivit om JFB. haha man får sig ett gott skratt iallafall (vilket ju förlänger livet, till skillnad från "koppla döda el")
http://www.jukkas-elteknik.se/jordfelsbrytare.htm
lägg märke till att det är RUTAB-grejer han visar.. inte ens jag som hempulare använder rutab.
http://www.jukkas-elteknik.se/jordfelsbrytare.htm
lägg märke till att det är RUTAB-grejer han visar.. inte ens jag som hempulare använder rutab.
ja det är ju lite ironi i mina inlägg..GzO skrev:
jag kan nog finska "ei saa peitää" stod det på elradiatorerna jag satte upp hemma, får ej övertäckas betyder det..
suomi radiiatoora ei saa peitää, minää radiiatoora saa peitää!!
"ja osaa suomi kääntää" ( betyder nåt i stil med- jag kan översätta finska)
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad det är du får dig ett "gott skratt" till?electrocuted skrev:
Om det är språket så tycker jag att du är lite grym nu. Killen försöker iallafall kommunicera på svenska. Som själv uppvuxen i Bergslagen/Mälardalen så vet jag att det finns många inflyttade finnar som har bott i Sverige i 30-40 år och som inte kan ett ord svenska. Jag jobbade själv på en storindustri där hälften bara pratade finska. I princip hela skiftlag.
Tvärtom så kan han faktiskt ha en företagstanke med det hela. Som det är nu så har han ju faktiskt en given kundkrets bland alla dessa svenskfinnar. Hade han haft en "helsvensk" webbsida och annons så hade han bara varit en i "mängden". Nu sticker han ju ut lite.
Så länge han har nödvändiga behörigheter så är det ju ok.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Inte för att jag är behörig, men inte var det snygg kabeldragning iallafall 
it-snubben skrev:
Jag är heller inte behörig. Men stickpropps försedda sladda som klamras fast......
Kablar genom ventilationstrumma......
Finns säkert mer som inte är riktigt bra. Varför annonserar han annars på blocket om sina tjänster ????
Hade nog själv valt att sätta upp kapslade uttag där..men men..
Inte så snyggt att som på bilden att ha kablar på hela väggen, kunde ha samlat ihop dem bättre. Förstår heller inte vitsen av att sätta isär uttagen. Hade väl varit bättre att samla dem bredvid varandra. Sluppit kors på kablar som annars är en mardröm för en elektriker.
Klamringen syns oxå att det är amatörvarning. Ingen tanke bakom var klammorna ska sitta och helt oförklarliga svängar utan anledning.
Som sagts förut. Inga klammor på en gummikabel med stickpropp.
Jukka hade antagligen varken borr eller borrmaskin eftersom han drog kablarna genom ventilationen. Tragiskt att se.. Tragiskt även att vissa säkerligen anlitar honom..
Inte så snyggt att som på bilden att ha kablar på hela väggen, kunde ha samlat ihop dem bättre. Förstår heller inte vitsen av att sätta isär uttagen. Hade väl varit bättre att samla dem bredvid varandra. Sluppit kors på kablar som annars är en mardröm för en elektriker.
Klamringen syns oxå att det är amatörvarning. Ingen tanke bakom var klammorna ska sitta och helt oförklarliga svängar utan anledning.
Som sagts förut. Inga klammor på en gummikabel med stickpropp.
Jukka hade antagligen varken borr eller borrmaskin eftersom han drog kablarna genom ventilationen. Tragiskt att se.. Tragiskt även att vissa säkerligen anlitar honom..
Kan du vara snäll och redogöra för eller visa på regelverket rörande detta?
Skälet är att jag vet att sådant förfarande går igenom en hel del elbesiktningar i verkstäder och det kunde vara kul att veta om det är tolkningar eller vad? Personligen föredrar jag en kabel som är klamrad med skruvklammer än en som ligger som snubbeltråd på golvet.
Dock så vet jag att det är en tolkning rörande om det skall ses som ett permanent provisorium *S*
/Kent
ja det där har jag också funderat över, och inte hittat nån bra förklaring på i regelverket.snickarboden skrev:Kan du vara snäll och redogöra för eller visa på regelverket rörande detta?
Skälet är att jag vet att sådant förfarande går igenom en hel del elbesiktningar i verkstäder och det kunde vara kul att veta om det är tolkningar eller vad? Personligen föredrar jag en kabel som är klamrad med skruvklammer än en som ligger som snubbeltråd på golvet.
Dock så vet jag att det är en tolkning rörande om det skall ses som ett permanent provisorium *S*
/Kent
på jobbet satte en behörig elektriker upp ett rökutsug och monterade ett motorskydd på väggen, motorskyddet kopplades med EKK fram till en central, men mellan motorskyddet och rökutsugen blev det RDOE, gummikabel, det berodde på att gummikabeln redan satt i motoränden och var lång nog att räcka fram till motorskyddet, men jag funderade lite över det i min stillsamhet, var det av ren lathet han klamrade RDOE'n på väggen istället för att byta även den mot EKK, tilläggas bör att rökutsuget är bultat i väggen och rör sig inte, alltså fast utrustning, liksom motorskyddet..
EDIT: angående bilden på VVS/elinstallationen så ser det mer hempulat ut än mina installationer.
jag skulle istället satt ett 4-vägs uttag, dessutom på en lite högre höjd om apparatkablarna tillåter det.
jag skulle som tidigare nämnt inte dra kablarna genom ventilationen, och inte använda julas arbetsbrytare för vv-beredaren, dessutom skulle ag montera den något högre, ungefär i höjd med mitten av vv-ber.
vidare skulle jag inte sätta kopplingsdosan, eller vad det nu är, rakt under skarvkopplingarna mellan rör och slang till vv-ber.
att klamra upp stickpropp-sladdarna ser jag dock som positvt så slipper man ha dom intrasslade mellan rören och utgöra snubbelrisk på golvet.