302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Bra att veta vad man har för "rättigheter" som kund också... Sånt här har man inte en aning om när elektrikern knackar på... Man får fråga om man har kontakt med nån elektriker i framtidensverre skrev:Jag kan ju inte svara för vad andra gör och inte gör, men man är ålagd att göra kontroll för att säkerhetställa att utlösningsvillkoret är uppfyllt, finns inga undantag!
Sedan kan man göra det på olika sätt!
Man kan mäta upp det med en installationstestare eller så kan man räkna fram det med hjälp av värden man har fått från el-leverantören, inget är mer rätt eller fel än det andra, bara man gör kontrollen!
Grejen är väl att alla nybyggen/nyinstallationer mäts (mest som elektrikern egenkontroll). Men jag kan inte tänka mig att elfirmorna tar med sig mätutrustningen, när en elektriker har varit där och satt upp tex 2 vägguttag.
Det ska väl också gå under kontroll för idrifttagande? Och inte bara provas med en spänningsprovare.
Det ska väl också gå under kontroll för idrifttagande? Och inte bara provas med en spänningsprovare.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
En meggning tar 10 minuter att utföra, varför inte bjuda på det och veta att anläggningen är säker istället för att snåla och ta betalt för den? I min yrkeskår kallas sådant för kvalitetssäkring och det gör vi innan en kund ev felanmäler en anläggning.el3an skrev:Vi mäter om kunden vill det. Men många vill inte betala och det är ju fastighetsägaren som är ansvarig för sitt hus i slut änden, så vad gör man?
Gäller "dolda fel" fortfarande. Att köparen kan få ersättning av den förra husägaren upp till 10 år efter köpet? Om man inte då har ett dokument eller kvitto på vem som gjort el jobbet. Kan inte köparen hävda att en hemma pulare gjort jobbet och få ersättning, om något fel kommer fram? Liten undran bara.
mina kunder hittils har då inte klagat på att jag mäter upp installationen. vill dom inte betala för saker som är lagstadgade så varför ska jag "betala" åt dom? och det gäller inte bara "en meggning". JohanKson- vad jobbar du med där ni jobbar ideellt på fritiden eller missförstod jag dej?
Nej, men kvalitetssäkring tycker jag ingår när man köper en tjänst och man räknar in det i tiden. Särskilt när ni påstår att det är så livsfarligt att koppla, hur kan ni då välja bort det som verkligen räddar liv, nämligen att dubbelkolla arbetet? Men det är klart, tjänar man endast pengar på material så kanske det är lite svårt att räkna in sådant... Ett tips, lägg på 100% på nästa kulo-dosa så kanske ni kan spendera en kvart på kvalitetssäkring också.pellefant skrev:
Vad jag jobbar med? Systemutvchef för system inom vård och omsorg, och ja, där är det mycket fritidsarbete eftersom när vi gör fel, dör folk...
Självklart ska det ingå om man räknat på ett jobb! Men iofs så beror det oxå på vad man skrivit i förfrågan..JohanKson skrev:
Går man på löpande däremot så är det upp till kunden. Det är kunden som ansvarar för anläggningen.
Vi mäter då upp alla räknade jobb, då är det ju redan betalt eftersom man lagt på det innan priset är lämnat.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men det där låter lite märkligt. Om jag uppfattat det rätt så är det ettt tvingande krav sedna något år tillbaka att kontrollmäta utlösningsvillkor, kontinuitet (åtminstonde på PE) och isolationstesta varje nyinatallerat uttag osv?
Då kan det väl inte vara upp till kunden om han vill betala för den testen? Som elektriker får du inte lämna en anläggning med strömmen påslagen om de inte uppfyller säkerhetskraven (och i dem ingår det att den skall vara testad). Trodde jag ialla fall?
Då kan det väl inte vara upp till kunden om han vill betala för den testen? Som elektriker får du inte lämna en anläggning med strömmen påslagen om de inte uppfyller säkerhetskraven (och i dem ingår det att den skall vara testad). Trodde jag ialla fall?
det är inte upp till kunden utan upp till elektrikern att göra "kontroll före idrifttagning". sen kanske elektrikern inte anser att det behövs i vissa fall, som tex byte av strömbrytare eller så ids eller kan han inte göra det?
Det tar längre tid att megga än att byta en strömbrytare.. Alla lampor ska ur all elektronik osv.. Oftast vill kunden ha det så billigt som möjligt. Det är ju bara så att allt jobb ska betalas. Vägrar han betala för det blir det ej gjort.
vadå alla lampor ur för att megga? lägg ihop nolla med faserna och megga mot jord-klart! men sen ska ju andra mätningar åxå göras som tex kontinutet av jorden.fast alla elektriker har inte utrustningen eller vet hur man ska använda den...Räv3n skrev:
mina kunder brukar då iaf uppskatta att jag gör kontrollerna... både dom och jag kan känna oss säkra att allt är just då!
det normala är att jobbet görs först och sedan faktureringen och vill han inte betala så är det väl bara att skicka det till indrivning?
läs på sidan 12
http://www.sef.se/home/sef4/home.nsf/DocFiles/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf/$FILE/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf
i en ny anläggning så kan man givetvis isolationsmäta även mellan fas och noll innan en massa utrustning är inkopplad.hur menar du med skärmen?
http://www.sef.se/home/sef4/home.nsf/DocFiles/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf/$FILE/ATL-lista%202008%20januari%20med%20arbetsbeskrivning%20071116%20web.pdf
i en ny anläggning så kan man givetvis isolationsmäta även mellan fas och noll innan en massa utrustning är inkopplad.hur menar du med skärmen?
Det är en vedertagen testmetod för att vara säker på att man inte förstör elektroniska anslutna laster vid isolationsprovning (t.ex. HF-don).Räv3n skrev:
Man anser att risken för kortslutning mellan fas/fas och fas/nolla inte är så stor, utan det är ju oftast en tråd mot t.ex. utsatt del eller liknande som kan utgöra personfara.
Sedan sitter ju dom vanliga skyddsapparaterna (säkringar) som skyddar mot kortslutning/överbelastning, och kommer man inte upp i dom strömstyrkor man har dimensionerat efter ska normalt kabeln tåla den belastningen.
här har ni en snabbjobbande elektriker, hehe ..
http://www.blocket.se/vi/14304972.htm?ca=16_s
annonsen såg dock lite "hempulad" ut
http://www.blocket.se/vi/14304972.htm?ca=16_s
annonsen såg dock lite "hempulad" ut