"dolda fel" gäller och det är ALLTID fastighetsägarens ansvar. Däremot kan fastighetsägaren ställa krav mot entreprenören om denne utfört felaktiga "arbeten" om det kan fastställas att entreprenören har felat..

Att få en bristfällig elinstallation till ett dolt fel är nog inte så enkelt, det jag kan se som undantag är om det saknas jordtrådar i en nybyggd villa eller dylikt, det vill säga där man kan förutsätta att elinstallationen är både nygjord samt uppfyller dagens krav. Se det lite som en begagnad bil...

Sen kan en del bristfälliga installationer upptäckas relativt enkelt av t ex elektriker med flera, tyvärr så är inte elkunskaperna hos besiktningsmän speciellt hög idag, de kan oerhört mycket om byggnadsteknik VVS etc men ofta ungefär noll rörande el.
Bara en sån sak som att titta över eventuell gruppförteckning och att öppna doslock för en visuell kontroll säger en del om vad man kan vänta sig, dock så kräver det lite kunskap.

/Kent

el3an skrev:
Vi mäter om kunden vill det. Men många vill inte betala och det är ju fastighetsägaren som är ansvarig för sitt hus i slut änden, så vad gör man?
Gäller "dolda fel" fortfarande. Att köparen kan få ersättning av den förra husägaren upp till 10 år efter köpet? Om man inte då har ett dokument eller kvitto på vem som gjort el jobbet. Kan inte köparen hävda att en hemma pulare gjort jobbet och få ersättning, om något fel kommer fram? Liten undran bara.
Dom elektriker som jag anlitat tidigare har inte frågat mig om jag vill mäta nånting... Och på den tiden hade jag ingen aning om vad en megger/isolationsprovare var för nåt...

Så som "lekman" har man oftast inte en aning vad det finns för metoder, så det är inte så enkelt att fråga om en isolationsprövning om man inte vet vad det är... Och på vem hamnar felet då ? Elektrikern som inte mätte eller mig som inte frågade om mätning.. ?

Det är ju som att fråga om topplockspackningen på min bil är hel, när jag knappt vet vart påfyllningen för spolarvätska sitter ;)

Klipper in... "Det är ju som att fråga om topplockspackningen på min bil är hel, när jag knappt vet vart påfyllningen för spolarvätska sitter "

Ungefär ja och det är väl lite därför som en del skall låta reparera sin bil hos de som kan det istället för att klanta till saker själv. Folk läser sig till en del saker här på forumet men att därifrån omsätta detta till verkligheten är ett rätt stort steg.

Sen håller jag med om att en del elfirmor fuskar en del med mätningar efter installation, skulle jag betala en elfirma för installation av en jfb t ex så vill jag faktiskt att de mäter så att den löser med och inte bara trycker på testknappen som en del rätt stora elfirmor tyvärr gör. Men det funkar säkert i 99,99% av fallen.

/Kent

snickarboden skrev:
Ungefär ja och det är väl lite därför som en del skall låta reparera sin bil hos de som kan det istället för att klanta till saker själv. Folk läser sig till en del saker här på forumet men att därifrån omsätta detta till verkligheten är ett rätt stort steg.
Men hur ska jag veta att topplockspackningen är slut om ingen säger eller frågar nåt, eller gör nåt åt det ?? Då rullar jag därifrån som vanligt... i tron om att allt är som det ska vara eftersom den har varit på en "behörig" verkstad...

?

el3an skrev:
Vi mäter om kunden vill det. Men många vill inte betala och det är ju fastighetsägaren som är ansvarig för sitt hus i slut änden, så vad gör man?
Gäller "dolda fel" fortfarande. Att köparen kan få ersättning av den förra husägaren upp till 10 år efter köpet? Om man inte då har ett dokument eller kvitto på vem som gjort el jobbet. Kan inte köparen hävda att en hemma pulare gjort jobbet och få ersättning, om något fel kommer fram? Liten undran bara.
men som behörighetsansvarig på företaget är man skyldig att se till att elektrikerna följer lagar och regler vilket innefattar mätningar och dokumenteringar oavsett vad kunden vill...
jag vill inte betala för att bilprovningen mäter och skriver protokoll, det räcker med att dom kollar bromsarna och tutan:)

jag brukar då iaf mäta upp anläggningar och även lämna protokoll, fast inte om jag bara tex bytt en strömbrytare
hur andra gör kan jag inte svara på, men det ska ju göras enligt reglerna iaf. inte för att jag vet om det händer något om elsäkerhetsverket gör en granskning av installationerna och inga protokoll finns, kanske behörigheten ryker?

kontinutet i jord, isolationsmätning(megga), jfb's utlösningstid och utlösningsström, spänningsmäting, mäta eller beräkna kortslutningseffekt/förimpendans
svensk standard 436 46 61kontroll före idrifttagning

värt och värt... du kan ju inte tex mäta jfb, så köp en riktig installationsprovare- för du kommer ju aldrig att leja en "riktig" elektriker;)

Jao man får väl göra det eftersom "riktiga" elektriker inte verkar ha en sådan... Så får man låna ut den om man nånsin anställer en elektriker :p

Men för att dra ett litet exempel... Säg att jag vill dra ett nytt uttag till carporten, jag drar kabel, rätt kabel eftersom jag kollat det på forumet först ;) Sen kopplar jag allting som det ska vara i båda ändar... Vad kan hända ?? Förutsatt att allting är rätt kopplat... vad kan hända mig som en "riktig" elektriker skulle upptäckt ?? Nu menar jag alltså utan alla dessa apparater som du nämnde... Eller är elektriker helt beroende av dessa apparater ??

I det fallet känns det helt onödigt att anställa en elektriker eftersom vi gör exakt samma sak... Visst skulle det vara trevligt att få allting dubbelkollat om man nu betalar en riktig elektriker... Men om dom ändå inte mäter nånting så känns det ju helt meningslöst...

Sen finns det ju alltid mycket mer avancerade installationer...

Det som kan hända är följande...
Kabeln är inte korrekt klamrad med resultat att en unge får tag i den och sen rycker loss kabeln från uttaget, får ström genom kroppen, eftersom det inte fanns jfb vilket är ett krav, och dör.

Nu säger jag inte att så sker om du gör klamrar kabeln men en del på forumet ställer sådana frågor så man undrar ibland hur fan de tänker.

Jag funderar lite på om jag skall följa upp det med toppackning och komptest men nej. En kompetent och ansvarskännande elektriker trycker inte bara på testknappen på en nyinstallerad jfb utan mäter med. Gör han/hon inte det så skulle inte jag betala för jobbet, det är nämligen inte klart.

/Kent

snickarboden skrev:
Det som kan hända är följande...
Kabeln är inte korrekt klamrad med resultat att en unge får tag i den och sen rycker loss kabeln från uttaget, får ström genom kroppen, eftersom det inte fanns jfb vilket är ett krav, och dör.

Nu säger jag inte att så sker om du gör klamrar kabeln men en del på forumet ställer sådana frågor så man undrar ibland hur fan de tänker.

Jag funderar lite på om jag skall följa upp det med toppackning och komptest men nej. En kompetent och ansvarskännande elektriker trycker inte bara på testknappen på en nyinstallerad jfb utan mäter med. Gör han/hon inte det så skulle inte jag betala för jobbet, det är nämligen inte klart.

/Kent
Ok det finns ju alltid extremfall... Ett rådjur skulle kunna slita loss kabeln och springa med änden till grannens hund som i sin tur dör ;)

Men jag tänkte mer på risken på att det händer nåt med installationen, t ex bränder m.m... Att en unge sliter loss kablar går ju aldrig att förhindra helt...

Men vad kan hända om kabeln bara "ligger" där, utan nå mänsklig kontakt...

ipppe skrev:
Men för att dra ett litet exempel... Säg att jag vill dra ett nytt uttag till carporten, jag drar kabel, rätt kabel eftersom jag kollat det på forumet först ;) Sen kopplar jag allting som det ska vara i båda ändar... Vad kan hända ?? Förutsatt att allting är rätt kopplat... vad kan hända mig som en "riktig" elektriker skulle upptäckt ?? Nu menar jag alltså utan alla dessa apparater som du nämnde... Eller är elektriker helt beroende av dessa apparater ??
Det finns massor med fel som vi intresserade amatörer kan begå trots att allt är "rätt kopplat" och motorvärmaren fungerar.

Kanske kabeln har böjts för hårt och isoleringen skadas på sikt. Kanske det saknas mekaniskt kabelskydd till rätt höjd, uttaget kanske inte är IPX5, eller kanske i ett annat fall lysrören saknar säkerhetständare där så är föreskrivet. Vi kan köpa Installationstestare och mäta tills vi blir blå, och det blir ändå fel.

Problemet är att vi ofta inte vet vad vi inte vet.

När vi ställer frågor som vittnar om att vår kunskap är begränsad får vi nog tåla att proffsen emellanåt ger uttryck för sin oro och hänvisar oss till kvalificerad hjälp.

Allt annat vore inte bara fel, utan även direkt oansvarigt.

det kanske är svagt elnät bakom, du bor ute på landet längst bort efter linjen. du har frågat på forumet och fått till svar att det räcker med 3G1,5 som du säkrat med 16A. nu var det så att carporten låg 150 meter från huset där säkringen sitter. du får en kortis i blockvärmaren på din gamla volvo och säkringen går inte utan istället börjar kabeln brinna och huset brinner ner....
grannens nya hund skrämmer rådjuret så det springer ner i ruinerna av ditt hus och bryter ett ben och till sist så blåser du toppackningen på volvon;)

ja det är roligt hur mycket som ligger bakom... men kollar verkligen alla elektriker upp sånt innan dom börjar ?? Till exempel om det ligger ett svagt elnät bakom ? och om det behövs nån annan kabel än vad vi kommit överrens om på telefon, för dom har ju faktiskt inte fått reda på nåt avstånd emellan grejerna... dom har ju i princip skalat kabeln i bilen på vägen hit ;)

och sen kommer dom och slänger upp allting och mäter voltmängden och drar.... kvar har man ett kvitto och som det verkar ett slarvigt utfört arbete... ? även dom som har varit och dragit el på min gamla firma har inte mätt ett skit... och i det fallet handlade det om stora garage med gaser och oljor i mängder... vilket man kan tycka är lättantändliga...

skulle vara roligt att se nå form av statistik om hur många elektriker som "egentligen" gör enligt reglerna... dvs mäter allt som ska mätas...

ipppe skrev:
ja det är roligt hur mycket som ligger bakom... men kollar verkligen alla elektriker upp sånt innan dom börjar ?? Till exempel om det ligger ett svagt elnät bakom ? och om det behövs nån annan kabel än vad vi kommit överrens om på telefon, för dom har ju faktiskt inte fått reda på nåt avstånd emellan grejerna... dom har ju i princip skalat kabeln i bilen på vägen hit ;)

och sen kommer dom och slänger upp allting och mäter voltmängden och drar.... kvar har man ett kvitto och som det verkar ett slarvigt utfört arbete... ? även dom som har varit och dragit el på min gamla firma har inte mätt ett skit... och i det fallet handlade det om stora garage med gaser och oljor i mängder... vilket man kan tycka är lättantändliga...

skulle vara roligt att se nå form av statistik om hur många elektriker som "egentligen" gör enligt reglerna... dvs mäter allt som ska mätas...
Jag kan ju inte svara för vad andra gör och inte gör, men man är ålagd att göra kontroll för att säkerhetställa att utlösningsvillkoret är uppfyllt, finns inga undantag!

Sedan kan man göra det på olika sätt!
Man kan mäta upp det med en installationstestare eller så kan man räkna fram det med hjälp av värden man har fått från el-leverantören, inget är mer rätt eller fel än det andra, bara man gör kontrollen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.