Jag vet inte hur det är med "elfel" men jag vet två olika (lokala) fall där två affärsmän blev anklagade för att ha anlagt eld i sina affärer. Dom blev friade i rätten men försäkringsbolaget vägrade betala och efter civilmål blev dom utan ersättning. Så jag skulle tro att det skulle kunna bli besvärligt om dom hittar nått "besvärande" det är ju dock alltid innehavaren som är ansvarig för elinstallationen

Snailman
Jg skulle nog tro att det är större chans att affärer (som går dåligt) brinner ner. Det är nog inte så vanligt att folk frivilligt eldar upp sina hem för att få ut på försäkringen, Kör man av med en bil som har blankslitna däck, minskar de oxå på ersättningen, men inte till noll.

Med tanke på alla trådar jag sett under "el" och alla kommentarer så kom jag tänka på en sak.

Så fort man frågar nånting om el, t ex inkoppling av uttag, vilken slags kabel man ska ha och hur man gör diverse saker, så är det nån där direkt och hugger och säger "kom ihåg att det måste göras av en behörig elektriker"... bla bla bla....

Nu talar jag bara för mig själv och några bekanta, men vore det inte bättre att den personen som rekommenderar att man omedelbart ska kontakta en behörig elektriker istället säger hur installationen ska göras korrekt ?? Jag gissar på att jag är en av många som inte tänker ringa en elektriker när jag ska byta till dimmer, eller byta vägguttag eller kanske dra lite kabel till julbelysningen...
Istället vill jag få reda på hur man gör detta korrekt, men det verkar som att man träffar en öm nerv när man frågar om installationer som egentligen endast får göras "fackmannamässigt" eller installationer som endast behöriga får göra... Så istället för att säga "bla bla måste göras av en behörig elektriker", så säg hur man gör korrekt, och vet ni inte det så säg inget ?? Alla vet väl vid det här laget att en behörig elektriker är det bästa valet... Så istället för att sitta och trycka på information som är bra, sjung ut för sjutton... Så kanske ni tom räddar nån stackare som tänkte göra fel med vart tillrättavisad... ;)

Men många är väl som jag och vill göra allt själv helt enkelt, och skiter i om folk hänvisar en till behörig elektriker... Av två anledningar skiter jag i elektriker... Ren snålhet och personligt intresse... Jag vill lära mig hur man gör, och samtigt kanske man lär sig felsökning med mera... Och framförallt lär man sig hur man ska göra, korrekt...

Nu riktar jag mig bara till er som är där och nyper direkt när man frågar om en installation... Det finns jättemånga som delar med sig av sin kunskap utan en tanke på belöning, och sånt uppskattas verkligen...

Och ja jag förstår att det är försäkringar inblandade och bla bla man måste göra si och så med en behörig elektriker, dödsrisk och brand m.m... Men det visste jag innan jag skapade tråden angående min fråga, och hade jag velat haft en behörig elektriker hade jag inte behövt skapa en tråd angånde installationen... och jag kan bara tänka mig att dom flesta är medvetna om det som skapar trådar... Men man väljer trots det att söka information om installationen, för att det ska göras så rätt som möjligt...

Så personligen irriterar jag mig på fingerpekande folk som tyckar att man ska uppsöka en elektriker istället... För den kommentaren hjälper ingenting, varken bu eller bä... Har ni nå information om installationen så skriv det, har ni ingen kunskap om det så skriv ingenting... Som alla andra ämnen här på forumet fungerar... Det är ingen som är på mig att anlita en trädgårdsmästare när jag vill få information om min gräsmatta ;) Utan då får man tips om nån vet nåt, och dom som inte vet nåt skriver ingenting...

JA till hempulning... NEJ till spydiga kommentarer...

Bara för att man är behörig så betyder inte det att man gör rätt... Och bara för att man är hemmapulare betyder inte det att man gör fel... Det är upp till var och en själv anser jag... Det är ju ingen annan som drabbas av brand eller försäkringbolag om nåt händer...

Så... nu har jag lättat mitt hjärta :) hoppas nån känner med mig och att nån tar åt sig...

mvh och trevlig helg....

nu är det ju så att man inte får uppmuntra till LAGBROTT, vilket man gör om man beskriver för en icke behörig hur han ska göra ett behörighetskrävande arbete. jag har fått inlägg raderade när moderatorn ansåg att jag uppmuntrade genom att berätta hur jag gjort vissa saker!
sen så ser man i vissa frågeställningar att personen i fråga antingen inte vet alls vad han tänkt göra eller så är han otydlig i beskrivningen av problemet vilket gör att han får svaret:kontakta elektriker, sen finns det vissa "experter" som trots att dom får hjälp med hur installationen ska utföras ändå skiter i det och gör som dom tänkt från början, tex byta ojordat uttag mot jordat utan att dra fram jord eller byta ut samtliga uttagen i det rummet. sen är det ju milsvidd skillnad mellan att göra en gräsmatta och en elinstallation i ett hus tycker iaf jag! iofs så kan ju någon snubbla på gräsmattan och bryta nacken! ingen annan som drabbas? näste ägare av huset? grannens ungar som dör pga livsfarlig utomhusinstallation? osv....
givetvis finns det hempulare som är väldigt kompetenta, tyvärr finns det även motsatsen vilket man får se då och då. tex kabelskarvningen som spänningssatte jord och gav 400 V i enfasuttagen eller friggeboda med jordade uttag och klippt jord till taklampan av metall som har jordanslutning(höjd till lampan ca 1900mm) eller trefasförgrening med dubbla ingångar (rund + platt) som båda var ihopkopplade vilket gjorde att den oinkopplade hade spänning på pinnarna!

citat ur artikeln: "och el och VA-rör har de också dragit själva, även om inkopplingen gjorts av fackmän. "
http://www.kuriren.nu/hemmavid/artikel.aspx?articleid=3330080
för en händig svensson är det oftast inget större problem att dra rör och sätta dosor med råd och hjälp av elektrikern (men egentligen är det ett lagbrott)

Uppmuntra till lagbrott låter långsökt, är det verkligen så? Det finns ju böcker att låna på biblioteket som beskriver hur man gör elinstallationer. Uppmuntrar biblioteket till lagbrott om dom inte kollar så bara behöriga personer lånar dom?

Men att framhålla i samband med ett svar att jobbet kräver behörig elektriker är viktigt. Man får iallafall intrycket av att många inte vet vad dom får göra och inte. Sen att bara svara att jobbet kräver behörighet när tre andra redan nämnt det gör ju inte vår jord bättre.

Mitt eget hempuleri begränsas till utbyte av trasig utrustning, trasig utrustning är ju livsfarlig. Sen är ju trasig ett relativt begrepp, den gick sönder när jag skruvade ner den. Och ibland har ju inte affären rätt sak att byta med, strömbrytarna var slut så jag var tvungen att ta en dimmer istället. Den nödiga kännedomen tror jag mig ha då jag jobbar med automation och ibland helt lagligt gör ändringar i industriinstallationer.

En del har dock en märklig syn och bagatelliserar farorna, troligen av oförstånd.

Ser man frågor av typen "jag skall byta elcentral men hur skall jag koppla in den nya?" så är det rätt svårt att låta bli att påpeka att personen nog inte skall göra det alls på grund av brist på kunskap. Samma sak när en del tycker att föreskrifterna är nog inte så viktiga utan deras egna ideer är mycket bättre.

/Kent

Många tror att det är så himla enkelt att "pula litet med el". Ibland hör man på frågorna att frågeställaren inte kommer att förstå svaret eller insett problemets hela vidd.

Därför behövs det påpekas då och då att det är förbjudet och att det finns en anledning.

långsökt....
citat från privat meddelande från administratorn:
"Inriktning på diskussioner
Hej pellefant!
Det här med vad som får diskuteras och inte får diskuteras i forumet är en väldigt svår balansgång. Dels vill jag inte att någon medlem råkar illa ut pga något man har diskuterat i forumet. Dels vill jag att forumet ska kunna fortsätta drivas och inte bli avstängt av myndigheterna pga brottsligt innehåll.

Jag följde inte diskussionen med ditt obesiktigade släp, men utgår ifrån att moderatorn i fråga ansåg att dina inlägg skulle kunna tolkas som uppmaning till brott. Moderatorer i forumet fick nämligen en anmälan om att dina inlägg var oförenliga med forumets diskussionsregler. Du ska dock inte ta det allt för personligt. När vi får en anmälan hinner vi inte sitta och väga varje ord eller handling på guldvåg, utan det är det första intrycket som avgör hur tråden ska behandlas. När man har fått en anmälan på en tråd brukar man stänga den för att diskussionen ska flyta på i övriga forumet utan att avbrytas med tjafs.

Jag ska gå igenom tråden svartarbete och se om det är samma sak där, att det skulle kunna tolkas som uppmaning till brott. Jag tycker personligen att svartjobb bör diskuteras eftersom det är en så utbredd företeelse, dock får vi se till så att vi inte uppmanar till det.

Jag hoppas att du inte känner dig allt för orättvist behandlad.

Mvh, Marléne"

tio_Pepe skrev:
Många tror att det är så himla enkelt att "pula litet med el". Ibland hör man på frågorna att frågeställaren inte kommer att förstå svaret eller insett problemets hela vidd.

Därför behövs det påpekas då och då att det är förbjudet och att det finns en anledning.
Det är ju knappast nån fysisk eller mental utmaning att dra el... OM man vet hur man gör... Det är ju det här jag menar, i 99 fall av 100 så kommer personen i fråga installera el i vilket fall... Så sluta påpeka hur omöjligt det är för en hemmapulare att få till det rätt... Påpeka istället på hur han ska göra och vad han absolut bör undvika... Och det där med uppmaning till lagbrott tänker jag inte ens gå in på...

Sen finns det ju hemmapulare, och sen finns det idioter.... Men i båda fallen hjälper ni till att få det rätt gjort... Och genom att säga "se till att en behörig gör det" så drar ni alla under en kant... Även en behörig elektriker kan ju inte veta allt... Men dom har ju litteratur att se till, och är det ett lagbrott också ?? Om en behörig elektriker tar hjälp av en bok för att lösa ett problem...

Själv vet jag inte mycket om el, men jag ser till att vara 100% säker på vad jag gör innan jag sätter igång...

Problemet är just att så många tror att dom vet men oftast är både kunskap och förståelse mycket begränsad.
Naturligtvis är inte el nått hohuspokus som bara vissa kan lära sig men konsekvenserna av ett litet fel kan vara förödande därför kan man inte tillräckligt poängtera att man bör anlita nån som inte tror att han kan utan som verkligen har kunskaperna.
Och att ge detaljerade tipps till alla som frågar är inte så väldigt smart, för även om några få här på forat har en viss insikt så saknar dom flesta dom mest basala kunskaperna och kan tolka "tippsen" helt fel.
Och att sedan frågeställaren säger att jag minsann vet och kan, ger ju honom någon större trovärdighet, har man "kunskapen" behöver man inte vara på forat och fråga om grundläggande saker.
Och naturligtvis kan även en fackman göra fel, men risken att en lekman gör fel mer och oftare, är väl helt naturligt även om han får lite råd från tex. det här forat.
Ett av problemen på sånna här "platser" är att så många som uppenbarligen inte har full koll ger folk råd och tips vilket ibland skulle kunna leda till tråkiga konsekvenser

pellefant skrev:
långsökt....
citat från privat meddelande från administratorn:
"Inriktning på diskussioner
Hej pellefant!
Det här med vad som får diskuteras och inte får diskuteras i forumet är en väldigt svår balansgång. Dels vill jag inte att någon medlem råkar illa ut pga något man har diskuterat i forumet. Dels vill jag att forumet ska kunna fortsätta drivas och inte bli avstängt av myndigheterna pga brottsligt innehåll.

Jag följde inte diskussionen med ditt obesiktigade släp, men utgår ifrån att moderatorn i fråga ansåg att dina inlägg skulle kunna tolkas som uppmaning till brott. Moderatorer i forumet fick nämligen en anmälan om att dina inlägg var oförenliga med forumets diskussionsregler. Du ska dock inte ta det allt för personligt. När vi får en anmälan hinner vi inte sitta och väga varje ord eller handling på guldvåg, utan det är det första intrycket som avgör hur tråden ska behandlas. När man har fått en anmälan på en tråd brukar man stänga den för att diskussionen ska flyta på i övriga forumet utan att avbrytas med tjafs.

Jag ska gå igenom tråden svartarbete och se om det är samma sak där, att det skulle kunna tolkas som uppmaning till brott. Jag tycker personligen att svartjobb bör diskuteras eftersom det är en så utbredd företeelse, dock får vi se till så att vi inte uppmanar till det.

Jag hoppas att du inte känner dig allt för orättvist behandlad.

Mvh, Marléne"

Fortfarande långsökt i mina ögon. Du kunde väl tagit ett exempel som berör el. Eller om någon moderator kan svara på detta?
Att inforrmera om hur saker utförs RÄTT kan väl inte bli ett lagbrott? Uppmuntran till brott blir det när man svarar "det fixar du lätt själv" om något eljobb som kräver behörighet.

Fast liknelsen med släpkärran är intressant om man väljer att se det ur ett annat perspektiv.
Alla vet och accepterar att bilen varje år skall in och besiktigas av en behörig besiktningsman, få skulle ens tänka tanken att besiktiga själva och tycka det räcker. Jag har aldrig sett ämnet diskuteras ens.
Elinstallationer skall utföras av behörig elektriker men här tycker många det är helt ok att göra det själva och kravet på behörighet ifrågasätts ständigt.

citat från ippe 2008-01-08: "Jag vill inte reta upp eventuella "behöriga" elektriker... Själv vet jag inte ett skit om el... "
citat från ippe 2008-03-15: "Själv vet jag inte mycket om el, men jag ser till att vara 100% säker på vad jag gör innan jag sätter igång...
ippe! innbär det att du aldrig sätter igång eller?;)

det är inte så lätt att instruera någon som inte fattar vad han gör via tangentbordet och man inte kan se hur det är i verkligheten. vad jag vet så är det inte lagbrott om en behörig elektriker läser i skrift hur man utför något...;)

exemplet ovan jag nämnde om han som skarvade en 1-fas kabel med en 3-fas så det blev 400 V i enfasuttagen och 230 V på jordstiften. jag försökte förklara det i verkligheten på plats och visade honom vad han gjort osv. trots att jag förklarade det flera gånger så sa han att: en sån här svart kabel med 3 trådar + skärma ska ju alltid anslutas till 3 faser och jord-vilket han gjort!!!!

det finns personer som han ovan nämnd som är 101% säkra på vad dom gör och ändå blir det fel!
även jag gör fel ibland, men förhoppningsvis så upptäcker jag det när jag gör kontroller av installationen- dessa kontroller kan inte bror duktig göra eftersom han vanligtvis inte har instrument eller kunnande...
därför så kanske elektriker hänvisar till att leja en behörig elektriker vid vissa frågeställningar.

pellefant skrev:
citat från ippe 2008-01-08: "Jag vill inte reta upp eventuella "behöriga" elektriker... Själv vet jag inte ett skit om el... "
citat från ippe 2008-03-15: "Själv vet jag inte mycket om el, men jag ser till att vara 100% säker på vad jag gör innan jag sätter igång...
ippe! innbär det att du aldrig sätter igång eller?;)

det är inte så lätt att instruera någon som inte fattar vad han gör via tangentbordet och man inte kan se hur det är i verkligheten. vad jag vet så är det inte lagbrott om en behörig elektriker läser i skrift hur man utför något...;)

exemplet ovan jag nämnde om han som skarvade en 1-fas kabel med en 3-fas så det blev 400 V i enfasuttagen och 230 V på jordstiften. jag försökte förklara det i verkligheten på plats och visade honom vad han gjort osv. trots att jag förklarade det flera gånger så sa han att: en sån här svart kabel med 3 trådar + skärma ska ju alltid anslutas till 3 faser och jord-vilket han gjort!!!!

det finns personer som han ovan nämnd som är 101% säkra på vad dom gör och ändå blir det fel!
även jag gör fel ibland, men förhoppningsvis så upptäcker jag det när jag gör kontroller av installationen- dessa kontroller kan inte bror duktig göra eftersom han vanligtvis inte har instrument eller kunnande...
därför så kanske elektriker hänvisar till att leja en behörig elektriker vid vissa frågeställningar.
Man lär sig nåt nytt varje dag... Det jag inte kunde i Januari kanske jag kan i Mars... Av dom få snälla som är villiga att berätta dvs...

I januari kunde jag inte ett skit.... nu kan jag litegrann... det kallas "att lära sig"....

men det kanske du kunde lista ut själv ?

finns också nåt som heter "böcker" på ett sk "bibiliotek"...

pellefant skrev:
Det där var vi inne på en tidigare tråd... och slutsatsen var att inte många hade sett en elektriker "slutmäta" mer än med en vanlig voltmätare... dvs att det kommer rätt voltmängd ur hålet...

Så i det fallet kvittade det om jag eller en behörig elektriker från en stor firma gjorde jobbet... Eftersom ingen felsökning skedde ändå ?!

Så hade jag köpt en isolationsprovare och kört med den så hade ju mitt arbete varit bättre utfört... dvs jämfört med en behörig elektriker... Så i det fallet är man ju bara ute efter ett papper som det står "behörig" på... Ingenting om hur väl arbetet egentligen är utfört...

Vi mäter om kunden vill det. Men många vill inte betala och det är ju fastighetsägaren som är ansvarig för sitt hus i slut änden, så vad gör man?
Gäller "dolda fel" fortfarande. Att köparen kan få ersättning av den förra husägaren upp till 10 år efter köpet? Om man inte då har ett dokument eller kvitto på vem som gjort el jobbet. Kan inte köparen hävda att en hemma pulare gjort jobbet och få ersättning, om något fel kommer fram? Liten undran bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.